خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / مقایسه ایران در بعد و قبل از اسلام

مقایسه ایران در بعد و قبل از اسلام

به قلم دکتر علی شریعتی
«اسلام را نگاه کنید، در همان بیست سال اول به اندازه ای چهره های درخشان طلوع می کند که در هزار سال ایران باستانی هرچه می گردی یکیش را نمی یابی!» (بازگشت به کدام خویش؟، ص ۲۱۴)

 

همچنین ببینید

بی اختیاری زن در انتخاب همسر / برابری زن و گاو در پیمان بستن بر آنها

به قلم سید محمد ناطقی به رغم سروصداهای بسیار در مورد آزادی و کرامت زن …

۱۶۷ نظر

  1. سیاوش امیرشاهی

    اردویسورا آناهیتا خانم
    گفتید اساتم فقط به علوم دینی توجه داشته و برای حرفتون حدیثی از عیاشی آوردید که متن حدیث این است :
    من التمس الهدى فی غیره أضله الله و هو حبل الله المتین، و هو الذکر الحکیم، و هو الصراط المستقیم
    ترجمه :
    هرکه هدایت را از غیر قرآن بجویید خدا او را گمراه خواهد کرد چه اینکه قرآن ریسمان محکم الهی است و آن است ذکر حکیم و راه مستقیم.
    در ادامه حدیث مورد نظر شما به صورت مرفوعه بیان شده است که هر علمی که در قرآن نباشد موجب گمراهس است. دقت کنید که اولاً این حدیث مرفوعه است (عیاشی آن را با سند مجهول بیان کرده است) و در ثانی این حدیث خیلی کلی است. شما در قرآن دعوت به تفکر در طبیعت را میبینید ! هدف رسیدن به خدا . اما وسیله : تفکرو تحقیق در طبیعت. پس علوم طبیعی مورد عنایت قرآن است.
    اگر اسلام فقط به علوم دینی عنایت داشته، پس این همه دانشمند در زمینه های مختلف واسه چیه ؟؟؟؟؟ موردی سراغ دارید که ائمه از علوم طبیعی و طب و … منع کرده باشن ؟؟؟اصلاً ما خودمون طب الاصادق و طب النبی داریم. احادیث امام صادق و پیامبر و … در زمینه طب سنتی (که خودش علم و دانش است) وجود دارد. اینها را انکار میکنید ؟
    این سینا هم خودش محدث بود. فقیه بود.
    ضمناً رفتار چند نفر یا حتی رفتار عده ای سندی برای قضاوت کلی نمیشود.
    مولوی هم تحت تأثیر صوفیه این حرف رو زده

    • مدیر سایت

      من با این سخن اناهیتا موافقم که بیشتر سفارشهای اسلام به علم در واقع علم دین و علوم الهی مراد است و درست هم همینه چون علوم مادی به اندازه مادیات ارزش دارند مثلا کسی که علم کشاورزی را تحصیل میکنه ارزش علم او به اندازه میوه و سیب زمینی و امثال آن است. کسی که در رشته مهندسی عمران درس میخونه ارزش کارش به اندازه ساختمانه اما اون کسی که علم الهی می خونه ارزشش قرب به خداست و این خیلی تفاوت داره.
      اما نباید از نظر دور داشت که این به معنای این نیست که اسلام با علوم مادی مخالفه و لذا احادیث طبی فراوان داریم

      • سیاوش امیرشاهی

        اصلاً خود قرآن هم بارها بشر رو به تفکر در طبیعت دعوت کرده . آیات زیادی هست در این زمینه . ممنونم

        • مدیر سایت

          تفکر در طبیعت جهت شناخت خدا و پیمودن راه حق و…
          َتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا
          أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى وَإِنَّ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ

  2. اردویسر اناهیتا

    خاقانی در نفی ابن سینا میگوید :
    ﺧﻮﺍﻫﯽ ﻃﯿﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ / ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﺸﻮ ﺑﻪ ﭘﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ
    ﺩﻝ ﺩﺭ ﺳﺨﻦ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺑﻨﺪ / ﺍﯼ ﭘﻮﺭ ﻋﻠﯽ ﺯ ﺑﻮﻋﻠﯽ ﭼﻨﺪ؟
    جامی از عارفان بزرگ اسلام و نماینده صوفی گری میگوید :
    ﻧﻮﺭ ﺩﻝ ﺍﺯ ﺳﯿﻨﻪ ﺳﯿﻨﺎ ﻣﺠﻮﯼ / ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﻩ ﺑﯿﻨﺎ
    ﺑﺠﻮﯼ/ ﺟﺎﻧﺐ ﮐﻔﺮﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﺍﺕ ﺍﻭ / ﺑﺎﻋﺚ ﺧﻮﻓﺴﺖ ﺑﺸﺎﺭﺍﺕ
    ﺍﻭ/ ﻓﮑﺮ ﺷﻔﺎﯾﺶ ﻫﻤﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ / ﻣﯿﻞ ﻧﺠﺎﺗﺶ ﺯ
    ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﯾﺴﺖ/ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻃﺐ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻧﻬﺎﺩ / ﭘﺎﯼ ﻧﻪ ﺍﺯ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻧﻬﺎﺩ
    شیخ بهایی میگوید :
    ﻭ ﭼﻨﺪ ﺍﺯ ﺣﮑﻤﺖ ﯾﻮﻧﺎﻧﯿﺎﻥ / ﺣﮑﻤﺖ ﺍﯾﻤﺎﻧﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ
    ﺑﺪﺍﻥ/.ﭼﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻋﻠﻢ ﮐﻼﻡ ﺑﯽ ﺍﺻﻮﻝ / ﻣﻐﺰ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﯽ ﮐﻨﯽ
    ﺍﯼ ﺑﻠﻔﻀﻮﻝ/ ﺩﻝ ﻣﻨﻮﺭ ﮐﻦ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﺭ ﺟﻠﯽ / ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺷﯽ ﮐﺎﺳﻪ ﻟﯿﺲ
    ﺑﻮﻋﻠﯽ/ ﺳﺮﻭﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺷﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺩﯾﻦ / ﺳﻮﺭ ﻣﻮﻣﻦ ﺭﺍ ﺷﻔﺎ ﮔﻔﺖ
    ﺍﯾﻦ ﺣﺰﯾﻦ/.ﺳﻮﺭ ﺭﺳﻄﺎﻟﯿﺲ ﻭ ﺳﻮﺭ ﺑﻮﻋﻠﯽ / ﮐﯽ ﺷﻔﺎ ﮔﻔﺘﻪ ﻧﺒﯽ
    ﻣﻨﺠﻠﯽ/ ﺳﯿﻨﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﻭ ﺻﺪ ﭼﺎﮎ ﮐﻦ / ﺩﻝ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ
    ﻫﺎ ﭘﺎﮎ ﮐﻦ .
    غزالی اخوند بزرگ که خیلی ها او را در حد پیامبر میشناختند مخالف سرسخت فلسفه و تمام علوم عقلی و ابن سینا و فارابی بود و کتابهای در رد نوشته های انان مینوشت .

    • سیاوش امیرشاهی

      که چی ؟ یعنی چون اینها مخالف ابوعلی سینا بودن پس اسلام مخالف دانشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      عجبا !
      تازه غزالی خودش یک عمر فیلسوف بود ! آخر عمری از فلسفه پشیمون شد و کتاب تهافت الفلاسفه (یعنی چرت و پرتهای فیلسوفان) رو نوشت !
      شیخ بهایی هم خودش مهندس و معمار و طبیب و منجم و… بود !

  3. اردویسر اناهیتا

    سامانیان در هنگام روی کار امدن زرتشتی و از نوادگان بهرام چوبین ساسانی ، حتی نام سامانیان به ساسانیان قرابت دارد ،انها بعد ها مسلمان شدند ، تقریبا تنها خاندان دانش گستر ایران بودند و انان بودند که بزرگان علم و فلسفه که به ان میبالیم را پروردند ،این خاندان پر افتخار ترین خاندان پس از اسلام هست . یا مروج اسلام بودند یا از علما و فلاسفه حمایت میکردند ! حقیقت اینه که در ان دوران اخوند ها قدرت نداشتند ، میخوارگی ، بت پرستی ، روسپی گری … همه و همه ازاد بود و شهر ها پر از بت خانه بود و هیچکس هم مخالفتی نمیکرد ، نفوذ اخوند ها از قرن پنجم اغاز شد و تا دوران پهلوی ادامه داشت !

    • سیاوش امیرشاهی

      سامانیان سمرقند و بخارا و … را به عنوان مراکز مهم فرهنگی احیاء کردند، و این شهرها تحت حمایت بزرگان سامانی، مرکزی برای تقویت علوم حدیث، فقه اسلامی و تفسیر قرآن گردید.
      عزیزالله بیات‏، تاریخ تطبیقى ایران با کشورهاى جهان‏، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۴، ص۲۲۹
      بسیاری از دانشمندان و فقها و مفسرین و محدثین تحت حمایت سامانیان بودند.
      هم مروج اسلام بودند و هم مروّج دانش !

  4. پس تکلیف این احادیث پیغمبر چی میشه؟؟؟؟؟ فضل العلم احب الی من فضل العباده تحف العقول ص ۴۱ العلم افضل من العباده ۲۸۷۵۷. قلیل العلم خیر من کثیر العباده .منیه المزید ۱۰۵ طلب العلم افضل عند الله من الصلاه و الصیام والحج و الجهاد فی سبیل الله تعالی کنز العمال۲۸۶۶۵ من خرج یطلب باب من علم لیرد به باطلا الی الحق او ضلاله الی الهدی کان عمله ذلک کعباده متعبد اربعین عاما ۱۲۷۵/۶۱۹ الامالی طوسی دیگه پیغمبر چه جوری باید تفکیک کنه اینهارو از هم ؟؟؟؟؟؟

    • مدیر سایت

      اگر در جواب من نوشتید باید بگم که اینها دلیل نمیشه غرض اصلی از علم در لسان قرآن و روایات، علم دین نیست.
      انما یخشی الله من عباده العلماء. خب این همه عالم فیزیک و شیمی و طبابت سراغ داریم که در برابر خدا خاشع نشده اند. علم دین و خداشناسیه که به مقام ترس از خدا میاره

  5. کی گفته که عباسیان تنها و اولین ها بودند که کتابهارو ترجمه کردن ؟؟؟ترجمه از دوران عبدالملک مروان اموی بطور گسترده شروع شد (ابن ندیم ص ۳۰۳ بلاذزی ص۲۹۸ .) تازه ابن ندیم در صفحه ی ۳۰۵ لیستی از مترجم ها در زمان عبدالملک مروان داده . عبدالملک هم از اعراب بسیار متعصب بوده و بسیاری از اعرابو جایگزین ایرانیها کرد .در دوره عباسیان یک شبه کتاب ها ترجمه شد و یک دفعه اون همه دانشمندرو زمین سبز شد ؟؟؟اگر مجوسیان بیل زن بودن باغچه خودشون رو بیل میزدن !

  6. اقایه فاطمی من منظورم به ادم صاحب غرضی مثل اردویسر اناهیتاست . بنی الاسلام علی خمس علی الصلاه و الزکاه و الصوم و الحج والولایه کافی ج۲ ص ۱۸ امام باقر طلب العلم افضل عند الله من الصلاه و الصیام و الحج و الجهاد فی سبیل الله کنز العمال ۲۸۶۶۵ حضرت محمد وقتی چیزی بر پایه های اسلام فضیلت داده شده تکلیف چیست ؟؟

  7. اره راست میگه زمان سامانیان زردشتیگری ازاد بود که ایرانیان درانموقع بیشترین اقدام راجهت مسلمان شدن کردن

  8. اقا سهیل واقا سیاوش واقا سروش شما ها هرچقدرهم دلیل ومدرک بیارین بازهم کسی که نخواهد منطق راقبول کند وبدون مدرک تاریخی وعقلی حرف بزند حرفتان را قبول نخواهد کرد .کسی که خودشو بخواب زده رونمیشه بیدار کرد ولی کسی که خوابیده رومیشه……..سروش دانشمندان قبل سامانیان را برشمرد سهیل اثبات کرد که درزمان بنی امیه ترجمه ها شروع شد وسیاوش هم دلیل اورد که سامانیان مورج اسلام بودند …….خب اخرش چی شد !!!!؟هیچی!!!!؟هیچی نشد!!!!

  9. علمی که درسراسرجهان انروز موردبحث زیادی بود کیمیا بود .بلاخره هم دانشمندان کیمیارا تصدیق کردند ودرچند سال قبل فلز را به طلا تبدیل کردند که چون مراحل تبدیل ان هزینه ی چند برابری میبرد انرا رها کرده اند. درخصوص بنی امیه بایدبگم بدلیل نزدیکی مرکزشان به روم ازقبل بارومیان نزدیکی زیادی داشته اند …….کتب ودانشگاه های روم مصر وساسانیان ابتدا بدست امویان حفظ وترجمه شد.نقش ایرانیان درحکومت بنی عباس بیشتر سیاسی بود وفقط ۱برپایی ان است که بعداز برپایی توسط خلفا حضورشان کمرنگ شد مدت یک قرن که بعد ازانان ترکان بهقدرت رسیدند ۲برمکیان که وزارت راداشتند که بدلیل اقدامات مخفیانه کشته شدند۳مامون وپایتخت وی که بدلایل سیاسی وازجمله حمایت مسلمانان ایران ازامام رضا وبودن امین دربغداد انتخاب شده بود وبعد ازمدتی مجدداپایتخت تغییرکرد . سامانیان ازنظر دینی کاملا خودرا تابع خلفای بغدادمیدانستند وعمدتا مسلمان سنی بودند ….ابن سینا هم که گفتید درجوانی به سرعت از دولت وحکومت سامانیان فرار کرد ودرنزد خوارزمیان مشغول بود. .اما سامانیان بیشترین کارشان گسترش زبان فارسی بود که انهم بدلایل سیاسی بود.خدماتعلمی سامانیان با امویان قابل قیاس نیست چه برسه به خوارزمشاهیان و غزنویان وحکومت های ترک ومغول

  10. اصلا کیمیادرگذشته به معنی شیمی بوده است شیمی شیمیا کیمی کیمیا ….///

  11. . بنابر قول مشهور، نخستین ترجمه عهد اموی به خالدبن یزیدبن معاویه اختصاص دارد. خالد به دلیل علاقه بسیار به علم و دانش، ) حکیم آل مر نام گرفت و با پشتکار فراوان به فراگرفتن علم کیمیا (شیمی) پرداخت و به ترجمه متون علمی از زبان یونانی و قبطی به عربی توجهی ویژه مبذول داشت. (عمربن عبدالعزیز در مورد او می گوید: «در میان بنی امیه مانند خالد زاده نشده است.»
    از دیگرخلفای برجسته اموی که نامی در ترجمه و نقل منابع و یا جمع آوری کتاب از خود برجای نهاد، عمربن عبدالعزیز است. در مورد اقدامات وی مطالب فراوانی در منابع آمده است، از جمله این که او در گنجینه کتاب های شام، اثری از علم پزشکی، نوشته قس بن هارون بن اعین، ) یافت که از بهترین کناش های قدیمی به شمار می آمد. این اثر ارزشمند و بی نظیر که اهرن، ) نام داشت، توسط ماسرجویه (ماسرجیس) به عربی ترجمه شد

  12. ابویوسف یعقوب بن اسحق کندی متولد حدود ۱۸۵ ه. نخستین فیلسوف مسلمان بود که وی را به دلیل احاطه بر حوزه‌های فلسفی زمان خود، «فیلسوف العرب» می‌خواندند. ابن ندیم در مورد او چنین می‌گوید: «کندی در معرفت علوم قدیم، فاضل دهر و یگانه عصر خود بود.»۲۰ وی ترجمه‌هایی از کتب یونانی و فیلسوفان آن‌ها در دست داشته است. برخی معتقدند او بسیاری از کتب فلسفی را ترجمه کرد و مشکلات آن‌ها را آسان نمود، ۲۱ هر چند عده‌ای نیز در این که کندی آشنا به یونانی نبوده، شکی ندارند و تنها او را معتمد بر ترجمه‌هایی از آثار یونانی و سریانی می‌دانند اروپاییان وی را ازاثرگذاران جهانی میدانند

  13. فارابی متولد بین النهرین دربغداد رفته و شاگرد ابوبشیرمتی بن یونس ویوحنابن حبلان دررشته ی منطق وحکمت شد سپس به مصر حلب ودمشق رفته همانجا درگذشت… وی کل علوم فلسفه ی ارسوو…یونانیرا نه قبول داشت ونه علمش راازانان گرفته بود بلکه اثارارسطوراخوانده وبیشترمنتقدان بود.همچنین ابن سینا وابوریحان ازوی تقالیدی کردند .

  14. ابویوسف یعقوب بن اسحاق عرب زبان متولد کوفه است نخستین شخصی که لقب فیلسوف دراسلام گرفت ریاضیدان وحکیم وفیلسوف ابوالحکما است قبل از فارابی میزیسته است وی کتب فلسفی وحکمت بسیاری از یونانی به عربی ترجمه کرده ودرتدریس ازروش ارسطو استفاده هایی میکرده است تالیفاتش بیش از ۲۴۰مجلد میباشدکتبش مربوط به علوم . مختلف منطق، فلسفه، نجوم، حساب، هندسه، طب و اصول عقائد دینی است
    برخی از اروپائیان او را یکی از دوازده چهره عقلی تاثیرگذار تاریخ بشر دانسته‌اند. کندی در بصره و بغداد به تحصیل پرداخت. از این رو او سر سلسله حلقه‌های فلسفه اسلامی است و خود به حلقه و طبقه‌ای دیگر منسوب نیست.

  15. محمدبن زکریارازی ملقب به جالینوس عرب یکی از بزلگترین اطبا دنیا درشهر ری متولد شد کاشف الکل بوده است دربغداد به مدت زیادی حضور داشته وهمینطور در حکومت ری

  16. سامانیان برخلاف ادعای مطرح شده فقط به صورت گسترده ناشر زبان فارسی بوده اند انهم بدلایل سیاسی وتمام دانشمندان انعصر همگی بدور از مملکت انها بوده اند همانند ابن سینا که در مملکت انان متولد شد ولی تحصیلات مهم وتالیفات مهم خویش را دردولت های دیگر به اتمام رسانده است همچنین برخلاف ادعای فوق اولین ترجمه هامربوط به امویان است واولین فلاسفه مسلمان عرب هستند وتمام دانشمندانی مانند ابوریحان وابن سینا ازسامانیان دور وبیشتر کارهای افرادی مانندابواسحاق کندیوفارابی که وی هم درموردش سخن رانده شد را مطالعه مینمودند

  17. برخلاف ادعا شما سامانیان ازلحاظ دینی وسیاسی خود را کاملا وابسته ی خلفای عباسی میدانستند و البته درنحوه ی حکومتداری از ساسانیان تقلید هایی میکردند انان تنها به گسترش فارسی پرداختند وکارهای علمی ودانشمندان انان نسبت به غزنویان امویان عباسیان دیلمیان ال بویه صفویه فاطمیان درمصر وخوارزمیان و…….یک است به هزار

  18. گفتین بزرگترین نشردهنده ی علم درایران بودند و بزرگترین فلاسفه ای که به انان افتخار میکنیم را سامانیان پرورش دادند درحالی که افرادی مانند ابوریحان رازی فارابی ابن سینا کندی خوارزمی عمرخیام و……ازسامانیان دور بوده اند وهیچکدام تحت تعلیمات سامانیان نبوده اند ………. اما کتبی که دررد ابن سیناو….نوشته شده بررد عقایداشتباه و نظریات غلط انان است نه رد برتمام علم وعملشان .گاهی انان علم را بالاتر از بندگی خدا بدانند این بداست اما بنی عباس گفتیم که فقط یک قرن انهم نه درهمه ی کارها ایرانیان حضورداشته اند واینکه علما انان راکافرشمارده اند بخاطر اعمالشان است نه کارهای علمیشان … بعضی اوقات کتبی رادانشمندان مینویسند که دران نظر خودرا میگویند که برعکس نظر دیگری است خب این اشکالی داره ازنظر شما……!!!!!!؟؟؟؟!

  19. اردویسر اناهیتا

    تا وقتی اقایان دست از کپی پیست برندارن بحث هیچ فایده ای ندارد ، اقا میگه مولوی کیه ؟ بهایی کیه ؟ غزالی کیه ؟
    اگر اونها اسلام شناس نبودن تو اسلام میشناسی که همه چیزت شده کپی پیست ، تو چه میدونی در عرفان چه جایگاهی داشتند و هیچگاه کسی به منزلت مولوی نیامده و نخواهد امد.
    بگذریم …من معتقدم در قران و حدیث حتی یک روایت که علوم تجربی را توجیه کند وجود ندارد ، محمد رضا حکیمی در کتاب الحیات هیچ روایتی که توجیه این علوم باشد را نیافت .
    جناب امیرشاهی میگوید در قران تعقل و تفکر هست مثلا زمانی که دوزخیان در (ملک۱۰) میگویند :
    “اگر شنیده بودیم یا تعقل کرده بودیم میان دوزخیان نبودیم ”
    (ال عمران ۱۹۰ تا ۱۹۱) میگوید :
    همانان که خدا را ایستاده و نشسته و به پهلو ارمیده یاد میکنند و در افرینش اسمان و زمین تفکر میکنند ، پروردگارا اینها را بیهوده نیافریدی …
    این تفکر انهم سر نماز ربطی به علوم حسی ندارد ، میگوید تفکر و تعقل کن که جهان بیهوده افریده نشده و اگر تعقل نکنی اهل دوزخی … به همین راحتی ، از قران تفسیر بیخود نکنید

    • سیاوش امیرشاهی

      استدلال شما دقیقاً مثل این میمونه که بگیم : “تو دین زرتشتی میشناسی ؟ یا ماریژان موله ؟ “”” همون ماریژان موله ای که گفته زرتشت به دختر خودش تحاوز کرده !!! پس روش استدلالت اول خودت رو زیر غلطک له میکنه !
      نظرات افراد (هرچند بزرگ باشن) وحی منزل نیست ! اونها حجت شرعی نبودن ! پس نماد اسلام هم نبودن ! نماد خودشون و تفکر خودشون بودن !!
      ضمناً به جای کپی پیست چند بیت شعر ، یه خورده درباره روش استدلالت فکر کن
      مغالطه بعدی خانم اردویسورا :
      یک آیه را ذکر کردند و بقیه آیات را نادیده گرفتند ! بله هدف رسیدن به خداست. اما دقت کنید :
      مثلاً آیه ۳ سوره ی ملک که انسان را به تفکر و دقت نظر در آسمانها دعوت میکند و در همان سوره در آیه ۱۹ بشر را به تفکر و دقت نظر در مورد پرندگان دعوت می کند. این دعوت به تفکر محدود به مسئله ی خداشناسی نیست. آن هست ولی اصل تفکر و بررسی و دقت نظر هم وجود دارد. همچنین در ابتدای سوره ی ۶۸ خداوند به قلم و نوشتن قسم می خورد. حال آنکه قلم وسیله ی نشر علم است. همچنین در بسیاری از موارد قرآن , کوه ها و دریاها و رودها و صحراها و حیوانات و و سایر مظاهر طبیعت را به رخ بشر میکشد و او را به تفکر و تدبر و دقت نظر در این ها دعوت میکند. برای مثال در آیه ۱۷ سوره غاشیه ( سوره ی ۸۸ قرآن ) مخاطب خود را به تفکر و تحقیق پیرامون خلقت و آفرینش شتر و دیگر حیوانات دعوت می کند. یا در آیه ۱۸ همان سوره کیفیت و وضعیت آسمان و دقت نظر در این امر را به بشر توصیه میکند. و همچنین دعوت به تفکر و دقت در کوه ها و چگونگی پیدایش انان ( آیه ۱۹ همین سوره ) و دعوت به اندیشه در مورد زمین … (آیه ۲۰ همین سوره) و …
      همچنین در آیه ۱۳ سوره نبأ ( سوره ۷۸ ) خورشید را برای مخاطب خود یادآوری میکند و در آیه ۱۴ ابرو باران را به رخ انسان میکشد و او را به تفکر درباره ی آن دعوت میکند. همچنین در صدها آیه دیگر از قرآن که پروردگار انسان را به تفکر , دقت نظر , تحقیق و بررسی پیرامون طبیعت و جهان پیرامون دعوت میکند.

    • سیاوش امیرشاهی

      همچنین دستور قرآن به بررسی های نجومی – ستاره شناسی – و ریاضیات :

      یونس : ۵ هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنینَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِکَ إِلاَّ بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ

      اوست کسى که خورشید را روشنایى بخشید و ماه را تابان کرد، و براى آن منزلهایى معین کرد تا شماره سالها و حساب را بدانید. خدا اینها را جز به حقّ نیافریده است. نشانه‏ها [ى خود] را براى گروهى که مى‏دانند به روشنى بیان مى‏کند.

    • سیاوش امیرشاهی

      پیامبر اکرم فرمودند :

      اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِم

      دانش بجوئید حتی اگر شده در چین ( دورترین نقطه های زمین در نظر مردم آن زمان ! ) چرا که دانش جستن بر هر مسلمانی واجب است.

      مصباح الشریعه ( کتاب منتسب به امام صادق علیه السلام ) ، صفحه ۱۳ ، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات ، ۱۴۰۰ هـ ق

      وسائل الشیعه ( مؤلف : شیخ حر عاملی ) ، ج ۲۷ ص ۲۷ ح ۳۳۱۲۰ ، مؤسسه آل البیت علیهم ‏السلام قم، ۱۴۰۹ هـ ق

      نکته : مطمئناً در چین علوم دینی / اسلامی یافت نمی شود. آنچه ممکن بود در آنجا پیدا شود علوم تجربی و … بود. همین نشان میدهد کسب دانش از هر نوعی بر هر مسلمانی واجب است.

    • سیاوش امیرشاهی

      ضمن اینکه ما ذیل مباحث فقهی حلال و حرام ( خوردنی ها و آشامیدنی ) مباحث جانور شناسی به همراه ویژگی های جسمی آنان و بررسی های دقیق فیزیولوژیکی ، مشاهده می شود . اگرچه این مسئله ذیل مبحث فقهی بحث می شود اما همین دلالت میکند که این علم نیز مورد تأیید و بررسی پیامبر اکرم و ائمه ( ع ) بوده است .
      یعنی دسته بندی جانوران بر اساس معیارهای مختلف وجود داره (که امروز این علم گسترش پیدا کرده)

      شیخ حرعاملى، وسائل الشیعه ، ج ۲۴ ص ۹۹ الی ۲۳۸، مؤسسه آل البیت علیهم‏ السلام، قم، ۱۴۰۹ هجرى قمری

      شیخ حرعاملى، وسائل الشیعه ، ج ۲۵ ص ۹ الی ۳۲۴، مؤسسه آل البیت علیهم‏ السلام، قم، ۱۴۰۹ هجرى قمری

      الکافی ج ۶ ص ۲۲۷الی ۳۷۹ ، دار الکتب الإسلامیه تهران، ۱۳۶۵ هجرى شمسی

  20. اردویسر اناهیتا

    حالا بنده به شما خاطر نشان میکنم که انسان یا باید پایبند اسلام باشد یا علوم تجربی و اختلاط هر دو ممکن نیست ، مولوی عارف بزرگ میفرمایند که :
    علم های اهل حس شد پوزبند / تا نگیرد شیر زان علم بند
    یعنی همانطور که پوزه بند مانع از شیر خوردن گوساله از پستان مادر میشود علوم حسی و عقلی هم مانع رسیدن به خدا میشود + و چقدر زیبا منظور رسوند .
    شما با علمی مثل داروینیسم که بنای بی دینی و بی خدایی غرب هست چگونه کنار میاید ؟ با big bang چگونه کنار میاید ؟ با علم حیات شناسی چطور ؟
    اصلا علوم تجربی مدت هاست که خلقت گرایی و ماوراطبیعه رو دور انداخته و تویی که دنباله رو این علوم باشی هم باید دور بندازی ، وقتی کتاب زیست شناسی روی میز مدرسه شماست یعنی ادم و حوا کشک !
    راجع به پزشکی هم غیر از پزشکی خرافی چیزی از ایمه و پیامبر دیده نشده و انها هم من در اوردی و غیر فلسفی بودند مثل انداختن مگس در اب که در بالهایش برای شما شفا و مرض است (بخاری ۳۳۲۰) …
    واقعا پزشکی به صورت تجربی مورد پسند اسلام نبوده و نیست و به قول مولانا بهر استبقای حیوان چند روز / نام ان کردند این گیجان رموز …
    کتاب طب نبی رو دارم ، شلم شورباست ، مثلا یکی از احادیث طبی نبی :
    برکت در وسط غذاست ،پس از کنار ان بخورید نه از وسط ان (ص۱۱)
    هنگامی که ایستاده ای از نوشیدن پرهیز کن (ص۱۴)
    نه امام صادق و نه پیامبر هیچکدام پزشکی نمیدانستند و تحصیل نکرده بودند و فقط از غیب خبر میدادند ، به همین خاطر پزشکی انان با پزشکی ابن سینا و زکریا تفاوت دارد

    • سیاوش امیرشاهی

      اردویسورا !! مخالطه اندر مغالطه !!!
      ۱- مولوی انسان بررگی بود ! ولی اینکه داری اون رو نماد اسلام معرفی میکنی مغالطه اس !! اگه بخواهیم مثل تو فکر کنیم باید اردوایراف رو نماد زرتشتی گری بدونیم که همزمان با ۷ تا خواهرش ازدواج کرد !!! تو بیشتر میفهمی یا اردوایراف ؟؟؟؟؟؟؟ پس تحاوز به خواهر و مادر عین متن دین زرتشتی است ! (با منطق خودت همیبن نتیجه به دست میاد )
      پس مولوی و یا هر شخص دیگه ای رو نماد اسلام معرفی نکن ! مخصوصاً وقتی که اون شخص تحت تأثیر صوفیه قرار داشت !!
      ۲ – مغالطه دیگه : چند تا حدیث رو به عنوان کل کتاب معرقی کردن !!! شما تو همون طب النبی و طب الصادق بخون که داروهای گیاهی برای امراض هم وجود داره. اینکه آدم ایستاده آب نخوره لابد دلیلی داره که تو نمیتونی درمورد نظر بدی ! درباره قضیه بال مگس هم اولاً صحت سندی اون حدیث در صحیح بخاری ثابت نیست! در ثانی وقتی زهرمار میتونه دار باشه، چطور بال مگس نتونه ؟؟؟؟؟؟؟؟
      برای جبران ضعفهای دین زرتشتی رو به جلو فرار نکن !!!

  21. پیامبر و ائمه ادعا نکردند که علم پزشکی را میدانستند.پیروان تندرو آنان در عصر حاضر چنین افراط ورزی میکنند. پیامبر و یا هریک از ائمه و یا هریک از اعضای خانواده شان که مریض میشدند و یا ضربت شمشیر میخوردند یا مسموم میشدند بلافاصله دنبال طبیب می فرستادند و طبیب آنها را طبابت میکرد.اصولا در حجاز از پیشرفت علوم خبری نبود.حتی یک نمونه مشابه بناها ی سنگی و معماریهای ایران و روم و مصر باستان در حجاز وجود نداشت. برای اولین بار که با خندق(در جنگ خندق) مواجه شدند مات و مبهوت شدند. کل معلوماتشان خلاصه میشد در اطلاعات مربوط به شتر،شمشیر،سپر،چادر مسکونی،وفنون جنگ تن به تن و عده ای هم شاعری. عرب با علم و تحصیل بیگانه بود. در کل حجاز آدمهایی که سواد خواندن و نوشتن میدانستند انگشت شمار بودند. لذا تمامی دانشمندانی که در ایران زمان عباسیان وجود داشتن یا ایرانی بودند یا از سرزمینهایی غیر از حجاز.

    • سیاوش امیرشاهی

      کتاب طب الصادق و طب النبی و … بیش از هزار سال قدمت روایی داره !! آقای پیمان ! شما میگی “پیروان تندروی آنان در عصر حاضر…” ؟؟؟؟؟؟
      ضمناً صدها حدیث و روایت وجود داره که مردم برای درمان بیماری ها نزد ائمه میرفتند و بزرگواران هم داروی گیاهی و یا روش های طبی رو تشریح میکردن. مخصوصاً از زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام

  22. مکه و مدینه مهد اسلام بودند و اسلام از آنجا به دیگر نقاط منتشر شد. اگر اسلام تربیت کننده دانشمندان مسلمان ایرانی آن زمان بوده است باید در مکه و مدینه بیشتر میتوانست دانشمند تربیت کند. شما نام یک نفر دانشمند اسلامی را نام ببرید که اهل مکه یا مدینه باشد؟  

  23. جناب سیاوش: کجا امام حسن و امام حسین علم طب میدونستند؟ اگر میدونستند که هنگام ضربت خوردن پدرشان دنبال طبیب نمیفرستادند.

    • سیاوش امیرشاهی

      عزیز من !!
      تازه عرض کردم علم طب توسط امام صادق بیشتر ترویج داده شد. (طب الصادق)
      دندون پزشکا وقتی دندونشون درد میگیره میرن پیش یکی دیگه !
      لابد حسنین (اگر پیش طبیب رفته باشن) دارو در اختیار نداشتن !

  24. ۱اگر اسلام تربیت کننده دانشمندان ایرانی نبود درقبل اسلام که حکومت ایرانی بود وایران قوی دوتا دانشمند مثل ابن سینا پیدا میشدند .نه همشون داخل حکومت های اسلامی ایرانی وعربی تربیت بشوند

  25. خودت داری جواب خودت را میگی مدینه ومکه مهد اسلام بودند واسلام ازانجا صادر میشد خب داخل حجاز زمینه ی ان نبود وکارهای مهمتری بودند بیشتروقت خود را در مسایل وعلوم دینی میگذاشتند. واین هیچ نقص وعیبی نیست درعوض دوتا شخصیت ایرانی را توبگو که قابل قیاس با شخصیت های حجاز مثل ابوذر باشد

  26. پیامبر وامامان هیچگاه ادعا نمیکردند این حرفتون مخالف قران کریم است

  27. وقتی راجع به چیزی اطلاع ندارید درموردش حرف نزنید بزرگترین دانشگاه اسلامی متعلق به امام ششم وپنجم بوده است . درمورد احادیث پزشکی انان همگی راست وصحیح اند وعلم هم اکثریت انان راتصدیق کرده است وانانی راکه تصدیق نکرده هنوز به ان نرسیده است.پیامبر وامامان ازطرف خودشان وغیب سخن نمیگفتند بلکه تمام علوم را خداوند به انان یاد داده بود پزشکی واینطورعلوم که دیگه سهله

  28. اماراجع به مولوی جالبه دارین به ما میگین که کی عالم دینی واسلامشناستونه وکی نیست .اتفاقابازهم ازبی اطلاعی حرف زدین دقیقا برعکس حرفتون مولوی عرفان وکلاماتش بیشتر نشات گرفته از زردشتیگریه تا اسلام …….موبدقبلی زردشتیا بنام شهزادی اکثر اعتقاداتشون را وعرفانهایشون را بااشعار مولوی اثبات میکرد همانند این سخن که میگفت ما همه ذرات جداشده ازروح خداییم وبرای تثبیت ان ازاشعار مولوی استفاده میکرد یا مانند اعتقاد جبر درمولوی که داعتقادات زردشتیان است.اعتقاد به وجود شر خودش کاملا جبره و………

  29. تمام دانشمندان زمان بنی عباس ایرانی بودند یاغیر حجازی ……این دروغ محضه دانشمندان حجازی هم بودند وهمینطور دانشمندان عرب زیادی بودند. اطلاعات خیلی کمی دارید اره وقتی ماوراالطبیعه درمورد قداست اتش باشد و……میندازننشون دور…..بهرحال………..یعنی شمامیخواین پیامبراسلام در۱۴۰۰پیش میفرمودند دروسط غذا کلسترول یاویتامین بیشتری است پس از انجا بخورین ویا میفرمودند ایستاده اب نخورید چون ممکنه به سلول های مغزتون فشار بیابد ویا گردش خونتون کم بشود ……..درانزمان این سخنان را باچنین الفاظی مانند برکت و……بیان میفرمودند

  30. بازم میگم قبل ازحرف زدن باید خوب فکر کنید ……………برفرض مثال فرضیه ی داروینیسم یابیگ بنگ و……کهالبته هنوزهم درحد فرضیه اند ومتاسفانه درایران دایما میگویند نظریه اند………..درست باشد خب هیچ مشکلی درتوحید ومسیله ی خلقت پدید نمی اید نه این ادم وحوا……………اتفاقا این فرضیه ها غیرعلمی اند اخه کدوم عقلی میگه میمون انسان شده پس چرا هنوز اینهمه میمون داریم خب پس چرا این میمون ها مدفوعشان شبیه انسان نیست چرا …………….ویا بیگ بنگ عالم هیچ خدایی ندارد اگر نداشت پس این نظم را که درست کرده شماداری عقل را زیر سوال میبری پس علیت چی

  31. اتفاقا این حرف هم غیر علمی بود ومربوط به قرن ۱۷بود امروزه بانظریه نسبیت اقای انیشتین همه ی مردم جهان ودانشمندان ارتباط کامل ماده وطبیعت را با ماوراالطبیعت فهمیده ویقین کرده اند .

    • اردویسر اناهیتا

      لازم نکرده شما بگی چی درسته و چی غلط !
      داروینیسم یک ﺗﺌﻮﺭﯼ هست ، هیچ جا اونو فرضیه یا نظریه ندونستن ، اقا میگه چرا هنوز میمون وجود داره ، این نظریه میگه همه موجودات زنده با هم جد مشترک دارند و نزدیک تدین جد مشترک به ما شامپانزه ها هستند .
      با یک ازمایش ژنتیک و قرابت ۹۹% ژن های خودت با شامپانزه میفهمی با اون شامپانزه جد مشترک داری …
      شما اصلا نمیدونی فرگشت چیه و ادعای علمت میشه ، فرضیه ؟ به حساب یه فرضیه تمدن بی دینی اروپا شکل میگیره ؟

  32. پیامبر وایمه هیچ موقع تحصیل نکرده اند نگارمن که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسیله اموز صد مدرس شد وقتی خداوند پیامبری رابسوی مردم مبفرستد هیچگاه وی را درعلومی مثل پزشکی و……تنها نگذاشته ……………اقای مولوی راست گفته علمی مثل پزشکی ونجومومهندسی و….اگرخدارا نفی کند وپیامبر خدارا نفی کند ماورالطبیعه رانفی کند درحد کشک هم نمیارزد وباید انداختش تو سطل اشغال ………… اما علوم دینی واسلام که گفتین باعلوم تجربی قابل جمع نیستند دقیقا درسته علم نوری است که خدا دردل انسان قرار میدهد واز تجربه و….قابل استخراج نیست ولی اینکه میگین نمیشه اسلام راداشت همینطور علم تجربی را دقیقا اشتباه اولا همه ی این طبیب ها ودانشمندایی که میگین همه علوم دینی رااول یاد گرفتند وبیشتر نقش عالم دینی دارند………….. اسلام چند برابر وهزاربرابر همه ی عالمیان به علم اموزی تاکیید وتشویق کرده ………خودپیامبر وامامان هم این علوم را به طالبینش یاد میدادند…..اینکه گفتین طب ایمه متفاوت با ابن سینا و….است خب چه ربطی داره چیزخیلی واضحیه چون امامان وپیامبر که برای طبابت ویا کشف الکل و….نیامده اند …… درحجاز وعراق هرطالبی که این علوم رااز انان درخواست میکرد ان را یاد میدادند که البته چیزهایی را که گفته اند خیلی از دیگر دانشمندان تا قرن هفده هجده کشف نکرده وجدیدا پی برده اند …..

    • اردویسر اناهیتا

      زکریا رازی خدا باور بود اما پیامبران را قبول نداشت و در واقع شخصی پیامبر ستیز بود و حتی به انها توهین های شدیدی هم کرده (حکیم رازی ، پرویز سپیتمان ص ۶۵۶)
      اثر موهن اسلام و پیامبری را هم به او نسبت میدن (افرینش و تاریخ ج ۱ ص ۴۷۷) در جایی ادیان و مذاهب رو عامل جنگ و خونریزی و مخالف با تحقیقات علمی دانسته (تاریخ اجتماعی ایران ج۱۰ ص ۱۳۶)
      در باب اینکه رازی بی دین بود تردیدی نیست و در باب خداباوری او پیرو فلسفه مغان بود یعنی به پنج قدیم اعتقاد داشت ، ابن سینا هم یک مومن روشنفکر بود ، سعی میکرد دین و فلسفه یونانی را به هم وصل کند و در این راه اسیب های زیادی به اصول مستحکم اسلام زد اما در نهایت موفق نشد و هر اخوند و صوفی و عارفی از راه رسید بهش توهین کرد که تو کافری و مردم گمراه میکنی ، صدر الامتاهلین شیرازی به ابن سینا خرده میگیرد که چرا عمر با ارزشت را به اموختن علوم بی ارزش طب و ریاضیات و فلسفه گذراندی …
      شما یک اخوند با هر دین و مذهب و شریعت و عنوان در قرون اولیه به من معرفی کن که به زکریا رازی یا ابن سینا احترام گذاشته باشه ، فقط یک نفر ! لطفا منبع دقیق هم ارایه بدید تا بررسی کنم .

      • مدیر سایت

        چگونه است که شما در سطر آخر، از طرف بحث، “منبع دقیق” می خواهی اما خود شما معمولا کوتاهی می کنی مثل همینجا در ابتدای پیام، به کتاب پرویز سپیتمان و کتاب آفرینش و تاریخ و… استناد می کنید. در حالی که اینها از منابع دست اول نیستند و اگر بنا باشه به حرف این و آن استناد بشه برای هر ادعایی میشه منبع معرفی کرد

        • اردویسر اناهیتا

          اقای فاطمی
          افرینش و تاریخ اثر مطهر بن طاهر مقدسی بیش از هزار و پنجاه سال قدمت دارد و دسته اول هست (کتاب خوبی هست و به شما هم توصیه میکنم)، به هر حال من همیشه مستند بحث کردم اونهم با منابع تحقیقی معتبر و همچنین منابع دسته اول ! اما اثر اقای سپیتمان دسته اول نیست و منبع دسته اول ایشان هم کتاب اعلام انبوه اثر ابوحاتم رازی(معاصر زکریا) هست که ابو حاتم در بخش اول با زکریا مناظره میکند و در بخش های بعدی ادعا های کفر امیز او را پاسخ میدهد ، همچنین ناصر خسرو قبادیانی هم در زاد المسافرین با وی مناظراتی انجام داده که منبع ایشان بوده .
          فکر میکنم کتاب اقای راوندی انقدر معتبر باشد که دیگه نیاز به بحث نداشته باشه …

  33. بازهم غیرمنطقی وغیرعلمی حرف زدید اتفاقا برعکس حرفتون دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نسل تمام انسان ها به دو پدر ومادر بزرگ وکوچک میرسد ….دقیقا همان مسیله ی حضرت ادم وحضرت نوح یکی پدر بزرگ دومی کوچک که دقیقا عین عقیده اسلام است

  34. اقا پیمان درحجاز هم اثار وبناهای باستانی است که شاید از تخت جمشید هم بهتره چراالان میگویم تخت جمشید برعکس افسانه ی اتش گرفتن اصلا جنس سنگ هایش طوری است که با اتش نابود نمیشود و دراثر گذرزمان به این شکل درامده اثار باستانی حجاز هم زیادند مانند قلعه های قوم ثمود و…..البته اثار اسلامی هم هستند مانند کتابخانه ی قدیمی که مربوط به کتب دستنویس ۱۰۰تا۱۶۰۰سال پیشه که متاسفانه بدست وهابیان نابود شدهو……….

  35. خب معتقدی که معتقدی یعنی چون تومعتقدی همونم درسته در قران به اموزش علومی همانند تاریخ وباستان وپزشکی ونجوم وحدیث وفقه وفن نظامی وهندسه و…….به وفور توصیه شده خواه بپذیری خواه نپذیری فرقی نمیکنه. یعنی شما میگی مولوی اسلامشناسه درحالی که عرفانش ریشه های زردشتی داره علمای اسلامی وی را قبول دارند ولی نه تمام گفته هایش را بلکه برخی از انان را ,شما هم نمیخواهد هی از کتاب های تاریخی کپی پیست کنید بلکه کمی درموردشان فکر کنید.

  36. اقا پیمان اینکه میگین اسلام درمدینه بود پس چرا دانشمندی درانجا ساخته نشد وهمه درایران وعراق ساخته شدند مثل این میمونه که بگیم اتم را هزار سال پیش کشف کردند پس چرا الان توانستند ازان استفاده کنند یا اینکه مثلا انیشتین که درالمان متولد شده نباید دانشمند میشد چون رفت ودر امریکا و کارهایش راانجا کرد.!!!!؟؟؟؟؟!اخه اینم شد دلیل

  37. اقا پیمان سخنت مثل این میمونه که بگیم چرا ریس جمهور که حاکم همه ی کشوره چرا وزیر یامعاون واسه خودش گذاشته یا چرا امام یاپیامبر که میتوانستند البسه ی خودرا از خدا درخواست کنند پس چرا البسه را از بازار تهیه میکردند. کارها باید با واسطه صورت بگیرد تابرای دیگران هم درسی باشد. حضرت علی میدانستند که دراثران ضربه به شهادت میرسند طبیب را اوردند چون اطرافیان خیالشان اسوده شود ودیگران نگویند چرا امام علی یا حضرت حسنین با اینکه جمیع علوم را میدانستند چرا کاری نکردند. البته خودامام فرمودند برایشان پارچه ی زرد بیاورند تاتسکین شوند وشیر بیاورند امامین حسنین درحضور پدر همیشه احترام ایشان راحفظ میکرده اند وبدون اذنشان کاری نمیکرده اند البته در کتبی هم روایاتی است از سخنان امامین میتوانید رجوع کنید امام طبیب را خبر کردند البته باید کار ان طبیب را هم دید که فقط تنها کاری که کرد اقدامی بود که گفت این ضربت باعث مرگ است وبس…….درضمن میزان شناخت امامان وپیامبران اگاهی انان از پزشکی یا مثلا فرمول های فیزیک نیست هرچند انان این علوم را میدانستند بلکه انتخاب واراده ی خداوند است وبس

    • اردویسر اناهیتا

      مطمینم اگر امام علی دو گلوله داشته باشه و من تو رو با هم ببینه هر دو گلوله رو وسط پیشونی تو شلیک میکنه !
      در قران امده که هیچکس زمان مرگ خودش نمیدونه ،به هیچ استثنایی هم اشاره نکرده ، حتی به پیامبر هم اشاره نکرده و تنها گفته خدا میداند :
      “و(جز خدا) ﻛﺴﻰ ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﺪﺍﻣﯿﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﻰﻣﯿﺮﺩ” (لقمان ۳۴)
      امام علی هم پس از ضربت خوردن توسط ابن ملجم به حسنین میگوید :
      “کس به عوض کس (قصاص)، “اگر من بمردم”او را بکشید همانگونه که مرا کشته است ،”اگر زنده ماندم” رای خویش درباره وی بگویم (طبری ج ۶ ص ۲۶۸۶)
      جالب اینجاست که امام علی با وجود ضربت دردناکی هم که خورده بود از قانون کس به عوض کس یا همان قصاص در (بقره ۱۹۴) غافل نبود اما تو قران و گویندش فراموش کردی و چسبیدی به علی … علی در حد خدا بزرگ میکنید …

  38. راستی یادم رفت بگم اینی که گفته شد که درزمان سامانیان اخوند ها نبوده اند .اولا درانزمان عالم دینی بوده اند دوما برعکس اتفاقا سامانیان درتمام کارهایشانبرخلاف نظر فقه وشرع اقدامی نمیکرده اند وتمام کارهایشان را زیر نظر عالمان دینی انجام میدادند ودرهرمسیله ای بدون اذن علما کاری نمیکرده اند درحکومت داری تبلیغ حمایت ها و……سندش هم همه جا هست درتمام تاریخ ها میتونید برید ببینید.

  39. اردویسر اناهیتا

    لازم نکرده شما بگی چی درسته و چی غلط !
    داروینیسم یک ﺗﺌﻮﺭﯼ هست ، هیچ جا اونو فرضیه یا نظریه ندونستن ، اقا میگه چرا هنوز میمون وجود داره ، این نظریه میگه همه موجودات زنده با هم جد مشترک دارند و نزدیک تدین جد مشترک به ما شامپانزه ها هستند .
    با یک ازمایش ژنتیک و قرابت ۹۹% ژن های خودت با شامپانزه میفهمی با اون شامپانزه جد مشترک داری …
    شما اصلا نمیدونی فرگشت چیه و ادعای علمت میشه ، فرضیه ؟ به حساب یه فرضیه تمدن بی دینی اروپا شکل میگیره ؟

  40. اردویسر اناهیتا

    چرا هنوز میمون و موجودات دیگه وجود دارند ؟
    در اثر یک جهش ژنتیکی تغییراتی خواه مفید و خواه مضر در ساختار بدن فرزند شما به وجود میاد ، اگر این تغییرات با طبیعت همخوانی داشته باشه سودمند هست اما اگر همخوانی نداشته باشه طبیعا نسل فرزند شما رو از بین میره ، پس طبیعت فقط تغییرات خوب نگه میداره .
    حالا فهمیدی هیچ ربطی به سایر میمون ها و شامپانزه ها یا موجودات زنده نداره و فرگشت یه مساله شخصی هست !

    • سیاوش امیرشاهی

      آقای فاطمی !
      می بینید این اردویسورا چطوری بحثو عوض کرد ؟؟؟؟
      خانم اردویسورا فرگشت نیاکان خود را برای خودتون نگه داریدو. اینکه نیاکان شما انسان بودن یا شانپانزه هم به خودتون ربط داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code