خانه / اعتبار دین زرتشتی / نمادها و آیین ها / اندیشه و گفتار و کردار نیک / اندیشه و گفتار و کردار نیک در یک آیه از قرآن
اندیشه و گفتار و کردار نیک

اندیشه و گفتار و کردار نیک در یک آیه از قرآن

سوژه از: احمدیان
زرتشتیان شعار «اندیشه نیک، گفتار نیک، کردار نیک» را خیلی در بوق و کرنا می کنند. گذشته از آنکه در اسلام سفارش به همین ها اما به صورت «نیک تر» و «نیک ترین» کرده، هر سه مورد فوق در یک آیه از سوره ی عصر جمع شده اند:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ(۱) إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ(۲) إِلَّا الَّذِینَ آَمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ(۳)
به عصر سوگند(۱) که انسان ها همه در زیانند(۲) مگر کسانى که ایمان آورده ، اعمال نیک انجام داده اند و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایى و استقامت توصیه نموده اند.(۳)».

در آیه ی سوم سخن از ایمان (اندیشه نیک) و اعمال نیک (کردار نیک) و سفارش به حق (گفتار نیک) کرده است.

یادآوری
سفارش به این سه نیکو در دین زرتشتی و در زمان ما ارزش ندارد؛ زیرا نمی دانیم از نظر دین زرتشتی چه پندار و گفتار و کرداری نیکو است و لذا بالاترین مقام زرتشتیان یعنی انجمن موبدان تهران، تصریح کرده است که هر آنچه به عقل هرکس نیکو باشد همان نیکو است.
اما در اسلام در آیه ها و حدیث های دیگر توضیح داده شده که چه چیزهایی نیکو است.

شهریور ۱۳۹۵

۱۹۰۰

همچنین ببینید

قرآن کریم

قرآن و ایرانیان (۶)

تهیه: مدیر سایت هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِه وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ …

۱۰ نظر

  1. اندیشه و کردار و گفتار نیک در گاتها در هر زمان بسیار واضح هست
    مثلأ میگوید: خوشبختی از آن کسیست که دیگران را خوشبخت سازد.» هات ۳۴ بند ۱

    ولی اتفاقأ در همین سوره عصر مشخص نیست که منظور از سفارش به حق و صبر کردن چیست ؟
    صبر به مصیبت یا صبر به ظهور چیزی یا کسی ؟

    دومأ این سوره هم جز سوره های مکیست زمانی که اسلام قدرتی نداشت
    و دم از عمل صالح و یا « لا اکراه فی دین » و یا « لکم دینکم ولی دین » میزد ،
    ولی تاریخ ۱۴۰۰ ساله نشان داده هر جا که اسلام قدرت گرفته
    دیگر میروند سراغ سوره توبه و احزاب و نساء
    و با آیات قتال میخواهند حکم الله را اجرا کنند ……..

    • مدیر سایت

      مراد از حق در آیه ی مورد بحث، همان مطالب فراوانه که در جاهای دیگر قرآن و نیز حدیث آمده مثل نیکی به پدر و مادر، حقوق دیگران را پایمال نکردن، عبادت خدا و…

      مراد از صبر را در ترجمه آوردم یعنی استقامت در برقراری حق

      درمورد قسمت دوم کامنت به این لینک مراجعه شود: http://www.raherasti.ir/7805 

      • بنام خداوند بعرض میرسانم همانطور که خداوند در همه مخلوقات خود تنوع خلق فرموده بویژه انسانها درادیان هم تنوع خلق کرده

  2. نیکی در قرآن طبق سوره بقره ۱۸۹ :

    …… و نیکى آن نیست که از پشت‏ خانه ‏ها درآیید بلکه نیکى آن است که کسى تقوا پیشه کند
    و به خانه ‏ها از در [ورودى] آنها درآیید و از خدا بترسید باشد که رستگار گردید

    • لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـٰکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِکَهِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِینَ الْبَأْسِ ۗ أُولَـٰئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﴿١٧٧﴾
      نیکی این نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب کنید، بلکه نیکی [واقعی و کامل، که شایسته است در همه امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات] کسانی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده اند، و مال و ثروتشان را با آنکه دوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و سائلان و [در راه آزادی] بردگان می دهند، و نماز را [با همه شرایطش] برپای می دارند، و زکات می پردازند، و چون پیمان بندند وفاداران به پیمان خویشند، و در تنگدستی و تهیدستی و رنج و بیماری و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که [در دین داری و پیروی از حق] راست گفتند، و اینانند که پرهیزکارند.
      ((سوره البقره))
      آیات قرآن همدیگر را تفسیر میکند و توضیح میدهد. و همچنین شما خانم شبنم کار درستی نکردی که آن آیه را تقطیع کردی و نصفه گذاشتی
      آن آیه کاملش این است: یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ ۖ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَیْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَـٰکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٨٩﴾
      از تو درباره هلال های ماه می پرسند، بگو: آنها وسیله تعیین اوقات [برای امور دنیایی و نظام زندگی] مردم و [تعیین زمان مراسم] حج است. و نیکی آن نیست که به خانه ها از پشت آنها وارد شوید، [چنان که اعراب جاهلی در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد می شدند نه از در ورودی] بلکه نیکی [روش و منشِ] کسی است که [از هر گناه و معصیتی] می پرهیزد. و به خانه ها از درهای آنها وارد شوید؛ و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید.

  3. سلام
    خدمت این جناب احمدیان که ظاهرا خیلی دوست داره خودش رو بیرگ و ریشه معرفی کنه عرض کنم که اولا یک لطفی بخودت بکن و در مورد حرفهای بیخودی که میزنی پژوهشی داشته باش تا دونسته حرفی زده باشی و تند ارائه فضل نداشته باشی ….پس سری به گاتها و وندیداد بزن
    دوما اینکه با فرض اینکه حرف این سوره واقعا همینه و برداشت شخصی شما نیست که بنظر هست و هیچکدام از مفسران همجین صحبتی ندارند …پس قرآنی که میخواد تقلید داشته باشه ، همون بهتر که درحد همون تقلید میمون صفتانه پیروانش بمونه

    • مدیر سایت

      کلی گویی کردید

    • مگر نداریم آیاتی در ادیان یکتا پرستی مختلف در وصف خاتم الانبیا و دین کامل اسلام
      برادر عزیز ادیان الهی و یکتا پرستی یکی پس از دیگری از جانب خدا آمده و همدیگر را به نوبت تکمیل میکنند پس اگر هم در انجیل و هم در قرآن سوره ی مریم وجود دارد نشانه این است که ادیان در اصل به هم ربط دارند و از یک ریشه هستند پس در نتیجه اسلام ادامه و پایان تمامی ادیان است که با توجه به زمان و جو و رشد فکری مردم نسبت به گذشته آخرین ورژن ادیان بوده و میتوان استدلال کرد که قرآن در پرداختن به مسائل ریز تر شده و دقیق تر بیان میکند
      پس هر کسی اگر میخواهد با توجه به نیاز حالش احتیاجش را بر طرف کند باید به آخرین ورژن مراجعه کند و آن چیزی نیس جز اسلام با کتاب قرآن

  4. به نام معمار هستی-اگر به آیات سور ابراهیم۴،یونس۴۷،نحل۳۶و… توجه فرمایید میگوید که و خدا برای هر قومی پیامبری فرو فرستاد به زبان خود قوم که احکام الهی را برای آنان بازگو کند.خب،برای قوم ما نیز حتما پیامبری فرستاد.بالاخره قوم کوچیکی نبوده.و در عصر ساسانی که مانی ظهور کرد هم نبوده.در این صورت پیغمبر امت ما کسی نبوده جز زرتشت.و بالاخره میگویند که خداوند دینی بر عرب نازل مرد که خاتم ادیان الهی بوده و کامل ترین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code