خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام علی(ع) / فردوسی دشمن امام علی(ع) را حرامزاده می داند
فردوسی

فردوسی دشمن امام علی(ع) را حرامزاده می داند

اگر چشم دارى بدیگر سراى
بنزد نبى و على گیر جاى

گرت زین بد آید گناه منست
چنین است و این دین و راه منست

برین زادم و هم برین بگذرم
چنان دان که خاک پى حیدرم‏

دلت گر براه خطا مایلست
ترا دشمن اندر جهان خود دلست‏

نباشد جز از بى ‏پدر دشمنش
که یزدان بآتش بسوزد تنش

هر آن کس که در جانش بغض علیست
ازو زارتر در جهان زار کیست‏

خرداد ۱۳۸۹

همچنین ببینید

کسائی مروزی

امام علی(ع) از زبان کسایی مروزی

ابو الحسن مجد الدین کسائى مروزى (قرن چهارم هجری) در ابیاتی درخور توجه، حضرت علی(ع) …

۲۵ نظر

  1. گروهى از ایشان بپوشند سیاه ز دیوانه هند از بر سر کلاه
    نه تختو نه تاجو نه زرین کفش نه افسر نه گو هر نه بر سر درفش
    ز پیمان بگردندو از راستى گرامى شود گژى و کاستى
    بریزند خون از پى خواسته!
    شود روزگار بد آراسته
    چو ایرااااااااااان مباشد تن من مباد
    بدین بوم بر زنده یک تن مباد
    (فردوسى)

  2. این حقیقتی تاریخی است که در صدر اسلام هر وقت می خواستند بفهمند فرزندی حلال زاده است یا نه او را به علی (ع) نشان می دادند اگر نسبت به علی (ع) کینه می ورزید حرامزادگی اش مسجل میشد.

  3. درود بر فردوسی حکیم

  4. این ابیات به شاهنامه اضافه شده ، بسیار دور از عقل و منطق است که تصورکنیم شاعرباخردی مثل فردوسی ، کسانی را که دوستدارعلی نیستند ، حرامزاده خطاب کند. فردوسی مسلمان نبود و نشد تا جایی که از دفن او درقبرستان مسلمانان جلوگیری شد و مذهبیون بر جنازه اش هم نماز نخواندند.

  5. زشیرشترخوردن وسوسمار
    عرب رابه جایی رسیده است کار
    که تاج کیانی کندآرزو
    تفوبرتو ای چرخ گردون تفو
    *عرب هرکه باشدمرادشمن است*
    کژاندیش وبدخوی وآهرمن اشت

    فردوسی

  6. سلام بحثی نیست که آیا این شعر پیروی از آل علی و یا شعر زشیر شتر خوردن
    در کتاب کافرنامه بوده یا نه
    مگر مولا و پیامبر ما فرگوسی طاغوتی کافر هستش؟
    جمع کنید این شعر های مسخره رو

    ۴ تا شعر افسانه ای شر و ور تخیلی بی معنی گفت تموم شد رفت
    این قدر هم دنبال تطهیر موجود کثیفی مثل این نویسنده کافرنامه نباشید
    به خدا قسم کافران و گمراهان حقیقی امثال شماها هم بودند که به دنبال تطهیر بنی امیه بودند
    الان هم هستند

    • موجود کثیف خودتی
      خاک بر سرت کنن عرب پرست بیچاره همین ایرانی ها نبودن اعراب الان داشتین تو قبیله هاشون همدیگه رو……..
      بعد تو میای از این اسفل السافلین ها حمایت میکنی

    • شعرو پرو تو میگی چطور جاش برسه میگی فردوس شاهنامه بعد الان شد شعرو ور

  7. فردوسی اگه دوسدار علی بود پس چرا زرتشتی بود؟چرا میخواستن از دفن در قبرستون مسلمانها جلوگیری کنند .

  8. اتفاقا همین‌ تناقض باعث میشه بگیم جعلیه.
    عمر و ابوبکر و عثمان رو ستایش کنه و بعدش در ستایش علی بگه نباشد بجز بی پدر دشمنش؟ یخورده فکر کن. به نود در صد مردم‌اون زمان بگه حرامزاده؟!
    این ابیات جعلی هستن وگرنه چرا به نقل از اون‌ حکایت عطار اون شیخ میگه فردوسی مدح گبر کرد و من بهش نماز نمیخونم، با شنیدن بیت جهان‌را بلندی و پستی تویی راضی میشه؟
    چرا یا هیچ کدوم‌ از اونا نه؟! البته که‌جعله

      • چطور جرات کرده توی چشم محمود غزنوی شیعه کش نگاه کنه بگه نباشد بجز بی پدر دشمنش؟
        اون ابیات مبنی بر ساختن کشتی و غرق شدن هم اگر دقت کنی خودش توهینه چون میگه خود علی هم غرق میشه! یه توهین غیر مستقیم که باید از خیرش گذشت.

        • جناب ناشناس البته بیت مربوط به بی پدر بودن دشمن امیرالمومنین علیه السلام الحاقیه ولی ابیات مربوط به غرق شدن هم همین طوره ارادت فردوسی به پیامبر و اهل بیت لااقل در شاهنامه غیر قابل کتمانه
          https://archive.org/details/ya_1_095/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%201/page/n43/mode/2up آقای خالقی مطلق که عمرشو سر شاهنامه گذاشته در لینک گذاشته شده موارد اصیل و غیر اصیل رو تمایز داده

          • مساله اینجاست که توی اسرارنامه اگر اشتباه نکنم گفته شده فقط یه بیت فردوسی باعث خرسندی اون‌شیخ شد برای این که برای فردوسی نماز بخونه.
            توی اون دوران تاجایی که من شنیدم این‌ مدح ها مرسوم نبوده و در این صورت باید گفت که فردوسی اولین کسیه که از این مدح ها کرده توی ادبیات فارسی الیته زیاد در این باره نمی دونم اما اگر خواستید جواب بدید کامنت مستقل بزارید متن داره باریک و ناخوانا میشه.

    • جناب
      ناشناس
      فروردین ۲۵, ۱۴۰۲ در ۱۲:۵۱ ب.ظ

      تو حتی نمیدونی که سنی‌ها حضرت علی را به عنوان خلیفه‌ی چهارم می‌شناسند؟

  9. جناب ناشناس همین الان هم عده ای از شیعیان با وجود این ابیات و این حجم اطلاع رسانی ،فردوسی مدح کننده پیامبر و امیرالمومنین رو قبول ندارن البته من نمیگم انتقادی نباشه بعضا خود من هم نظر شخصیم این هست که فردوسی جاهایی تند رفته البته همه اشتباهاتی دارن و این رو نباید در جهت گیری کلی پر رنگ کرد و بی سند گمان بد برد عطار هم حکایتی رو منظوم کرده نمیدونم تا چه حد میشه روی تاریخی بودن و دقت اون حساب کرد چون منظور عطار هم به نظرم این نبوده
    https://b2n.ir/s66244 در تاریخ ادبیات کار نکردم ولی لینک گذاشته شده مقاله ای رو در این باب نشون میده هر چند خود این مقاله هم بعضا موارد انتقاد برانگیزی رو به خاطر ارجاع به تصحیحات قدیمی تر به شاهنامه نسبت داده

    • شما برای من لینک مقاله فرستادید منم به شما پیشنهاد میکنم یه سخنرانی از شاهین نژاد هست که البته زیاد این شخص رو قبول ندارم. به مواردی اشاره میکنه درباره این که چرا فردوسی شیعه نیود
      اگر حوصله داشتید خالی از لطف نیست

      • تا حدی ایشون رو میشناسم ولی بایستی یادمون باشه ارجاعاتمون به افرادی باشه که در اون حوزه به معنای واقعی صاحب نظرن و از رویکردهای نژاد پرستانه و قرن نوزدهمی فاصله گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code