خانه / احکام / احکام اسلامی / کمک به فقیران در اسلام و زرتشتی
فقر ـ فقیر

کمک به فقیران در اسلام و زرتشتی

به قلم مدیر سایت
از سؤال و جوابی در سایت موبد دکتر کورش نیکنام به دست می آید که هیچ چیز در دین زرتشتی واجب نیست:
«درود، آیا نماز گزاردن در آیین زرتشت اجباریست ؟
خیر، دین زرتشت آیین اختیار است و فرد آزاد است تا خودش بیندیشد و با اراده خویش آنچه را برای آسایش، آرامش، شادی، سازندگی و رستگاری همگان نیاز است گزینش کند و به باور برگزیده اش استوار باشد. بنابراین نه تنها نماز خواندن بلکه خوردن، آشامیدن، شاد بودن، سوگواری، پوشاک، پایبندی به باورهای گذشته و… همگی با خردمندی و در پرتو آزادی به انسان می رسد نه از روی اجبار.»

طبق سخن آقای نیکنام چیزی به نام وجوب کمک به فقیران در دین زرتشت وجود ندارد.
در اسلام، کمک به نیازمندان، فراوان سفارش شده اما چون امور واجب مورد سؤال است، بخشی از واجبات کمک به فقرا را ذکر می کنم. این کمکها دارای شرایط، جزئیات و احکام تکمیلی است که به دلیل رعایت اختصار از آنها می گذریم و خوانندگان به منظور آگاهی بیشتر می توانند به کتابهای فقهی مراجعه کنند:

هرسال در روز عید فطر، بر همه ی مسلمانان واجب است که برای خود و کسانی که تحت تکفل او هستند به ازای هر نفر سه کیلو گندم و امثال آن یا پول آن را به فقیر بدهند.
اگر به آمار حدسی و تقریبی که امسال (۱۳۸۸) در ایران به فقرا اختصاص یافت، توجه کنیم به اهمیت این حکم شرعی پی می بریم. برای هر نفر ۱۵۰۰ تومان اعلام شد. اگر فرض کنیم به تعداد چهل میلیون نفر زکات فطره جمع آوری شده باشد، شصت میلیارد تومان در یک روز به فقرا اختصاص یافته است.

زکات مال به نه‌ چیز تعلق می گیرد: گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره ، شتر، گاو، گوسفند.
با شرایطی که در کتابهای توضیح المسائل آمده، دارندگان این اموال، بخشی از آن را باید به عنوان زکات به فقرا بدهند. مثلا اگر تعداد گوسفندان یک نفر به چهل رأس برسد یکی را باید به فقیر بدهد.

مسلمانان یک روز را به عنوان سال خمس خود قرار می دهند. در آن روز اموال خود را محاسبه می کنند. اگر پولی از مخارج زندگی زیاد آمد، یک پنجم آن را به مراجع تقلید می دهند و مراجع، پول را در راه مصالح اسلام و مسلمانان خرج می کنند. بخش اصلی این پولها به طلاب علوم دینی اختصاص می یابد. فتوای برخی فقها از جمله امام خمینی این است که به شرطی طلاب علوم دینی می توانند از این پول بگیرند که نیاز داشته باشند و به تعبیر ما فقیر باشند. بنابراین بخش اصلی خمس نیز به فقیران می رسد.

اگر کسی روزه ی ماه رمضان را عمدی و بدون عذر باطل کند، به ازای هر روز باید شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام ده سیر گندم و امثال آن بدهند.

اگر کسی نتوانست روزه ی ماه رمضان را بگیرد، تا سال بعد فرصت دارد آن را قضا کند اما اگر در این مدت قضا نکرد، علاوه بر قضا در سال بعد، باید برای هر روز ده سیر گندم و مانند آن به فقرا بدهد.

اگر کسی قضای روزه ی ماه رمضان را بعد از ظهر باطل کند، باید به ده فقیر طعام بدهد.

اگر مالی را که انسان پیدا می کند، صاحبش را نتواند پیدا کند باید آن را به فقیر بدهد.

اگر کسی با همسرش در حال حیض آمیزش کند، باید مقداری طلا، که اندازه آن در رساله های عملیه آمده، یا پول آن را به فقیران بدهد.

اگر کسی به شخصی آسیبی مالی بزند و او را نشناسد یا نتواند او را پیدا کند، باید پول مقدار خسارت را به نیابت از آن شخص ناشناس به فقرا صدقه دهد.

اگر کسی از روی اختیار به نذر یا عهد خود با خدا عمل نکند، باید شصت فقیر را سیر کند.

اگر کسی به خداوند قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند اما از روی اختیار خلاف آن رفتار کند باید ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند.

اموال مرده ی بی وارث به فقیران می رسد.

اگر مرد در مرگ زن یا فرزندش یقه یا لباس خود را پاره کند یا اگر زن در عزای میت صورت خود را بخراشد به طوری که خون بیاید یا موی خود را بکند، باید ده فقیر را طعام دهد یا آنها را بپوشاند.

در ایام حج، پاره ای اعمال در مدت سه روز حرام می شود و اگر حاجیان تخلف کنند اموالی را باید به فقرا به عنوان کفاره بدهند.

کسی که دسترسی به طلبکار خود ندارد، باید طلب او را به فقیر بدهد.

کسی که دیگری را عمدا یا سهوا کشته، باید شصت فقیر را اطعام کند.

مالی که صاحب آن مجهول است، به عبارت دیگر مال مجهول المالک به فقرا می رسد.

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۶ نظر

  1. با سلام من یک انسان بی طرف وغیر سیاسی هستم ونه مدافع اسلام هستم ونه مخالف اسلام با اجازه شما میخواهم چند سوال که بی دینان راجع به اسلام مطرح میکنند را بیان کنم

     

  2. با سلام این سوال من نیست من نه مدافع اسلام هستم ونه مخالف ان ولی این سوال وجود دارد که در آیات ۱۳۷ و۱۴۰ سوره انعام ۶ سوره قرآن کشتن فرزندان تقبیح شده است : وَکَذَٰلِکَ زَیَّنَ لِکَثِیرٍ‌ مِّنَ الْمُشْرِ‌کِینَ قَتْلَ أَوْلَادِهِمْ شُرَ‌کَاؤُهُمْ لِیُرْ‌دُوهُمْ وَلِیَلْبِسُوا عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ ۖ وَلَوْ شَاءَ اللَّـهُ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْ‌هُمْ وَمَا یَفْتَرُ‌ونَ ﴿١٣٧

    همین‌گونه شرکای آنها [= بتها]، قتل فرزندانشان را در نظرشان جلوه دادند؛ (کودکان خود را قربانی بتها می‌کردند، و افتخار می‌نمودند!) سرانجام آنها را به هلاکت افکندند؛ و آیینشان را بر آنان مشتبه ساختند. و اگر خدا می‌خواست، چنین نمی‌کردند؛ (زیرا می‌توانست جلو آنان را بگی قَدْ خَسِرَ‌ الَّذِینَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَیْرِ‌ عِلْمٍ وَحَرَّ‌مُوا مَا رَ‌زَقَهُمُ اللَّـهُ افْتِرَ‌اءً عَلَى اللَّـهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ ﴿١۴٠

    به یقین آنها که فرزندان خود را از روی جهل و نادانی کشتند، گرفتار خسران شدند؛ (زیرا) آنچه را خدا به آنها روزی داده بود، بر خود تحریم کردند؛ و بر خدا افترا بستند. آنها گمراه شدند؛ و (هرگز) هدایت نیافته بودند. (۱۴۰رد؛ ولی اجبار سودی ندارد.) بنابر این، آنها و تهمتهایشان را به حال خود واگذار (و به آنها اعتنا مکن)! (۱۳۷)

    سوال : چگونه وقتی خداوند در ایات ۱۳۷ و۱۴۰ سوره انعام عمل کشتن فرزند را تقبیح کرده است

    اما خداوند خودش از حضرت ابراهیم میخواهد فرزندش را قربانی کند؟

    ایا میشود خداوند پیامبرش را به امری فرمان دهد که خود خداوند آن عمل را تقبیح کرده است

     

     

    • مدیر سایت

      سؤال خوبیه.
      خداوند ، خالق انسان و اختیاردار اوست و خداست که جان انسان ها را می گیرد و این کار ظلم به حساب نمی آید (الله یتوفی الانفس حسن موتها) اما همین خدا این کار را می تواند به عهده ی عزرائیل بگذارد و در جای دیگر می تواند به عهده ی یک انسان (ابراهیم) بگذارد و این نیز کار بد بحساب نمی آید.
      امید که دوستان دیگر نیز اگر جوابی دارند بگویند

  3. با سلام ایراد دیگر در آیه ۱۵۱ سوره انعام ۶سوره قرآن گفته فرزندانتان را از ترس فقر نکشید خداوند شما وفرزندتان را روزی میدهد قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّ‌مَ رَ‌بُّکُمْ عَلَیْکُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِ‌کُوا بِهِ شَیْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۖ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُم مِّنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَّحْنُ نَرْ‌زُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ ۖ وَلَا تَقْرَ‌بُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ‌ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّ‌مَ اللَّـهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١۵١
    گو: «بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برایتان بخوانم: اینکه چیزی را شریک خدا قرار ندهید! و به پدر و مادر نیکی کنید! و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نکشید! ما شما و آنها را روزی می‌دهیم؛ و نزدیک کارهای زشت نروید، چه آشکار باشد چه پنهان! و انسانی را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید! مگر بحق (و از روی استحقاق)؛ این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده، شاید درک کنید! (۱۵۱)

    سوالی که سوال من نیست این است که پس چرا در آفریقا کودکان از گرسنگی میمرند؟

     

    • زیاده خواهی مردم یک منطقه سبب شده که دریا آلوده شود و این باعث شده مردم منطقه ای دیگر که به دلیل شرایط آب و هوایی و خاکی خوراک غالبشون رو از دریا بدست می آوردند منبع غدایی شان را از دست بدهند، این یک نمونه از ظلمیست که بشر داره بر کره ی زمین و خودش وارد میکنه و ظلم های سیاسی و اقتصادی و… و جنگ ها و عوامل دیگر بماند، چند وقت پیش یک مستند دیده بودم که گفته بود غذای سالیانه ی تولید شده توسط بشر اعم از غلات و حبوبات و گوشت، برای سیر کردن کل آدم ها در سال کافیست که هیچ اضافی هم میاد، و این از ظلم انسان است که در نبود عدالت یک جا آنقدر غذا باشد و با اسراف و دور ریختن و فاسد شدن از بین برود و در جایی دیگر مردمی از گرسنگی بمیرند واقعا جای بسی ناراحتی و تاسفه.

  4. چرا در اسلام کمک مالی به فقرا واجب است آنهم تنها از طرقی که برشمردید ؟
    اکنون که زر و زور کشور در اختیار شما مسلمانان است و کسی نمی تواند آن را از شما بگیرد و به شما اعتراضی کند یا برای خطاهایتان محکومتان کند و مجازاتی در نظر بگیرد به راه راست برگردید و راستی را دوباره به این کشور حکمفرما کنید تا هم خود از گرفتاریهایی که بر زندگی و کشورتان حکمفرماست نجات یابید و هم دیگران و دیگر کشورها از شما بیاموزند و نجات یابند و اصل حاکمیت راستی بر مهر و دوستی است و کسی را به خاطر بدکاریهای گذشته اش محکوم و مجازات نمی کنند و با این کار با خدای حقیقی که دنیا را با حکمت خویش بر اساس قانون مخصوصی (قانون راستی(عشق)) آفرید همراه شوید و راضیش گردانید تا به خوشبختی برسید و شاید توانستید نام نیکی از خود به جا بگذارید ، بزرگداشت راستی مهم است نه بزرگداشت اشخاصی مثل زرتشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code