خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام رضا(ع) / سروده ی شاعری زرتشتی در مدح امام رضا(ع)
توران شهریاری

سروده ی شاعری زرتشتی در مدح امام رضا(ع)

شعر زیبای زیر در مدح امام رضا(ع) از سروده های شاعر زرتشتی بانو توران شهریاری است:

به مشهد سلام و به مشهد درود
سر آریم در خاک پاکش فرود

بر این خاک، نور خدا تافته
رهی بر در کبریا یافته

ز دوران دیرین و عهد کهن
چو نور است در چشم مام وطن

بود شهری آباد در روزگار
«امام رضا» خفته در این دیار

هر آن کس برش برد دست نیاز
از این در نگردید نومید باز

غریبی که با هر دلی آشناست
چو آیینه پاک ذات خداست

شفابخش درمانده‌ دردمند
پناه پناهنده مستمند

امام به حق خسرو چاره ساز
نهد بر درش خلق روی نیاز

بسی شهریاران نام آفرین
نهادند بر خاک پاکش جبین

چو این خاک، خاک خراسان بود
هر آن مشکلی بهرش آسان بود

همچنین ببینید

امام رضا(ع)

امام رضا(ع) و زرتشتیان / وصیت ثروتمندی زرتشتی

به قلم مدیر سایت پیامبر اسلام(ص) و ائمه ی اطهار(ع) نه تنها حقوق پیروان دیگر …

۱۰ نظر

  1. درود بر این بانو.

  2. نمردیم ودیدیم که شما یک مطلب مفید در سایتتان گذاشتید!!!نمیشود همش تخریب باشد که!درسته؟محاسن هم باید گفته شود.

  3. بوﺩ ﺷﻬﺮﯼ ﺁﺑﺎﺩ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ
    ‏«ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ‏» ﺧﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﯾﺎﺭ
    ﻫﺮ ﺁﻥ ﮐﺲ ﺑﺮﺵ ﺑﺮﺩ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺎﺯ
    ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﻧﮕﺮﺩﯾﺪ ﻧﻮﻣﯿﺪ ﺑﺎﺯ …
    خفته ای که همه حاجت ها را بر اورده میکند ، بیت دوم به امام رضا قدرتی معادل خداوند داده و شعر رو تا حدودی شرک امیز ساخته گویی ممدوح شخصیتی مانند ایزدان زرتشتی است
    قبل از ایشان محمد حسن شهریار در شعر “علی ای همای رحمت” موجب شگفتی شده بود چون در شعر کلمه ای نام محمد نیامده بود ، در جایی گفته :
    دل ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﻲ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺭﺥ ﻋﻠﻲ ﺑﻴﻦ
    ﺑﻪ ﻋﻠﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻢ من ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ
    علی از کجای قران مدرک خداشناسی گرفت که جناب شاعر ایشان را به محمد برتری میدهد ؟ اصلا شاعر میدونه محمد پیامبر اسلامه ؟
    نه خدا ﺗﻮﺍﻧﻤﺶ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻧﻪ ﺑﺸﺮ ﺗﻮﺍﻧﻤﺶ ﮔﻔﺖ
    ﻣﺘﺤﻴﺮﻡ ﭼﻪ ﻧﺎﻣﻢ ﺷﻪ ﻣﻠﮏ ﻻﻓﺘﻲ ﺭﺍ
    من دیگه حرفی ندارم …

    • مدیر سایت

      بارها گفته ایم که برآوردن حاجتها از سوی امامان(ع) صرفا به اذن خداست و شرک نیست
      در مورد شعر شهریار باید بگم که اثبات شیء نفی ما عدا نمی کنه اگر گفت: دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین، به معنای این نیست که در رخ پیامبر نمی توان دید

    • خودت میفهمی داری چی میگی!

    • کافی است که جنابعالی برای شناخت مقام پیامبر و امام ، حداقل چند کتاب و روایت را مطالعه فرمایید تا پی به حقیقت این شعر ببرید. طبیعتا بدون مطالعه و یا با نگاه شخصی نمی توان به کنه مطلب پی برد.

  4. خداوند بدون وسیله و بدون دعا انبیا و اولیا هم میتواند حاجت ما رو برآورده کند…و خداوند متعال بسیار مشتاق است که مارا مورد مغفرت خود قرار دهد..ولی هیچ ارزشی ندارد که ما بدون تلاش و بدون دعا کردن از خداوند انتظار داشته باشیم که گناهان مارا ببخشد…و این مسئله با عقل جور درنمیاد. بس باید تلاش کنیم تا به این هدف( یعنی مورد مغفرت و رحمت خداوند قرار گرفتن) برسیم و توسل کردن هم یک نوع تلاش کردن است

  5. این از زرتشتیان که برای امامان دین اسلام شعر میگن و مدح و ستایششون میکنن و اینم از مسلمانان که در تمام طول تاریخ دست از سر زرتشتیان برنداشتن و موجب از بین رفتن زرتشتیان شدند…..به راستی از کوزه همان طراود که در اوست

  6. اتفاقا در طول تاریخ برعکس بوده یعنی پیش امده یک مسلمان از زرتشت تعریف کنه مانند فردوسی یا سهروردی اما هرگز یک زرتشتی از پیامبر و پیشوایان ما تمجید کنه البته خدا خیرش بده که برای امام ما شعر سروده بعدم کجا در طول تاریخ ازار مسلمان ایران به زرتشی ها رسیده

  7. من این شعر ایشون رو بیشتر می پسندم :
    بر ستیغ افتخارات وطن ، میدرخشد نام فرمند سه تن
    نام زرتشت اولین یکتا پرست ،افسری بر تاک این قله چوهست
    راستی ومهر و نیکی دین اوست، صلح و انسان باوری آیین اوست
    مردمان در چشم او یکسان بدند، چون که آنان جملگی انسان بدند
    با سه اصل جاودان سرمدی ، شد نمادی از فروغ ایزدی
    بعد از او هم کورش روشن روان، آن ابر مرد جهان باستان
    پرچم آزادگی را بر فراشت ، اوحقوق هر کسی را پاس داشت
    لوحه اش بنیان آزادی بود، بذر آزادی برش شادی بود
    زان سپس فردوسی آزاد مرد ، خفتگان را در وطن بیدار کرد
    شعرهایش جان زنو در تن دمید ،شور ملی در تن میهن دمید
    برد پی بر ریشه ها و بیخ ما ، روشنی بخشید بر تاریخ ما
    داد با شهنامه ایران را توان ، آن توان شد، آرمانی جاودان
    گرچه بس ایرانی فرزانه نیز ، بهر ما هستند پر ارج وعزیز
    لیک بی تایند در هر روزگار، آن سه انسان باور ایران تبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code