+
خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام علی(ع) / نارضایتی علی(ع) از ازدواج عمر با ام کلثوم
نارضایتی علی(ع) از ازدواج عمر با ام کلثوم

نارضایتی علی(ع) از ازدواج عمر با ام کلثوم

به قلم مدیر سایت
براساس گواهی برخی منابع کهن، عمر با ام کلثوم ـ دختر امام علی(ع) ـ ازدواج کرد. برخی این ازدواج را نشانه آن دانسته اند که عمر مورد تأیید حضرت علی بوده و با هم صمیمیت داشته اند.
قضیه ی این ازدواج در منابع متعدد کهن و معتبر آمده اما چنین ازدواجی با رضایت امام علی صورت نگرفت. به دو روایت توجه کنیم:

ـ هنگامی که عمر برای خواستگاری از ام کلثوم به امام علی(ع) مراجعه کرد، حضرت به او فرمود: او بچه است. عمر با عباس ملاقات کرد و گفت: من چه ایرادی دارم؟
عباس: چی شده؟
عمر: برای خواستگاری سراغ برادرزاده ات رفتم اما مرا رد کرد. به خدا قسم، چشمه ی زمزم را پر خواهم کرد. هیچ کرامتی برای شما خاندان باقی نخواهم گذاشت (آبرویتان را می برم). دو شاهد می گیرم که علی دزدی کرده و دستش را قطع خواهم کرد.
عباس نزد امام علی(ع) رفت و قضیه را تعریف کرد. از حضرت خواست که تصمیم در این باره را به او وا گذارد و حضرت چنین کرد. (کافی، ج ۵، ص ۳۴۶، ح ۲)
عصبانیت عمر نشان می دهد اینکه امام صحبت از کوچکی ام کلثوم را پیش می کشد، بهانه ای بیش نبوده و در واقع دست رد به او زده و چنین ازدواجهایی مرسوم بوده که عصبانیت عمر را در پی داشته است.

ـ امام صادق(ع) در مورد ازدواج ام کلثوم فرمود: او ناموسی است که از ما غصب کردند. (کافی، ج ۵، ص ۳۴۶، ح ۱)
این سخن امام صادق نیز نارضایتی از آن ازدواج را نشان می دهد.
برخی صاحب نظران، وقوع چنین ازدواجی را از اساس رد کرده اند.

۶ نظر

  1. ای داستان شما درس و نادرستش معلوم نیس ولی ازدواج عمر و ام الکلثوم واقعیت هستش . در ضمن این با عدالت همخوانی نداره که علی بخاطر ترس از اینکه عمر دستش را قطع کنه دخترش که راضی نبوده خودش هم راضی نبوده به زنی عمر بده

  2. با سلام
    لطفا دقت بفرمایید
    دخترى به نام ام کلثوم وجود نداشته است
    رضى الدین حلى از عالمان بزرگ شیعه در قرن هشتم هجرى در باره فرزندان امیر مؤمنان علیه السلام مى‌نویسد:
    کان له ( علیه السلام ) سبعه وعشرون ذکرا وأنثى: الحسن، والحسین، وزینب الکبرى المکناه بأم کلثوم من فاطمه بنت رسول الله ( صلى الله علیه وآله )….
    تعداد فرزندان علی علیه السلام از دختر و پسر بیست و هفت نفر است. حسن، حسین و زینب کبرى که کنیه وى امّ‌کلثوم است، همگى از فرزندان دخت گرامى رسول خدا صلى الله علیه وآله بوده‌اند.
    الحلی، رضى الدین على بن یوسف المطهر، (متوفای۷۰۵هـ)، العدد القویه لدفع المخاوف الیومیه، ص۲۴۲، تحقیق: السید مهدى الرجائى، ناشر: مکتبه آیه الله المرعشى ـ قم، الطبعه الأولى، ۱۴۰۸ هـ.
    و آیت الله مرعشى در شرح احقاق الحق به نقل از فضل بن روزبهان از عالمان قرن دهم هجرى مى‌نویسد:
    ومنهم العلامه فضل الله روزبهان الخنجی الأصفهانی المتوفى سنه ۹۲۷ فی ” وسیله الخادم إلى المخدوم ” در شرح صلوات چهارده معصوم علیهم السلام ( ص ۱۰۳ ط کتابخانه عمومى آیه الله العظمى نجفى بقم ) قال:… وحضرت امیر المؤمنین على را هفده فرزند بوده وبه روایتى بیست فرزند، امام حسن، دیگر امام حسین، دیگر محسن – درطفلى وفات کرده – دیگر ام کلثوم واین هر چهار از فاطمه بوده‌اند.
    المرعشی النجفی، آیه الله السید شهاب الدین (متوفای ۱۳۶۹ش)، شرح إحقاق الحق وإزهاق الباطل، ج ۳۰ ص ۱۷۲، ناشر: منشورات مکتبه آیه الله العظمى المرعشی النجفی ـ قم.
    باقر شریف القرشى، محقق معاصر و از مفاخر شیعه ساکن نجف در این باره مى‌گوید:
    لیس لصدیقه الطاهره بنت غیر السیده زینب. و أنها تکنّا بأُمّ کلثوم. کما ذکرنا الیه بعض المحققین. و علی ایّ حال فإنّی اذهب بغیر تردد اذا ان الصدیقه الطاهره الزهراء لیس عندها بنت تسمّی بأُم کلثوم.
    صدیقه طاهره، دخترى غیر از حضرت زینب نداشته است و همو کنیه‌اش امّ‌کلثوم بوده است؛ چنانچه برخى از محققین نیز بر این عقیده هستند. به هر حال من بدون تردید عقیده دارم که صدیقه طاهره دخترى به نام امّ‌کلثوم نداشته است.
    القرشی، باقر شریف (معاصر)، حیاه سیده النساء فاطمه الزهرا سلام الله علیها، ص ۲۱۹.

  3. کلام علمای اهل سنت در تایید این نظر:

    برخى از دانشمندان سنى نیز فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها را فقط چهار نفر و یا سه نفر ذکر و هیچ نامى از امّ‌کلثوم نبرده‌اند. صالحى شامى در سبل الهدى و الرشاد مى‌نویسد:
    الثانی: فی ولده – رضی الله تعالى عنهم – له من الولد الحسن والحسین ومحسن وزینب الکبرى من فاطمه – رضی الله تعالى عنهم – وله أولاد من غیرها کثیرون.
    فرزندان علی رضى الله عنه از فاطمه زهرا؛ حسن، حسین، محسن و زینب کبرى بود و از دیگر زنانش فرزندان زیادى داشت.
    الصالحی الشامی، محمد بن یوسف (متوفای۹۴۲هـ)، سبل الهدى والرشاد فی سیره خیر العباد، ج ۱۱، ص ۲۸۸، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود وعلی محمد معوض، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۴هـ.
    و شهاب الدین قلیوبى (متوفای۱۰۶۹هـ) در حاشیه‌اى که بر شرح جلال الدین محلى بر منهاج الطالبین دارد، فرزندان امیر مؤمنان علیه السلام را سه نفر ذکر کرده و از جلال الدین سیوطى نیز همین مطلب را نقل مى‌کند:
    قوله: ( والاعتبار بالأب ) أی إلا فی حقه (ص) فإن أولاد بنته فاطمه وهم الحسن والحسین وأولادهما من الذکور ینتسبون إلیه، وهم الأشراف فی عرف مصر وإن کان الشرف أصاله لقبا لکل من أهل البیت، وأما أولاد زینب بنت فاطمه، وکذا أولاد بنات الحسن والحسین وأولادهما من غیرهم، فإنهم ینتسبون إلى آبائهم وإن کان یقال للجمیع أولاده (ص) وذریته.
    فائده: قال الجلال السیوطی رحمه الله لم یعقب من أولاده (ص) إلا فاطمه الزهراء فإنها ولدت من علی رضی الله عنه الحسن والحسین وزینب، وتزوجت زینب هذه بابن عمها عبد الله فولد له منها علی وعون الأکبر وعباس ومحمد وأم کلثوم، وکل ذریه فاطمه یقال لهم أولاده (ص) وذریته لکن لا ینسب إلیه منهم إلا الذکور من أولاد الحسن والحسین خاصه لنصه على ذلک ا ه.
    این سخن که فرزند به پدر نسبت داده مى شود، صحیح است؛ مگر در حق رسول خدا (ص)؛ چون فرزندان فاطمه؛ یعنى حسن و حسین و فرزندان پسر این دو به آن حضرت ن سبت داده مى شود که در عرف مردم مصر به آنان اشراف مى‌گویند؛ اگر چه اشراف لقبى است براى هر یک از اهل بیت.
    و اما فرزندان زینب دختر فاطمه و همچنین فرزندان دختران حسن و حسین و اولاد این دو که از غیر اهل بیت هستد به پدرانشان نسبت داده مى شوند؛ اگر چه به همه آنان زریه و فرزندان رسول خدا (ص) نیز گفته مى‌شود.
    جلال الدین سیوطى گفته است: رسول خدا (ص) فرزندى غیر از فاطمه نداشت،‌ وفاطمه پس از ادواج با علی فرزندانى به نام حسن، حسین و زینب به دنیا آورد،‌ و زینب با پسر عمویش عبد الله ازدواج کرد که از وى فرزندى به نام علی، عون اکبر، عباس، محمد و امّ‌کلثوم داشت. به تمام فرزندان فاطمه، فرزندان رسول خدا (ص) نیز مى گویند؛ ولى فقط فرزندان پسر از اولاد حسن و حسین مى‌گویند به آن حضرت نسبت داده مى شود؛ چون خود پیامبر بر این موضوع تصریح فرموده است.
    القلیوبی، شهاب الدین أحمد بن أحمد بن سلامه (متوفای۱۰۶۹هـ)، حاشیه قلیوبی على شرح جلال الدین المحلی على منهاج الطالبین، ج ۳، ص ۲۳۶، تحقیق: مکتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفکر، بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۹هـ – ۱۹۹۸م.
    و شیخ محمد خضرى از دانشمندان اهل سنت مصر نیز فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها را فقط سه نفر مى‌داند:
    زواج علی بفاطمه علیهما السلام. وفی هذه السنه تزوج علی بن أبی طالب وعمره إحدى وعشرون سنه بفاطمه بنت رسول الله، وسنها خمس عشره سنه، وکان منها عقب رسول الله صلى الله علیه وسلم بنوه: الحسن والحسین وزینب.
    در سال دوم پس از هجرت، علی که بیست و یک سال داشت با فاطمه که پانزده سال داشت ازدواج کرد و فرزندان رسول خدا؛ یعنى حسن، حسین و زینب نتیجه این ازدواج بودند.
    الخضری، الشیخ محمد (متوفای۱۲۹۸هـ)، نور الیقین فی سیره سید المرسلین، ج ۱، ص ۱۱۱، تحقیق: أحمد محمود خطاب، ناشر: مکتبه الإیمان – المنصوره / مصر، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۹هـ – ۱۹۹۹م.

  4. ازدواج کرد یا نکرد دروغ یا راست بودن مطلب چه مشکلی از امت اسلامی حل خواهد کرد ایا همه واجبات و فروعات دین را به جا اوردیم. وفقط مانده تاریخ مجهول ۱۴۰۰پیش رو ورق بزنیم وببینیم چه خلافی صورت گرفته برای انها پرونده سازی کنیم حکم صادر کنیم وبه خاطر اینکه انها در دسترس نیستند به پیروان انها بتازیم این شده واقعیت اسلام امروز شیعه وسنی در حالی که خداوند دستور به انسانیت داده نه قدیس فرض نمودن رهبران دینی ورها نمودن دین خدا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئو