+
خانه / شخصیت ها / اسلام شناسان / زرینکوب / زرینکوب و کشتار بنی قریظه
زرینکوب و کشتار بنی قریظه

زرینکوب و کشتار بنی قریظه

دیدگاه زرینکوب (نویسده دو قرن سکوت) در مورد کشتار یهودیان بنی قریظه:
محققان اروپا رفتار او (پیامبر اسلام) را با یهود بنی قریظه که تقریباً همه را کشت برخلاف مروّت شمرده اند اما گویی فراموش کرده اند که حتی در روزگار ما پیشوایان آزادی اروپا و امریکا گاه اهل یک قبیله یا یک شهر را به کلی نابود می کنند تا صلح و آزادی را برای دیگران تأمین کنند.» (بامداد اسلام، ص ۵۵)زرین کوب ، بنی قریظه

 

۳۲ نظر

  1. مقایسه عمل پیامبر با پیشوایان آزادی اروپا و آمریکا کار اشتباهی است. اگر آنها ظلمی بر مردم کردند از آنها انتظاری نیست زیرا آنها ادعا نکردندکه نماینده خدا هستند. ولی از حضرت محمد که خود را فرستاده و نماینده الله میدانست انتظار ظلم به عده ای از مردم را نمیتوان داشت.

    • پیامبر ظلمی هم نکردند. به فرض رخ داد این حادثه، آنان مجرم بودن.
      چرا از مدعیان حقوق بشر انتظاری نیست ؟ کسانی که خود را داعیه دار انسانیت و تعالی میدونن اگر ظلمی بکنن اشکالی نداره ؟(س. امیرشاهی)

  2. از نظر خدا هیچ انسانی حق ندارد به انسان دیگری ظلم کند. هرکس ظلم کند مجرم است حتی کسانی که خود را نماینده خدا میدانند.طبق نظر اسلام،اگر حق الناس بر گردن کسی باشد، در روز قیامت حتی خدا نیز او را نمی ببخشد. ظلم کردن به دیگران همان حق الناس است.

  3. همیشه کشتن یهودیان بنی قریظه توسط پیامبر (ص) برام سوال بود و منو خیلی اذیت میکرد،و چند ماه منو در گیر خودش کرده بود و هرچی تحقیق میکردم قانع نمیشدم تا وقتی که ناگهان روزی بعد از نماز آنقدر از خدا و خود پیامبر (ص) و امام علی (ع) خواستم که انگار جواب بر من الهام شد و مغزم آروم و دلم گشاد شد.دلایلی که من قانع شدم:
    همیشه از دید یهودیان به داستان نگاه میکردم و این اشتباه بزرگ من بود،تازه، حکم که حکم پیامبر نبود، خود یهودیان یکی از یاران پیامبر رو در مقام حکمیت قبول کردند و تازه هم طبق تورات بر آنها (خیانتکاران و فتنه گران یهود) حکم شدو فقط بعضی از جنگجویانشون رو کشتن نه همه ی یهودیان بنی قریظه رو، به یهودیان بنی قریظه میگم، شما که میدونستین پیامبر بر حقه، و همیشه با شما به مهربونی تاکرده بود، چرا میخاستین پیامبر و مسلمانارو اونم از پشت خنجر بزنید و بکشین،تازه اگر خودتون رو تا این حد بر حق میدونستین که دست به چنین جنایتی بزنین،پس باید مثل مرد میایستادین و تا پای جان میجنگیدید نکه تسلیم میشدین، تازه از همه جالبتر اینکه اگر مسلمان میشدن جونشون در امان بود و کشته نمیشدن، بابا چقدر خدا بهشون سوبسیت داد ولی اینها میخواستن با خواری بمیرن،خودشون میخواستن.

  4. حالم داره ازاین همه دیوانه بازی های آزاد اندیش بهم میخوره برم تا بالا نیاوردم

  5. یهودان بنی قریظه به مسلمانان حمله نکردند می خواستند با قریش همکاری کنند ولی با قریش به توافق نرسیدند و آنها را یاری نکردند.

  6. اصلا اطمینانی به صحت واقعه بنی قریظنه نیست وقتی شخصیتی علمی مثل امام فرقه مالکی اهل سنت جناب مالک بن انس و از شاگردان امام صادق ع این داستان رو ساخته ابن اسحاق دجال میدونه و در حالیکه با سنت رسول الله در مقابل دیگر یهودیان هم خوانی نداره .دیگر صحابه از این قضیه چیزی در خاطر ندارن و با ایات قران هم خوانی ندارد و لا تزرو وازره وزر اخری کار عده ای پیمان شکن به بقیه مربوط نیست.

  7. اول به آقا پیمان عزیز توصیه میکنم که تاریخ رو بهتر بخونه، یهودیان بودند که اینورو اونور رفتند و مشرکان رو علیه مسلمانان شوروندن و پیمان صلح با پیامبر رو پاره کردند،در همان جنگ احزاب هم مسلمانان از یهودیان در امان نبودند و با آنها در شبیخونی که زده بودند درگیر شده بودند، دوم اینکه همون که گفتم، اگر هم بر فرض گیریم که آنها بر حق بودند!! باید سر عقیده ی خودشون میجنگیدند تا شهید میشدند!، تازه نباید هم ناراحت باشن چون طبق دینشون باهاشون رفتار شد،تازه میتونستن زنده بمونن اما از سر تعصب و جهل خواستند که بمیرند، خدا از سر تقصیراتشون بگذره!

  8. در جنگ خندق، قریش نماینده یهودی خود را نزد بنی قریظه فرستاد و از آنها خواست تا با آنها همکاری کرده و با محمد وارد جنگ شوند. محمد بلافاصله موضوع را توسط یکی از یهودیانی که مسلمان شده بود(یهودیان از مسلمان شدن او خبر نداشتند) فهمید و بی درنگ همان یهودی را فرستاد نزد بنی قریظه و گفت به آنها بگوید با توجه به وجود خندق ممکن است قریش نتوانند بر مسلمانان پیروز شوند و لذا خسته خواهند شد و شما را تنها خواهند گذاشت و به مکه باز خواهند گشت در آن صورت مسلمانان شما را خواهند کشت.لذا شما از قریش بخواهید که سرانشان را به عنوان مهمان(گروگان) به قبیله شما بفرستند. بنی قریظه این درخواست را از قریش کرد ولی قریش قبول نکرد لذا به توافق نرسیدند. با این نقشه محمد بین بنی قریظه و قریش اختلاف انداخت و مانع اتحاد آنها شد. با این پیمان شکنی محمد اطمینانش را به بنی قریضه از دست داد لذا بعد از جنگ محمد میخواست برای همیشه از یهود بنی قریظه راحت شود زیرا ممکن بود در جنگهای بعدی پیمان شکنی کنند. لذا فرمان حمله به بنی قریظه را داد.

  9. اول اینکه داستان رو درست و کامل نگفتی، دوم اینکه در جنگ نبرد فکری هم لازمه چون جنگه شوخی نیست میخان بکشنت، و اون فرستاده ی پیامبر هم با حربه ی فکری که یکی از دلایل پیروزی بود تونست جون مسلمونا رو نجات بده، حالا این چه ربطی داره به پیمان شکنی یهودی ها، تازه بعد از پیروزی مسلمونا بر مشرکین، یهودی ها از کارشون پشیمون نبودند و به پیامبر دشنام میدادند، خلاصه کلام آنها مکر کردند، خدا هم مکر کرد.

  10. آزاداندیش
    من از حربه فکری استفاده شده در جنگ خندق انتقاد نکردم. مسئله مرگ و زندگیست همانطوری که امام علی در نبرد با ابن عبدود از آن استفاده کرد.

  11. سلام بر شما

     

    داستان یهودیان بنی‌قُریْظه غبارآلود است

     

    مقاله:

     

    http://www.hamneshinbahar.net/article.php?text_id=186

     

    ویدیو:

     

    https://www.youtube.com/watch?v=T3QOVZkxAGs

     

    با کمال احترام: همنشین بهار

  12. من به محمد از دید یک انسان مثل همه انسانها با قابلیت خطا و تصمیم گیرنده بر اساس مقتضیات زمان نگاه میکنم .بنابراین محمد هم مانند همه مردان تاریخ هم نقاط مثبت داشته هم نقاط منفی.هم نقاط ضعف هم نقاط قوت….کشتار بنی قریظه با همه خیانات مردان قریظی دلیل موجهی بر مرگ تقریبا جمعی آنان نمیشه چون همه انها به یک اندازه مقصر نبودند….کشتار بنی قریظه بدون تایید محمد اتفاق نمی افتاد…..این کشتار نقطه سیاه زندگی محمد هست هر چند بخششهای فراوانی هم داشته باشد.
     

    • در قضیه ی بنی قریظه صددرصد همه کشته نشدند بلکه چند نفری را نکشتند هرچند تعدادشان اندک بود. اینکه میگید همه به یک اندازه مقصر نبودند ، درسته اما دلیل نمی شه که همه کشته نشوند مگر بگویید عده ای گناهکار نبودند. فرض کنید ده نفر جداگانه مرتکب قتل شده اند. برخی از آنها تنها یک نفر را کشته اند و برخی بیش از یک نفر. معلومه که این ده نفر به یک اندازه مقصر نیستند اما همه باید اعدام شوند. 

  13. ممنون از جوابی که نوشتین…برای شخصی که ادعای عدالت در تمام ابعاد اعمال و رفتار خود را داره و اونو موهبتی از سوی خدای خود میدونه سزاواره که مطابق اندازه قصور و خطای افراد مجازاتشون کنه…کسی که ادعای آسمانی و مصون بودن نداره اونهم لایق سرزنشه ولی اون چنین ادعایی نداره….ما اگه فرض رو هم بگیریم که همه افراد بنی قریظه مقصر باشند سوال اینه که آیا همه مستحق مجازات مرگ بودند؟؟؟!!!
     

    • آنگونه که از یکی از قاضیانی که از اول انقلاب تا کنون در شغل قضاوته شنیدم، امام خمینی در مورد گروه ها دیدگاه جالب توجهی داشت. ایشان گروه ها را در حکم واحد می دانست و اگر گروه بعنوان گروه خطایی می کرد، همه را خطاکار می دانست. مثلا گروهی ده نفره تصمیم می گیرند جرمی را مرتکب شوند که مجازات آن پنج سال زندان است. این ده نفر با همکاری هم، آن جرم را عملی می کنند و با اینکه تنها دو نفر آن جرم را اجرا می کنند اما حکم هر ده نفر پنج سال زندانه نه اینکه تنها آن دو نفر؛ چون همه ی آن ده نفر دست به دست هم داده اند تا آن جرم اتفاق افتاده. لذا ایشان در اول انقلاب، وقتی که سازمان مجاهدین خلق، جنگ مسلحانه به راه انداختند و با اسلحه، در جامعه ایجاد رعب و وحشت کردند، این گروه را محارب می دانست یعنی همه ی اعضای آن محارب بودند حتی کسانی که اسلحه در دست نداشتند. البته آن قاضی می گفت: حضرت امام در مورد زنان و کسانی که جرم کمتری داشتند، سفارش کرده بود که به آنها تخفیف مجازات دهند و زندانی شوند.
      این نظریه مخصوص امام خمینی نیست. کم نیستند کشورهایی که نفس عضویت در گروه هایی که با حکومت مقابله می کنند را جرم می دانند.

      در خصوص قضیه ی بنی قریظه می پرسید: «آیا همه مستحق مجازات مرگ بودند؟» خبر از ریز قضایا نداریم اما همینقدر می دانیم که اگر برخی افراد بنی قریظه پیمان شکنی را قبول نداشتند، می توانستند از آنها جدا شوند و همینکه چند نفری اعدام نشدند، معلوم می شود که رعایت جرم آنها می شده.

  14. در جنگ بنی قریظه، قبیله بنی قریظه بعد ازروزها مقاومت ناچار به تسلیم شدند. حدود  دونفر از یهودیان بواسطه وساطت دو مسلمان بخشیده شدند. دیگر مردان جنگی که حدود هفتصد الی هشتصد نفر بودند به حکم سعد ابن معاذ و با تایید پیامبرگردن زده شدند.اموال وزنان یهودیان بین مسلمانان تقسیم شد. به طور کلی حذف قبایل  یهودیان از مدینه و اطراف آن باعث تقویت پایه های حکومت پیامبر اسلام شد به دلایل ذیل:

    ۱- یهودیان در مسایل دینی  حضرت محمد را به چالش میکشیدند و بین مسلمانان شبهه ایجاد میکردند.

    ۲- یهودیان با قریش بر علیه محمد همکاری میکردند.

    ۳- یهودیان ثروت زیادی داشتند. باغهای خرما، مزارع کشاورزی،دامداری ،و علاوه بر این آذوقه و اموال زیادی در قلعه های خود داشتند. لذا با کشتن و بیرون کردن یهودیان ازمدینه و اطراف آن، تمام اموال آنان نصیب مسلمانان شد و بین مسلمانان تفسیم گردید. منجمله مزرعه فدک که سهم فاطمه دختر پیامبر شد. بدین ترتیب تا حدودی پیامبر و یارانش از فقر نجات یافتند.  

  15. آقای پیمان به ماجرا فقط از بعد غنیمت طلبی و نیازمندی مالی مسلمانان نگاه کرده که اونهم میتونه یکی از عوامل تحریص و تشویق مسلمانان باشه ولی عوامل دیگری در پاکسازی یهودیان بنی قریظه دخیل بود که مهمترین آن پیمان شکنی و قرار دادن نهضت اسلام در شرایط مرگ و زندگی بود.

  16. اصلاحیه…نظر من کمی شتابزده ارائه شد…دلایل آقای پیمان برای حذف بنی قریظه تا حدود زیادی درسته که شامل خیانت هم میشه
     

  17. سلام. استاد ما مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی چنان که از کتابشان تاریخ تحلیلی اسلام پیداست و به دانشجویان هم مکرر تذکر می دادند ابدا داستان قتل مردان بنی قریظه را قبول نداشتند چون راویانش خود از مردان یهود بنی قریظه اند و سیره پیامبر در این موارد هم مطلقا عفو بوده است. لطفا این دیدگاه را نادیده نگیرید

  18. هر چقدر هم دلیل و برهان بیارید نمی تونید منکر نسل کشی توسط مسلمانان بشید
    توی سوره توبه اومده که مسلمانان می تونند به غیر مسلمان ها حمله کنند و…
    دقیقا کاری که داعش امروز داره انجام میده

    • اگر اینطوره پس چگونه در زمان پیامبر ص یهودیها در مدینه زندگی می کردند؟ اگر قرآن اینو میگه چرا علما چنین فتوایی نداده اند و الان اهل کتاب در ایران زندگی می کنن؟

  19. تاریخ نویسانی که این واقعه را شرح دادند همگی از دل سپردگان به اسلام بودند . در ضمن اگر بگوییم تاریخ نویسان دروغ گفته اند ایات ۲۶-۲۸ احزاب و ۵۶-۵۸ انفالو باید چطور ماله بکشیم .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئو