+
خانه / شخصیت ها / موبدان / جهانگیر اوشیدری / شیطان اهریمن نیست
شیطان اهریمن نیست

شیطان اهریمن نیست

به قلم مدیر سایت
دکتر جهانگیر اوشیدری ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ شیطان را همان اهریمن پنداشته در توضیح شیطان نوشته است:
«همان اهریمن و ابلیس است… شیطان همان اهریمن مظهر بدیها و شر است.» (دانشنامه ی مزدیسنا, ص ۳۵۳، ذیل واژه ی «شیطان»)جهانگیر اوشیدری

شیطان در اسلام تنها می فریبد و وسوسه می کند و قدرت آفرینش ندارد اما اهریمن در زرتشتی، خالق شرور و بدی هاست. از آنجا که زرتشتی ها اهریمن را خالق می دانند، قائلیم که آنان از یک جهت مشرکند یعنی در عبادت موحدند اما قائل به توحید افعالی نیستند.
در ضمن ابلیس شیطان اصلی است اما شیطان هم شامل او می شود و هم شامل شیطان های دیگر. هرچند گاهی منظور از شیطان همان ابلیس است.
شناسنامه کتاب: دانشنامه مزدیسنا، جهانگیر اوشیدری (درگذشت ۱۳۸۳ش)، تهران، نشر مرکز، چاپ پنجم ۱۳۸۹.

۲ نظر

  1. با سلام ؛ در اسطورهٔ آفرینش آمده است که پس از آنکه اهورامزدا دست به آفرینش جهان مینوی و مادی زد و امشاسپندان و ایزدان و فروهرها پدید آمدند، اهریمن هم بیکار ننشست و دست به آفرینش جهان بدی زد و در برابر امشاسپندان، کماریکان و در برابر ایزدان، دیوان را پدیدآورد. به این ترتیب در برابر هر ایزدی دیوی به کار گمارده شد. تعداد و شمار دیوان را مانند ایزدان بسیار می‌نویسند. آنچه از نوشته‌های اوستائی و پهلوی بر می‌آید تعدادی از آنان معروف و وظیفهٔ آنان نیز معلوم است و برخی از آنان مانند ایزدان گمنام هستند .
    منبع : کتاب اساطیر و فرهنگ ایران در نوشته‌های پهلوی، رحیم عفیفی، صفحه ۵۲۳
    این گفته بالا را اوستا تأیید می کند اما این که پس اهریمن نیز عین اهورا مزدا خالقی دیگر است و یا هردو فرزند زروان اند را در نظرات زرتشتیان اختلاف است ، در یکی از کامنت های موبدیار غیبی صراحتا معلوم میشود که به زروان اعتقاد دارد اما این بر خلاف نظر زرتشتیان زمان ساسانیان و البته الآن بوده است . در رابطه با اهریمن ، از اوستا و خلقتی چون اژی دهاکی که کرد ، به نظر می آید خالقی جدا و رقیب اهورا مزدا باشد .

  2. با سلام ؛ البته باید این را نیز معلوم کنید که شیطان خالق عقرب و … و یا أجنه در اسلام و ادیان ابراهیمی نیست اما اهریمن است ، این گفته این موبد بر خلاف گفته دکتر فرهنگ مهر است ، زرتشتیان هنوز هم اختلافات شدیدی در مسئله اهریمن دارند =. اگر حاکم ایران بودند ابایی نداشتند بگویند که اهریمن خدایی جداست اما الآن ناچار به توجیهات تحریفات اند .
    متأسفانه ستایشی که در گاتها است را در تورات و انجیل و تمام آیین های باستانی یونان و روم باستان و شعرهایی که اعراب جاهلی برای بتها می گفتند میتوان دید ، میدانید چرا ؟ چون هر قوم و قبیله ای خدای خودش را به بهترین شکلی که میتوانست ستایش میکرد و البته در قرآن هم از این دست ستایش ها است اما محتوای ان به کل با گاتها و … فرق دارد . شاید در گفتن حمد که معنی آن به فارسی میشود (ستایش) را در گاتها این کلمه ( می ستاییم ) زیاد باشد اما همین نوع کلمات در میان شیطان پرستان و … نیز البته برای ابلیس است . گاتها چیزی جز یک دفتر شعر آنهم فقط برای ستایش کردن اهورا مزدا نیستند و نمیتوانند بیانگر یک دین باشند . ستایش را که هر کسی بلد است بکندد اما عین قرآن … بلاغت سوره کوثر را کل گاتها ندارند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار