خانه / خداشناسی / خدا شناسی / خدا نوری که می بینیم نیست
مهران غیبی

خدا نوری که می بینیم نیست

به قلم مدیر سایت
دوست گرامی موبد مهران غیبی در پیامی ایرادی را مطرح کرد که قرآن، خداوند را نور معرفی کرده است. چند شب پیش شنیدم که پزشکی نیز همین ایراد را مطرح کرده بود. جناب غیبی می نویسد:
«راستش اینهایی که می نویسم، باور قلبی خودم نیست… در سوره نور می فرماید که الله نور السماوات و الارض. از هر کسی که دانش فیزیک داشته باشد بپرسید خواهد گفت که نور از حرکت کردن الکترون در ترازهای گوناگون انرژی ساخته می شود. از جمله انفجارهای اتمی درون خورشید یکی از منابع نور آسمانها و زمین است. این نور ذرات فوتون هستند که با سرعت بالا و رفتار موجی حرکت میکنند….
{خدایا را مرا ببخش} از این روی الله در قرآن فوتون است که …..»

پاسخ:
یک) واژه ی «نور» تنها در مورد خدا به کار نرفته تا آنگونه بتوان تفسیر کرد. به عنوان نمونه در آیه ی زیر مراد از نور، قرآن است:
«اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ پیروان نورى که با پیامبر نازل شده، رستگارند» (اعراف، آیه ۱۵۷)
در آیه ی زیر غرض از نور، ایمان است:
«اللَّهُ وَلِی الَّذِینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ؛ خداوند ولى کسانى است که ایمان آورده‏اند، آنها را از ظلمتهاى (شرک و کفر) به سوى نور (ایمان) رهبرى مى‏کند» (بقره، آیه ۲۵۷)
در حدیث های زیر نیز اموری، نور خوانده شده اند:
پیامبر(ص): العلم نور. (قرّه العیون، ص ۴۳۸)
پیامبر(ص): الصَّلاهُ نورٌ. (صحیح مسلم: ۱/ ۲۰۳/ ۱)
امام علی(ع): الفِکرَهُ نورٌ. (دستور معالم الحکم: ۲۱)
پیامبر(ص): العَقلُ نورٌ (عوالی‏ اللآلی: ۱/ ۲۴۸/ ۴)
امام علی(ع): الدِّینُ نورٌ. (غرر الحکم: ۲۱۳)

دو) خود قرآن گواهی می دهد که خداوند قابل دیدن نیست در حالی که نور قابل رؤیت است:
«لن ترانی؛ هرگز مرا نمی بینی» (اعراف، آیه ۱۴۳)
«لاتدرکه الابصار؛ چشم ها او را نمی بینند» (انعام، آیه ۱۰۳)

سه) اگر خداوند واقعا همان نوری باشد که می بینیم، پیامبر و در پی او امامان(ع) سفارش می کردند که به نور احترام گذاشته شود حال آنکه چنین نیست و نور در نظر مسلمانان از احترام برخوردار نیست.

نتیجه:
در آیه ی «الله نور السماوات والارض» صرفا خداوند به نور تشبیه شده است یعنی وجودی آشکار و آشکارکننده ی غیر. اگر کسی گفت: «زید شیر است» به این معنا نیست که زید گوشت خوار است؛ یال دارد و با چهار دست و پا راه می رود و… بلکه یعنی از نظر شجاعت مانند شیر است.

تیر ۱۳۹۲

همچنین ببینید

مهران مهربان / به یاد شادروان موبد مهران غیبی

به قلم مدیر سایت آشنایی ام با موبد گرامی شادروان مهران غیبی (درگذشت: ۳۰ خرداد …

۴ نظر

  1. جناب موبد غیبی . احتمالا همانند عطارنیشابوری ساده دل وزودباور هستند ویا درمورد مفهوم خدا واهورامزدا در زرتشتی چندان بی غرض بیان نمیکنند. که میگویند ((خدا در زرتشتی نور نیست ))!!

  2. سلام
    ایشان به یکباره میدان بحث و گفتگو را رها میکنند که درست نیست
    نه از ادبیات فارسی اطلاع دقیقی دارد و نه از ادبیات عرب.
    این که گفتند خدا نور است و با نور لامپ و خورشید مقایسه میکنند گواه بر ابن مطلب است مثل آن موبد بزرگوار که میگفت خدا مذکر است در بعضی ادیان!
    و رفتند از کتابهای درسی مطالبی خوانده اند در مورد فوتون و الکترون و آمده اند مقایسه میکنند با نورانیت الله متعال…

  3. سلام؛
    خداوند در زرتشتیگری؛ تفاوت با مخلوقات ندارد؛ یعنی آنها قائل به یگانگی آفریدگار و آفرینش و آفریده اند؛.. یعنی همان عقاید که در صوفیه که خودشان را منتسب به اسلام قلمداد میکنند هم وجود دارد؛ که خدا همچون آب است و آفریده هایش مثل قطره و برف و تگرگ و موج و بخار که همگی در واقع آب و دگرگونی های آن هستند که آب به اشکال مختلف در آمده..
    ولی در اسلام آن هم اسلام درستی که قرآن و پیغمبر خدا و اهل البیتش(علیهم السلام)آن را به مردم معرفی کردند
    خداوند متفاوت است از مخلوقاتش و هیچگونه شباهتی به مخلوقاتش ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code