+
خانه / شخصیت ها / موبدان / خجسته میستری / ارث زن نصف مرد میان پارسیان
ارث زن نصف مرد میان پارسیان

ارث زن نصف مرد میان پارسیان

موبد خجسته میستری (Khojeste Mistree ـ از موبدان زرتشتی هند):
براساس قوانین پارسیان (زرتشتیان هند) زن نصف مرد ارث می برد.
مصاحبه با مجله هفت آسمان، ش۳۹، ص ۴۰

۳۸ نظر

  1. یکی از عمده اشکالی که برای تخریب اسلام ،از فقه اسلامی گرفته می شود، موضوع میراث زن است. اما فقط شبهه می اندازند و جواب شبهه را نمیگیرند که مسئولیت خرجی خونه با چه کسیه و … نفقه چیه و… حقوق زن بر مرد چیه در اسلام و… وقتی همه رو در کنار هم ببینیم متوجه دین برتر اسلام خواهیم شد.

    اما می بینیم در فقه زرتشتیان هم ارث زن و مرد مساوی نیست!
    «در اوستا، اشاره ای به ارث زنان نشده است. اما در فقه امروزی زرتشتیان، زن، مستحق یک ششم میراث شوهر، و دختر، مستحق نصف سهم پسر از ارث شناخته شده است . (حقوق زن در کشاکش سنت و تجدد، ۱۳۸۴، ص۱۰۶).

    در کتاب «ماتیکان هزار داتستان» که بیانگر احکام دینی زرتشتیان در عصر ساسانیان است، ارث دختر نصف پسر تعیین شده است.
    این کتاب با عنوان «قانون مدنی زرتشتیان در زمان ساسانیان» به همت موبد رستم شهزادی به فارسی ترجمه و نشر یافته است. در صفحه ۹۹ می خوانیم:
    «هرگاه ورثه عبارت باشند از زوجه و دو دختر و یک پسر، زوجه سهم معینه خود را از ماترک برداشته و بقیه را نصف جهت ازدواج دو دختران و نصف دیگر بهره پسر خواهد بود.»
    همچنین در صفحه ۱۰۶ آمده است:
    «اگر مردی با بیوه ای که دارای فرزند است ازدواج کند و از آن زن صاحب اولاد گردد در صورت فوت مرد، نافرزندان او از ماترکش ارث نمی برند ولی زن یک سهم و پسران خودش دو سهم و دختران او یک سهم از ماترک او ارث خواهند برد.»
    شناسنامه کتاب: قانون مدنی زرتشتیان در زمان ساسانیان، گردآورنده و برگردان: رستم شهزادی (درگذشت: ۱۳۷۸)، تهران، انتشارات فروهر، چاپ دوم، ۱۳۸۶

    • درود در اوستا حکم ارث زن نصف مرد نیامده پس وجود نداشته است!! ماتیکان هزارداتستان برای ساسانیان و چند صد سال بعد از زرتشت است.

    • متاسفانه بازهم ناعادلانه به کاهدان زده اید . از همین کتاب ماتیکان بخوانیم
      صفحه ۱۰۵ بند ۲۸ دختر تا مادام که در خانه پدر است می تواند عهده دار اداره اموال پدر متوفی خود شوذ و تا ان وقت حقوق دختر و پسر برابر است
      صفحه ۱۰۴ بند ۱۹ دیون متوفی را نباید از سهم عروسی دختر کسر کرد
      بند ۱۳ وارث غیر زرتشتی دارای همان مقدار سهم و حق است که وارث زرتستی دریافت می کند
      بند ۱۱ هرگاه دیون بیستر از ماترک باشد پسر باید از مال خود پرداخت کند
      صفحه ۹۹ تولیت معبد شخصی پدر حق الارث پسر یا دختر ارشد اوست
      بند ۱۶ پدر می تواند پس از عروسی دختر سهمی از ماترک برایش وصیت کند
      مطابق قوانین حقوقی ساسانیان دختر مجرد به اندازه پسر ارث می برد اما اگر ازدواج کند سهم ارث او به اندازه جهاز تا نصف سهم پسر کاهش می یابد و این عین عدالت است ضمنا اگر مردی دارای یک دختر و چند پسر باشد نیمی از دارایی به تنها دختر و مابقی بین پسران تقسیم می شود

      • نوشته ی شما چگونه سخن ماتیکان را در مورد نصف بودن ارث دختر را نفی می کند؟

        منبع پاراگراف آخر را با تصویر کتاب ارسال کنید
         

        • نوشته بند ۲۸ صفحه ۱۰۵ کاملا گویاست و سایر قوانین همگی برای سهم الارث دختر ازدواج نکرده و شوهر کرده تفاوت قایل شده اند . اما منبع بنده صفحه ۵۵ کتاب زن در حقوق ساسانی نوشتا کریستین بارتلمه است .

  2. ارث و دیه زن نصف مرد از طرف هر دین و آیینی باشد نشانه تبعیض و کم ارزش قائل شدن زن نسبت به مرد است. در صورتی که زن ومرد باید از نظر حقوقی یکسان باشند.

    • ارث و دیه به معنی “ارزش” نیست. چون دیه ی من یا هر مسلمانی دو برابر دیه حضرت فاطمه الزهراء هست ! حالا یعنی من دو برابر ایشون ارزش دارم ؟؟؟ مطمئنا نه !
      دیه و ارث فقط برای یک مسئله حقوقی هست. وقتی هم زن و مرد از جهت جسمی و روانی برابر نیستند (و اختلافاتی دارند که از حیث علمی هم ثابت شده) دلیلی نداره که حقوقشون برابر باشه . عدالت یعنی هرچیزی جای خودش. عدالت لزوماً به معنی مساوی بودن همه چیز نیست.
      در اسلام وظیفه اقتصادی به گردن مرد هست. برای همین با آسیب دیدن مردان ضرر اقتصادی بیشتری به خونواده میرسه. دیه و ارث از بابت همین وظیفه هست. یعنی چون مردان وظیفه اقتصادی بیشتر و سنگینتری دارن ، امکانات و حقوق بیشتر (و بجا ) هم دارن. برای مثال خانمی که ۱ میلیون ارث بهش میرسه مال خودشه و شوهر حق نداره ازش بگیره.
      اما اگر برادر این خانم ۲ میلیون ارث بهش برسه باید خرج زن و بچه کنه. باز هم هرچی جای خودش.

      • امروزه زن و مرد پا به پای هم کار می کنن درصورتی که در گذشته مرد کار می کرده و زن در خانه بوده و منبع درآمد خانواده تنها کار مرد بود برای همین ارث مرد دوبرابر زن بود یعنی یکی سهم خودش و دیگری سهم خانواده اش اما این برای زندگی امروزی درست نیست. قوانین باید برطبق زندگی مردم اون زمان نوشته شود نه براساس تاریخ و گذشتگان.

    • اقای پیمان نشانه ی کم ارزشی نیست بلکه ی نشانه ی وظایف بیشتره واز نظر عدل هرگاه وظایف یکسان بود حقوقشونم باید یکسان باشه

  3. قانون نصف بودن ارث و دیه زن نسبت به مرد را اسلام نیاورد بلکه از قبل از آمدن اسلام، بین اعراب حجاز (به قول مسلمانان دوران جاهلیت) مرسوم و قانون بوده است.دلیل آن کم ارزش داشتن زن نسبت به مرد به خاطر عدم شرکت در جنگها و دفاع از قبیله و نیز نان آوری که معمولا از طریق راهزنی و جنگ تامین میشد. مراسم حج نیز ازسنتهای دیرینه اعراب حجاز قبل از اسلام بوده است. اعراب هرساله به مکه میامدند و مراسم حج بجا میاوردند( هفت بار طواف حول کعبه، رفتن بین صفا و مروه، سنگ زدن به شیطان و… را انجام میدادند). خیلی از سنتهای اعراب را اسلام قبول کرد و به عنوان قانون اسلامی درآمدند.

    • سلام. اینکه عرب برای زن چقدر ارث و دیه قرار داده بود را نمیدانم. اما اگر فرض کنیم این رفتار مشترک بین اسلام و قبل از اسلام باشد، لزوماً “دلیل” آن مشترک نخواهد بود. نمیتونیم بگیم چون عرب برای زن ارزشی قائل نبود و ارث زن رو نصف مرد قرار داد، پس اسلام هم “به همین دلیل” این نتیجه رو داده.
      اگر هم در ارث و دیه بحث ارزشگذاری باشه ، ارزش اقتصادی و جسمانی ملاک هست. نه ارزش معنوی و انسانی (س. امیرشاهی)

  4. من بعدازسالها تحقیق وتفکربه این نتیجه رسیدم که هیچ دینی ازدین زرتشتی منطقی تروعقلانی ترنیست هرچندکه بایداعتراف کنم نواقصی هم دراین دین وحودداردولی درمجموع ازهمه ادیان بهتراست

  5. چند سوال ؟؟
    چرا اسلام قانونی داره که در اون زن چه از لحاظ نیاز اقتصادی ،و چه توانمندی برای مدیریت مالی ،در مقایسه با مرد در رتبه پایین تر قرار بگیره ؟
    ایا اسلام منعی برای فعالیت اقتصادی زن داره؟
    ایا نابراری جسمی وروانی زن و مرد در جامعه امروز مانعی برای فغالیت اقتصادی زنان در سطح وسیع ومورد پذیرش قانونگذار و جامعه شده؟
    ایا اسلام منعی برای سرپرستی خانواده توسط زن داره؟
    وچرا اسلام جامعه ی وسیعی از زنان رو که سرپرست خانواده هستند و زنانی که سرپرست نیستند اما بخش قابل توجه بار اقتصادی بر دوش انهاست ومشاغلی رو که فقط برای زنان تعریف میشوندرو نادیده میگیره ؟
    یعنی این تغیرات اجتماع و زندگی بشری قابل پیشبینی برای اسلام نبود؟

    • خیلی کلی گویی کردید. نمونه از اسلام بیارید. مثلا اینکه می گید اسلام مانع فعالیت اقتصادی زنه، چجوری مانعه؟

        • جواب تمام پرسشهای شما منفیه اما در مورد سؤال یکی مانده به آخر عرض کنم: زنی که در اثر در گذشت شوهرش بیوه میشه، بره شوهر کنه وقتی که بخشی عظیم از جامعه ی ما ازدواج بیوه زنان و زنانی که سنشان بالاست را به خطا زشت می دونن تقصیر اسلام چیه؟ متاسفانه در جامعه ی ما همینکه زنی بیوه میشه آنقدر بهش کمک مالی بویژه از طرف کمیته امداد میشه که خیلی از آنها تن به ازدواج مجدد نمی دن

          اگر این پرسش را واضح تر و با ذکر نمونه می گفتید، بهتر قابل صحبت بود

          • شما متوجه منطور من هستبد اما به نظر میرسه ازپاسخ دادن طفره میرید
            اسلام وقتی منعی برای سرپرستی و فعالیت اقتصادی زن نداره با توجه به جامعه ی امروز و میزان فعالین اقتصادی زن که سرپرست خانواده اند یا کمک به اقتصاد خانواده میکنند و زنان خود سرپرست باقی مانده از دهه شصت چرا هنوز این قانون ارث با این شیوه به قوت خودش باقیه و به روز نشده مگر علما برای تعریف قوانین اسلامی با توجه با شرایط اجتماعی وظیفه ندارند؟
            و از توضیح عدم ازدواج مجدد زنان بیوه و قبح اجتماعی که شما به عنوان دلیل گفتید برداشت من اینه که اسلام هیچ اختیار و حق انتخاتی برای زن قاییل نیست و راه حل مشکلات اقتصادی زنان رو در شوهر کردن (به معنای اقای بالای سری که خرجی بدهد و حلال صرفا مشکلات معیشتی تو باشد نه یک همراه وهمسر)میداند و اینکه این اتفاق نمیافته یا اصلا شرایتش از سوی جامعه فراهم نیست به اسلام ربطی نداره و خب طبعا به قانونگدار جامعه ی اسلامی هم ربطی نداره
            در مورد طمع زنان برای کمک هزینه امداد امام خمینی هم اگر من حداقل دو مورد رومیشناسم که تحت پوشش هستند وبرای مخارج فرزندان مجبور به پرستاری از سالمند علیل هستند اگر دیگران اطلاعات تیشتری دارنددر موردکمک هزینه های کمیته ی امداد ممنون میشم اینجا مطرح کنند

          • قوانین بصورت کلی وضع می شن مثلا اداره راهنمایی و رانندگی قانون میذاره که هرکس از چراغ قرمز در چهارراه رد بشه با دوربین شناسایی میشه مثلا چهل هزار تومان جریمه داره ممکنه کسی ایراد بگیره که این چه قانونیه؟ کسی که ماشین دویست میلیون تومانی داره این جریمه برای او چیزی نیست اما کسی که ماشین پنج ملیون تومانی سوار میشه این پول برای او خیلی زیاده. عدالت اقتضا می کنه اولی صدهزار تومان جریمه بشه و دومی ده هزار تومان

            ایراد دیگه اینکه کسی که عجله ای نداره از چراغ قرمز رد میشه با کسی که کار مهمی براش پیش آمده، جرمشان یکی نیست و نباید جریمه ی اینها مساوی باشه

            کسی که چراغ قرمز را ندیده و به اشتباه رد شده با کسی که دیده جرمشان برابر نیست

            و….

            در قضیه ارث هم همینطور. قانون کلی وضع میشه. شرایط در جامعه برای ازدواج همه باید فراهم بشه تا این مشکلات بوجود نیاد بله چند درصدی هم باقی می مانند که امکان ازدواج برایشان فراهم نیست اما این دلیل نمی شه که قانون مشکل داره. مشکل زندگی این افراد را باید حکومت  جبران کنه

          • “خیلی از زنان بیوه چون بهشون کمک مالی بویزه از طرف کمیته امداد میشه متاسفانه تن به ازدواج نمیدن ”
            ایا هدف از ازدواج در اسلام تامین معیشت زنان است ؟؟؟؟؟؟
            یاکمیته ی امداد از هدف اصلی خودش که کمک به محرومان هست منحرف شده و با هدف جدید ممانعت از ازدواج مجدد زنان بیوه فعالیت میکنه ؟؟؟؟؟؟

          • دقیق متوجه منظور شما نشدم

            مشکل زن بیوه تنها مالی نیست مسائل دیگر را هم به دنبال داره

          • در جواب این گفته ی شما به نظر میرسه هدف اسلام از ازدواج زنان تامین معیشت برای انهاست

          • ازکجا اینو بدست آوردید که هدف اسلام از ازدواج زنان فقط معیشته؟

  6. قیاس مع الفارغ میکنید
    قوانین راهنمایی ورانندگی با قوانین اجتماعی قابل قیاس نیستند برخلاف قوانین راهنمایی ورانندگی که در وضع اونها حال و احوال و شرایط رانندها هیج نقشی نداره اما قوانین اجتماعی بسته به تغییر شرایط اجتماع عرف جامعه قابل تغییرند وحتی از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوتند مثل فتوای حجاب برای زنان مسلمان دانشجو در خارج کشور از طرف اقای مکارم شیرازی ،اصولا علما به همین منظور وظیفه دارند .اما قوانیین راهنمایی ورانندگی در همه جای دنیا یک مفهوم از چراغ قرمز رو ارایه میده
    در شرایطی که اسلام ظهور کرد و قوانیینش وضع شد کار و فعالیت زنان زسمی و مورد پذیرش به عنوان فعالیت مستقل از همسر خانواده نبود و کلا ارزشی برای زن قاییل نبود (که ظاهرا تفکر شما همچنان اینگونه است )اما امروزه شرایط تغییر کرده پس قوانین متفاوتی هم لازم داره

    • «مع الفارق» درسته

      قوانین راهنمایی و رانندگی حتما اجتماعیه نه فردی

      اینکه اسلام تامین هزینه ی زندگی را تنها به دوش مردها گذاشته، به نفع زنهاست نه تحقیر آنها

      در بحث ارث اگر روزی برسه که واقعا بخشی عظیم از فعالیت اقتصادی به دوش زنها باشه ممکنه ولی فقیه حکم به تساوی ارث زن و مرد بده

      • تحقیر نیست ؟؟
        مفهوم تحقیر در نظر شما شاید هنوز کتک زدن زن باشه واوج احترام به زن هم معافیتش از کار کردن و تامین معیشت به شرط تمکین در هر شرایطی و کسب اجازه برای انجام هر کاری باشه
        اما مفاهیم احترام و تحقیر هم در بین زنان امروز تغییر کرده که شما و علمای دینتون (که باید اشراف کامل به شرایط اجتماع داشته باشند ) ظاهرا از اون بی اطلاعید
        اینکه استعدادها وعواطف زنان در سایه ی این قوانین (کسب اجازه از همسر ،ارث،تمکین ،حجاب اجباری و…)نادیده گرفته میشه خودش یک توهین بزرگه،خیلی از قوانین اسلام هستند که عملا به زنان توهین میکنند و انها رو نادیده میگیرند مثل قانونی که برای قصاص قتل فرزند هست و قوانین دیگر
        قوانین راهنمایی و رانندگی هر جند اجتماعی هستند اما با توضیحاتی که دادم کاملا روشنه که از نوع قوانین اجتماعی نظیر حقوق زنان نیستند اصرار شما برای شباهت این دو رو متوجه نمیشم واقعا

        • در یک کامنت یک موضوع رو مطرح کنید تا بشه در موردش سخن گفت

          زن در همه چیز لازم نیست از شوهرش اجازه بگیره فقط برای خروج از خانه برای امور غیرضروری.

          http://www.raherasti.ir/3608

          • یک موضوعه و موضوع جدیدی مطرح نشده ،تحقیر ونادیده گرفتن زن در قوانین اسلام که مصادیقش رو اینجا گفتم
            که البته معتقدم این تبعیض و تحقیر در ذات اسلام نیست وبه علت کم کاری علمای اسلام به خاطر کم سوادی و به روز نبودن یا فشار حاکمان دینی و اسلامی نتوانستند پاسخگوی مسایل ومشکلات جامعه باشند
            اسلام یک دین پویاست خصلتی که در هیج دینی نیست اما گرفتار تعصب و منفعت طلبی شده

          • من نیز معتقدم اگر فضای جامعه (بویژه متدینان) اجازه ی حرفهای جدید را بدهد، با بررسی دقیق و آزاد قرآن و حدیث، بخشی از احکام تغییر می کند چنانکه آیت الله صانعی، دیه ی زن و مرد را برابر می داند

            از یک روحانی شنیدم که وقتی حمام های عمومی دوشی شد (علاوه بر خزینه) برخی متدینها پشت سر امام خمینی نماز نمی خواندند چون دیده بودند که ایشان برای نماز صبح و غسل که به حمام میرفته زیر دوش می رفته و در خزینه نمی رفته و معتقد بودند که غسل ترتیبی زیر دوش باطله چون در روایت است که در غسل ترتیبی آب را با ظرف باید روی خود ریخت اما امام خمینی میگفت: موضوع آب ریختنه خواه خودبخود روی بدن ریخته بشه یا با کاسه

  7. چرا زیر پستهای من و جوابهایی که شما به من دادید کادر پاسخ دادن نیست تا مستقیما ریر هر پست پاسخ بدم

  8. همانطور که پیامبر ایران اشو زرتشت در نوشته های خودش اورده زن و مرد باهم برابرند و چه بسا در دولت هخامنشیان میبینیم ارزش برای بانوان ایرانی بسیار بوده و ایران اولین قومی بوده که ارزش زن برابر و گاها بالاتر از مرد دانسته

  9. با درود در دین ما زن و مرد حقوقی برابر دارند چه از لحاظ ارث کار کردن موبد شدن پوشش و انتخاب دینی دیگر و این در ایران باستان با مدارک معلوم هم بوده نمونه کتیبه های تخت جمشید نوشته های آقای شاپور علیرضا شهبازی و… در اوستا هم آمده ببینید وندیداد در اوستا هست اما ربطی به دین ما نداره هیچکس به آن عمل نمیکنه وندیداد حدودا ۴۰۰ یا ۷۰۰ ساله وارد اوستا شده و هیچ شخصی در دین زرتشت به آن عملی نمیکند اگر باز حرفهای من را قبول ندارید به موبد کوروش نیکنام مراجعه فرمایید درزم شادترین دین جهان دین مزدیسنا است اولین دین کامل جهان هم دین مزدیسنا است

  10. به هیچ عنوان دین شمابه کاملی اسلام و تشیع نیست

  11. شما برو قصیده ایوان مداین را بخون تا بفهمی چقدر دینت کامله چرا ایرانیا مسلمون شدن چقدر موبدان شما مسیحیان ایران را اذیت کردند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>