خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام صادق(ع) / دزدی حدیث امام صادق (اصول زندگی زرتشت) + تصویر

دزدی حدیث امام صادق (اصول زندگی زرتشت) + تصویر

به قلم مدیر سایت
اگر در اینترنت جستجو کنید، سخن زیر را از زبان زرتشت در سایت های گوناگون مشاهده خواهید کرد و هیچ مدرکی را ارائه نکرده اند که زرتشت در کجا این سخن را گفته است. در واقع چنین سخنی ترجمه ی گفتاری از امام صادق(ع) است.

از زرتـشت سؤال کردند: زندگی خود را بر چند اصل استوار کردی؟ فرمودند:زرتشت
۱. دانستم کار مرا
دیگری انجام نمی دهد، پس تلاش کردم.
۲. دانستم که خدا مرا می بیند، پس حیا کردم.
۳. دانستم رزق مرا دیگری نمی خورد، پس آرام شدم.
۴. دانستم پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم.

در بحار الانوار همین سؤال و جواب را از امام صادق(ع) می خوانیم:
قیل للصادق(ع): على ما ذا بنیت أمرک؟ فقال: على أربعه أشیاء:
ـ علمت أن عملی لا یعمله غیری فاجتهدت،
ـ وعلمت أن الله عز وجل مطلع علی فاستحییت،
ـ وعلمت أن رزقی لا یأکله غیری فاطمأننت،
ـ وعلمت أن آخر أمری الموت فاستعددت
. (بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۲۲۸؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۲)
نیازی به ترجمه ندارد؛ زیرا همان سخنی که در سایت ها و وبلاگ های گوناگون از زبان زرتشت آمده، ترجمه ی همین سخن امام صادق(ع) است.

سؤال: از کجا می گویید: این جمله در اصل برای زرتشت نبوده و مسلمانها به نام امام صادق(ع) گفته اند؟
جواب: زرتشتیان فقط گاتهای ۲۳ صفحه ای را برای زرتشت می دانند و در این کتاب چنین سخنی نیامده است. اگر بنا باشد چنین منطقی داشته باشیم، می توان همه ی سخنان پرمحتوای چهارده معصوم را به نام زرتشت نشر داد و هرکه گفت: چرا چنین کردید؟ بگویید: از کجا برای زرتشت نبوده؟
پس شما باید نشان دهید زرتشت این سخن را کجا گفته است.

یادآوری:
نمی توان این خطا را از سوی زرتشتیان دانست. ممکن است یک مسلمان یا منافق این کار را کرده باشد.
اصول زندگی زرتشت

فروردین ۱۳۹۱

همچنین ببینید

هدف از مبالغه در معرفی ایران باستان

به قلم مدیر سایت چرا اینقدر ایران باستان به ویژه عصر هخامنشی را علم می …

۱۴ نظر

  1. یکی از اعتراضات کلیشه ای به این سایت این است که چرا در این دوره که همه دعوت به اتحاد و همدلی می کنند شما با راه انداختن چنین سایتهایی بین هم وطنان ایجاد تفرقه می کنید. این اعتراض آنقدر تکراری است که احساس می کنم زرتشتیان مساله اتحاد و همدلی را حربه ی بسیار خوبی یافته اند برای دروغ پراکنیهای خود و و سرکوب زدن به سایتهایی که این دروغها را بر ملا می سازد. حتما پیش خود فکر می کنند که این مساله دعوت به اتحاد حربه ی خوبی است برای دست بسته کردن مخالفینمان. شما قضاوت کنید: آیا خوب است یک عده با خیال آسوده یک عمر دروغ پراکنی کنند و بی شرمانه صداقت و راستی را پایمال کنند و کسی کاری به کارشان نداشته باشد، تازه یک نفر هم که پیدا می شود و قصد بیان حقیقت را دارد او را متهم به تفرقه افکنی کنیم.

    • مدیر سایت

      جالب آنکه به هرکدام اینها که این حرف را می زنند می گویم: آیا شما به سایت های ضد اسلامی هم همین تذکر را می دهید یا نه؟ نمی گویند: به آنها هم تذکر می دهیم.
      گویا ما فقط باید وحدت را رعایت کنیم!

  2. سرعت، امروز بهتر از دیروز است

  3. سیاوش امیرشاهی

    سلام.
    نه در گاتهای ۴۰ صفحه ای و نه در دیگر بخشهای اوستای ۱۰۰۰ صفحه ای و نه در ده ها هزار صفحه متون پهلوی ابداً چنین حرفی نیومده که زرتشت گوینده اون باشه
    یعنی بازهمن حدیث دزدی صورت گرفته
    ممنون آقای فاطمی

  4. آقای فاطمی جوابی که برا پست آقای امیر شاهی گذاشما حذف کنید.

  5. دوستان زرتشتی لطفا جواب این پست رو بدن

  6. درود . بنده کاری ندارم از زردتشت بوده یا امام صادق . در هر صورت هر کسی میتونه این سخنان را پخش کند . همانطور که در بسیاری از شبکه های اجتماعی سخنان چارلی چاپلین را به نام کس دیگری و برخی اشعار را به سهراب سپهری و … ربط میدهند . جالب اینجاست بنده این سخن را به نام یک فرد دیگری خوانده بودم نه حتی امام صادق !

  7. ابوالفضل مهربان جهرمی

    در طول تاریخ بزرگان مطالب زیادی در خصوص کمالات انسانی گفته اند، حال اگر مطالب شبیه به هم باشد، دلیل بر نعوذ بالله سرقت علمی نیست، علاوه بر این، سند سخنی که به زرتشت نسبت داده شده قوی تر است یا سند حدیث امام صادق(ع) ، شاید بر عکس باشد و افرادی به خاطر تحقیر بزرگترین و کامل ترین دین خداوند که اسلام است ، سخن امام صادق را به زرتشت نسبت داده اند.

  8. محتوای سخن ، در شکلهای دیگری هم مطرح شده ! اینکه انسان را به آرامش ، شرم و تلاش دعوت کنند و نیز با بی ارزش دانستن زندگی ، مردم را از طمع ورزی پرهیز دهند ، سخن منحصر به فرد و یگانه ای نیست ! اکثر پیامها و توصیه های پیامبران بطور عجیبی به هم نزدیک است . همه ی ادیان راستگوئی را ستوده و دروغگوئی را زشت می انگارند . هدف همه ی پیامبران و بزرگان ، هدایت بشر است و هیچ بزرگی بواسطه ی ادای سخنان نیک ، نه احساس فخر میکند و نه از تکرار آن دچار خشم و نفرت میشود . چرا اهمیت و اعتبار دین را با روایاتی پررنگ کنیم که منجر به نقد و اشکال شود ؟ حکایت روایتی است که از آلبرت اینشتین «دانشمند یهودی مسلک آلمانی تبار» کرده اند با این نیت که جوانان را جذب کنند ! چرا به کیفیت دین نمی پردازیم ؟ کیفیت ادیان در عمل به آن و نتیجه ی حاصله است . زردشت چه خیالی باشد و چه واقعی ، حامل پیام زیبای پندار و کردار و گفتار نیک است . این پیام را به هرکس نسبت دهیم ، همان معنا را میدهد. اگر خطر گرایش به سایر دینها هست ، علت کیفیت برتر آنها نیست! بلکه بی لیاقتی دینمداران دین رایج است .

  9. مگر هزاران حدیث و روایتی که از محمد بن عبدالله نقل میکنید در قرآن آمده ؟
    این حدیث تابحال کجا بوده که حدود ۸۵۰ سال بعد از صدر اسلام در بحارالانوار
    در زمان صفویه توسط محمدباقر مجلسی درج شده ؟
    بدیهی ست که مسلمانان آنرا از زرتشتیان دزدیده باشند همانطور که پنج بار نمازهای روزانه
    و وضو و غسل و تیمم را از زرتشتیان دزدیده اند.
    حتی دزدیهای ادبی در خود قرآن هم فراوان دیده میشود و آیات قافیه دار آن دزدیده شده
    از اشعار شعرای پیش از اسلام هست نظیر :
    امروالقیس ، حاتم طایی ، جریر
    حارث بن حلزه یشکری
    حسان بن ثابت

    • مدیر سایت

      محدث نوری این حدیث را از کتاب قطب راوندی نیز نقل کرده
      به فرض که نمازها و وضو و غسل و تیمم در اسلام همانند آن چیزی باشه که در دین زرتشتی آمده باشه، ایرادی برمسلمانها نیست زیرا بالاخره در ادیان قبلی حرفهای خوب بوده و باید حرف خوب را از دیگران کسب کرد. اما مطلبی که در دین بعدی است معنا نداره به دین قبلی نسبت داده بشه مگر مدرکی نشون بدید که این سخن امام صادق(ع) در کتابهای قبل از اسلام آمده. اما به صرف احتمال نمی توان ادعا کرد که از دین قبلی گرفته شده و الا هرآنچه در اسلام آمده، همه را به دین زرتشتی نسبت بدید و…
      آیا عین اشعار شاعران قبل از اسلام، در قرآن آمده؟ اگر بله، آن ابیات را از قرآن و شاعر مورد نظر نشون بدید.

  10. این سایت دیگه داره حال منو به هم میزنه. حالا اصلا چه سودی داره این حرف واسه زرتشته یا امام صادق. یه عالمه کلام از اندرزنامه ها که یکیش را هم مطالعه نکردید به عالمان دینی اسلام نسبت داده شده . در ضپن این یک حسنه، نه بدی و کلام گوهر بار همینطوری باقی میمونه و از دینی به وین دیگه منتثل میشه. شما به دین خودت باش چیکار داری هی سرک میکشی تو دین بقیه؟مگه مسابقه است که کی زودتر گفت!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code