خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / مقایسه عدالت امام علی(ع) با شاهان
امام علی(ع)

مقایسه عدالت امام علی(ع) با شاهان

به قلم مدیر سایت
نمونه ای از رفتار عادلانه ی امام علی را در زمان حکومت او ـ که بخشی گسترده از کره ی زمین را شامل می شد ـ می آورم. امید که این رفتار با رفتار پادشاهان ایران باستان هنگام برخورد با اموال عمومی مقایسه شود.
مالى از اصفهان نزد على(ع) آمد. آن را هفت بخش کرد (چون کسانی که این مال به آنها می رسید هفت گروه بودند.) پس از تقسیم، قرص نانى در آن یافت. آن را [هم‏] هفت تکّه کرد و بر هر یک از آن هفت بخشِ مال، تکّه‏اى نان نهاد. سپس سرانِ گروه‏ها را فراخواند و میانشان قرعه انداخت تا تصمیم بگیرد نخست به کدام یک عطا کند.

یادآوری:
گویا دلیل قرعه انداختن میان سران گروه ها بخاطر این بوده که در آن برهه زودتر دادن مال به رئیس گروه را نوعی تبعیض تلقی می کردند و لذا حضرت به قرعه رو آورده است. تا این میزان ملاحظه ی عدالت یکی از ویژگیهای خاص امام علی(ع) است.

منابع
کتابهای اهل سنت:
تاریخ مدینه دمشق: ۴۲/ ۴۷۶، فضائل الصحابه: ۱/ ۵۴۵، الکامل فی التاریخ: ۲/ ۴۴۲، حلیه الأولیاء: ۷/ ۳۰۰، استیعاب: ۳/۱۱۱۳، الکامل، ۳ / ۳۹۹
کتابهای شیعه:
الغارات: ۱/ ۵۱، مناقب ابن شهرآشوب: ۲/ ۱۱۲

متن عربی
قَدِمَ عَلى عَلِیٍّ مالٌ مِن أصبَهانَ، فَقَسَمَهُ عَلى سَبعَهِ أسهُمٍ، فَوَجَدَ فیهِ رَغیفا، فَکَسَرَهُ عَلى سَبعَهٍ، وجَعَلَ عَلى کُلِّ قِسمٍ مِنها کِسرَهً، ثُمَّ دَعا امَراءَ الأَشیاعِ فَأَقرَعَ بَینَهُم؛ لِیَنظُرَ أیَّهُم یُعطی أوَّلًا.

همچنین ببینید

ازدواج زرتشتیان با محارم در کلام دکتر شریعتی

به قلم دکتر علی شریعتی «در مذهب زرتشت، به صراحت در اوستا، می خوانیم که …

۱۴ نظر

  1. از اصفهان به کوفه قرص نانی فرستاده اند یعنی یک قرص نان که در شرایط فریز نشده بعد از یک روز خراب میشود پانزده تا بیست روز از اصفهان به کوفه در سفر بوده که امام علی این نان خراب شده و خشک شده را بین هفت نفر تقسیم کند .
    انکه از اصفهان نان میفرستد میداند نان در طول مسیر خشک و خراب میشود اما احتمالا از اعجاز امام علی بوده که جبرئیل به نگهداری نان پرداخته که خشک و خراب نشود و علی انرا به راحتی بین هفت قسمت تقسیم کند بدون اینکه خرد و ریز ریز شود .

  2. قصد کل انداختن ندارم.میدونم موضوع سایتت این نیست ولی سایت های مربوط ابهام یا سوال رو درک نمیکنند و فقط تکفیر می کنند.فقط یک جواب منطقی و بدون دخیل کردن احساسات میخوام.
    معجزه پیامبر اسلام چیه؟قرآن؟با عقل جور در نمیاد.چه معجزه ای در این کتاب دیده میشه؟اصلا این معجزه ابدی الهی چرا باید به مسائل بی اهمیت و شخصی پیامبر اشاره کنه مثل تحریم ۱ تا ۵ یا به ابولهب نفرت و خشمشو نشون بده و قصه هایی افسانه ای مطرح کنه؟چرا خدا مثل سایر اقوام که پیامبری بر ایشان میامد بر خاتم آنها معجزه ای نداد؟چرا وحی بر ایشان دچار انقطاع و بی نظمی بود؟ماجرای ترور شعرایی چون ابوعفک حقیقت داره و چطور توجیه میشه؟
    شیر حق را دان منزه از دغل ولی اینطور که از (میزان الحکمه جلد ۳بخش آداب جنگ) پیداست امام علی عمرو رو فریب میده و ناجوانمردانه در مقابل عبدود پیروز میشه.چطور امام علی با خلفا مشکل داشته و در نبود عمر جانشین او در مدینه بوده یا توسط ابوبکر بر گذرگاه های مدینه گماشته میشده است؟چطور او که به ادعای بسیاری در جنگ با ایران شرکت نداشته از غنایم آن بهرمند میشود؟چرا برخلاف وصیت حضرت،فرزندان دست و پای ابن ملجم را بریده و میخ داغ به چشمش فرو کردند و جسدش را سوزاندند؟
    چرا قرآن انقدر خشن میشود؟(محمد۴،انفال ۱۲،احزاب ۶۱،مائده۳۳،توبه ۲۸،نسا ۸۹،توبه ۵).میتوانی اثبات کنی که ادعای عبدالله ابن ابی سرح راجب تحریف قرآن نادرست است؟دلیل رد اتهام جنون و یا پارانوید بر پیامبر چیست(خودم به آن معتقد نیستم فقط دلیل میخوام)؟چطور میشه ثابت کرد که پیامبر احکام و روایات قرآنی رو از اختلاط سایر ادیان ایجاد نکرده وقتی ردپا و در عین حال گاهی سوء برداشت از آنها مشاهده میشود؟

    • مدیر سایت

      شما در نوشته خود، موضوعات متعدد مطرح کردید که هرکدام بحث جداگانه می طلبه. مراکز متعدد پاسخگویی به پرسشهای دینی هست که می توانید با آنها مطرح کنید. البته نه به این صورت بلکه هرابهام را جداگانه ارسال کنید.
      با توجه به ابتدای سخن شما در مورد کم فایده بودن بعضی آیات، پیشنهاد میکنم به تفسیر نور اثر حجت الاسلام قرائتی مراجعه کنید که نکاتی که از هر آیه استفاده میشه را بسیار خلاصه ذکر کرده. حتی همان آیه هایی که بنظر شما کم اهمیته. موفق باشید.

    • همه این ها نیاز به مطالعه جدی وقایع تاریخ اسلام داره نه مطالعه کانال های تلگرامی ولی نظرم در مورد دو سوالش رو میگم. نوشته دلیل رد اتهام جنون یا پارانوید بر پیامبر چیست ؟ میگه رد کنید ؟ خب چرا شما اثبات نمی کنید کسی که مدعی امری است باید اقدام به اثبات کنه الان من در مورد شما ادعایی بکنم من باید ادعامو اثبات کنم بعد هم میگه پیامبر احکام و روایات قرآنی رو از سایر ادیان درآورده خب در خود قرآن به احکام تورات اشاره شده و بعضی از اونها تایید شده مگر در قرآن ادعا شده تمامی آموزه های ادیان پیشین باطله؟

      • مدیر سایت

        چطور میشه کسی در مدت کوتاه ادعایی کنه و این همه مردم تا پای جان مریدش بشن و بعد گفته بشه او دیوونه بوده؟!

        • این سوال مهمیه که باید جواب بدن به هر ترتیب حداقلش اینه که صرف نظر از بحث شخص جنون و پارانوید رو نمیدونم چطوری با این فاصله زمانی میتونن اثبات کنن

  3. اول ممنونم بابت جواب و فضای باز سایتت که با هر اسم بی معنایی هم میشه نظر گذاشت و دنبال تجسس از مردم نیستی.من زیاد شما رو نمیشناسم؛ولی اگر راجع به کسی که بشناسم ادعایی خلاف شناختی که داشتم بشه قبول نمیکنم.آیا تقاضای زیادیه که در قبال این اعتماد،دلیل رد ادعا رو بفهمم تا اطمینان پیدا کنم؟دنبال اثبات پیامبر هستم نه انکار.صاحب نظر نیستم.دنبال صاحب نظر میگردم که جواب بده اگر مقدوره.این سوالاهم اگر سطحش پایینه و به کانالهای زرد میخوره شرمنده.
    گفته شده پیامبر امی و بیسواد بوده و این همیشه دلیلی بر وحیانی بودن دانش ایشان و غیرممکن بودن آموختن آن گرفته می شود.ولی سفرهای پیامبر به شام و اورشلیم و حضور شخصی آشنا به مسیح و یهود چون ورقه بن نوفل در مکه و یا حضور یهودیان در کنار اعراب موجب آشنایی حتی به فرض بیسواد باهوشی چون ایشان با این احکام میشود.امام علی جزو مردم باسواد صدراسلام بوده و بخشی از زندگی خود را در خانه ایشان سپری کرده و همیشه با ایشان در ارتباط نزدیکی بوده است.چرا پیامبر از همان منبعی که امام علی سواد آموخت یا خود امام باسواد نشد؟پیامبر چطور تاجری بوده که سواد نداشته است؟چرا برای توضیح ذوالقرنین بر یهودیان ایشان درجا و بدون طلب فرصت جواب نداد؟مگر خدا و وحی نیاز به فکر دارند؟هومر کور بود و بزرگترین حماسه را سرود.بیسوادی علتی بالاتر از کوری است؟خلاصه اینکه مساله نقض و تایید احکام ادیان پیشین نیست.مساله اینه که منبع اطلاعات وحی بوده یا ذهن شخص پیامبر.ایشان مرد بزرگی است؛ولی در بخش روان بیمارستان هر ماه چند امام زمان،پیامبر و گاها خدا دیده میشود که ادعایی مشابه دارند.وقتی داستان معراج که در آن ایشان با الاغی سفید به نام براق به اورشلیم پرواز و سپس با همان چهارپای پرنده به هفت افلاک سفر می کند را شنیدم جاخوردم.اگر خدا همه جا هست پس این سفر دراز افسانه ای چه حکمتی دارد؟چطور ادعای راست و کذب رو تشخیص بدیم وقتی نشانه و معجزه ای وجود ندارد؟

    • مدیر سایت

      صحبت های شما نشون میده که صادقانه دارید شبهه هایی را مطرح میکنید و بی غرض و مرض

      اینکه گفتید بعضیها در اثر بیماری روانی ادعای امام زمانی و خدایی و … میکنن درسته اما اینکه گفتید شباهت به ادعاهای پیامبراسلامه، قابل قبول نیست زیرا آنها خیلی زود راهی بیمارستان میشن، کسی مرید آنها نمیشه مگر اندک افراد. اما سخنان و رفتارهای پیامبر چطور میتونه ریشه در مشکلات روانی داشته باشه که دین او بسرعت شرق و غرب دنیا را گرفت. از افغانستان شروع شد و تا افریقا رفت؟!

      حضرت علی ع سی سال از پیامبرص کوچکتر بود یعنی وقتی حضرت محمدص ادعای پیامبری کرد حضرت علی ع تقریبا ده سال داشت و نمی تواند معلم پیامبرص باشه

      این را هم توجه داشته باشید که روایت های دروغ و نسبت های دروغ به ایشان در کتاب های ما فراوانه
      این نوشته را ببینید:
      http://www.raherasti.ir/3004

  4. بسم الله الرحمن الرحیم
    بنده سخت در اشتباه بودم و کینه توزانه و بدون تفکر عمیق نظر میدام
    از ائمه اطهار وپیامبر عزیز بی نهایت عذرخواهی میکنم و توبه میکنم
    همچنین از مدیر سایت حلالیت می‌طلبم
    خدایا منا ببخش غلط کردم. غلط کردم……الهی للعفو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code