خانه / خداشناسی / خدا شناسی / اشتباه موبد شهزادی / ضمیر مذکر برای الله

اشتباه موبد شهزادی / ضمیر مذکر برای الله

به قلم مدیر سایت
در قرآن و روایات اسلامی، برای «الله» ضمیر مذکر به کار می رود. موبد رستم شهزادی پنداشته است که مسلمانان خدا را چونان مرد می دانند. البته او در موقعیتی نبوده که بتواند با صراحت به اسلام ایراد بگیرد اما به گونه ای سخن گفته که شامل مسلمانان نیز می شود. می نویسد:
«در دیگر زبان های ملل، از جمله اروپاییان، خداوند را با ضمیر مذکر خوانده و او را چون مردی می شمارند. در صورتی که بنا بر نوشته های اوستا، اهورامزدا هم جنبه مادری دارد و هم جنبه پدری.» (جهان بینی زرتشتی، رستم شهزادی، تهران، انتشارات فروهر، چاپ دوم، ۱۳۸۸، ص ۴۷)
در عربی برای اشیائی مانند «کتاب» و «قلم» و «قمر» ضمیر مذکر به کار می برند. آیا موبد شهزادی می پندارد که عرب ها کتاب و قلم و ماه را مرد می دانند؟ همینطور به عکس، برای «شمس» و «نافذه» ضمیر مؤنث استفاده می کنند. آیا ایشان تصور می کند که عرب ها و مسلمانان، خورشید و پنجره را زن می دانند؟

توضیح:
در عربی ضمیر مفرد از دو حال خارج نیست: یا مذکر است یا مؤنث، و لفظ سوم وجود ندارد. برای چیزهایی که انسان و حیوان نیستند و به عبارت دیگر نه مذکرند و نه مؤنث، ناچاریم یکی از دو ضمیر مذکر و مؤنث را به کار بریم. براساس قواعد زبان عربی به بعضی از این کلمه ها ضمیر مؤنث بر می گردانند و به بعضی مذکر. این به خاطر این نیست که آن چیز را مرد می دانند یا زن.
«الله» نیز نه مرد است و نه زن و ناچار باید یکی از دو ضمیر برای او استفاده می شد. اما طبق قواعد، ضمیر مذکر به کار رفته است. اگر ضمیر مؤنث به کار می رفت باز هم امثال جناب شهزادی ممکن بود بپندارند که مسلمانان، خدا را زن می دانند.
اگر مسلمانان خدا را مرد می دانستند یقینا در آیه یا روایتی تصریح می شد که خدا مرد است حال آنکه چنین چیزی وجود ندارد.

همچنین ببینید

آیا مراد اسلام از «الله» بت «الله» است؟

به قلم مدیر سایت برخی می گویند: «الله» نام بتی در جاهلیت بوده و پیامبر …

۵۶ نظر

  1. سلام
    کاش انتقاداتی از اسلام میکردند که جنبه ی علمی و منطقی داشته باشد، ولی ظاهرا ایشان و بعضی دوستان زرتشتی بدون تحقیق از اسلام و زبان عربی که مسلما شناخت درستی از زبان عربی ندارند، شروع به انتقاد از اسلام میکنند و حال اگر ما از اوستا مدرکی بیاوریم ما را متهم مبکنند که شما،فلان واژه ی اوستا را اشتباهی متوجه شدید! ولی به خودشان اجازه میدهند درباره ی مذکر و مونث بحث کنند که دانشمندان سر همین مذکر و مونث چه کتابهای قطوری که ننوشتند و ایشان فهمیده الله مرد است!!!

  2. الله ابداع اسلام نیست .اعراب پیش از اسلام الله را پدر خدایان دیگر می دانستند و اللات را دختر او خدای بزرگ مونث میدانستند . بی شک جنسیت الله قبل از اسلام مذکر بوده و همه خدایان عرب چون لات و عزی جنسیت داشته اند . البته سخن موبد اشتباه است و ایزدان و دیو های اریایی هم جنسیت داشته اند از جمله اهورای ایرانی و اسورای هندی . اسلام برای نامیدن یگانه پروردگار از لفظ رایج در عرب استفاده کرد اما شکی نیست که مفهوم الله را کاملا دگرگونه کرد و هویت یکتا و بی مانند ی به او داد . الله در اسلام از خصایص انسانی چون جنسیت مبرا گشت . گرچه اعراب مسیحی تا به امروز الله را خدای مذکر و الله الاب یعنی پدر می خوانند .

  3. درود بر شما …

    قطعا همینطور هست ..

  4. با سلام ؛ بازهم کمبود مطالعه … ؛ لغتی به نام قریه (دهکده یا روستا) نیز معامله مؤنث با آن میشود حال روستا مؤنث است ؟!!!… . بهتر بود بیشتر داخل دستور زبان عربی میشدید ، در علم صرف و نحو عربی نمیگویند کلماتی چون الله و … مذکر یا مؤنث اند بلکه میگویند معامله مؤنث یا مذکر با آنان میشود که به آنان مؤنث یا مذکر مجازی میگویند . این کار را حتی با بعضی از جملات هم میکنند ، در همان پایه اول حوزه علمیه اینها را میگویند ، و فکر کنم باید در دبیرستان هم بگویند ، یادم نیست .
    در زبان عربی کلمات را با ضمیر مذکر بکار میبرند مگر آنکه دلیلی برای مؤنث بودن آنها پیدا شود :
    أشمونی، نور الدین علی بن محمد، شرح الأشمونی علی الالفیه، ج ۴، ص ۹۵ .
    این از قواعد اصلی زبان عرب است .
    البته این هم است که برای بعضی کلمات به دلیل احترام بیشتر ضمیر مذکر به کار ببرند (البته این نظر من بود و خالی از استناد است) .
    البته این حرفها از زرتشتیان طبیعی است ، آنها حتی زبان اوستای خودشان را هم ۱۰۰ درصد متوجه نمیشوند چه رسد به زبان دینی دیگر ؛ البته خوب است بدانید زرتشتیان این کتاب و چند کتاب دیگر را معمولا به پیروان این آیین پیشنهاد میدهند .

  5. با سلام جناب آقای فاطمی ؛ این بت الله که میگویند را من در میان معروفترین بتهای عرب از ۳۶۰ بت ندیدم و اعراب برترین بت را هبل میدانستند و تاریخ گواه میدهد . پس این بت الله را بعضی از کجا آوردند ؟ … از ویکی پدیا ؟!!!… به روباه گفتند شاهدت کیست گفت دمم .

    • مدیر سایت

      احتمالا در تفسیر نمونه باشه

    • http://www.pasokhgoo.ir/node/92782

      البته اینها از نوع شاهدهای دم مانند نیستند !!!!!

    • با سلام آقای فاطمی ؛ تفسیر نمونه وجود داشتن بتی به نام الله در میان اعراب جاهلی را تأیید نمی کند .
      لینکی میگذارند که خود آن را نمیخوانند … این ها دیگر چه کسانی هستند ؛ برای نمونه در لینک :

      در میان بت های موجود در شبه جزیره عربستان، بتی به نام «الله» وجود نداشت. تاکنون در مطالعات تاریخی به بتی به نام «الله» برخورد نکرده ایم.

      و همینطور :

      «پیامبر (ص) رو به مشرکان عرب (بت پرستان) کرده و فرمود: چرا بتان را پرستش کرده و از پروردگار جهان دست کشیده‏اید؟ گفتند: با این کار به خداوند تقرّب مى‏ جوییم.

      smn.automobile@gmail.com
      بحث کننده ای هست ؟ .

  6. یه سرچ بکنند بت الله قیافه این بت هم که بشکل مردی عادی با دستهای بیرون امده هست در اینترنت هست ، تازه سه تا دختر هم داشتن ایشون بنامهای لات منات و عزی که انصافا هم دختران بانمکی بودن ، لات ، منات و عزی دختران الله محسوب می‌شدند و به عنوان شفیعانی برای نزدیکی به الله پرستش می‌شدند. این سه‌بت به شکل سنتی «بنات الله» نامیده می‌شدند علاوه بر بت بودن نظریه ای هم هست که الله پیش از اسلام خدای ماه عرب ها بود
    نظریه الله به عنوان خدای ماه ادعایی است که توسط برخی مسیحیان انجیلی مطرح‌شده، مبنی بر اینکه نام اسلامی برای خدا، الله، از نام خدای ماه مشرکان عرب نشات گرفته‌است. نتیجه‌گیری این نظریه این است که الله خدایی متفاوت از خدای یهودیان و مسیحیان است و مسلمانان خدای دروغینی را می‌پرستند

  7. این دوستان با این شناخت از دین خودشان به دین دیگران آویخته اند :
    در خود قرآن به بت الله اشاره شده سوره عنکبوت آیات ۶۱ تا ۶۳ و سوره مومنون آیات ۸۶ تا ۹۲، در نوشته بالا ذکر کردم که اسلام مفهوم و جنسیت این بت را تغییر داد .
    نام پدر پیامبر عبدالله بود مانند عبد مناف و عبدالشمس و عبدالعزی
    البته عرب الله را خداوند بزرگ می دانست و بعضی دیگر بتها را فرزندان او می دانست .
    در توجیه اینکه الله نامی یکتاپرستانه بوده به ترحمه عربی انجیل و تورات استناد می شود ولیکن محتملا این ترجمه ها پس از اسلام بوده به هر حال مسیحیان و یهودیان عرب نیز خداوند را الله می خوانند .
    در اینکه الله نامی باستانی و متقدم بر اسلام است شکی وجود ندارد و شواهد بیش از اینها است و همین موضوع مشابهت در سایر ادیان الهی را نشان می دهد که لزوما مفاهیم دین الهی نباید بدیع باشند بلکه دین وظیفه اصلاح مفاهیم و قواعد و سنن را دارد نه ابداع آن .

    • با سلام ؛ اینها هیچ ربطی به الله نداشتند ؛ این مهملات را از کجا در آوردی ؟ همه اش درباره اقرار اعراب به وجود یک خالق و واجب الوجود است نه بت ! ؛ خوانندگان بروید و آیات را بخوانید هیچ کجا به بتی به نام الله اشاره نشده است . این حرفها را معلمان زرتشتی ات یادت دادند تا از مطالعه تو را بی نیاز کنند ؟ ؛ نه تنها در قران بلکه تفاسیر المیزان – نور – نمونه و حتی تفاسیر اهل سنت هم بخوانی این آیات هیچ ربطی به بت الله ندارند !! … مگر بهت نگفتم بیا با ایمیل بحث کن و ایمیل هم به همه جا انتشار میدهم چرا نیامدی ؟ از چی میترسی در نهایت یا تو اقرار به اعتقادات اشتباهت میکنی یا من . چرا بحث نمی کنی با ایمیل ؟ من سر همین بت الله حاضر به بحث ام البته که همیتن الآن هم جوابی محکم به این ادعای پوچ دادم .
      اگر از عرب جاهلی بپرسی چه کسی تورا خلق کرد البته میگوید خدا … این چه ربطی به بت داشت ؟ بعد هم میگوید آیا نمی پرهیزید ؟ این نیز چه ربطی به پرستش بت الله داشت ؟ کجا نام الله را به عنوان بت آورده ؟ در کدام منبع تاریخی بتی به نام الله بوده ؟ در کدام اشعار اعراب جاهلی حرفی از بتی به نام الله زدند ؟ جواب مرا با مدرکی صریح بده نه با حرفهای موهوم که حتی در تفاسیر هم وجود ندارد . همین الآن هم اگر از هندوها بپرسی به وجود خدا اقرار دارند اما مسئله ربّ بودن بود … اعراب الله را قبول داشتند اما بتی از او نداشتند بلکه بتهایی چون هبل را واسطه بین خودشان و الله میدانستند . من نمیدانم اما این حرفها را پیشتر ما اثبات کردیم ولی کسانی چون تو حتی زحمت خواندن تفسیر المیزان هم به خودشان نمیدهند … میدانی چرا ؟ چون … والله لا یهدی القوم الجاهلین .
      جواب داری به ایمیل بزن ، من این کامنت را بری خوانندگان گذاشتم تا بدانند چه کسی با چه وضع کمبود مطالعه ای آنهم چه شبهه بیخودی وارد میکند .
      smn.automobile@gmail.com

      • با سلام ؛ در ضمن :
        اعراب جاهلی لات را دختر خدا خواندند … گاتها هم سپنته آرمیتی را دختر اهورا مزدا .
        آن وقت ادعای تمدن هم میکنند !!! .
        اگر یک زرتشتی حاضر به مناظره جلوی دوربین میشد … فضای مجازی به واقعی ، کاری است که زرتشتیان حرئت انجام آن را ندارند .

    • به عنوان جستجو گر حقیقت متاسفانه باید بگویم از شما مدیوماه ناامید شدم.

  8. “«الله» را یکتا و یگانه نمی دانستند، بلکه دارای زن و فرزند و دختران می پنداشتند.

    از جمله بتان آنها «لات» و «منات» و «عزی» بود که آنها را دختران خدا می دانستند”

    https://hawzah.net/fa/Book/View/45310/33235/%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8

    سند در خصوص اینکه اعراب مکه برای الله زن و فرزند قایل بودند از سایت حوزه

    دلایل اینکه عرب الله را قبل از اسلام می شناخت :
    ۱- نام پدر پیامبر عبدالله بود
    ۲- اعراب پیش از اسلام عبارت بسمک اللهم را به کار می بردند
    ۳- در معاهده تحریم مسلمانان موریانه به غیر از نام الله همه معاهده را خورد .
    ۴- در صلح نامه حدیبیه نام الله آمده است
    ۵- سوره عنکبوت آیات ۶۱ تا ۶۳ و سوره مومنون آیات ۸۶ تا ۹۲ موید آن است که مشرکان الله را به عنوان خدا می پرستیدند .

    در خصوص اینکه ماه را نماد خدای الله می دانستند هم شکی نیست مراجعه فرمایید به پرچم اکثر کشورهای عربی و بر گنبد مساجد ترکیه و کشورهای عربی و سنیان ایران هنوز نماد ماه وجود دارد . همچنین تمام گاهنگاری مذهبی اسلام بر مینای ماه است در حالیکه مطالعات نجومی نشان داد که ماه تنها یک قمر سیاره زمین است و به غیر از جزر و مد دریا تاثیر دیگری بر زندگی بشر ندارد .
    در خصوص مطالعات زبان شناسی بر روی لغت الله از ریشه آرامی هم سخن بسیار است .
    شک نیست که اعراب جاهلی بت پرست بودند و برای خدایانشان صورت و نماد می ساختند . پس قطعا کلمه الله را اسلام به وجود نیاورده .

    • این دیگر چه جوابی بود ؟ من که خودم بارها گفتم اعراب جاهلی هم عین شما زرتشتی ها دختر قائل بودند برای خدا .
      من هم که گفتم خدایشان الله بود و او را می پرستیدند ؟!! چه جوابهای پرتی میدهید .
      راستی گفتی ماه نماد الله ؟ انگار پرت شدی از تاریخ … ماه نماد ایرانیان باستان بود و بعد در سلسله عثمانی نماد آن امپراطوری شد و حال بعضی سعی دارند آنرا به عنوان نماد اسلام جا بزنند که البته شیعه هشیارتر از این حرفهاست .

      http://www.pasokhgoo.ir/node/92782
      لینکی که خودت گذاشتی را بخوان !! معلوم است که الله را می شناختند من این را در جواب قبل گفتم :
      اگر از عرب جاهلی بپرسی چه کسی تورا خلق کرد البته میگوید خدا … این چه ربطی به بت داشت ؟
      مثل اینکه کامنت های مراهم نمیخوانی … بحث سر این بود منحرف نشو از بحث :

      سند تاریخی دال بر وجود داشتن بتی به نام الله ؟ .

      خانم پگی هم که ره افسانه زده است . سه بت دختر خدا را که همه می شناسند و در سوره نجم هم خداوند گفته است . هبل هم همه میشناسند . مسئله این است :
      بتی به نام الله ؟ در اسناد تاریخی معتبر ؟ .

  9. ۱. اگر از ابتدا عربها خدای یگانه میپرستیدند و جز او خدایان دیگری که در بتها تجلی پیدا کرده بودند نداشتند پس پیامبر اسلام چه خدای جدیدی برای آنها اورد؟
    ۲. خود هبل خدای کعبه و مکه و بزرگترین بت مکه بود
    ۳. درمورد بت الله نظرات مختلفی در اینترنت وجود دارد از بتی که دارای سه دختر هست تا خدای ماه تا نامشخص بودن جایگاه او تا خدای زیارتگاهان
    Besides him, however, al-Lat, al-`Uzza, and al-Manat were worshipped and are mentioned in the Kur’an; Hubal is never mentioned there. What position Allah held beside these is not exactly known . Islamic tradition has certainly elevated him at the expense of other deities
    (First Encyclopedia of Islam, E.J. Brill, 1987, Islam, p. 587-591)
    این تئوری اول بود از این کتاب
    تئوریهای دیگری هم از بت الله در قبل از اسلام وجود دارد که انها هم منابع گوناگونی در اینترنت دارند . اگر مایل بودید تیئوریهای دیگر هم با کتاب عنوان کنم که هیچ کدام قایل بر یگانگی الله در قبل از اسلام ندارد

  10. بحث اصلی در مورد سخن موبد شهزادی است که گفته در ملل دیگر خدا را مذکر می دانسته اند . حرف از ملل زده نه ادیان و من هم در پاسخ گفتم اعراب خدا را پدر بتهای دیگر می دانستند و حتی لغت الله الاب را به کار برده اند . این که با این کلمه در قرآن معامله مذکر می شود صحیح است ولی در لغت عرب جاهلی الله مذکر بوده همانگونه لات دختر بوده .

    • صرف و نحو عربی … نمیدانستم اینقدر زرتشتیان تعصب دارند که حتی زبان عربی هم یاد نمیگیرند ؟ :

      در زبان عربی کلمات را با ضمیر مذکر بکار میبرند مگر آنکه دلیلی برای مؤنث بودن آنها پیدا شود :
      أشمونی، نور الدین علی بن محمد، شرح الأشمونی علی الالفیه، ج ۴، ص ۹۵ .

      • شما علم غیب دارید که زرتشتیها متعصبند و شما نیستید ؟! بچه های ایران اکثرا عربی در حد رفع و رجوعاتشون بلدن خاصه انکه علاقمند به خواندن متون مذهبی و تاریخی باشند !
        در عربی بسیاری از کلمات مونث هستند اعم از مونث حقیقی ، مجازی ، لفظی و معنوی و بنابر شرایط خود کلمه از ضمیر مناسب ان استفاده میشود مثلا اسامی جفت اعضای بدن بجای مذکر مونث هستند
        یا اسامی شهرها و کشورها
        پس
        مورد مذکر بودن کلماتی مثل «الله» و مانند آن نیز ترجیحی نسبت «مذکر بودن» نیست و تنها به علت استعمالات عرب و نبود نشانه‌ای از مؤنث بودن کلمه به منزله مذکر در نظر گرفته شده است و اگر کلمه ای در زبان عربی علامت مونث نداشته باشه بطور اتوماتیک مذکره و ضمایر هم برای اشخاصی که مونث و مذکرشان معلوم نیست مثل الله ، مذکر در نظر گرفته میشوند ، این قاعده در زبانهای انگلیسی و فرانسه و شاید بسیاری از زبانها هم باشد
        چیزی که با افتخار در زبان فارسی وجود ندارد .

        • مذکر بودن برای احترام نیز بکار میرود ، خالق را قطعا عرب باید با ضمیر مذکر بکار میبرد … برای اظهار نظر کردن در عربی باید دست کم یا سه سال در حوزه صرف و نحو بخوانید یا تا کارشناسی ارشد در دانشگاه .

          مغنی که در حوزه تقریبا کامل درس میدهند ، بخشی از آن را در کارشناسی ارشد دانشگاه میگویند .
          زین پس خواهشا در زبان عربی اظهار نظر نکنید .

        • نژاد پرستان عرب سعی کرده اند زبان عربی را مقامی وحیانی و الهی ببخشند گرچه شباهت بی مانند این زبان با عبری ، سومری ، بابلی و آرامی و تحولات دانش زبان شناسی که حتی سیر عبری و عربی از زبان مادر سامی را مشخص کرده بر خاستگاه زمینی این زبان دلالت دارد .
          در زبان شناسی اجتماعی سیر تحولات جنسیت گرایانه در زبان مشخص گردیده و به لحاظ غلبه نگاه مرد گرایانه حتی در خطاب و ضمایر بین مرد وزن تفاوت قایل شده اند .
          دیگ
          دیگر اینکه وجه تصریفی زبان عربی و تعدد کلمات مصروف از یک ریشه را از بلاغت این زبان شمرده اند حال اینکه این موضوع به معنای عقب افتادگی این زبان است . در اکثر زبان های دنیا در تطور زبانی وجوه متعدد صرفی به حداقل کاهش یافته اند .
          جالب است بدانید اوستایی حداقل ۲۰ برابر عربی وجوه صرفی دارد و هر کلمه در جمله اوستایی بر مبنای حالت دستوری اش یک وجه صرفی هم داشته . اما در تحول زبان اوستایی به پارسی باستان و میانه و پهلوی این وجوه صرفی حذف گردیده و زبان ساده تر شده است .

  11. در مورد اینکه اعراب پیش ار اسلام الله را خدای ماه می دانستند مستندات باستان شناسی
    ۱- سومریان خدای ماه را می پرستیدند (خدای پدر ) که در ازدواج با خدای خورشید (مادر ) سایر خدایانشان خلق می شدند .نام خدای ماه در سومری سین بود نمادش هلال بود که در کتیبه های سومری کشف شده است لئونارد وولی این سنگ نگاره ها را به موزه بریتانیا برد که اکنون در همانجاست . علامت و نشان خدای سین با مناره مساجد امروز اندک تفاوتی ندارد ماهی که در میانه به ستونی چسبیده و بر بام نیایشگاه خدای ماه قرار داشته
    ۲- بابلیان که در همان منطقه حکمرانی کردند نیز خدای ماه را می پرستیدند ، در تمامی الواح نبونید تصویر خدای ماه و هلال موجود است
    ۳- کلدانیان معابد خدای ماه داشتند که نگاره این معابد در اور یا فت شده باز هم نشان خدای ماه هلالی بر بالای نگاره است
    ۴- اعراب سنت بین النهرینی را آموختند . سه دختر و یک خدا به نام های لات و عزی و منات در شمال عربستان یافته شد که نگاره این سه بت با نشان هلال در بالایشان پدیدار بود ( نگاه کنید به کشفیات فیلیپس البرایت و باور در قطبان ) بعهدها در مآرب نیز نگاره های مشابه یافت شد . این نگاره کاملا با نگاره کلدانی در اور مشابه است
    ۴- در حران سکه های خدای ماه کشف شد این سکه ها نیز موجود است

    • منبع ؟ مـــــنـــــــبــــــــع ؟ در کدام متن تاریخی یا سنگ نبشته یا … اعراب گفتند الله خدای ماه است ؟ در کدام اشعار اعراب جاهلی بت الله یا خدای ماه الله خوانده شده است ؟ همه را عین اجداد زرتشتی ات دانستی که ماه را مقدس میدانستند و در بردارنده نطفه گاو ؟!!!!! .
      به خاطر همین بی منبعی ها بود که حاضر به مناظره نشدی ؟ .
      جناب آقای فاطمی خواهش میکنم زین پس کامنتی را که به جای مدرک و منبع فقط حرف میزند و بحث را منحرف میکند پخش نکنید .

      • (Islam and the Arabs, Rom Landau, 1958 p 11-21
        در این قسمت کتاب :
        Allah was a remote god. At the time of Muhammad, however, he was on the ascendancy. He had replaced the moon god as lord of the Kaaba although still relegated to an inferior position below various tribal idols and three powerful goddesses:
        منابع در نت زیاده
        که الله خدای ماه بود قبل از اسلام اما این تئوری تنها تئوری نیست

        • با سلام ؛
          ۱: هر کسی که زبان html و php را بلد باشد میتواند سایت بسازد … هرکسی .
          ۲ : اینترنت منبع معتبری نیست .
          ۳ : آقای لاندو را در بین مورخان مشهور نیست .
          ۴ : برای گفته اش در کتابش هیچ منبعی ذکر نمی کند … شما هم میتوانید این چنین کتابی بنویسید .
          ۵ : لاندو ، متخصص فرهنگ عرب نیز او را خوانده اند اما … مجسمه ساز، نویسنده، مربی، افسر خدمات خارجی و افسر نیروی هوایی سلطنتی در جنگ جهانی دوم نیز بود … .
          ۶ : … خدا ماجراجویی من است … این جمله معروف از لاندو است … او در اعتقاد به خداهم مشکل داشت .
          ۷ : اگر از کسی چون کریستین سن که با منبع و کتیبه و سنگ نبشته حرف میزند … نقل کنی البته که قبول می کنم اما لاندو منبعی برای گفته هایش ذکر نمی کند .
          ۸ : ریچارد داوکینز نیز کتابی با نام پندار خدا دارد که خداوند را زیر سؤال می برد اما با حرفهایی موهوم و بی دلیل .
          ۹ : لاندو در ص ۱۱ همین کتاب مینویسد : allah had quelled the rebellion ( الله شورش را [اشاره به تمرد ابلیس دارد] تحمل کرده است) .
          این حرف او کذب محض است … خداوند در هیچ کتب الهی این چنین کاری نکرد بلکه ابلیس را مجازات کرده و او را راند از درگاهش و عین بقیه مخلوقات تا مدتی معین (البته نسبتا زیاد) شیطان را مهلت داد . این فرد با این حرفهای خزعبل معلوم نیست دیگر چه خزعبلاتی گفته است .
          ۱۰ : لاندو در همان ص ۱۱ یک روایت در اسلام را که به هیچ عنوان مسند و متواتر نیست را طوری گفته است که انگار اتفاق افتاده است ؛ متن آن روایت که لاندو آنرا تقریبا خلاصه توضیح می دهد این است :

          صدوق «ره» در کتاب امالی بسند خود از امام صادق علیه السلام روایت کرده و ترجمه اش چنین است که آنحضرت فرمود:
          ابلیس به آسمانها بالا می رفت و چون حضرت عیسی «ع» بدنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می رفت، و هنگامیکه رسول خدا «ص» بدنیا آمد از همه آسمانهای هفتگانه ممنوع شد، و شیاطین بوسیله پرتاب شدن ستارگان ممنوع گردیدند، و قریش که چنان دیدند گفتند:
          قیامتی که اهل کتاب می گفتند بر پا شده!

          متأسفانه وقتی یک روایتی را که در بین مسلمین کاملا معتبر نیست را در متن اصلی کتابش و بدون ذکر منبع و بدون این که بگوید این روایت معتبر نیست می آورد … بقیه حرفهایش نیز معلوم است که هیچ دلیلی ندارند و بدون سند اند و صرفا محملاتی را به اسلام بسته است .

  12. اما در مورد ماه و ایران باستان ، نماد ماه که در ایران یافت شده نگاره زنی است با نیم تنه برهنه که در دوره میترایی نماد ماه بوده . بر یادگارهای یکی از شاهان ساسانی نیز نمادماه یافت شده .
    حالا بسته به انصاف شماست هزاران نماد و سنگ نگاره و سکه و مناره مساجد خصوصا کشفیاتی که در شمال و جنوب عربستان ، سوریه ، بین النهرین ، فلسطین ، کنعان یافته شده و شباهت بی مانند علامت هلال ماه بر سر در نیایشگاه ماه کلدانی و سومری با مناره های مساجد را شباهت نداند و دو نگاره که یکی نیم تنه زنی عریان و دیگری هلال ماهی ایستاده و نه نشسته همچون هلال امروزی پرچم اعراب را مبدا این نماد بداند ؟ که یعنی پادشاه متعصب عثمانی در میان این همه نگاره مشهود در زمان خویش از روی دو نگاره که قرنها بعد کشف می شوند هلال را به عنوان نماد مسلمانان برگزیده . لابد علامتهای هلال در عربستان و یمن هم کار ایرانیان بوده ؟!!!!

    • منبع ؟ چرا منبع نمیگذاری ؟ در صدر اسلام کجا از ماه ، پیامبر یا معصومین استفاده میکردند ؟ منبع منبع ؟ قبل از امپراطوری عثمانی کجاست هلال ماه در میان اعراب ؟ . منبع ؟ . این هم عین بت الله است ؟ بدون منبع ؟ .
      گفتم انسان بی مطالعه !! … هلال ماه نماد ایرانیان بوده اما در خلال امپراطوری عثمانی کم کم نماد اسلام شده است که آنهم به کوشش برخی بوده است . کجا گفتم ایرانیان این کار را کردند ؟ .

      • در لینکی که گذاشتم نگاره خدای ماه ایرانی و عربی آمده مجددا تاکید می کنم که تعداد نگاره های یافته شده در شمال و جنوب عربستان و کنعان و سوریه و فلسطین بسیار زیاد است ولی نگاره خدای ماه ایرانی فقط یک نگاره و ان هم تصویر زنی است نیمه عریان . یکی از بت های اله ماه یافت شده در عربستان کاملا شبیه مناره مساجد اهل سنت است و در دیگری خدای ماه با دست و نشسته در حالیکه علامت ماه بر سینه دارد مشخص است .
        نبونید بابلی خدای ماه را بر مردوک برتری داد و در تورات نام خدای نبونید ایلاه ذکر شده .

  13. آقای offer همه چیز دان :
    شما کارشناس ارشد یا دکترای زبان و ادبیات عرب هستید ؟ که بمن میگویید درباره زبان عربی اظهار نظر نکنم ؟
    شما اصلا نمی توانید بمن بگویید درباره عربی اظهار نظر نکنم اگر اشتباه داشتم و اگر سوادش رو داشتید حق دارید اشتباه من رو اصلاح کنید که ظاهرا اشتباهی هم نداشتم ، خدا رو شکر این قواعدی که گفتم که در فرانسه و انگلیسی هم وجود دارد در زبان فارسی با کمال افتخار وجود ندارد

  14. متأسفانه درباره ضمیر مذکر اشتباه گفتید …
    در عربی – تأکید در زبان عربی – هر کلمه ای را با ضمیر مذکر خطاب میکنند مگر این که دلیلی بر مؤنث بودنش باشد پس مذکر بودن الله هیچ ربطی به این حرفها ندارد چون خدا بوده و دلیلی برای مؤنث بودنش نبوده است .

    • اصلا غلط نگفتم همین جمله شما برداشت بدون اضافه و کم از یک سایت هست که دنباله انرا من در حرفهایم گفتم ولی شما حذفش کرده بودید در جمله هایتان که همین قائده دلیل بر برتری مذکر نیست ،چون مونث ان موجود نبوده در استعمالات عرب بکار رفته است ! خوب غلطش کجاست ؟ من عین همون منبع رو طوطی وار اینجا کپی پیست کردم و در ادامه نظرم رو نوشتم
      بجای گشتن دنبال غلطهای نبوده طرف به اصل موضوع برسید
      باید گفت این فقط مختص زبان عربی نیست و تکرار مکرراته که هر جمله را بخواهیم ده جای این سایت بنویسم و نمیخواستم مطلب بگذارم اما این باید گفته شود: در زبان پارسی برخلاف زبان عربی ، فرانسه و انگلیسی که ضمیر مذکر و مونث جدا دارند و برای هر کلمه مونث یا مذکر ممکن است در نظر بگیرند با کماللللللللللل افتخارررررررر این تفکیک و جدایی نیست . زن و مرد در ضمایر هم برابرند و تفکیک ناپذیر کمااینکه دوشادوش زندگی را طی میکنن و یکی هستند.
      در بحث خدای ماه و بت الله هم من تا صبح هم اگه وقت بگذارم و از منابع لاتین بگردم و منبع بگذارم شما نمی خواهید که بپذیرید ، منبع از نظر شما کتابهایی در مذهب شماست ! نه دین و ایین و مذهب غیر یا حتی دانشمندان با فلاسفه گوناگون یا مورخین ! از نظر عقلی موحد بودن جاهلان عرب خنده دار است که اگر بودند پیامبر اسلام برای چه مبعوث شد ؟

      • قاعده ……
        من می نگرم ز مبتدی تا استاد
        عجز است به دست هر که از مادر زاد (حکیم عمر خیام )

        • منبع : کسی چون پروفسور کریستین سن که با استناد به کتیبه و سنگ نبشته و معتبر ترین کتب و منابع حرف میزند . این که دیگر شیعه نیست ؟ .
          در ضمن منبع حرفهایم درباره ضمیر مذکر را در کامنت های قبلی گفتم … بنده خدا چقدر عربی بلدی که این طور صحبت میکنی ؟ .

  15. Mr offer :
    کتب الکترونیکی ربطی به نت ندارند که کسی بیاید چیزی بنویسد و برود ، در دنیای امروز کتب ممکن به صورت کاغذی و عمولی و یا pdf الکترونیکی در دسترس همه یا رایگان یا با قیمت مناسب قرار بگیرند و دوستان همه میتوانند بخوانند و چیزی شگرفی هم نیست ،
    کتابهایی علاوه بر منبعی که شما خوشتان نیامد هم هستند که دلیل اثبات این موضوع هست ، چرا پذیرشش اینقدر سخت است . خیلی واضح است که پیامبر اسلام وقتی مبعوث شد که بتهای رنگارنگی بعنوان خدایان مختلف در عربستان وجود داشت و یکی از انها بت الله بود ، حتی کلمه الله هم واشکافی شده است که چگونه در طی زمان به این شکل درامده

    • این دوستان ترجیح می دهند بگویند اعراب جاهلی موحد بوده اند و نیاکان ما ایرانیان که موحد بودنشان بر نگاره های تخت جمشید نقش بسته موحد نبوده اند . اسناد باستان شناسی توحید ایرانیان در ۲۵۰۰ سال پیش و بت پرستی و جهل اعراب پیش از بعثت پیامبر اسلام را ثابت کرده و این دوستان با نور خورشید می جنگند . ولی شگفتی است که دروغ بستن به نیاکان خودشان و ستایش اعراب جاهل چه سودی برای ایشان است ؟
      در خصوص دانش زبان عربی هم قاعدتا کسی که از لغت نامه ابجدی برای عربی استفاده می کند صلاحیت تعیین دانش دیگران در عربی را ندارد .

      • یادت رفته از معجم الوسیط و المنجد الطلاب و … پاسخ محکم بهت دادم ؟
        یادت رفته که درباره ضمیر مذکر چیزی نمیدانستی ؟
        یادت رفته درباره العقال هیچ چیز نمیدانستی و رفته بودی واژه عقل را به جای العقال دیده بودی و من واژه العقال را از المعجم الوسیط آوردم ؟
        یادت رفته ؟ همه اینها یادت رفته ؟ درباره المنجد الأبجدی هم … مثل این است که کسی بگوید فقط فرهنگ دهخدا اعتبار دارد و فرهنگ دکتر عمید نه !!!! … گفتم از عربی هیچ چیز نمیدانی .
        یادت رفته وقتی ریشه معنی لغوی عقل را گفتم رفتی سراغ معانی عرفی آنهم …. بدون این که با یک متخصص صرف و نحو عربی مشورت کنی … یادت رفته همان جا تو را دعوت به مکاتبه با ایمیل درباره همین واژه عقل کردم و گفتم همه را انتشار میدهم اما حاضر نشدی … چون عربی بلد نبودی .
        همه اینها یادت رفته ؟

      • اجداد شما موحد در میتراییسم(خورشید پرستی) بودند.

  16. آهاااااا
    منابع دیگر نقل قول ، ارجاع ، اسامی افراد و غیره ندارند ،…
    امکان ندارد کتابی مثل اولین دایره المعارف اسلام که نقل کردم کتاب داستان باشد یا بقیه کتابهااااااا
    Mr. offer : دلبخواهی که نیست ، اگر منابع متعددی در یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند آن موضوع با درصد بالایی قابل پذیرش هست مثل همین بت الله و خدای ماه
    حرف شما کپی پیست از یک سایت بود با همون منبع که دنبالشو حذف کرده بودی اما من دنبالشو نوشتم نه اینکه اضافه و کم کنم ،من عربیم مثل انگلیسیم نیست اما در حد چیزیهایی که نوشتی بلدم ، شما چطور ؟ بلدی ؟! که حرف منو نفهمیدی
    سوال : پیامبر اسلام به چه دلیل مبعوث شد ؟
    پیامبر اسلام چرا در خانه کعبه بتها را شکست ؟
    پیامبر اسلام مردم جاهل عربستان را به چه دعوت کرد اگر جملگی موحد بودن ؟ لابد ابوسفیان که دعوت پیامبر اسلام را نپذیرفت حق داشت چون موحد بود و او روش و دین نو نیاورده بود ؟
    با این چند گانگی مطالب چه میکنی؟

    • با سلام ؛ بنده خدا چند بار بگویم ؛ گلویم خشک شد !! ؛ سهمیه کامنت هایت را چرا این طور هدر میدهی ؟ ، یک منبع برای بت الله بگذار تا من همین جا بگویم اشتباه که نه غلط کردم ! ، یک منبع ، چرا نمیگذاری ؟ .
      از مورخی به نام لاندو گذاشتی ۱۱ ایراد از او و کتابش گفتم که اصلا این لاندو در اعتقاد به خدا هم مشکل داشت اما ایراد مهم حرفش درباره بت الله این بود :
      هیچ منبعی برای گفته اش ذکر نمیکند . نه کتیبه ای نه سنگ نبشته ای نه بت تاریخی کشف شده ای که اسمش الله باشد نه شعری از اعراب جاهلی که از بت الله حرف زده باشد نه همایش یا پژوهشی نه تأیید دانشگاهی نه تأیید و اجماع مورخانی و … در کل فقط از خودش آن حرف را زده بود و نه در پایین صفحات و نه در انتهای کتاب منبعی برای بت الله ذکر نکرده بود ، پس به کدام دلیل این حرفها را زده بود ؟ .
      این حرف که : … اگر منابع متعددی در یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند … ؛ منظورتان از منبع اگر قول یک مورخ است که در تاریخ نمیتوان به این چیزها استناد کرد . مگر تاریخ مسخره است که هرکسی هر کتابی خواست بنویسد و بدون دلیل هر چیزی را بگوید ؟ . اگر مورخ مشهوری مثل پروفسور کریستین سن حرفی بزند بله تازه میتوان درباره آن تحقیق کرد و تا حدی استناد کرد نه کسی چون لاندو .
      درباره ایزد ماه هم باز هیچ منبعی در میان اعراب جاهلی ندیدم که ایزد ماه داشته باشند یا در میان ۳۶۰ بت ، بتی برای ایزد ماهشان . من به تاریخ علاقه دارم ، زیاد ، برای همین نمیتوانم از قول هر کسی در تاریخ استناد کنم … چه دروغ ها که در این تاریخ نیست . از تاریخ چین و … بگیر تا آمریکا که نامش باید از نام کریستف کلمب گرفته میشد نه
      آمریگو وسپوچی .
      در ضمن منظورتان از کپی و پست کدام حرف من بود ؟ .
      در حوزه علمیه در سه سال اول مهم ترین درس ، نحو (ادبیات عرب) است ، کتاب نحو ما (صمدیه) در ترم دوم پایه ۱ کاملا عربیست .
      پاسخ سؤالات دیگر هم در هر کامنت یک سؤال مطرح کنید .

      • من ادم حرافی نیستم و از اطاله نویسی هم خوشم نمیاد و اگر حرفهای طولانی شما نبود مجبور به پاسخ دادن نمیشدم ، ۴ تا منبع گذاشتم شما اصلا این کتابها رو نخوندی و ظاهرا انگلیسیتم ضعیفه ، هر کدوم رو دوست داشتی بخون ، منابع لاتین زیادتری هم هست همه یک موضوع رو اشاره میکنن ، تو همین نت بت الله بوضوح هست مردی بدوی با دستهای بیرون امده و دخترانی که بنات الله خوانده میشدند همان بتهای معروف ، گلویتان خشک شده چون زیاد حرف میزنید و کم گوش میدید
        منابع منحصر به مذهب شما نیست ، هفتاد میلیارد نفر ادم دیگه باید بمیرن ؟ اینها خدا ندارن ؟ گذشته نداشتن ؟ آینده ندارن ؟ نظرات اینها در قالب کتابهای متعددی امده !
        کتابهای دایره المعارف جک و داستان نیست ، گرد اوری وقایع مربوط به ان موضوع بصورت کامل و مستدل هست چطور کسی که ادعای سواد داره اینها رو نمی دونه ؟
        مطلب شما کپی از یک سایت شیعه بود اما دنباله مهمی داشت که من ذکر کردم.
        شما بحث نکرده و نمی کنید ، دعوا میکنید و گوش نمیدین طرف مقابلتون چی داره میگه ، من اگه مطلب دوباره نمی گذاشتین قصد نداشتم تا مدتی در سایت بیام چون اذیت شدم ، اما شما ظاهرا از همون ۴ کامنت هم استفاده میکنید ، دروغ یک کتاب دو کتاب ، نه اینکه اکثر مورخین بیان در مورد موضوعی تاریخی دروغ بگن اونم سالهای سال قبل که ربطی به الان نداره.

        • با سلام ؛
          شما متأسفانه کامنتهای مرا درست نمیخوانید و یا چون پاسخی برای آن ندارید طفره میروید و حرفهای پرت میزنید ، اما در کامنت قبلی :

          … اما ایراد مهم حرفش درباره بت الله این بود : [چه لاندو ، چه خانم آمسترانگ و چه کسان دیگری که … ]
          هیچ منبعی برای گفته شان ذکر نمیکنند . نه کتیبه ای نه سنگ نبشته ای نه بت تاریخی کشف شده ای که اسمش الله باشد نه شعری از اعراب جاهلی که از بت الله حرف زده باشد نه همایش یا پژوهشی نه تأیید دانشگاهی نه تأیید و اجماع مورخانی و … در کل فقط از خودشان آن حرفها را زده بودند و نه در پایین صفحات و نه در انتهای کتاب منبعی برای بت الله ذکر نکرده بودند ، پس به کدام دلیل این حرفها را زده بودند ؟
          منابع دیگر شما خانم پگی نیز چه منبعی برای گفته شان ذکر می کنند ؟ این که نشد هر کسی هر چه دلش خواست بگوید و ما قبول کنیم . بنده خدا کریستین سن ، در بعضی از صفحه های یکی از کتابهایش هفت پانوشته داشت ! . اما کسی چون لاندو یک پانوشته هم در بسیاری از صفحات کتابش برای منبع نداشت.
          اگر در اینترنت سرج کنید “خدا” عکس می آورد … اگر سرج کنید شیطان عکس می آورد … اگر سرج کنید فلان … بهمان … برای همه عکس می آورد … برای همه سایت باز میکند … این را هر کسی که با وب سر و کار داشته باشد تأیید میکند اما میدانید دلیلش چیست ؟ من در کامنت های قبلی گفته بودم :
          هر کسی که زبان های برنامه نویسی html و php و حال هم اضافه میکنم : یا Asp.net بلد باشد میتواند وبسایت بسازد . و ایضا :
          هر کسی نویسنده باشد میتواند کتاب به زبان لاتین … سانسکریت و یا هر زبان دیگری بنویسد … اما :
          آیا کتاب و گفته اش معتبر است ؟ آیا وبسایتش معتبر است ؟ با چه منبعی ؟ چه منبعی برای حرفهای خود ذکر میکند؟

  17. جناب offer خدا به شما صبر بده!

  18. جناب offer:
    قصد من از طرح همه سوالات بالا روشن است ، اگر اعراب جاهلی همیشه موحد بودند و یک خالق را می پرستیدند چند صد خدای دیگر که در بتهای رنگارنگ تجلی پیدا کرده برای چه بوده؟
    هبل خدای کعبه و مکه و حافظ و نگهبان کعبه و مکه بود این در کتب لاتین امده ، یعنی چه ؟ لینک زیر واژه شناسی رب :
    https://hawzah.net/fa/magazine/view/6439/7217/88694
    بت الله جایگاهش بتدریج در میان مردم عرب تغییر کرده و مرحله به مرحله بود ،اما باز هم پایینتر از بعضی بتها و این مراحل تا زمان بعثت محمدبن عبدالله رشد و نمو داشت ، اما او بکیباره مفهوم جدیدی از خدا پایه گذاشت که همه رده خدای ادیان الهی دیگر بود با نفی هر گونه خالق و افریدگار و رب النوع های دیگر

    • با سلام ؛
      خانم پگی تمثیل شما و کسان دیگری که نمیدانند منظور از منبع چیست این است :

      روزی کسی به یک بنده خدایی تهمتی زد ، به او گفتند دلیلت چیست و از چه کسی این را شنیده ای ؟ گفت از طوطی!! گفتند بنده خدا از چه کسی منظور یک انسان است ، حال از چه کسی شنیده ای ؟ گفت خوب طوطی هم حرف میزند دیگر ، چه از طوطی شنیده باشم چه از انسان !!!!………….!!!!! .

      وقتی مورخ مشهوری چون پروفسور کریستین سن که بر همگان مشهور و معتبر بودن او آشکار است و یا حتی کسانی چون علامه طباطبایی (ره) که صدق گفتار او و اطلاعات او را همگان تأیید میکنند حرفی میزنند انسان میداند که وقتی چیزی بر خلاف آن پیدا نکرده است میتواند بر این حرف استناد کند چون اینان کم آدمهایی در حیطه خودشان نبودند . اما وقتی از کسی نقل قول میشود که :
      ۱ : یک دکترا در زمینه تاریخ و یا باستان شناسی از دانشگاهی معتبر ندارند .
      ۲ : برای گفته ی خود هیچ منبعی ذکر نمیکنند و از نظر جوامع هم هماننده کسانی چون پروفسور کریستین سن اصلا نه معتبر اند و نه مشهور و یا هماننده کسانی چون علامه طباطبایی .
      بازهم میگویم منبع موثق دال بر وجود بتی به نام الله ؟

  19. من اگر جای offer بودم با انسانهای متعصب زیاد بحث نمیکردم، تعصب چراغ عقل را خاموش میکند.

  20. Mr.offer
    گفتید شعری از اعراب جاهلی نیست که در آن بت الله باشد چرا هست : کتاب al_asnam ابن کلبی گرد اوری مجموعه اشعار عرب پیش از اسلام هست که در مدح و ستایش بتهای آن دوره امده و در جای جای کتاب با ذکر قبیله های عرب و گرامی تر بودن بتی بر بتی دیگر سخن بمیان امده چون برخی از قبایل بتی را بر دیگری ترجیح میدادند . نمونه :
    باالات و الغزی و من دان دینها
    و بالله و ان الله منهن اکبر
    یا نمونه دیگری از این کتاب که بوضوح میگوید :
    انی و رب العزی السعیده و الله الذی دون بیته سرف
    لاتین این کتاب :
    THE BOOK OF IDOLS
    BEING A TRANSLATION FROM THE ARABIC
    OF THE
    KITAB AL-ASNAM

    BY HISHAM IBN-AL-KALBI

    TRANSLATED WITH INTRODUCTION AND NOTES BY
    NABIH AMIN FARIS
    ۱۹۵۲.
    با نگاهی گذرا به این کتاب و شمار قصیده ها در مدح و ستایش بت های متعدد و نگاه خدای گونه به آنها میرسیم با اسامی قبایل و اشخاص
    من دلیل دارم که الله پیش از اسلام در اعراب جاهلی خدایی از چندصدخدای آنان بود بر طبق اشعار خود اعراب که در همین کتاب امده اما آیا شما هم دلیلی بر یکتا بودن الله پیش از اسلام دارید ؟ و اگر صرفا عقیده شخص شماست که باید بگویم شما زحمت و رنج پیامبر اسلام رو در رسالتش و اصلا مفهوم رسالتش رو زیر سوال بردین چون در ان صورت اعراب یکتاپرست دیگر نیازی به پذیرش محمدبن عبدالله ( در همین کتاب هم تعداد بسیاری از همین اسامی عرب ابن فلان بت هستند و شعر گفته اند ) بعد از مبعوث شدنشان به پیامبری نداشته اند !!

    • این دو شعر در کتاب شرح نهج البلاغه علامه جعفری هم آمده و ایشان علاوه بر شرح آن از قبایل دیگر عرب ذکر کرده اند که نذورات خود را بین بت قبیله اشان و الله تقسیم می کردند .
      http://lib.ahlolbait.com/parvan/resource/84460/-/preview/51952/-/#!page=1287
      و این جمله از نامه تهدید آمیز ابوسفیان به پیامبر اسلام
      باسمک اللهم فانی احلف بااللات و العزی و اساف و نائله و هبل، لقد سرت الیک
      در لغت جاهلی به الله رب الکعبه هم گفته شده ، عبارات بیت الله ،بیت الله الحرام ، مسجد الحرام ، بیت العتیق اسامی است که عرب جاهلی به خانه خدا داده است
      قیس بن الخطیم: والله ذی المسجد الحرام و ما جُلِّلَ من یمنه لها خُنُف اِنّی لاهواک غیر ذی کذب این شعر جاهلی در لغت نامه دهخدا هم آمده
      حاتم طایی : وَدِدْتُ، وبیتِ الّلهِ، لو أنَّ أنفَهُ هواءٌ
      کَرِب بن جَبْلَه العدوانی : فطوَّفْنَ بالبیت الحرام، وقُضّیتْ
      حتی در تلبیه ایشان در حج آمده : تلبیهِ عکّ ومَذْحِج فی الجاهلیه : یا مکَّهُ، الفاجرَ مُکّی مَکَّا
      فیترک البیت الحرامَ دکّا
      زهیر بن أبی سلمى : باللآتِ والعْزَّى التی یعبدُونها بمکَّهَ، والبیتِ العتیق المُکرَّمِ

  21. با سلام ؛ خانم پگی در شعری که گذاشتید خبری از بت الله نیست و اتفاقا بتها را به الله به عنوان واسطه بین خود و خدایشان و یا دختران او ( از برای علو مقام ؛ همان طور که سپنته آرمیتی را گاتها دختر اهورا مزدا خواندند ) میدادند . در همین شعر دارد چند بت را ستایش کرده و آنان را رب میخواند درست همان طور که من گفتم که اعراب جاهلی الله را فقط به عنوان خالق قبول داشتند و نه ربّ .
    خانم پگی شما با این کامنت در حقیقت پاسخ خود را داده اید . خوانندگان اگر آشنایی با زبان عربی هم ندارید بروید و ترجمه این کتاب را بخوانید می بینید که دارد بت های لات و عزی را ستایش میکند که دختران خدا بودند و نه بتی به نام الله ؛ طبیعی است که دختران خدا را این چنین ستایش کنند .
    خانم پگی شما که زحمت کشیدید ، خب صفحه کتابهم می گفتید [ در صدق گفتار شما شک ندارم اما اگر صفحه را می گفتید بهتان می گفتیم اصلا آن بخش مربوط به کدام بت است ] .
    خانم پگی چرا از کتابی که اصل آن عربیست و ترجمه فارسی آن موجود است ترجمه لاتین آنرا میگذارید ؟ چرا ترجمه فارسی را نگذاشتید ؟ .
    از آنجایی که کامنت طولانی نشود در کامنتی دیگر بقیه توضیحات را خواهم گذاشت .

  22. نام کتاب : الاصنام (بتهای عرب)
    نویسنده : هشام بن محمد الکلبی
    مترجم به فارسی : سید محمد رضا جلالی نائینی .
    نشر نو .
    این کتاب بتهای معروف عرب را توضیح داده است و در فهرست خود نام تمامی بتهایی که در کتاب درباره آنان نوشته است را آورده که نامی از بت الله در میان آنان نیست و این کتاب خود تأیید میکند که بتی به نام الله در میان اعراب جاهلی وجود ندارد ؛ حال اسم تمامی بتهای موجود در این کتاب را برای شما خانم پگی و خوانندگان می آورم :
    سواع – ود – یغوث – یعوق – نسر – منات – لات – عزی – ھبل – اساف و نائله – منات – ذوالخصله – سعد – ذوالکفین ذوالشری – اقیصر – نھم – عائم – سعیر – عمیانس – فلس .
    در صفحه ۱۶۱ این کتاب و در بخش تکلمه ؛ نام بتهایی که در این کتاب نیست نیز آورده شده که نام آنها را نیز برای رفع هرگونه شبهه ای می آورم که بدانید بتی به نام الله وجود ندارد :
    آزر ( در این کتاب میگوید که برخی از مفسران گفته اند که آزر نام بت بوده است و تارخ پدر حضرت ابراهیم (ع) پرده دار آن بود که البته نه معلوم است که تارخ پدر حضرت ابراهیم است یا نه و نه بت آزر ربطی به اعراب جاهلی زمان پیامبر ندارد ) .
    اسحم – اشهل – الاهه یا الالاهه ( یا آلهه ؛ طبق گفته این کتاب ، معنی این نام آلهه به صیغه جمع است و آنرا به آیه ۱۲۷ سوره اعراف ارجاع داده است که در آن آیه کلمه «الهتک» آمده و معنای آن معبودان است که آن آیه نیز برای قوم فرعون بوده است. اما الله از اله + ال تعریف تشکیل شده و ربطی به آله ندارد که ال تعریف ندارد ؛ لا إله الا الله) – أوال – بجه – بس – بعل – بعیم – بیت ربه ( نام خانه ای که بر گرداگرد بت لات بنا شده بود ) – جبت – جبهه – جریش – جلسد – جهاز – دار – دوار – ربه ( که همان لات است ) – ربه ( در این جا اشاره به کعبه ای شش گوش در نجران دارد ) – ذو الرجل – زور ( هر آنچه به نام رب جز خدای تعالی پرستش میشد زور (با راء) و زون (با نون) نامیده میشد ) – زون ( بتی است که آن را غیر از خدا مورد پرستش داشتند ) – زون ( بتکده) – شارق – شمس – صدا – ضمار – ضیزن – عبعب – عتر – عوض – عوف – غبغب – کسعه – کعبات – محرق – مدان – مرحب – منهب – نصب – ھبا – ذات الودع – یالیل .
    در کدام یک از اینان بتی به نام الله است ؟ در کدام یک ؟ چرا بی سند و مدرک حرفی میزنید .

  23. خانم پگی ؛ من به شما گفتم با ایمیل بحث کنید تا این شبهات در یک روز پاسخ داده شوند و کار به چند روز و … نکشد . درباره قسمت دوم کامنت شما مبنی بر این که : … در ان صورت اعراب یکتاپرست دیگر نیازی به پذیرش محمدبن عبدالله … اول باید بگویم خوب است وقتی درباره شخصیتی چون پیامبر اسلام حرف میزنید برای احترام (ص) بگذارید .
    بله ؛ وقتی خداوند میگوید لا اله الا الله در حقیقت اله اشاره به تنها معبود و ربّ بودن خداوند دارد و در همان شعر و همان کتاب اثبات میکند که اعراب جاهلی معبودان بسیاری داشتند . اما خالق را فقط یک وجود و آنهم الله میدانستند که این را خود قرآن کریم بیان میکند . مسئله رب بودن بود و آنان از بتها میخواستند که مثلا شفیع آنان پیش الله که خالق و از ادراک بشر خارج است باشند .
    ۲ : من از همین کتاب الأصنام که در کامنتتان گذاشتید جواب شما را میدهم که یکی از دلایل این که چرا اعراب جاهلی نیاز به پیامبر داشتند است : در ترجمه الأصنام صفحه ۱۲۹ میخوانیم :

    و عرب دیوانه وار شیفته پرستش بتان بود، برخی از آنان پرستشگاهی بنا می کرد و برخی دیگر بتی سر پا میداشت و از آن میان کسی نمیتوانست بتی سر پا می داشت و از آن میان کسی که نمیتوانست بتی سر پا دارد، و یا بتکده ای بسازد، سنگی را پیشاپیش حرم و یا پیشاپیش چیزی از آنچه می پسندید، نصب می کرد و آنگاه به طواف آن می پرداخت، همچنان که کعبه را طواف می کرد و اینگونه سنگها را أنصاب می نامیدند .

    در اعراب جاهلی فقط اسمی از خالقی به نام الله بود و آنها با کمال جاهلیت و وقاحت روی به پرستش بت آورده بودند. تا جایی که آن بتها را ستاییده و به دختری خدا نیز میرساندند اما هیچ گاه بتی به نام الله نداشتند چون الله خالق بود و نه رب که بخواهند از آن بت داشته باشند . بت که خلق نمی کند ، این را اعراب جاهلی هم میدانستند . و در قران نیز مشهود است که خطاب به آنان میگوید چه کسی خلق کرد آسمان ها و … و آنان در پاسخ نه اسم هیچ گونه بتی ، بلکه نام الله را بر زبان می آورند . منداییان نیز در آن زمان بودند که یکتاپرست باشند اما کتابی وحیانی نداشتند پس معلوم نبود خداوند از آنان چه میخواهد چرا که هیچ کتاب الهی تحریف نشده ای در آن زمان وجود نداشت .

  24. میدون جنگه؟؟؟ اصلا وجود بتی به نام الله اهمیتی نداره مهم صفاتیه که برای الله تو اسلام هست که تو ادیان دیگه نیست و با تحریف دچار شرک شدند اما اسلام حتی در متن دعاهاش خدا رو مطلقا قادر و خالق و… میداند نه زرتشت که حتی خدا را خالق مطلق هم نمیداند و تکامل میابد به مرور یا مسیحیت خدا یکی است در حالیکه سه تاست؟؟میبینم که یسری ها با گفتن حرفایی مثل اینکه یا کلمه الله رو اسلام نیاورده از قبل بوده یا حج و طواف قبل از اسلام بوده مگه اسلام ادعا کرده اینا رو برای اولین بار اورده؟وقتی جز اصول اسلام نبوت باشه و در قرآن پیامبرهای دیگه تصدیق بشن ینی اینکه به پیامبرهای گذشته ایمان داشته باشید و مورد احترام بدونید پس اگه قرار باشه همه چیزو اسلام بیاره اونا چه رسالتی داشتن؟؟مگه میشه آیینی که اینهمه پیامبر براش فرستاده بشه بطور کل از بین بره؟مگه میشه تمام آیین ها قبل از اسلام اشتباه باشه و زحمت های بقیه پیامبرها بی اثر؟؟مشکل دستکاری هاست نه اصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code