محمدهادی خالقی

تلنگر

به قلم مدیر سایت
دوست گرامی جناب آقای محمد هادی خالقی در سال ۱۳۹۱ برایم چنین گفت:
یک سال پیش در مغازه ای در قم، لباسی خریدم. موقع پوشیدن، گفتم: بسم الله الرحمن الرحیم.
جوانی که شاگرد مغازه بود گفت: بگو: به نام دادار یکتا.

ــ مگر چه فرقی می کنه؟
ــ چرا شما با زبان قرآن حرف می زنید که کسی نمی فهمه؟ فارسی حرف بزن.

ــ مردم ما «الله» را بهتر از «دادار» می فهمند و می شناسند و این مربوط به «هویت» ماست که ترکیبی است و اسلام هم در آن سهم دارد. به نظرم شما باید علاقمند به دین زرتشتی باشی!
ــ علاقمند چیه؟ من زرتشتی هستم.

ــ فقط یک خانواده ی زرتشتی در قم سراغ دارم. آن هم در زمان کودکی ام بود و آن خانواده الآن از قم رفته اند.
ــ من زرتشتی شده ام. قبلا مسلمان بودم.

ــ شما که می گی: کتاب آسمانی باید به زبان خودمان باشد، آیا متوجه می شوی در اوستا چی نوشته؟
ــ متن آن مشکل است اما شرح های زیاد برای آن نوشته اند؟

ــ برای قرآن هم شرح های زیاد نوشته اند. شما بخاطر فضای سیاسی به طرف زرتشتی رفتی. اصلا در مورد این دین تحقیق و مطالعه کردی؟
ــ بله.

ــ چه کتابهایی خواندی؟
ــ در سایتها مطالعه کرده ام.

ــ در اینترنت حرفهای راست و دروغ فراوان است. در آن فضا نمی توان به راحتی هرحرفی را باور کرد. از طریق کتاب های زرتشتیان با آداب دینی آنها آشنایی پیدا کردی؟
ــ نه.

ــ من تعدادی از کتاب های آنها را به شما می دهم و با مطالعه انتخاب کن.

جناب خالقی ادامه داد: چند روز بعد، تعدادی کتاب از خود زرتشتیان یا در معرفی آنها، نه کتابهایی برضد آنها، به او دادم. این کتابها را به یاد دارم:
فلسفه زرتشت، دکتر فرهنگ مهر (رئیس فعلی اجلاس جهانی زرتشتیان)
دیدی نو از آیینی کهن، دکتر فرهنگ مهر
مجموعه قوانین زرتشت، جیمس دارمستتر
ایران باستان، هیربد جمشید کاتراک
آیینه آیین مزدیسنا، کیخسرو پورشاهرخ
تاریخ کیش زردشت، مری بویس، ترجمه صنعتی زاده
تحریر اوستایی تاریخ ایران باستان، محمود رضا افتخارزاده
مقدمه بر جامعه شناسی ایران، جمشید بهنام
آیین نامه زردشتیان، انجمن زرتشتیان
گاه نامه (تقویم) زرتشتی، انجمن زرتشتیان
مراسم مذهبی و آداب زردشتیان، اردشیر آذرگشسب
ایران در زمان ساسانیان، آرتور کریستنسن
شایست ناشایست، کتایون مزداپور

پس از چند ماه او را دیدم. برخی کتابها را خوانده بود و دیدش نسبت به زرتشتی تغییر کرده بود. گفت: فعلا بنا ندارم زرتشتی باشم. برای انتخاب دین، در حال مطالعه هستم. استاد خالقی به او گفته بود: عقل به ما اجازه نمی دهد در فضای آشفته ی سیاسی یا تحت فشارهای اجتماعی ـ یعنی فشار عواطف ـ مهم ترین انتخاب های زندگی مان را انجام دهیم. این تصمیم ها نیازمند آرامش و تحقیق و تفکرند.
من به جناب خالقی گفتم: چند بار برایم پیش آمده که بعضی جوانان در ابتدا با شور خاص، در بحث با من از دین زرتشتی دفاع می کنند و بحث را آغاز می کنند اما پس از مدتی، با نام مستعار دیگر به زرتشت هم بد و بیراه می گویند و بحث را ادامه نمی دهند. آنها نمی دانند که از طریق آی پی آنها تشخیص می دهم که او همان کسی است که قبلا از زرتشتی دفاع می کرد!

همچنین ببینید

حجاب زن

بانویی که از زرتشتی به اسلام گروید

خانم ندا بهرامی ۲۸ سال سن دارد و دانشجوی ترم آخر زبان انگلیسی واحد ۳۲ …

۹ نظر

  1. آقای مدیر سایت چرا از حرفهای پیام رسان به حضرت محمد (جبرئیل یا سلمان یا هر کس دیگری) دفاع می کنی و مردم را مجبور یا گمراهشان می کنی که به جای عمل به قانونی که خدا طبق آن جهان را ساخته به اینها عمل کنند ؟ مگر وجدان نداری ؟ مگر نمی خواهی عاقبت به خیر شوی ؟ اگر با این کاری که داری می کنی خورشید را در دست راستت و ماه را در دست چپت بگذارند و بگویند اختیار آنها در دست تو و هرکاری می خواهی با آنها بکن ، بدان که هرگز روی خوشی را نخواهی دید و وجدانت در آتش جای خواهد داشت چون خورشید و ماه به اراده و طبق قانون و راهی که خدا مقرر فرموده حرکت می کنند نه به خواست تو و جبرئیلی که خود را امین می نامد تا بتوانید حقوق بشر و راه راستی را زیر پا بگذارید
    اما اگر می خواهی به هدف اشتباهی که داری دنبال می کنی برسی بهتر است از سخن گفتن به فارسی( که به گفته دکتر شریعتی هیچ تمدنی پشت آن نیست ) پرهیز کنی و عربی حرف بزنی و مردم ایران را هم مجبور کنید عرب شوند و عربی حرف بزنند تا این کتبی که در بالا نام بردی را هم نفهمند و برای ایران و خلیج فارس هم یک نام عربی انتخاب کنید و تمام آثار باستانی را هم خراب کنید که اثری از گذشته بر جای نماند و همه باید نام و فامیل عربی برای خود انتخاب کنند تا مردم هم از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند و بدانند که عرب هستند

    • مدیر سایت

      اگر قبول دارید که جبرئیل پیام می آورده، فرشته ، تخلف نمیکنه و خدا پیامش را به فرد غیرقابل اعتماد نمیده

      در مورد اینکه سلمان قران را به پیامبر گفته، به اینجا مراجعه کنید:

      http://www.raherasti.ir/2991

  2. این فرشته را کجا می توانیم پیدا کنیم و از او بازجویی و تحقیق به عمل بیاوریم تا ببینیم تخلف کرده یا نه ؟ چرا خدا خودش مستقیما با حضرت محمد صحبت نکرده و پیامش رو به فرشته داده تا اون برسونه ؟ این فرشته اگه از اعتماد خدا سوء استفاده کرد و به جای پیام خدا چیز دیگری رو ارسال کرد اونوقت تکلیف چیه ؟
    دقت کنید که ما این خدایی که فرشته از جانب او پیام ارسال می کنه رو نمی شناسیم و قراره از طریق پیامهایی که برای ما ارسال می کنه اونو بشناسیم ، شما چه جوری اونو شناختی که می گی پیامش رو به فرد غیر قابل اعتماد نمیده ؟

    • مدیر سایت

      کلا یکی از ویژگیهای فرشتگان، تخلف نکردنه از جمله جبرئیل.

      عرض کردم خداوند پیامشو بواسطه ی کسی نمیده که قابل اطمینان نیست نه اینکه فرشته پیامشو به کسی نمیده

      اعجاز قرآن و اینکه کسی نمیتونه مثلشو بیاره یعنی جبرئیل اونو تغییر نداده و پیام خداست

  3. دوستان شما خاطرات جالبی دارند آقای فاطمی . برای من جالب است که در این روایت هیچ جزئیاتی از دلایل تغییر عقیده بیان نمی شود و فرد مورد نظر به یکباره با خواندن این کتابها تغییر نظر می دهد . حتی کیفیت نظرات جدید او هم روایت نمی شود . این ادعاها البته شاید مناسب روزنامه نگاران و شبکه های خبری و سایتها باشد ولی ذهن جستجوگر را مجاب نمی کند و حتی ظن ساختگی بودن روایت را مطرح می کند .

    • اگر کمی در همین سایت بگردید کم نیست دلایل از همین کتب دال بر خرافی و پوچ بودن آیین زرتشت .
      ظن ساختگی بودن وقتی ایجاد میشود که فردی با نام مستعار و جعلی کامنت میگذارد .

  4. خدا چگونه موسی را لایق هم صحبتی با خود می داند ولی پیامبر اسلام که بر سایر انبیا شرافت دارد را لایق هم صحبتی نمیداند و پیغام و پس غام می فرستد.؟ یا نکند الله با یهوه فرق دارد. و او که خدای بنی اسرائیل است رسولش را تحویل گرفته. ولی الله که خدای اعراب و قریش بوده خیلی رسولش را تحویل نمی گیرد. که افتخار هم صحبتی با خود را به او بدهد..

    • مدیر سایت

      این قانون از کجا آمد که هرپیامبری که مقامش بالاتره باید تمام ویژگیهای پیامبران پیشین را داشته باشه؟!

      در عصر خودمان بنگرید کربلایی کاظم بصورت معجزه آسا قرآن را حفظ شد در عین حال در میان این همه انسان صالح از قبیل علما و شهدا که مقامی بالاتر دارند، چنین موقعیتی ندارند از سوی دیگر بعضی کرامت ها از دیگران سراغ داریم که کربلایی کاظم نداشت

  5. فقط خواستم بدانی میشود با آسمان ریسمان به هم بافتن به هر دین و باوری هر قدر هم که درست و محکم باشد حمله کرد و شا عبه ایجاد کرد. به این میگویند سوفستائی گری که شماو همکارانتان خوب بلدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code