خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / مقایسه ی امام علی(ع) با پادشاهان(۲)
امام علی(ع)

مقایسه ی امام علی(ع) با پادشاهان(۲)

به قلم مدیر سایت
احنف بن قیس می گوید: بر معاویه وارد شدم. از شیرینی و ترشی، آن قدر آورد که شگفتی مرا برانگیخت. آن گاه گفت: آن غذای رنگین را بیاورید. آن گاه، غذایی آوردند که نفهمیدم چیست. پرسیدم: این چیست؟
جواب داد: روده ی مرغابی است که با مغز و روغن پسته، انباشته شده و بر آن، شکر پاشیده شده است.
گریه ام گرفت. گفت: چرا گریه می کنی؟ گفتم: آفرین بر علی بن ابی طالب! چنان از جان خود مایه گذاشت که نه تو و نه غیر تو نمی توانند چنین کنند.
گفت: چگونه؟ گفتم: شبی هنگام افطار بر وی وارد شدم. به من فرمود: برخیز و با حسن و حسین، شام بخور.
آن گاه خود به نماز ایستاد. هنگامی که نمازش تمام شد، کیسه ای مُهر شده را خواست و از آن، مقداری آرد جو در آورد و بار دیگر، آن را مُهر کرد. گفتم: ای امیرمؤمنان! تو را هیچ گاه بخیل ندیده ام. پس چرا بر این کیسه ی جو، مُهر می زنی؟
فرمود: «از روی بُخل بر آن مهر نمی نهم؛ بلکه می ترسم حسن یا حسین، آن را به روغنی آغشته کنند و یا چرب کنند».
پرسیدم: مگر حرام است؟ فرمود: «نه؛ ولی بر پیشوایانِ حق، واجب است که در خوردن و پوشیدن، به ناتوان ترین افراد مردمشان تأسّی جویند و از مردم، با چیزی که در توان آنان نیست، متمایز نشوند تا تهی دستان، آنان را ببینند و از خدا برای شرایطی که در آن زندگی می کنند، خشنود باشند و ثروتمندان، آنان را ببینند و در شُکر و فروتنی بیشتر بکوشند. (تذکره الخواص، ص ۱۱۰ از منابع اهل سنت)

گستره حکومت امام علی(ع)

شهریور ۱۳۹۱

همچنین ببینید

کسائی مروزی

امام علی(ع) از زبان کسایی مروزی

ابو الحسن مجد الدین کسائى مروزى (قرن چهارم هجری) در ابیاتی درخور توجه، حضرت علی(ع) …

۶۱ نظر

  1. مقایسه امیرالمومنین سیدنا امام علی کرم الله وجهه ورضی الله عنه با پادشاهان مقایسه درستی نیست 

    سیدنا امبر المومنین علی کرم الله وجهه  از اصحاب حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم 

    وگذشته از لحاظ دینی انچه منابع تاریخی نشان میدهد ایشان یک انسان عدالت خواه وحق طلب بود  و در راه عدالت خواهی به  شهادت رسید

    • اقای معتزلی اگر اینگونست که شما میفرمایید پس اهل سنت چرا علی بزرگوار را رها کردند و پیشوای خود را جناب عمر پذیرفتند که برای من که شخصیت گنگی دارند!!!از همه مهمترچرا واقعه غدیر را زیر سوال میبرند!چه کسی از علی لیاقتمندتر.این پرسشها ذهن من را به شدت به خود مشغول ساخته است…..

      • ایا اینها نشان از قدرتخواهی وقدرت طلبی اهل سنت نیست؟!که وقتی فطرت عدالتخواهی وحق طلبی علی را ببینند وباز به کارهای اشتباه و گمراهی خود ادامه دهند!مگر اصلا علی نماز میخوانده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • سلام برادر عزیز از دید من معتزلی حکومت امری زمینی است 

        ودر آن دوره شرایط زمینی باعث شد که سیدنا ابوبکر رضی الله عنه سیدنا عمر رضی الله عنه را به جانشینی خود منصوب کنند 

        وسیدنا امیر المومنین علی کرم الله وجهه هرجا کارهای سیدنا عمر رضی الله عنه رو درست دیدند با ایشان همکاری کردند

        • مدیر سایت

          اگر حکومت امری زمینیه، پس پیغمبر اشتباه کرد که جانشین برای خودش تعیین کرد؟

          • با سلام به نظر شخصی من حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم برای خودشان جانشین تعیین نفرمودند 

            بله ایشان فرمودند من کنت مولاه فهذا علی مولاه 

            اما به نظر شخصی من مولاه اینجا معنی جانشین نمیدهد

            • مدیر سایت

              به تفسیر نمونه ذیل آیه «یاأیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک وإن لم تفعل فما بلغت رسالته” مراجعه کنید. اینجا فرصت پرداختن به این موضوع نیست

        • و ظلم یکی از شرایط زمینی است. ابوبکر و عمر با اینکه میدانستند امام علی(ع) از آنها برتر است به پیامبر و مسلمانان و بشریت ظلم فراوان کردند و هم اکنون هم این همه فرقه فرقه شدن مسلمانان و به وجود آمدن انواع گروه های تروریستی باصطلاح مسلمان، از ظلم ابوبکر و عمر است.

          • با سلام با این سخن شما  واستغفر الله وخاکم به دهن 

            با این منطق اشتباه شما 

            حضرات ائمه بزرگوار شیعه مسئول به وجود آمدن گروهک تروریستی فرقان هستند 

            درصورتی که چونین نیست

            شما میگویید مسئول داعش ابوبکر وعمر هستند چون داعش سنی است 

            پس استغفر الله والعیاذ با الله چون فرقان شیعه بود ورهبرش طلبه 

             

            پس ائمه مسئول اعمال انها

            هستند 

            تذکر : به نظر شخصی من ائمه بزرگوار شیعه از اعمال گروهک تروریستی فرقان   وتمام گروهکهای تروریستی بیزار هستند 

            فقط دارم میگم منطق جناب آزاد اندیش به نظر من اشتباه است

          • بحث در مورد انحراف در افکار نیست، در زمان خود امام علی(ع) و امامان و هم حتی در زمان پیامبر(ص) از این مسایل بوده، بحث بر سر بستن و جلوگیری کردن از راه هدایتیه که خداوند برای بشر تعیین کرده، و ابوبکر و عمر با اینکه سخن رسول خدا رو شنیده بودند دانسته این ظلم بزرگ را انجام دادند. فقط نباید به خود حادثه فکر کرد بلکه تبعات آن را هم باید دید، آن کجا و این کجا!

        • معتزلی عزیز.همین اشتباه بزرگ است که میفرمایید!این میشود همان قدرت طلبی!!پس نقش پیامبر خدا این وسط چه میشود؟ایا پیامر »ص»میخواسته زمامداری بعد از خودش به این شکل اشتباه پیش برود؟!ایا این شیوه به جز هرج و مرج وبی قانونی فایده دیگری هم دارد؟ان هم برای اعرابی که همه تشنه قدرت بودند وحاضر بودند جان عزیزانشان رابه خاطر قدرت بگیرند!چگونه میشود پیغمبری به این بزرگی اجازه دهند که حکومت پس از خود به قول شما به شکل زمینی اداره شود!اینگونه طرز فکر از پیامبر بزرگ بعید نیست؟محال است.پیامبر اگاه بر امت خویش بودند،ایشان میدانستند که اگر راهبری دانا،عدالتخواه،بر مسند حکومت قرار نگیرند چه بلاهایی که بر سر امت ایشان نخواهد امد.که اکنون درگوشه گوشه دنیا نتایج این بیخردی را میبینید!این بیخردی ها واضح است.

          • مدیر سایت

            یک نفر یک مؤسسه کوچولو تاسیس می کنه یا یک ملکی رو وقف میکنه در فکر جانشین بعد از خودشه اما مگر می شه کسی یک دین و حکومتی رو تاسیس کنه اما در فکر جانشین برای خودش نباشه و هرچه شد شد؟!

          • با سلام دکتر فرشاد از شما خواهش میکنم کتاب تاریخ تحلیلی اسلام نوشته دکتر جعفر شهیدی رو بدون هیچ پیشداوری بخوانید 

            تا وقتی شما این کتاب را نخوانده اید من نمیتوانم زیاد شما را راهنمایی کنم

        • معتزلی عزیز اگر از دید مثبت به قضایا نگاه کنیم از جنابان ابوبکر وعمر اخوت وهمکاری ندیدیم به جز رقابت بر سر زمامداری حکومت.اگر کسی اخوت و همکاری دیده به ما هم بگویند!!!

        • ایااین که ابوبکروعمربه خانه ی علی حمله کندوخانه اش رابه اتش بکشدوهمسرش را مجروح کندوجنینش رابکشد نشان میدهدکه حضرت علی باانهاموافق بوده حتمامیخواهیدبگوییت که این راشمامی گویید امادرچنیدن کتاب اهل سنت هم امده است ازجمله صحیح بخاری یاشایدبگوییددورازجان حضرت که حضرت بی غیرت بوده که به خانه اش حمله کرده اندولی باان ها نجنگیده علی وپیامبررای اسلام ازجان ومال خودمایه گذاشتندتابه این رسیداقدام به جنگ ودرگیری علی باعمروابوبکریعنی اسلام فاتحه علی ازروغضب شمشیرنمی کشد اگرماجرای رودرروی عمربن عبدووعلی راخوانده باشی زمانی که ان نانجیب اب دهانش را برصورت حضرت ریخت حضرت چنددقیقه ای صبرکرد وبعدسرازتنش جداکردکه بفهمیدعلی شمشیرش را فقط درراه اسلام میکشدنه برای فرونشاندن غضب وعقده ی خودتحقیق کنیدفکرکنیدواخرت خودرابرای قاتلین دخترپیامبرتباه نکنید

      • با سلام خدمت جناب دکتر فرشاد شما مثل من دانشجو هستید ووقت مطالعه ندارید :

        پس به شما توصیه میکنم اگر میخواهید درباره سیدنا عمر رضی الله عنه مطالعه کنید 

        به نظر شخصی من 

        کتاب تاریخ تحلیلی اسلام نوشته دکتر جعفر شهیدی که یک شیعه دوازده امامی است 

        وگواهی اجتهاد از مراجع شیعه دریافت کرده است 

        ایشان هم از عقاید شیعه دفاع میکند 

        بخوانید 

        اما شما اگر این کتاب را بخوانید به خوبی با شخصیت سیدنا عمر رضی الله عنه آشنا میشوید 

        من کتاب یک شیعه رو گفتم بخوانید نه یک سنی ویا یک غیر شیعه 

        ان هم یک مجتهد شیعه

  2. نمومنه دیگر مقایسه این است که اغلب پادشاهان به جانشیناشان وصیت میکنند که گروههایی که شورش مسلحانه کردند را پس از آنها تار ومار کنند 

    اما امیر المومنین سیدنا علی کرم الله وجهه ورضی الله عنه درباره خوارج که قیام مسلحانه کردند وحتی بعدها خود حضرت را به شهادت رساندند 

    میفرمایند :لاَ تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِی فَلَیْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَاءَخْطَاءَهُ کَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَاءَدْرَکَهُ.

    پس از من خوارج را مکشید. زیرا کسى که خواستار حق بوده و به طلب آن برخاسته و به خطا رفته ، همانند کسى نیست که به طلب باطل برخیزد و به آن دست یابد

    خطبه ۶۰ نهج البلاغه 

    من پادشاهی را ندیدم که بیاید بگوید گروهی که ضد من شورش مسلحانه کردند طرفدار حق بودند ولی مسیر را اشتباه رفتند 

    اگر شما چونین پادشاهی میشناسید در طول تاریخ که درباره گروهی که برضدش قیام مسلحانه کردند چونین حرفی بزند به ما هم بگویید 

     

  3. نکته ای جالبی رو مطرح کردی معتزلی عزیز

  4. عید غدیر خم بر همه ی مسلمانان تبریک

  5. جناب مدیر اگر امکانش هست خوب است متن زیر بعنوان پستی جداگانه گذاشته شود.

    روزی گروهی از معتزلیان ازجمله عمروبن عبید, و اصل بن عطا, حفص بن سالم و دیگر رؤسا و سردمداران معتزله به حضور امام صادق (ع ) آمدند و این در وقتی بود که ولید (خلیفه مروانی  ) کشته شده و در میان اهل شام اختلاف پدید آمده بود.
    آنان با امام گفتگو کردند و سخنشان به درازا کشید. امام فرمود: حرفتان را طول دادید! شخصی از میان خود به نمایندگی انتخاب کنید تا او از سوی شما سخن بگوید و خلاصه هم بگوید.
    آنان عمروبن عبید را به نمایندگی خود برگزیدند و او ازطرف همفکرانش حرف زد و یک سخنرانی طولانی هم کرد. از جمله گفت : مردم شام خلیفهء خود را کشته اند; خداوند آنها را درهم ریخته و پراکنده شان فرموده است .
    در این بین , ما مردی را پیدا کردیم دارای دین , خرد, مردانگی و شایستگی برای خلافت . او محمد بن عبدالله بن حسن است . ما می خواهیم در اطراف او گردآئیم و پس از بیعت با او انقلاب کنیم و مردم را به اطاعت از او فرا خوانیم . هر کس با او بیعت کرد و از او فرمان برد, با او هستیم و در میان جمع خود او را جا می دهیم و هر کس از ما کناره گرفت و کاری هم با کار ما نداشت , ما نیز با او کاری نخواهیم داشت ; لیکن هر کس در برابر ما بایستد,ما نیز در برابر بغی و تجاوز و توطئهء او می ایستیم و او را به سوی حق و اهل حق برمی گردانیم . مع ذلک ما می خواهیم این مطلب را با شما در میان بگذاریم . چون از فکر و راهنمائیهای شما بی نیاز نیستیم و شما دارای دانش و فضیلت هستید و پیروان فراوان دارید.
    پس از آنکه سخنان عمرو به پایان رسید, امام ابوعبدالله (ع ) خطاب به همه ی حضار فرمود: آیا همه تان با عمرو همفکر و همعقیده اید؟
    گفتند: آری .
    آنگاه امام خداوند را حمد و ثنا گفت و بر پیامبر درود فرستاد . سپس فرمود: ما اهل بیت هنگامی که خداوند نافرمانی شود, به خشم می آئیم و وقتی مردم از خداوند اطاعت کنند و فرمان ببرند, راضی و خشنود می گردیم . ای عمرو! به من بگو ببینم , اگر ملت مسلمان حق حاکمیت را به تو دهد و تو قدرت را بدون زحمت و جنگ و خونریزی به چنگ آوری , آنگاه به شما گرفته شود آن حق را به هر که دلت می خواهد واگذار کن , به چه کسی واگذار می کنی ؟ آنرا به شورا واگذار می کنم تا مسلمانان پس از مشورت , تصمیم بگیرند.
    مشورت با همهء مسلمانان ؟ آری .
    مشورت با دانشمندان و نیکان ؟ آری .
    قریش و غیر قریش چطور؟ عرب و عجم همه یکی هستند.
    آیا تو ابوبکر و عمر را دوست می داری و نسبت به آنها تولی داری , یا از آنان و عملکردشان تبری می جوئی ؟ من ابوبکر و عمر را دوست می دارم و عملکرد آنها را قبول دارم و بطور کلی نسبت به آنها تولی دارم .
    اگر تو مردی بودی که از آنان و عملکردشان دوری می جوید و نسبت به آنها تولی ندارد, مسأله ای نبود که تصمیم و کار تو بر خلاف نظر و عمل آنها باشد; ولی تو از یک سو مدعی هستی که آنان را دوست می داری و کارشنان را صحیح می دانی و عملکردشان را قبول داری , آنوقت بر خلاف آنها عمل می کنی . چون عمر با قراردادی که با ابوبکر داشت با او بیعت کرد و در این کار با احدی مشورت ننمود; سپس ابوبکر هم بدون مشورت با کسی خلافت را به عمر برگردانید. آنگاه عمر نیز خلافت را به شورای شش نفره واگذاشت ; از انصار کسی را جز همان شورای شش نفر قرار نداد و تازه دربارهء آن شش نفر هم سفارشی کرد که گمان ندارم شما آن را کار پسندیده ای بدانید.
    او چه سفارشی کرد؟
    او به صهیب دستور داد سه روز با مردم نماز جماعت بگزارد و طی این سه روز, آن شش نفر به بحث و مشورت بپردازند و چنان مقرر داشته بود که در جلسهء شش نفره احدی شرکت نکند جز پسرش آن هم به عنوان مشاور که خود حق انتخاب شدن برای خلافت را نداشته است . عمر به مهاجرین و انصار توصیه کرده بود که اگر پس از گذشت سه روز, شورا خاتمه نیابد و بر فردی از آن شش نفر اتفاق نظر حاصل نشود گردن هر شش نفر زده شود و یا اگر نظر چهار نفرشان یکی باشد, و فقط دو نفر به مخالفت برخیزند , گردن آن دو نفر زده شود. آیا شما در ارجاع خلافت به شورای مسلمین به چنین شیوه ای خشنود هستید؟! عمرو و همراهانش یکصدا گفتند: خیر.
    ای عمر و ! رها کن این کارها را !

     

    • با سلام دوست عزیز ببینید این حکایتی که شما آوردید به خوبی نشان میدهد که  بزرگان معتزله به ائمه اهل بیت ارادت داشتند 

      اما من بخش آخر حکایت که امام صادق علیه سلام چونین سخنی درباره سیدنا ابوبکر وسیدنا عمر رضی الله عنهما گفته باشند را قبول ندارم 

      اما این حکایت نشان میدهد بزرگان معتزله انسانهایی عدالتخواه بودند 

      وائمه اهل بیت را به عنوان پیشوایانی برای بسط عدالت اجتماعی قبول داشتند

    • با سلام ببینید دوست عزیز شما خوب است کتاب تاریخ تحلیلی اسلام نوشته دکتر جعفر شهیدی رو بخونید 

      اگر خلافت سیدنا ابوبکر رضی الله عنه وسیدنا عمر رضی الله عنه 

      پایگاه مردمی در بین مسلمانان نداشت انها نمیتوانستند بر شبه جزیزه عربستان مسلط شوند 

      وسپس بتوانند فتوحات هم بدست اورند

  6. سلام بعد همانطور که گفتم از دید من معتزلی حکومت یک امر زمینی است 

    وبله من میتوانم سیدنا ابوبکر رضی الله عنه وسیدنا عمر رضی الله عنه رو دوست داشته باشم اما به عملکردشان انتقاد هم داشته باشم 

    ممکن است من با کار سیدنا عمر رضی الله عنه که کار شورا را به ۶نفر سپرد قبول نداشته باشم 

    شما به نماینده شورای شهری رای میدهید این نماینده ۱۰ کار انجام میدهد شما با ۶کاراصلی اش موافق هستید وبا ۴تا کارش مخالف هستید 

    ولی خودتان در مجموع از او رضایت دارید 

    بعد از دید من معتزلی صحابه معصوم نیستند

    • مدیر سایت

      این سخن شما زمانی درسته که خدا و پیامبر کسی را بعنوان جانشین رسول خدا تعیین نکرده باشند. مگر شک دارید که سخن خدا و پیامبرش بر مردم مقدم است؟!

  7. با سلام نکات بسیار مهمی را باید عرض کنم :

    ۱: من حضرات ائمه بزرگوار شیعه را بسیار دوست دارم وبه نظر شخصی من آن بزرگواران از بزرگان معتزله بودند 

    ۲:من سلفی ووهابی نیستم وبا گرایشی که مدعی سلفی بودن است اختلافات عقیدتی دارم 

    ۳: من یکی از عوامل بروز مشکلاتی چون تروریسم در جهان اسلام را سرکوب تفکرات عقل گرا چون تفکرات اعتزالی میدانم

    ۴: من با خشونت وداعش والقاعده مخالف هستم واز اعمال خشونت آمیز در بحث عقیده ابراز برائت میکنم

  8. با سلام از عزیزان وبرادران وخواهران شیعه معذرت میخواهم

    اگر باعث جریحه دار شدن احساساتشان شدم

    ودر اخر سخنی  منسوب به ابن ابی الحدید معتزلی رو تکرار میکنم 

    ورأیت دین الاعتزال وأننی        أهوى لأجلک کل من یتشیع

    که خطاب به حضرت  امیر علیه السلام می گوید: مذهب اعتزال را به عنوان دین برای خود انتخاب کردم و به خاطر تو شیعیان را دوست می دارم.

    شرح نهج البلاغه – ابن أبی الحدید –  مقدمه المحقق ، ج ۱، ص ۱۴

    • دوست عزیز که از جریحه دار شدن احساسات صحبت میکنی، درسته پیامبر بزرگوار و مهربان هم از گمراهی مردم ناراحت بود و از فرط مهربانی به مردم نزدیک بود خود را برای هدایتشان هلاک کند، این ناراحتی معنای مهربانی دارد. دوست عزیز شما لازم نیست نگران احساسات ما باشی شما نگران عقل خود باش که فکر کنم تحمل آپدیت نداشت و هنگ کرد!( جمله ی آخر رو بذار به حساب شوخی) 

  9. «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا»(۳ مائده)

    • با سلام شما کتاب تاریخ تحلیلی اسلام نوشته دکتر جعفر شهیدی را بخوانید

    • سلام آیه را از ابتدا بخوانیم : حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّـهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَهُ وَالْمَوْقُوذَهُ وَالْمُتَرَدِّیَهُ وَالنَّطِیحَهُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِکُمْ فِسْقٌ ۗ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَهٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿٣
      گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه‌شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت‌شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده -مگر آنکه (بموقع به آن حیوان برسید، و) آن را سرببرید- و حیواناتی که روی بتها (یا در برابر آنها) ذبح می‌شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه‌های تیر مخصوص بخت آزمایی؛ تمام این اعمال، فسق و گناه است -امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند؛ بنابر این، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم- امّا آنها که در حال گرسنگی، دستشان به غذای دیگری نرسد، و متمایل به گناه نباشند، (مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند؛) خداوند، آمرزنده و مهربان است. (۳)

      • با سلام به نظر شخصی من نمیتواند عقیده عزیزان شیعه درباره آیه ۳سوره مائده درست باشد چون آیه میگوید کافران از اینکه به اسلام ضربه بزنند مایوس شدند

        اما طبق عقیده شیعه سیدنا ابوبکر وسیدنا عمر کافر هستند

        وطبق عقیده شیعه اینها مایوس نشدند که هیچی توطعه کردند ومانع به قدرت رسیدن سیدنا امیر المومنین علی کرم الله وجهه شدند طبق عقیده شیعه

        حال ایا ممکن است العیاذ با الله سخن خدا درست نباشد؟

        • مدیر سایت

          بنده عمر و ابوبکر را کافر نمی دانم بلکه آنها گرفتار هوای نفس بودند

        • مدیر سایت

              بنده بعید می دانم بتوان عمر و ابوبکر را کافر دانست. تحقیق لازم را نکرده ام

        • این را برای تذکر به شما میگم که قرآن برای تمام زمان هاست و اکمال دین خدا با امامت مولا علی(ع) و راضی شدن خداوند، کافران را از ازل تا ابد مایوس کرده است.

      • به به سلام جناب معتزله، تعجب میکنم از شما، شمایی که همه چی رو میخواهی با عقل بسنجی نمیدونم چرا  این کار رو همیشه انجام نمیدی، خودت هم خوب میدونی که این قسمت از آیه نه به قبلش ربط داره و نه به بعدش، فکر کن خداوند داره از اکمال دینش صحبت میکنه اونم بین حکم خوردن مردار!!!!!

        تازه حدود ۱۰ سال پیش یک مستند ساز برای تحقیق به محل غدیر خم رفت و با کمال تعجب دید مردم آن منطقه از آب برکه که اکنون گل آلود بود برای تبرک استفاده میکردند، و از واقعه غدیر که نسل به نسل براشون نقل شده بود صحبت میکردند و میگفتند که آیه ی اکمال دین در اینجا نازل شده. دوست عزیز دست از لجبازی بردار!

        • با سلام دوست عزیز نظر شخصی من را بخواهید : ایه شریفه دارد میگوید که اینها حلال وحرام است  واینها را رعایت کنید وبه نظر شخصی من منظور از امروز روز خاصی نیست بلکه امروز یعنی در زمان حالی کفار از اینکه اسلام را نابود کنند مایوس شدند واحکام اسلامی کاملا بیان شده وشما هم به خاطر ملاحظه کفار  موارد حلال وحرام را زیر پا نگذارید 

          • دوستان قضاوت کنید، دوست عاقل ما را ببینید! فقط منطق لجبازی و توجیه. من دیگه از شما ناامید شدم.

          • به پیامبر(ص) داشت درباره ی احکام خوردن گوشت مردار وحی میشد، ناگهان جبرییل(ع) آمد و آیه ی اکمال دین رو آورد که از رضایت خداوند هم خبر میداد و ناگهان دوباره جبرییل(ع) ادامه داد به احکام مردار!!!!! بنازم به عقل شما، لااقل اگر باز هم قرار بود شما توجیه کنید باید آن قسمت مورد نظر در پایان می آمد، گرچه وقتی به پایان آیه دقت میکنیم میبینیم که با قرار داشتن این جمله«خداوند، آمرزنده و مهربان است» این کار هم امکان پذیر نبود و جایی برای توجیه برای امثال شما باقی نمیگذاشت. فقط میتونم بگم برات متاسفم.

    • ۱. آیه ۳ سوره مائده‌، دارای دو بخش مستقل است که هیچ کدام با دیگری ارتباط ندارند بخش نخست به حرمت گوشت مردار و سایر گوشت‌های حرام و جواز خوردن آن در موارد اضطراری مربوط است و بخش دوم‌، به یأس و ناامیدی کُفّار، به علّت کامل شدن دین اسلام و جاوید ماندن آن تا روز قیامت‌ دلیل بر استقلال این دو بخش چند چیز است‌:

      ۱. حذف جمله "الیوم یأس الذین کفروا…" به بعد، هیچ‌گونه ضرری به معنای آیه نمی‌زند و آیه بدون این عبارت‌، کامل است‌.

      ۲. مأیوس شدن کُفّار از دین‌، به خوردن گوشت مردار یا نخوردن آن هیچ ارتباطی ندارد. قانون تحریم گوشت مردار و خون و… در چندین سوره از سوره‌هایی که در مکّه نازل شده آمده است‌، مانند: سوره انعام‌، بقره‌، نحل‌.

      ۳. بیش‌تر روایاتی که درباره سبب نزول آیه وارد شده‌، تنها به این دو آیه "الیوم یئس الذین کفروا" و "الیَوم‌َ اَکمَلت‌ُ لَکُم دینَکُم‌" اشاره کرده‌اند و به اصل آیه‌، یعنی حرمت گوشت مردار متعرض نشده‌اند، و این تأیید محکمی است بر این که جمله "الیوم یئس الخ‌" به طور مستقل و جدای از ابتدا و انتهای آیه نازل شده است‌.(تفسیر المیزان‌، علاّمه طباطبائی‌، ج ۵، ص ۱۶۷، نشر مؤسسه اعلمی‌.) امّا چرا آیه مربوط به اکمال دین که پس از نصب حضرت علی به جانشینی پیامبر نازل گردید، پس از آیه حرمت گوشت‌های حرام واقع شده است‌.

      ممکن است جدا نمودن آیات و قرار دادن آیه "الیوم  اکملت" در لابه‌لای احکام برای محافظت از تحریف و حذف بوده باشد، زیرا بسیار می‌شود که برای محفوظ ماندن یک شی‌ء نفیس‌، آن را با مطالب ساده‌ای می‌آمیزند تا کم‌تر جلب توجه کند. حوادث آخرین ساعات عمر پیامبر، شاهد گویایی است بر این که برخی افراد، حساسیت خاصّی‌، در مسئله خلافت و جانشینی پیامبر داشتند و برای انکار آن‌، حدّ و مرزی قائل نبودند، پس ممکن بود این چند آیه را از قرآن حذف کنند و بگویند سایر آیات قرآن برای ما کافی است‌، چنان‌که احادیث پیامبر را جمع‌آوری کرده و سوزاندند و گفتند همین قرآن برای ما کافی است‌.(برای آگاهی بیشتر در مورد سوزاندن احادیث پیامبر به وسیله خلفا و نیز حوادثی که در اواخر عمر پیامبر اتفاق افتاد ر.ک‌: اجتهاد در مقابل نص‌، سیدعبدالحسین شرف‌الدین‌، ص ۱۶۷ـ۱۸۱، نشر کتابخانه بزرگ اسلامی‌.)

      از این گذشته اسناد مربوط به نزول این آیات درباره "غدیر" و مسئله جانشینی پیامبر، تنها در کتب شیعه نقل نشده است‌، بلکه در بسیاری از کتب اهل‌تسنن نیز آمده است‌.(ر.ک‌: تاریخ قرآن‌، آیه‌الله معرفت‌، ص ۸۴، انتشارات سمت ، تفسیر نمونه‌، ج ۶، ص ۲۷۰، دارالکتب الاسلامیه‌.)

    • برخی از احادیث اهل سنت در شان نزول آیه اکمال:‏

       ابوجعفر محمد پسر جریر طبری (م ۳۱۰ هـ) در کتاب الولایه، به سندش از زید پسر ‏ارقم که گفت: «آیه‌ی اکمال دین در روز غدیرخم درباره‌ی امیرمؤمنان(ع) نازل شد».‏

      ابوالقاسم حاکم حسکانی به سندش از ابوسعید خدری که گفت: «چون آیه اکمال نازل شد، ‏فرستاده خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم فرمود: «الله اکبر… و ولایت علی بن‌ابی‌طالب پس از من» و ‏فرمود: «هر که را من مولای اویم علی مولای اوست، خدایا! دوست بدار هر که را دوست داردش ‏و دشمن باش هر که را دشمنی ورزدش و یاری کن هر که را یاری کندش و خوار ساز هر که را ‏رها سازدش».‏

       
       جلال الدین سیوطی شافعی (م ۹۱۱هـ) در الدرالمنثور ۲/۲۵۹ (۳/۱۹)، از طریق ابن‌مَردوِیه ‏و خطیب بغدادی و ابن‌عساکر همین حدیث را با الفاظی آورده که در روایت ابن‌مردویه آمده است. و ‏در الاتقان ۱/۳۱ (۱/۵۳) گوید: «… آیه اکمال، بنا به سند ابن‌مردویه، از ابوسعید خدری که گفت: ‏در روز غدیرخم نازل شد. و بنا به حدیث ابوهریره که گفت: «آیه اکمال در روز غدیرخم نازل شد ‏و آن، روز هجده ذی حجه بود که پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم از حجهالوداع باز می‌گشت…».‏

      غیر از دلائل نقلى، تحلیل عقلى نیز همین را مى‏رساند، چون چهار ویژگى مهم براى آن روز بیان شده‏است: ۱- روز یأس کافران، ۲- روز کمال ‏دین، ۳- روز اتمام ‏نعمت الهى بر مردم، ۴- روزى که اسلام به عنوان «دین» و یک مذهب کامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است که بر همین موضوع دلالت دارد.

  10. دوست عزیز معتزله دقت کردی که فقط داری توجیه میکنی و جوابی برای دلایل عقلی و قرآنی و نقلی و تاریخی و شهودی نداری و بخاطر لجبازی و این که فقط چیزی نگی که مخالف حرفهای قبلیت باشه نمیخای حقیقت رو قبول کنی و هرچی بگیم تو یک جواب برای توجیه میدی و این فایده نداره، اونهایی هم که پیامبران رو قبول نداشتند یک چیز برای توجیه کارهاشون داشتند. کلام آخرم رو با یک پیشنهاد برای تو دوست عزیز و امثال تو به پایان میرسونم اینکه دنبال حقیقت نرو چون تا وقتی که پشت القاب و نقاب ها قرار داری اگر هم حقیقت رو پیدا کنی نمیتونی اونو بپذیری، خودت رو آزاد کن منطق لجبازی رو بذار کنار بعد برو دنبال حقیقت.

  11. دوستان اگه میخواهید وارد بحث های عمیق اختلافی شیعه و سنی بشید بهتر هستش که به سایت ولیعصر مراجعه کنید…

    http://www.valiasr-aj.com

  12. زین سبب پیغمبر با اجتهاد

    نام خود وان علی مولا نهاد 

    کیست مولا آن که آزادت کند 

    بند رقیت زپایت واکند. مثنوی معنوی جلال الدین مولوی رحمه الله علیه  دفتر ششم بخش ۱۲۹

    استاد فاطمی سید بزرگوار و دوستان گرامی عیدتون مبارک .دوستان شیعه و سنی با هم اختلاف نکنید مجوسی ها از این بحث ها سوءاستفاده میکنند . مجوسی ها همون قدر که کینه عمر رو به دل دارن با کمال تعجب با امیرالمومنین علی بیشتر کینه توزی میکنند.وقت و انرژی خود رو برای مقابله با فتنه مجوسی ها مصرف کنید که از صهیونیسم و وهابیت و بهاییت و … خطرناکتر هستن بخاطر اینکه نفاق و دشمنی با اسلام اینها پشت دروغ و توهمات و دغل کاری هاشون پنهان هست

    • مدیر سایت

      این قضیه برای من همیشه عجیب بوده که با اینکه عمر اسلام را به ایران آورد چرا زرتشتی ها به امام علی ناسزا میگن؟!

      • با سلام من اهل یزدم و زرتشتیان برای اهل بیت بسیار ارزش و احترام قائل هستن و حتما سخنان موبد خورشیدیان را در اینستا گرام حتما ببینید .

    • سلام آقای سهیل عزیز گاتها با وجود تحریف وباوجود اشکالاتی که از نظر من به عنوان مسلمان به آن وارد است دعوت به خردگرایی وتفکر عقلانی وخردگرا هست الان مشکل اول  جهان اسلام گروههایی چون بوکو حرام وداعش والقاعده والشباب وطالبان  پاکستان وجبهه النصره است 

      این گروهها میگوید هرکس کافر وبی دین بود ما میتوانیم او را بکشیم 

      ومیگوید من سنی معتزلی کافر هستم شما شیعه دوازده امامی کافر وبی دین هستی وفلان صوفی سنی کافر وبی دین است وفلان سلفی سنی هم که با بیعت سیاسی نکرده اگر خطری برای ما باشد میتوانیم او را هم کافر وبی دین بدانیم 

      وچون در فرض غلط اینها هست که هرکس که کافر وبی دین بود را میشود کشت وچون من وشما وصوفی سنی وفلان سلفی سنی( که خطری برای ان گروه باشد) را کافر میداند  ما را میکشد 

      الان تفکر خردگرای گاتها دشمن تروریسم هست  ما باید به جای بحثهای دیگر بحث اول را مقابله با افکار گروهک تروریستی داعش بگذاریم 

  13. درباره آیه ۶۷ سوره مائده ۵سوره قرآن متن را از بالا بخوانیم از آیه ۶۵ تا آیه ۷۰

    وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَکَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ ﴿۶۵﴾ وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم ۚ مِّنْهُمْ أُمَّهٌ مُّقْتَصِدَهٌ ۖ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ سَاءَ مَا یَعْمَلُونَ ﴿۶۶﴾ یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿۶٧﴾ قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَیْءٍ حَتَّىٰ تُقِیمُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْکُم مِّن رَّبِّکُمْ ۗ وَلَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ طُغْیَانًا وَکُفْرًا ۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ ﴿۶٨﴾ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَىٰ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿۶٩﴾ لَقَدْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَیْهِمْ رُسُلًا ۖ کُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُهُمْ فَرِیقًا کَذَّبُوا وَفَرِیقًا یَقْتُلُونَ ﴿٧٠

    • و اگر اهل کتاب ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند، گناهان آنها را می‌بخشیم؛ و آنها را در باغهای پرنعمت بهشت، وارد می‌سازیم. (۶۵) و اگر آنان، تورات و انجیل و آنچه را از سوی پروردگارشان بر آنها نازل شده [= قرآن‌] برپا دارند، از آسمان و زمین، روزی خواهند خورد؛ جمعی از آنها، معتدل و میانه‌رو هستند، ولی بیشترشان اعمال بدی انجام می‌دهند. (۶۶) ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند. (۶۷) ای اهل کتاب! شما هیچ آیین صحیحی ندارید، مگر اینکه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است، برپا دارید. ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده، (نه تنها مایه بیداری آنها نمی‌گردد، بلکه) بر طغیان و کفر بسیاری از آنها می‌افزاید. بنابر این، از این قوم کافر، (و مخالفت آنها،) غمگین مباش! (۶۸)آنها که ایمان آورده‌اند، و یهود و صابئان و مسیحیان، هرگاه به خداوند یگانه و روز جزا، ایمان بیاورند، و عمل صالح انجام دهند، نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین خواهند شد. (۶۹) ما از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم؛ و رسولانی به سوی آنها فرستادیم؛ (ولی) هر زمان پیامبری حکمی بر خلاف هوسها و دلخواه آنها می‌آورد، عده‌ای را تکذیب می‌کردند؛ و عده‌ای را می‌کشتند.(۷۰)

      • با سلام من وقتی از آیه ۶۵تا ۷۰ سوره مائده را میخوانم

        به این نتیجه میرسم که ایه ۶۷ سوره مائده درباره این است که حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم

        دین اسلام را بیان وانحرافات علمای اهل کتاب را بیان کنند

  14. با سلام سیدنا امیر المومنین علی کرم الله وجهه هم حکومت را مسئله ای زمینی میدانند 

    سیدنا امیر المومنین علی کرم الله وجهه در روایتی از  خطبه ۴۰ نهج البلاغه میفرمایند :

    کَلِمَهُ حَقِّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ، نَعَمْ إِنَّهُ لا حُکْمَ إ لا لِلَّهِ وَ لَکِنْ هَؤُلاَءِ یَقُولُونَ: لا إ مْرَهَ، وَ إِنَّهُ لاَ بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ اءَمِیرٍ بَرٍّ اءَوْ فَاجِرٍ، یَعْمَلُ فِی إِمْرَتِهِ الْمُؤْمِنُ، وَ یَسْتَمْتِعُ فِیهَا الْکَافِرُ، وَ یُبَلِّغُ اللَّهُ فِیهَا الْاءَجَلَ، وَ یُجْمَعُ بِهِ الْفَیْءُ وَ یُقَاتَلُ بِهِ الْعَدُوُّ، وَ تَأْمَنُ بِهِ السُّبُلُ، وَ یُؤْخَذُ بِهِ لِلضَّعِیفِ مِنَ الْقَوِیِّ حَتَّى یَسْتَرِیحَ بَرُّ وَ یُسْتَرَاحَ مِنْ فَاجِرٍ.

    سخن حقّى است که به آن باطلى خواسته شده . آرى ، حکم جز از آن خدا نیست ، ولى اینان مى گویند که امارت و حکومت ویژه ، خداوند است و بس ، و حال آنکه ، مردم را امیر و فرمانروایى باید، خواه نیکوکار و خواه بدکار، که مؤ من در سایه حکومت او به کار خود پردازد و کافر از زندگى خود تمتّع گیرد. تا زمان هر یک به سر آید و حق بیت المال مسلمانان گرد آورده شود و با دشمن پیکار کنند و راهها امن گردد و حق ضعیف را از قوى بستانند و نیکوکار بیاساید و از شر بدکار آسوده ماند

    • مدیر سایت

      از کجای این سخن استفاده شد که حاکم را تنها مردم باید تعیین کنند؟ حضرت می خواهد بگوید بالاخره مردم باید حاکمی داشته باشند

      • با سلام من نمیگویم حکومت را حتما باید مردم انتخاب کنند بلکه حکومت امر زمینی است که بهترین شیوه آن این است که با انتخابات ورای مردم باشد 

        • مدیر سایت

          اما اگر خدا تعیین کرد، فضولی موقوف

          • با سلام من نظر شخصی خودم را درباره آیه ۳سوره 

            مائده گفتم که یعنی امروز مسائل حلال وحرام را برای شما به طور کامل بیان کردم 

            پس امروز اصول دین به طور کامل بیان شده است  وامروزه اسلام در اقتداری است که کفار با قدرت نظامی نمیتوانند ان را از بین ببرند پس احکام اسلام انجام دهید وترسی از کفار نداشته باشید 

      • با سلام سیدنا امیر المومنین علی کرم الله وجهه نفرمودند که حتما باید امام معصوم حاکم باشد

  15. با سلام اگر من بروم نزد داعش بگویم که من  سنی معتزلی هستم من را خواهند کشت وشما بگویی من شیعه دوازده امامی هستم شما را خواهد کشت 

    انوقت ما تمام وقت خود را صرف دعوا با هموطنان زرتشتی که انسانهای خردگرایی هستند بکنیم

    • معتزلی عزیز کاملا موافقم. به معنای واقعی درود بر شما باد.

    • جناب معتزله اگه مثلا نود در صد مردم یک شهر دچار طاعون شده باشند و ده درصدشون دچار وبا شده باشند آیا عاقلانه است که تمام همت بهداشت اون شهر صرف مبارزه با طاعون بشه و از وبا کلا صرف نظر کنند. مسلما عاقلانه نیست بلکه یه عده ای هم باید مشغول مبارزه با وبا بشند تا وبا هم مثل طاعون منتشر نشه و الا تمام مردم دچار دوتا مشکل خواهند شد. بیچاره مدیر سایت که چقدر باید به این ایراد تکراری شما جواب بده. من دارم به جاش حوصلم سر میره.

  16. با سلام. من کاری به شیعه و سنی ندارم. برای من چیزی که مهمه اینه که، چرا در اسلام که تجاوز به کشورها خلاف شرعه، مسلمونها یا در واقع عرب‌ها به عنوان اولین متجاوز بیگانه به ایران که کاری به قوم تازیان وحشی نداشت هجوم بردن؟؟!!

    عرب و دینش چه کرد برای ایران، مگر اینکه وحشی‌گری و بی‌اص‌ونسبی رو در سرزمین مقدس ما رواج داد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code