خانه / شخصیت ها / موبدان / جهانگیر اوشیدری / شیطان اهریمن نیست
شیطان اهریمن

شیطان اهریمن نیست

به قلم مدیر سایت
دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ شیطان را همان اهریمن پنداشته در توضیح شیطان نوشته است:
«همان اهریمن و ابلیس است… شیطان همان اهریمن مظهر بدیها و شر است.» (دانشنامه ی مزدیسنا, ص ۳۵۳، ذیل واژه ی «شیطان»)جهانگیر اوشیدری

شیطان در اسلام تنها می فریبد و وسوسه می کند و قدرت آفرینش ندارد اما اهریمن در زرتشتی، خالق شرور و بدی هاست. از آنجا که زرتشتی ها اهریمن را خالق می دانند، قائلیم که آنان از یک جهت مشرکند یعنی در عبادت موحدند اما قائل به توحید افعالی نیستند.
در ضمن ابلیس شیطان اصلی است اما شیطان هم شامل او می شود و هم شامل شیطان های دیگر. هرچند گاهی منظور از شیطان همان ابلیس است.
شناسنامه کتاب: دانشنامه مزدیسنا، جهانگیر اوشیدری (درگذشت ۱۳۸۳ش)، تهران، نشر مرکز، چاپ پنجم ۱۳۸۹.

همچنین ببینید

امام علی(ع)

تعیین شرط برای قبول حکومت بر بخشی بزرگ از کره زمین!

به قلم مدیر سایت در حالی که معمولا سیاستمداران، تنها برای چهار سال رئیس جمهوری …

۴ نظر

  1. با سلام ؛ در اسطورهٔ آفرینش آمده است که پس از آنکه اهورامزدا دست به آفرینش جهان مینوی و مادی زد و امشاسپندان و ایزدان و فروهرها پدید آمدند، اهریمن هم بیکار ننشست و دست به آفرینش جهان بدی زد و در برابر امشاسپندان، کماریکان و در برابر ایزدان، دیوان را پدیدآورد. به این ترتیب در برابر هر ایزدی دیوی به کار گمارده شد. تعداد و شمار دیوان را مانند ایزدان بسیار می‌نویسند. آنچه از نوشته‌های اوستائی و پهلوی بر می‌آید تعدادی از آنان معروف و وظیفهٔ آنان نیز معلوم است و برخی از آنان مانند ایزدان گمنام هستند .
    منبع : کتاب اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته‌های پهلوی، رحیم عفیفی، صفحه ۵۲۳
    این گفته بالا را اوستا تأیید می کند اما این که پس اهریمن نیز عین اهورا مزدا خالقی دیگر است و یا هردو فرزند زروان اند را در نظرات زرتشتیان اختلاف است ، در یکی از کامنت های موبدیار غیبی صراحتا معلوم میشود که به زروان اعتقاد دارد اما این بر خلاف نظر زرتشتیان زمان ساسانیان و البته الآن بوده است . در رابطه با اهریمن ، از اوستا و خلقتی چون اژی دهاکی که کرد ، به نظر می آید خالقی جدا و رقیب اهورا مزدا باشد .

  2. با سلام ؛ البته باید این را نیز معلوم کنید که شیطان خالق عقرب و … و یا أجنه در اسلام و ادیان ابراهیمی نیست اما اهریمن است ، این گفته این موبد بر خلاف گفته دکتر فرهنگ مهر است ، زرتشتیان هنوز هم اختلافات شدیدی در مسئله اهریمن دارند =. اگر حاکم ایران بودند ابایی نداشتند بگویند که اهریمن خدایی جداست اما الآن ناچار به توجیهات تحریفات اند .
    متأسفانه ستایشی که در گاتها است را در تورات و انجیل و تمام آیین های باستانی یونان و روم باستان و شعرهایی که اعراب جاهلی برای بتها می گفتند میتوان دید ، میدانید چرا ؟ چون هر قوم و قبیله ای خدای خودش را به بهترین شکلی که میتوانست ستایش میکرد و البته در قرآن هم از این دست ستایش ها است اما محتوای ان به کل با گاتها و … فرق دارد . شاید در گفتن حمد که معنی آن به فارسی میشود (ستایش) را در گاتها این کلمه ( می ستاییم ) زیاد باشد اما همین نوع کلمات در میان شیطان پرستان و … نیز البته برای ابلیس است . گاتها چیزی جز یک دفتر شعر آنهم فقط برای ستایش کردن اهورا مزدا نیستند و نمیتوانند بیانگر یک دین باشند . ستایش را که هر کسی بلد است بکندد اما عین قرآن … بلاغت سوره کوثر را کل گاتها ندارند .

  3. بر چه اساسی از خالق بودن شیطان به شرک رسیدید ؟
    حتی انسان هم خالق هست و میتواند خلق کند .
    از دکمه لباستان تا گوشی همراهتان و قاشق چنگال و مبل خانه تان و میلیونها طراحی
    دیگه همگی از خلاقیت انسان هست و این خلاقیتها که نشانه شرک نیست.

    یک تناقض آشکار در دو آیه پشت سر هم :
    هر جا که باشید ولو در حصارهای سخت، مرگ شما را درمی یابد
    و اگر خیری به آنها رسد می گویند که از جانب الله بود
    و اگر شری به آنها رسد، می گویند که از جانب تو بود.
    بگو: همه از جانب الله ست .
    چه بر سر این قوم آمده است که هیچ سخنی را نمی فهمند؟
    آیه ۷۸ سوره نساء
    هر خیری که به تو رسد از جانب الله ست
    و هر شری که به تو رسد از جانب خود توست.
    تو را به رسالت به سوی مردم فرستادیم و الله به شهادت کافی است.
    ایه۷۹ سوره نساء
    و
    از بنده ما ایوب یاد کن آنگاه که پروردگارش را ندا داد که :
    مرا شیطان به رنج و عذاب افکنده است……
    آیه ۴۱ سوره ص

    ” بالاخره رسیدن شر و بدی از جانب الله هست یا خود انسان و یا شیطان ؟ ”
    نکته دیگر که مشخص هست که سراینده این آیات انسان هست و نه خدا ،
    اینست که آیه ۷۸ باید به این شکل تمام میشد :
    الله میداند که چه برسر آن قوم آمده که هیچ سخنی را نمی فهمند.
    ولی آیه اظهار میدارد که الله نمیداند که چه برسر آن قوم آمده …

    • مدیر سایت

      چندبار گفته ام که در یک پیام یک مطلب را بنویسید و اگر در مورد قرآن ایرادی مطرح کردید عربی آیه را هم نقل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code