+
خانه / قرآن و حدیث / قرآن کریم / ملاک برتری در قرآن و اوستا
ملاک برتری در قرآن و اوستا

ملاک برتری در قرآن و اوستا

به قلم مدیر سایت

ملاک برتری در قرآن
إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم (حجرات، آیه ۱۳)
گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترینتان است.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین؛ (مائده، آیه ۱۳)
خداوند نیکوکاران را دوست دارد

ملاک برتری در اوستا
مردی که خانه دارد بهتر از مردی است که خانه ندارد .
مردی که فرزند دارد بهتر از مردی است که فرزند ندارد .
ثروتمندان بهتر از نیازمندان هستند .
مردی که از شکم سیر دارد (یا شکم خود را از گوشت پر نماید) بهتر از مرد گرسنه است . مردان سیر بیشتر از مردان گرسنه با امشاسپندان و منش نیک سرشار می شود.
انسان سیر ارزش یک انسان را دارد اما انسان گرسنه چنین نیست .
و … (اوستا ، وندیداد ، فرگرد ۴ بند ۴۷ – 48)
برگرفته از: تارنمای اسلام ـ زرتشت

فقیران از نظر اسلام عزیزند
برخلاف آنچه از اوستا خواندیم، اسلام فقیران را عزیز می شمارد. به تعدادی روایت توجه کنیم:
ـ پیامبر خدا(ص): فقرا سروران اهل بهشتند. همه ی مردم مشتاق بهشتند اما بهشت مشتاق فقیران است. (بحار الأنوار: ۷۲/ ۴۹/ ۵۸)
ـ پیامبر خدا(ص): درهاى بهشت به روى فقرا باز است. (بحار الأنوار: ۷۲/ ۴۶/ ۵۷)
ـ امام صادق(ع): گرامى ترین حالت بنده نزد خدا، وقتى است که درهمى بجوید و به دست نیاورد. (بحار الأنوار: ۷۲/ ۴۹/ ۶۰)
ـ فقیران از پیامبر خدا(ص) پرسیدند: وقتى در بازار انواع میوه ها را مى بینیم و دلمان هوس مى کند اما پولى نداریم که بخریم، آیا اجرى داریم؟ فرمود: مگر اجر، در چیزى جز این است؟! (کنز العمّال: ۱۶۶۵۷)
ـ پیامبر خدا(ص): خوشا به حال مستمندان صبور. (الکافی: ۲/ ۲۶۳/ ۱۳)
ـ امام صادق(ع): آخرین پیامبرى که وارد بهشت مى شود، سلیمان است و این به سبب دنیایى است که به او داده شد. (بحار الأنوار: ۷۲/ ۵۲/ ۷۶)
ـ محمّد خزّاز گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: آیا به بازار نمى روى؟ آیا میوه هایى که به فروش مى رسد و چیزهاى دیگرى که دلت هوس آنها را مى کند نمى بینى؟ عرض کردم: چرا.
فرمود: بدان که در برابر هر چیزى که مى بینى اما از عهده خرید آن بر نمى آیى، برایت حسنه اى است. (بحار الأنوار: ۷۲/ ۲۵/ ۱۹)

۱۱ نظر

  1. درود .اقا چرا اینقدر سیاه نمایی میکنید و برداشت و تفسیر خود را به غلط و اشتباه به خورد ملت میدید /در میان ایرانیان باستان کار کردن یک اهمیت ویزه داشته و هر کس کار میکرد میتوانست خانه داشته باشد و وقتی خانه داشت  میتوانسته زن و بچهو …داشته باشد و گدایی و فقیری در جامعه ننگ بوده و اگر کسی کار نمیکرد به طبع نه ثروتی میتوانست داشته باشه نه خانه و نه زن و فرزندی پس ملاک بر ثروت نبوده و ملاک بر کار کردن افراد بوده . در جامعه ای که کار جزء موارد برتری باشد هیچ وقت کسی گدایی نمیکند و فقر در ان جامعه وجود ندارد البته در ان زمان بدلیل نبود ماشین الات و ..غیر ممکن بود برای کسی کار وجود نداشته باشد و اگر کسی از زیر کار در میرفت مورد نفرت واقع میشد و در موارد استسناء (کهنسالان .و بیماران ) هم خود مردم انها را حمایت می کردن البته نه به معنی حمایت مالی نه به .به این معنی کارهای سبک را بدانها میدادن حتی در جایی خواندم که نابینایی برای انکه بیکار نباشد در یک اسیاب کار می کرده و به جای الاغ یا اسبی که سنگ اسیاب را میچرخانده  کار میکرده تا روزی از دست رنج خود بخورد نه اینکه گدایی کند و……..پس شما هم ندانسته از فرهنگ ایرانیان باستان ایراد نگیرید و تفسیر  اینچنینی نکنید

    • میان گدا و فقیر فرق است. همیشه ریشه ی فقر، فرار از کار کردن نیست. اگر بار دیگه متن اوستا که آوردم بخونید می بینید این توضیح و تفصیلها در آن نیست

      • اشتباه برداشت نکنید ملاک برتری این نیست. به این موارد اشاره نکرده اید.
        بر اساس وندیداد :
        «بهروزی از آن کسی است که‌ دیگران‌ را‌ به بهروزی رساند»
        دینکرد :
        در این درس نامه زرتشتی نیز رادی (جوانمردی) اینگونه تعریف شده است «کسی که بخششی به کسی کند که از او امید پاداشی در گیتی نداشته باشد… رادی این است که تن را تنها به خاطر دوستی روان و دین یزدان سپارد» و نیز «رادی و بخشایشگری با همدینان و پارسایان از پی‌آمدهای میانه‌روی است که به بیشترین اندازه دین را به بالندگی می‌رساند»

        http://cgie.org.ir/fa/news/72156

    • تفسیرشو از کجا اوردی؟خودت تفسیرگر شدی؟
      البته در ان…غیر ممکن بود برای کسی کار وجود نداشته باشد
      از این حرف خودت مطمنی؟

  2. االبته اینچیزی که من میگم کاری که دین زرتشت و یا اسلام و …ندارد و فقط این ارزش کارکردن در ایران بوده حتی قبل از زرتشت و در میان بسیاری از اقوام ایرانی هنوز گدایی را ننگ میدانن و معتقدن انسان باید کار کند و انسانی که کار میکند از انسان تنبل بهتر است
     

  3. شما تیتر زدید “ملاک برتری در قران واوستا “اما هرچه اوردید از احادیث بود
    احادیثی در کتاب بحارالنوار هستند که سندیت ضعیفی دارند و در واقع معتبر نیستند مگر اینکه در کتاب دیگری امده باشند
    فکر میکنم همین اموزه ی فقیر پروری و ارزش دادن به فقر دلیل عقب ماندگی امروز شیعه است
    اسلام در بدو پیدایش برای تبلیغ دین به سراغ فقرایی رفت که تحت ظلم ثروتمندان بود گسترش اسلام از طریق ثروتمندانی که منافعشون به مخاطره می افتاد امکان پذیر نبود و این احادیث اعتباری برای همون دوران دارند
    اما این دلیل بر کاربرد همیشگی و ارزش داشتن ابدی اونها نیست

    • ابتدای این نوشته دو آیه ی قرآن بود که ملاک برتری در آنها فقر نیست بلکه تقوا و نیکوکاری گفته شده.

      همه ی احادیث در ادامه، از بحار نیست. همه ی احادیث بحار ضعیف نیست بلکه درصد اخبار ضعیفش بیشتره

      در اسلام، فقر مایه ی افتخار نیست بلکه از نظر امام علی ع فقر ممکنه انسان را به کفر بکشانه اما فقر خیلی فقیران ناخواسته است و باید احترام آنها را داشت

  4. فقط حدیثی که از کافی نقل کردید اعتبار داره که در اون هم صبر و شکیبایی و نرفتن به مسیر انحراف تمجید شده

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئو