خانه / شخصیت ها / پژوهشگران ایرانی / دیگر پژوهشگران / ساسانیان بیگانه از نقش فروهر! / این نقش در هیچیک از آثار ساسانیان نیست!
یاغش کاظمی

ساسانیان بیگانه از نقش فروهر! / این نقش در هیچیک از آثار ساسانیان نیست!

به قلم استاد یاغش کاظمی
اگر فروهر نمادی زرتشتی بود، حتما ساسانیان در آثار خود از آن استفاده می کردند. از استاد یاغش کاظمی ـ زرتشتی پژوه و باستان پژوه ـ خواستم تا در مورد بکارگیری نقش فروهر توسط ساسانیان برایمان بگوید. ایشان متن زیر را ارسال داشت. سپاسگزارم.

دوست ِ ارجمند، جناب آقای فاطمی
سلام
شادمان می شوم که مجموع ِ این سخنان بتواند طالبان ِ حقیقت و واقعیت را به کار آید شما  محققانه به نتایج ِ درستی اشاره کرده اید
این نقشِ فروهر؟ کاملاً از سوی ِ دستگاه ِ آتش و حکومت ِ زرتشتی ِ ساسانی طرد شده و در کل این دوره ی طولانی ِ حکومت ِ ساسانی حتی در یک اثر ِ هنری اجازه ی ظهور پیدا نمی کند
پندار گفتار کردار نیکو آنوقت در عصر ِ ما زرتشتیان آنرا نماد ِ دینی ِ خود کرده و تازه تفسیرها بر آن نوشته اند مثلاً تقسیمات ِ سه گانه ی هر بال ِ آنرا “گفتار نیک” و “کردار نیک” و “اندیشه ی نیک”تعریف کرده اند و … ؛ کار را به آنجا رسانده اند که هر که بر ساختمانی این نقش را ببیند بلافاصله در ذهن اش تداعی می شود که این ساختمان یک آتشکده است و یا دست ِ کم متعلق به یک زرتشتی است

به نظرم زمان ِ آن فرا رسیده است که زرتشتیان و به ویژه موبدانی که خود را پیرو ِ راه ِ راستی می دانند دست از این همه تحریف و راست نشان دادن ِ یک دروغ ِ تاریخی در معرفی ِ زرتشتی ِ نقش و نشانی که در بطن و ذات ِ خود هیچ ربطی به دستگاه ِ دینی ِ زرتشتیان و ماهیت ِ این دین ندارد، بردارند

توصیه ی من به آنها این است که بجای ِ این همه آسمان و ریسمان به هم بافتن، بکوشند که با پژوهشی ژرف، نشانی از نام ِ زرتشت  در  کتیبه ها و مُهرها و سکه ها و الواح ِ حکومت ِ هخامنشی بیابند وگرنه صرف ِ نام ِ “اهورامزدا” در این عهد، همانطور که پیشتر اشاره نمودم دلیلی بر زرتشتی بودن ِ هخامنشیان قلمداد نمی شود، و اگر ثابت شود که این نقش ِ فروهر؟ در آثار هخامنشی همان “اهورامزدا”ی مورد ِ ستایش ِ آنها بوده، به راحتی با کنار گذاشتن ِ این نقش از سوی ِ ساسانیان می توان به این نتیجه رسید که “اهورامزدا” ی هخامنشیان مفهومی یکسان با “اهورامزدا”ی حکومت ِ زرتشتی ِ ساسانیان نداشته و احتمالاً آنرا با ماهیت ِ دوره ی هخامنشی اش قبول نداشته، تعریفی دیگر ارائه داده اند که به طرد شدن ِ کلی ِ نقش ِ پیشین انجامیده  است
برقرار باشید
ی.کاظمی

فروهر

همچنین ببینید

مسلمان شدن ایرانیان بدون ترس / جانفشانی ایرانیان در راه اسلام پس از شناخت آن

به قلم احمد کسروی (درگذشت: ۱۳۲۴ش) کسانی اگر می پندارند که ایرانیان از ترس جان …

۶ نظر

  1. نمیشود هم یکی به نعل زد و هم یکی به میخ
    به این معنا که هم آپارتاید مذهبی در این مملکت ایجاد کرد و زرتشتیان و مسیحیان و یهودیان را با کارت مخصوص اقلیتهای دینی شناسایی کرد تا نه تنها هیچ مسلمانی نتواند تغییر دین دهد بلکه نتواند در مراسم سنتی و دینی آنها هم شرکت کند.
    و هم جار زد که فروهر و جشن سده و جشن مهرگان و تیرگان و امردادگان و نوروزایرانی مختص زرتشتیان نیست . اینرا زرتشتیان هم میدانند که این مراسمهای باستانی به همه ایرانیان تعلق دارد
    ولی این تعزیرات حکومت اسلامی سبب شده تا اکثریت جامعه ایران که مسلمان و یا مسلمان شناسنامه ای هستند مجاز به شرکت در این مراسم نباشند حتی نیروی انتظامی با حضورش از ورود کسانیکه کارت اقلیت زرتشتی ندارند ممانعت بعمل میاورد …….
    در محوطه نقش اتاقکی بنام کعبه زرتشت وجود دارد که بنای ساخت آن به عصر هخامنشیان
    باز میگردد.
    در ضمن بسیاری از نقش و نگارها و آثار پادشاهان در غارت شهر تیسفون یا مدائن و در کاخها و موزه های ایران توسط اعراب متجاوز از میان رفتند …..

  2. با سلام ؛ زرتشتیان در دوره ساسانیان احیا شدند – به گفته دستور دهالا (دستور بزرگ پارسیان پاکستان) – خب به یکباره انواع خرافات و شرک نیز در زمان ساسانیان وارد آیین زرتشت شد . زرتشتیان بین زمان ساسانیان و قبل از آن – که تقریبا جز گاتها چیزی باقی نمی ماند – باید یک دوره را انتخاب کنند ، اما …
    دین بدون کتاب – فقط با ۲۰ صفحه شعر – این دین طرفداری نخواهد داشت . پس به ناچار اوستا را نیز قبول می کنند اما … و خدایی که دختر و پسر و رقیبی چون اهریمن داشت .
    نقش فروهر ، درمانیست بر نواقص آیین زرتشت تا خود را کمی بهتر و سازماندهی تر نشان بدهند اما انگار خبر ندارند که اسلام در هندوستان نیز در حال گسترش است ، دکتر ذاکر نایک – با این که نظر خوبی نسبت به شیعیان ندارد – از مبلغین اسلام در هندوستان است و تا بحال کم نبودند کسانی که مسلمان شدند .
    آیین زرتشت شباهت های زیادی با هندوئیسم دارد و بهتر بود زرتشتیان این آیین را با هندوها جمع می بستند نه با ادیان ابراهیمی که چنین شکست سختی بخورند ، در بسیاری از سایت ها اختلافات زیاد آن ها را گفته اند .

  3. هخامنشیان زرتشتی_میترایی بودند ، برای همین نقش فروهر انها متشکل از تمثال میترا و یک حلقه به معنای وفاداری به عهد و پیمان و چند شکل نمادین دیگر است اما ساسانیان زرتشتی بودند و در اعتقاداتشان ایزدان یا امشاسپندان وجود ندارند ، به همین دلیل فروهر ساسانیان تنها دو بال بود که روی اکثر سکه های ساسانیان بالای تاج شاه نقش بسته و نشانه فره ایزدی پادشاه است .نگاه کنید به سکه های یزدگرد سوم!
    با توجه به سکه های ساسانیان که یاغش کاظمی هیچگاه انها را ندیده اینکه ساسانیان از فروهر بیگانه بودند ادعایی بیخردانه ای بیش نیست ! فروهر بدون شک یک نقش زرتشتی است در گاتها و کل اوستا بارها امده که فروهر انسانها به اسمان میرود یا فروهر درگذشتگان به زمین می اید ، هیچ چیزی مانند دو بال نمیتواند نماد یک سفر روحانی به اسمان یا از اسمان‌به زمین باشد!
    حالا چه اصراریه که حتما هخامنشیان به نام زرتشت اشاره کرده باشند مگر در دوران اموی و معاویه و خلفای راشدین نام محمد و الله در سکه ها و کتیبه ها دیدید ؟ اگه دیدید یه ماهم نشون بدید ! اگر پیدا نکردید نتیجه این میشه امویان و عباسیان از نظر دینی باهم اختلاف داشتند ؟
    دستگاه های دینی زرتشتی یا هر دین دیگر همه اعتقادات و نمادهای مشترک ندارند دلیلی هم ندارد یک نقش دینی در همه دستگاه های دینی و حکومتی مشترک باشد! این همه حکومت دینی بعد اسلام داشتیم نماد و پرچمشون همه فرق داشته ! اون روی سکه الله اکبر مینویسه یکی دیگه لا اله الا الله اون یکی مثل جمهوری اسلامی الله! یکی دیگه ماه و ستاره میزاره!

    • با سلام .
      خیلی عجیب است سخنانی بس مجعول و خرافی … برای نمونه، ما سند میخواهیم، سند برای آنجا که این باستان ستای افراطی گفت :
      « با توجه به سکه های ساسانیان که یاغش کاظمی هیچگاه انها را ندیده اینکه ساسانیان از فروهر بیگانه بودند ادعایی بیخردانه ای بیش نیست »
      جواب بده : این نقش فروهر در زمان ساسانیان کجا و روی کدام سکه بوده است ؟ اینکه گفته شده با استناد به سکه های ساسانیان، این سکه ها کجا نقش فروهر را داشتند ؟ .

      و اما آنجا که سخنی بس عجیب زده و فرقه ای جدید اختراع کرد و گفت :
      « هخامنشیان زرتشتی_میترایی بودند ، برای همین نقش فروهر انها متشکل از تمثال میترا و یک حلقه به معنای وفاداری به عهد و پیمان و چند شکل نمادین دیگر است »
      زرتشتی میترایی !!!! خود کوروش الآن در قبر می لرزد ، زرتشتی میترایی !!! درباره فروهر ادیان نت پستی کامل و مستدل منتشر کرده و اتفاقا سندی هم بر خلاف آن نیست ، اگر سندی است بفرمایید :
      http://www.adyannet.com/fa/news/28651
      و همچنین برای تفسیر فروهر :
      http://www.adyannet.com/sites/default/files/media/leaflet/Farvahar.pdf

      حال ما از این فرد که یک سند هم برای گفته های خود ذکر نمیکند میخواهیم هماننده ادیان نت با اسناد باستان شناسی پاسخ بدهد … آیا میتواند ؟ بعید میدانم …

      • درمورد اینکه هخامنش ها زرتشتی هستن که با یقین نمیشه تایید کرد ولی خیلی راحت میشه تایید کرد دشمنی هایی بین موبدان زرتشتی امثال گئومات و داریوش وجود داشته، در نگاره های یونانی از داریوش، کلاهی که بر سر داریوش هست، کلاه مگوش های میترائی میباشه که دلالت دیگری بر گسترش زروانیسم و میترائیزم در اون برهه بوده، شاهان بنیان گذار ساسانی و پیشینیان اشکانی خودشون هم میترائیست بودن و امثال شاپور اول شخصی مثل مانی پیامبر رو که اندیشه های زروانی داشت رو مجاز میبینه برای سفر در سرتاسر ایران برای تبلیغ کیش خودش ولی موبد ها اواسط این برهه نفوذ میکنن و کار به جایی میرسه که بهرام گور با گوش دادن به حرف های کرتیر موبد، مانی پیامبر رو به زندان میندازه و ساسانیان و تئوکراسی به پا میکنن موبد ها در سرتاسر ایران. توجه داشته باشید، تمام ایزد های ایرانی از جمله هورمزد همه و همه و همه گوهرشون از خدای زروان میاد. صفویان از این ماجرا اطلاع داشتن و شیر و خورشید رو که نماد زروان و میترا هست، تبدیل به پرچم ایران میکنن

        • با سلام؛ و اما بعد:
          زرتشتی بودن مغان مادی (همچون گئومات) را با کدام سند بیان میکنید؟ خود زرتشتیان (همچون موبد نیکنام) انتساب مغان مادی به آیین زرتشت را قبول نداشته و ایشان را بدعت گذار در این آیین بخصوص در زمان ساسانیان میدانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code