+
خانه / تغییر اندیشه / از آتشکده به مسجد / زرتشتی ای که حجت الاسلام و نماینده ی مرجع تقلید شد
از آتشکده به مسجد / زرتشتی ای که حجت الاسلام و نماینده ی مرجع تقلید شد

از آتشکده به مسجد / زرتشتی ای که حجت الاسلام و نماینده ی مرجع تقلید شد

به قلم مدیر سایت
رستم در سال ۱۲۷۶ ش در خانواده ای زرتشتی در کرمان به دنیا آمد. پدرش مرزبان از موبدان زرتشتی بود.
در دوازده سالگی به دلیل اشتیاق به اسلام نزد آیت الله علی احمدی مسلمان شد و نام «عبدالحسین» را برگزید.
نومسلمان در مغازه ای در کرمان شاگردی می کرد اما وقتی دروغی را از صاحب مغازه شنید، تاب نیاورد. کسب و کار را رها و با راهنمایی آیت الله علی احمدی به تحصیل در حوزه علمیه رو آورد.
پس از چند سال حدود سال ۱۲۹۳ ش برای ادامه تحصیل به قم و پس از آن به نجف رهسپار شد.
زمانی که در قم ساکن بود و بنا شد همگان شناسنامه بگیرند آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری نام خانوادگی «حجتی کرمانی» را به او پیشنهاد کرد.
آیت الله حائری ـ مؤسس حوزه علمیه قم ـ به او اجازه تصدی وجوه شرعی را داد و حدود سال ۱۳۰۵ ش به کرمان باز گشت و تا پایان در این شهر زیست.
شیخ عبدالحسین در کرمان به «جدید الاسلام» شهرت داشت. او شخصی زاهد و باتقوا بود که به تلاوت قرآن و دعا و عبادت و نیز رسیدگی به فقرا بسیار پایبند بود و خویشاوندان زرتشتی او، به شیخ عبدالحسین افتخار می کردند و رفت و آمد او با بستگان زرتشتی هیچگاه قطع نشد.
در چند مسجد امامت جماعت را به عهده داشت. اما به دلیل اهمیت زیاد او به مستحبات، نمازهایش طولانی و کم جمعیت بود هرچند برخی افراد نماز او را می پسندیدند و مقید بودند که در نماز او شرکت کنند.
وی در کرمان درسهای ابتدایی حوزه را تدریس می کرد و طلاب را برای ادامه تحصیل در قم یا نجف آماده می کرد.

برنامه روزانه
فرزند او حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی، برنامه ی روزانه ی پدر را اینگونه نگاشته است:
سحرگاهان از خواب برمی خاست و شروع می کرد به تلاوت قرآن. نزدیک اذان صبح در پشت بام مناجات می کرد. با طلوع صبح، اذان می گفت.
اذان او با رعایت مستحبات، حدود نیم ساعت طول می کشید. بعد به مسجد می رفت. نماز صبح و تعقیبات او تا طلوع آفتاب ادامه می یافت ولی از مسجد خارج نمی شد و همچنان به عبادت مشغول بود.
یک ساعت پس از طلوع آفتاب، ذکر گویان به منزل باز می گشت. در خانه نیز دعاهای مخصوص را می خواند و ساعت نه صبحانه می خورد.
پس از آن به خانه پیرمردها و پیرزنها سر می زد و برایشان لوازم مورد نیاز را می خرید. هزینه ی خریدها را با کمک خیران تأمین می کرد…. (ر.ک: از آتشکده تا مسجد، ص ۲۲ و ۲۳)

یادآوری:
دو تن از فرزندان او در کسوت روحانیت و از افراد سرشناسند:
الف) حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی. وی اولین امام جمعه ی کرمان پس از انقلاب بود و چند دوره نماینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود. او کتابهای متعدد در حوزه علوم اسلامی دارد.
ب) مرحوم حجت الاسلام علی حجتی کرمانی. وی عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه آزاد بود و کتابهای متعدد در حوزه علوم اسلامی نگاشت.
کتاب «از آتشکده تا مسجد» تألیف حجت الاسلام محمد جواد حجتی کرمانی است که سرگذشت پدر گرامی حجت الاسلام شیخ عبد الحسین و اسلام آوردن او را به تفصیل نگاشته است.
این کتاب در سال ۱۳۸۷  از سوی انتشارات اطلاعات به چاپ رسید.

۴ نظر

  1. بسیاری از علما وروحانیون اهل تشیع وهمچنین بسیاری از علما وروحانیون محترم اهل سنت در ایران مردم مخاطب خود را به ازدیاد جمعیت دعوت میکنند
    درحالی که برخی منابع خبر از بی ابی در ایران وعواقب ناگوار ان میدهند
    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A2%D8%A8_%D8%AF%D8%B1_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

    http://www.asriran.com/fa/news/343737/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%AC%D9%86
    %DA%AF-%D8%A2%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7
    %D8%B3%D8%AA
    http://www.bultannews.com/fa/news/143183/
    وقضیه بی آبی ایران را هم از سایتهای معتبر اوردم
    حال سوال من این است که ایا در زمانی که کشور ایران با بحران بی آبی مواجه هست دعوت به ازدیاد جمعیت
    دعوت درستی است؟
    آیا دعوت این دسته از روحانیون وعلمای اهل تشیع واهل سنت به ازدیاد جمعیت در شرایط بی آبی ریشه در دین اسلام دارد
    ویا فقط استنباطهای این اشخاص از دین اسلام هست
    وایا شما با این استنباط ها موافق هستید یا مخالف هستید یا نظر ندارید

    • این بحث ربطی به این سایت نداره. این چیزی است که مسئولان با توجه به شرایط موجود در نظر گرفته اند و مسلما به مسئله ی کم آبی توجه داشته اند. جا داره از سایت های مربوط پرسش کنید

  2. نکته ای که لازم به یاداوری است من به هیچ وجه ازدیاد جمعیت را نفی نکردم وبا سخنان ان دسته از علما وروحانیون محترم شیعه واهل سنتی که مردم را تشویق به ازدیاد جمعیت میکنند مخالف نکردم
    من فقط برایم این سوال وجود دارد که اگر ایران واقعا بحران اب دارد ایا زدیاد جمعیت با این بحران اب همخوانی دارد
    یا ناهمخوانی دارد

  3. باسلام وباتشکر رشته تحصیلی ام ادیان وعرفان بوده در صورت امکان درباره عرفان دین زرتشت نیز صحبت شود
    kazemshirafkan@yahoo.com

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>