+
خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / دشواری حجاب در ایران باستان
دشواری حجاب در ایران باستان

دشواری حجاب در ایران باستان

به قلم مدیر سایت
پیش از اسلام، حجاب در ایران وجود داشته و قرائنی نشان می دهد که سختگیرانه تر از اسلام بوده. بنابر این از جهاتی می توان اسلام را نجاتبخش زنان از آن دشواری ها دانست.

سخن ویل دورانت
ویل دورانت درباره حجاب زنان ایران می نویسد: «در نقش هایی که از ایران باستان برجای مانده هیچ صورت زن دیده نمی شود.» (تاریخ تمدن، ج۱، ص۴۳۴)

گواهی شاهنامه
چنین گفت شیرین که اى مهتران
جهان گشته و کار دیده سران

بسه چیز باشد زنان را بهى
که باشند زیباى گاه مهى

یکى آنک با شرم و با خواستست
که جفتش بدو خانه آراستست

دگر آنک فرخ پسر زاید او
ز شوى خجسته بیفزاید او

سه دیگر که بالا و رویش بود
بپوشیدگى نیز مویش بود

بدانگه که من جفت خسرو بدم
به پیوستگى در جهان نو بدم

بگفت این و بگشاد چادر ز روى
همه روى ماه و همه پشت موى

سه دیگر چنین است رویم که هست
یکى گر دروغست بنماى دست

مرا از هنر موى بُد در نهان
که آن را ندیدى کس اندر جهان

نمودم همه پیشت ازین جادویى
نه از تنبل و مکر و ز بدخویى

نه کس موى من پیش ازین دیده بود
نه از مهتران نیز بشنیده بود

سخن تهمینه همسر رستم:
بگیتی ز خوبان مرا جفت نیست
چو من زیر چرخ کبود اندکیست

کس از پرده بیرون ندیدی مرا
نه هرگز کس آوا شنیدی مرا

سخن منیژه:
منیژه منم دخت افراسیاب
برهنه ندیدی رخم آفتاب

آذر ۱۳۹۰

۵۱ نظر

  1. شما حرفهایتان دچار دوگانگیست یه جای میگین زرتشتیان با برهنگی دارن بیرو جذب میکنن الان میگین از بابت حجاب سختگیرتر از اسلامند

  2. بس شما از اب گلالود ماهی نگیرین یه خانم زرتشتی بوششی داره که ما مسلمونا نمیبسندیم دلیلی نداره طوری حرف بزنیم شنونده فک کنه زرتشتیان اینجورن درضمن برو خیابون ببین زنای مسلمون چطور بوششی دارن تازه زنای هستن که تن فروشی میکنن مسلمونم هستن

  3. همین زنان مسلمون که میگین از دوره ی پهلوی اول زنده کننده آیین پاک اجدادتان هستند که اینچنین باقی مانده اند.
    درضمن شماهم یه سر کوچولو به سایتهای آیین اجدادپاکتان بزنید تا مشاهده ی حجاب برتر و فوق العاده ی بانوان زرتشتی باشید.

  4. عبدلله عزیز من راستش نفهمیدم به کجای حرفای من ایراد گرفتی اگه بیام اول منو بخونی همین استدلال شما رو من واسه مدیر سایت کردم ایشون حجاب یک نفر رو نماد دین باک زرتشت میکنن منم خواستم بگم استدلالش اشتباهه چون زنان مسلمان بد کار تو جامعه هست. مگه اینکه یگی نیس .هم مرد بد کار هست هم زن بد کار ولی این افراد نماد دین نیستن

  5. حجاب و نجابت در مقابل برهنگی و ازادی جنسیست ، من سعی میکنم توضیح بدم که ریشه ی حجاب اسلامی در میان اعراب و ایران باستان چه بوده !
    در میان اعراب بدوی دو گونه زن وجود داشته ، زن ازاد و زن برده ، زن برده چون تنها به مالکش تعلق داشت باید محجبه و نجیب میبود و فقط در مقابل صاحبش برهنه میشد اما زن ازاد پوشش اختیاری داشت و با هر کسی که دوست داشت میتوانست رابطه جنسی برقرار کند ، حجاب و نجابت برای زن ازاد ننگ بود و در مقابل بی عفتی و بی حجابی برای زن برده ننگ به شمار می امد .
    پس از اسلام چون همه زنان برده مردان به شمار می امدند (زنان نزد شما اسیرند …نهج الفصاحه حدیث ۴۵. طبری ج ۴ ص ۱۲۷۷) موقعیت و حقوق زنان برده همه گیر شد ، چنانکه ازادی جنسی و بی حجابی که زمانی افتخار زن ازاد بود در اسلام به ننگ تبدیل شد و حجاب و محدودیت جنسی که افتخار بردگان بود و برای زن ازاد ننگ بود به افتخار زن مسلمان تبدیل شد .
    ادامه دارد …

    • قبل از اسلام میان عرب جاهلی (برخلاف ایران) چیزی بعنوان حجاب مطرح نبود و در اسلام، کنیزها (و بقول شما زنان برده) حجاب نداشتند و حتی برخی فتوا به حرمت حجاب بردگان داشتند. لطفا طنز ننویسید

      • البته عربستان خصوصا مکه یک شهر ازاد و دموکراتیک بود ، انواع مختلف حجاب وجود داشت ، به عنوان مثال شاعره ای برای تشویق مردان قبیله اش به جنگ چنین میسراید :
        اگر شما انتقام برادرانتان را نگرفتید پس سلاح بیفکنید و به دور دست روید و همانند زنان نقاب بپوشید … (زنان در شعر جاهلی ص ۳۷۶، نسخه عربی)
        شاید منظورش زنان برده بوده باشه که حقیر تر بودند !
        هر چند در همان روایاتی که از امام صادق و عمر به جای مانده که کنیزان محجبه را کتک میزدند ثابت میشود که کنیزان به حجاب عادت داشته اند و بعد از اسلام حجاب از سر انها کشیده اند ، در واقع زن ازاد که ابتدا در روابط جنسی ازاد بود و حتی برخی از انان بر در خانه پرچم میگذاشتند در اسلام به فاحشه ملعون تبدیل شدند و زن برده که فقط به صاحبش تعلق داشت و مظهر عفت و نجابت بود به فاحشه شرعی تبدیل شد که طبق قران میتوانستند از انها به عنوان فاحشه هم استفاده کرد .

      • صحیح نیست هر دو گفته خلاف است . زن ازاد در جاهلیت حجاب و روبنده و پوشش موی سر داشته . نگاه کنید به جاهز و ابوالفرج اصفهانی و …. در مقاله زیر از سایت راسخون دلایل و مستندات ذکر شده و زنان عرب در شرایط خاصی مثل فرار از جنگ و اسارت و …. حجاب خود کنار گذاشته اند
        http://rasekhoon.net/article/show/1122607/حجاب%۲۰و%۲۰پوشش%۲۰زنان%۲۰جاهلی/
        ادامه دارد

        • من مقالهی ای که آقا یاخانوم مدیوماه گذاشتند خواندم
          اولا
          قرائن قرآنی که آورده بود حاکی ازاین بود که زنان عرب حجاب نداشتند
          چون آیه نازل شد که از این به بعد زنان باید حجاب داشته باشند.
          ثانیا
          برفرض هم که قرائن دیگری که در مقاله مذبور آورده شده بپزیریم,در آنجا
          برعکس نظر…آناهیتا زنان برده حجاب نداشتند. و زنان آزاد به حجابشان افتخار میکردند .
          ضمن اینکه در ارتباط با مردها آزاد بوده اند.
          پس اگر نظر اول را که به صواب نزدیک تر است بپذیریم که تکلیف روشن است.
          و اگر نظر دوم را بپذیریریم نتیجه میگیریم که اسلام دین عدالت بوده که برای کنیزان نیز ارزش قائل شده وبه آنها اجازه استفاده از حجاب داده.
          و ملاک برتری را تقوا و پرهیزگاری قرار داده نه کنیز و آزاد بودن.

    • اردویسر اناهیتا حرفاتون درسته ولی متاسفانه نمیشه مردمی که خودشونو بخواب زدن بیدار کرد

    • صرفاً قابل توجه که کتاب نهج الفصاحه،کتاب معتبری از نظر سند روایت و… نیست

  6. در ایران هم حجب و حیا تنها محدود زنان طبقات بالا و کنیزان پادشاه بود نه زنان معمولی ، هر گونه تجاوز به کنیزان شاه مجازات مرگ را در پی داشت اما برای درک وضعیت پوشش و حقوق جنسی زنان معمولی به کتاب مادگان هزاردادستان مراجعه کنید !
    یک دختر حتی میتوانست به روابط ازاد جنسی تن دهد هیچ حق و حقوقی هم از او نقض نمیشد … عصر ساسانی عصر زرین غریزه جنسی نامیده شده است .

    • پس قبول دارید که قبل از اسلام در ایران برده داری بوده؟
      عبارت های مربوط را از مادگان را بنویسید

    • خواهشا آناهیتا دیگه از این همه توهین به مردم سرزمین ایران و به بانوان پاک این سرزمین دست بردار، مجازات تجاوز به عنف به کنیزان دربار حکم مرگ داشت، ولی تجاوز به زنان و دختران پاک سرزمینم هیچی، وای بابا این همه ظلم به مردم سرزمینم، بعد اسم اینم میذاره عصر زرین غریزه جنسی! اینقدر فکرت با شهوات عجین شده که نمیفهمی داری چی میگی.
      اینقدر نظرات شبیه به جوک گذاشتی که آخر اینجوری گفتم.

  7. خانم اردویسر اناهیتا شما ایات و روایات رو برای خودتون تحلیل تفسیر میکنید ؟؟ زنان در اسلام چون برده مردانن حجاب واجب شد ؟؟!!! بحار ج ۱۰۴ص۳۳ و تفسیر قمی ج۲ ص۱۹۶ همانا زنها به سوی مسجد میرفتند و پشت سر پیامبر نماز میخواندند و وقتی در تیرگی شب برای نماز مغرب و عشاء و صبح خارج میشدند برخی جوان ها در راهشان مینشستند و معترض انها میشدند بعد ایه نازل شد یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن …. ای پیامبر به همسران و…بگو روسری بزرگ خود را بر خود بپوشانند این مناسبتر است تا شناخته شوند و مورد ازار قرارنگیرند .نقل های تاریخی و احادیث و روایات رو با ذهنیات خودتون الوده و مخدوش نکنید . سوره احزاب ماله سالهای دوم تا پنجم هجری هست ایه و امر به حجاب بعد از بیش از ۱۵ سال مطرح شده

  8. دوستان شان نزول ایه ۵۹ احزاب اگه اشتباه نکنم (حجاب )که معتبر ترین سند برای رعایت حجاب زن مسلمان هست رو با استدلال های دروغین اردویسر اناهیتا مقایسه کنید !!!

  9. عذر میخوام ، نه فقط تجاوز حتی روابط ازادانه و متقابل یک پسر با زن یا کنیز پادشاه هم چنین عواقبی داشت ، در واقع زنان و کنیزان شاه شرایطی مشابه کنیزان در جامعه عربی داشتند .
    روایتی در شاهنامه هست که برادری برای دیدن خواهرش مخفیانه به حرمسرای کسری رفته بود ، چون دستگیرش کردند هرچه قسم خوردند که خواهر و برادرند و بین انها چنان ارتباطاتی نبوده سودی نداشت و هر دو بر دار شدند ، البته خواهر و برادری ادعای خودشان بود! (شاهنامه ، میترا مهرابادی ج ۳ ص ۱۰۸)
    البته تجاوز به زنان طبقات پایین هم جرم بود و منظور من روابط ازاد جتسی بود ، اما دختر اگر روابط جنسی ازاد تن میداد از جانب پدر حقی ازو تباه نمیشد ، دختران حتی ازادانه ازدواج هم میکردند (زن در حقوق ساسانی ، بارتلمه ص ۴۸)

  10. سلام به مدیر سایت. قطعاً با بخشی از حرفهای شما موافقم. دین اسلام کامل ترین دین الهی است. این را یک گیلانی می گوید که نه توسط شمشیر جنایتکارانی مانند خالد ابن ولید ( که بدون احکام عده با همسر فرماندار خوزستان در آمیخت آن هم به زور!!! ) و نه توسط دزد صفتهایی مانند سعد ابی وقاص ( که پسرش شمشیر به سوی سالار شهیدان امام حسین کشید) مسلمان نشده. نیاکان ما در گیلان با دعوت فرزندان ائمه اطهار و با میل خویش مسلمان شدند و به عنوان اولین پایگاههای شیعه در ایران عزیز بودند.
    اما دو تا نکته که با اجازتون مطرح می کنم و به تعبیر رسول الله شما را به اندیشیدن دعوت می کنم…

  11. حذف شدند چرا که پاسخی برای آنها نداشتید. امیدوارم جایی برای سواستفاده امثال سیاوش امیر شاهی ها و دیگر قوم گراها این سایت نگردد. بصیرت پیشه کنید و به نام مقدس دین اسلام به دیگر ادیان توهین نکنید. اینجا سرزمین اهل بیت (ع) و ان شاءالله تا زمان مهدی موعود عج همه با هم بمانیم. هیچ آدم عاقلی همه ایرانیان را آریایی خالص نمی شمارد و هیچ آدم عاقل دیگری هم همانند وهابی به اسم نقد به دین زرتشت که طبق قانون اساسی از ادیان الهی و محترم در کشور است توهین نمی کند. اطلاق صفت دزد کار یک مسلمان شیعه نیست. در مورد تاریخ ایران هم لطفاً مودب تر باشید.

  12. ببخشید حالا این شعرا جز چاپ مسکو هس یا نه ؟؟

  13. ” نوشته ی شمارو تقریبا تاهمانجایی خواندم که حذف نشده و بقیه را نخوندم” مشکل من هم با شما جناب موحد و امثال سیاوش امیر شاهی ها همین است حوصله خواندن ندارید اگر هم بخوانید با بایاس فکری می خوانید. تکرار می کنم از توهین به دین زرتشت که از ادیان محترم طبق قانون اساسی است و اهانت به تاربخ ایران باستان پرهیز کنید. کار شما نقد نیست عین توهین است.

  14. با درود

    ابتدا بگم در مورد حجاب بنده از کتاب ( جهان بینی اشو زرتشت، برگردان: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان چاپ ۸۷) براتون بطور خلاصه مینویسم

    ۲: اینکه نظر ویل دورانت برای ما معتبر نیست ایشون تاریخ شناس نیستند فلسفه شناس هستند ( البته شاید دستی در تاریخ داشته باشد اما هرگز معتبر نخواهد بود ) مانند هرودوت و گزنفون و گتزیاس و …

  15. در کتاب جهان بینی اشو زرتشت انتشارات زرتشتی (فروهر) در صفحه ۲۰۰ تا صفحه ۲۰۶ بطور کامل توضیح داده شده که من خلاصه مینویسم:

    س_ حجاب، در دین زرتشت به چه صورتی بوده و میباشد؟

    حجاب با پوشش و لباس فرق دارد، پوشش اموال و نوامیس ما را از چشمداشت دیگران و گرد و خاک و گرما و سرما و … حفظ میکند
    لباس پوششی است با شکل های گوناگون که به انسان ها جلوه و زیبایی و شکوه خاصی میبخشد و بسته به سن و جنس و کار… شکل و رنگ و فرم های متفاوتی بخود میگیرد، لباس عادی ، مهمانی ، منزل، بیرون، ورزشی، کارگری وکشاورزی و … نمیتواند با یکدیگر یکسان و یک شکل باشد و هرکس سلیقه ای دارد بنابراین تعریف پوشش و لباس بیشتر جنبه ظاهری و بیرونی دارند

    و اما ( حجاب ) از واژه حجب و حیا سرچشمه گرفته و جنبه معنوی بالاتری دارد و خود به ۲ صورت ظاهری،و باطنی میباشد

    در اینصورت مردان و زنان را میتوان حقیقتا با حجب و حیا تلقی کرد که بر اساس باور به رعایت حجاب باطنی قوی، حجاب ظاهری خود را شایسته نگه دارند

    حجاب ظاهری: لباسی است که بخش هایی از بدن انسان را ، که نشان دادن آنها ، شرم دارد میپوشاند و این امر کاملا نسبی است یعنی بستگی به جهان بینی و سطح آگاهی فرد دارد

    ادامه دارد….

  16. درود دوباره

    اینجا توضیحی در مورد پوشش انسان های اولیه میدهد که از این پاراگراف میگذرم در ادامه اینطور آمده ص ۲۰۱:

    تا همین صد سال پیش مردم از نعمت داشتن حمام در منزل بهرمند نبودند و اکثر انسان ها از پگاه تا شامگاهان با گرد و خاک و سرما و گرما سروکار داشتند ، بنابراین این تصور برای ما پیش میاید که این ( پوشش هایی که در تخت جمشید یا کتیبه ها یا سایر آثار باستانی ایران مشاهده میکنیم که تنها صورت و دستانشان بیرون است به عنوان حجاب بوده است، بلکه بمناسبت شغلی و بیشتر جنبه پوشش در برابر گرما و سرما و گرد و خاک بوده است زیرا ایرانیان بشدت به پاکی و تمیزی اهمیت میدادند

    نتیجه: حجاب ظاهری در ایران باستان بیشتر بدلیل نداشتن حمام و تمیز نگه داشتن بدن به آنصورت پوشش داشتند و البته جنبه معنوی نیز داشت اما بمرور زمان این پوشش ظاهری بسته به سطح آگاهی فرد دارد

    در ادامه در مورد حجاب باطنی ( باورها و اخلاق و پایبندی به اعتقادات میباشد ) که در این موضوع بحثی لازم نیست

    خوشحالم که باعث شدید برم تحقیق
    بدرود

  17. من از شما نمی خواهم باشم

    حسودی خیلی بده آدمو اینقدر حقیر می کنه که راجبه هر کسی نظر بده
    اون عکسه به خانم زیباست و شما ………..

  18. به نظر من اگر قانون پسرها را هم مجبور میکرد که در مدارس ودانشگاهها مقنعه سر کنند
    پدیرش. حجاب برای دختران نسل جدید راحتر بود اما ممکن است گفته شود که فرق پسر ودختر باید معلوم باشد من هم قبول دارم پس میشد مقنعه دختر خانم ها رویش عکس گل بود ومقنعه اقا پسرها بدون گلدوزی انوقت مقنعه لباس شهرت نبود وفرق دختر وپسر معلوم بود البته ممکن است در نقد من گفته شود در اسلام چونین دستوری نداریم من هم قبول دارم ولیکن در اسلام هم دستوری نداریم که پسر بچه ها در مدارس باید روپوش بپوشند خب ولی الان میپوشند وعیبی هم ندارد چون ما فقط قوانین شرعی نداریم بلکه قوانین دیگر هم داریم بنابراین اگر پسرها را مجبور به مقنعه سر کردن در مدارس ودانشگاه بکنند کار خیلی خوبی است

  19. در مباحثه منطقی ذکر مستندات دعاوی و مدارک و دلایل لازم است و گرنه به قول مدیر محترم نوشته بیشتر به طنز و تبلیغات بدل می شود .
    ادعای مدیر سایت در حجاب سخت گیرانه تر از اسلام و دشوار در متن هیچگونه شاهد ندارد . صرفا گواهی از بعض شخصیت ها که حتی ایرانی بودن آنها محل تردید است مانند دختر افراسیاب و همسر رستم که هر دو غیر ایرانی هستند .در این گواهی ها به پوشش موی اشاره شده
    نویسنده مدعی سخت گیرانه تر بودن این حجاب از حجاب اسلامی است اما در این باب هیچ استدلالی ارایه نمی دهد و صرفا گزافه گویی و ادعا می کند . در مقاله سایت مذهبی راسخون دلایل و شواهد حجاب سخت گیرانه عرب جاهلی ارایه شده و شدت و حدت و سخت گیری فقه اسلامی در حجاب هم مشخص است . مطابق احکام اسلامی به غیر از بخش کم صورت و دستها تمام بدن مشمول حکم حجاب است .

  20. نویسنده این سایت شما اشعاری را که از فردوسی و شاهنامه اورده اید نسان از پاکی این زنان بوده و انها با این اشعار خودشان را و پوششان را مستایند چرا شما از این قضیه برای برتر نشان دادن اسلان استفاده میکنید واقعا کارتون زشت و بیفکرانه بود.

  21. سلفی گری نکنید گذشته برای همان گذشته خوب است انسان الان رو نمیشه با انسان ۱۴۰۰ سال پیش از لحاظ درک و شعور مقایسه کرد حجم اطلاعاتی که انسان قرن ۲۱ داره توانایی ادراک و شعور زندگی اجتماعی اون رو بالا برده پس با یک مثال شما نمیتونی یک کاربراتور معمولی ۶۰ سال قبل خودرو رو به یک ماشین بروز مدل ۲۰۱۶ ببندی همخوانی ندارند بهترین کار تطبیق پیدا کردن و پیدا کردن یک راه برای آرامش همه انسانهاست.

    • بعضی اصول وجود داره که در اثر مرور زمان کهنه نمیشه و اسلام روی اینها دست گذاشته مثلا شما نمی تونی بگی الان که عصر تکنولوژیه دزدی کار خوبه، دیگر احترام به پدرمادر کهنه شده، حق دیگران را پایمال کردن ایرادی نداره

      بله درصدی اندک مثل سنگسار و برده داری باقی میمونه که ولایت فقیه پیش بینی شده و جلو اجرای آنها را میگیره

  22. اینهمه اراجیف مگه زرتشتیا چه هیزم تری بهتون فروختن که این دروغ ها رو در موردشون ساختین تا اسلام رو خوب جلوه بدین

  23. من شیعم وعاشق ی پسر زرتشت شدم بعد از مدتی فهمیدم ک دینش زرتشته ولی وقتی برام از علایقش صحبت میکنه میفهمم ک دوست داره شیعه بشه و خانوادش هم مخالفتی ندارن
    از نظر من هر کسی دینی داره ب هم بی احترامی نکنین حجاب هر کسی مخصوص خودشه ما شیعه ای رو داریم ک اینقدر خودشو میپوشونه ک هم پای زرتشتیا میره بین زرتشتیام داریم کسانی ک مثل شیعیانن
    تو دین هر دوتون احترام داری چیزیه ک بیان شده پس احترام هم رو داشته باشین و کنار هم زندگی کنین و بدونین اگر کسی بخواد ب سمت راه راست بره خدا یا همون یزدان پاک بلده خوب راهنماییش کنه نیازی ب دعوای شماها نیست.

  24. الان من نفهمیدم حجاب زرتشتی ها چطور شد ..یکی گف حجاب سختگیرانه یکی گف بخاطر تمیزی میپوشوندن خودشونو .. میشه ی خلاصه توضیحی بدید.؟من ب تازگی ب دین زرتشت علاقمند شدم .

    • حال که علاقمند به دین زرتشتی شدید، این سایت را بخوبی بخونید

      • این سایت نیست. تلمباری از دروغ و عوام فریبیست
        مثل بقیه هم کیشانتان.
        با چه رویی هنوز میتوانید دم از خوبی اسلام بزنید
        همه اسلامها را دیدیم و خواندیم :
        جمهوری اسلامی ، اسلام عربستان و پاکستان و بنگلادش و
        طالبان و داعش و نیجریه و عصر صفویه و عباسیان و امویان و صدر اسلام ……..
        هیچکدام بهتر از آن دیگری نیست .

  25. سلام و عرض درود
    در مورد گفته ویلی دورانت باید گفت که تصاویر زیادی از نقش های زنان خصوصا از دوران ساسانی موجود است که بعید میدانم دیده شدن تصویر زنان در اجتماع امری ناخوشایند بوده باشد . مثلا سکه های دوران ازرمیدخت و پوران با تصویر خودشان ضرب میشد .
    تصاویری از اناهید بر روی جام ها و ابخوری های نقره ای موجود است که تقریبا برهنه است و هم اکنون در موزه هنر کلیلوند نگه داری میشود .
    http://s9.picofile.com/file/8337621818/220px_Anahita_Vessel_300_500_AD_Sasanian_Iran_silver_and_gilt_Cleveland_Museum_of_Art_DSC08130.JPG
    تندیسی از اناهید از زمان ساسانی موجود است که با عرض پوزش یکی از سینه هایش عریان و دو حیوان را با دست گرفته است .
    در طاق بستان دو نفر خسرو دوم را میان خود گرفته اند ، یکی میترا سمت راست و دیگری شخصی با هیبت زنانه که شاید اناهید باشد.
    در اوستا اناهید به شکل نیمه برهنه ای توصیف شده است.
    در موزاییک های بیشاپوری زنان رقاص با تونیک های نیمه برهنه به تصویر کشیده شده اند . همچنین زنی با یک سینه برهنه هم دیده شده است .
    در مواردی زنان با پوشش موی کامل و روپوش های تا زانو در
    نقش های برجسته تخت جمشید دیده شده اند . این نوع پوشش شباهتی به حجاب زنان یهودی و مسیحی نیست و یک نوع پوشش خاص است .

    • با سلام ؛ جواب شما پیشتر داده شده است :
      با سلام ؛ درباره حجاب در زمان ساسانیان، ادیان نت در دو لینک جواب شما را داده است، اما شما سخن از اندک آثار باستانی زده اید و ربطی به حجاب ایرانیان ساسانی و اشکانی و هخامنشی [ ماجرای همسر خشایار شا هم است که البته سند تاریخی اش را هنوز بررسی نکردم ] و زرتشتیان ندارد که بحث جدایی است :
      https://www.adyannet.com/fa/news/1693
      https://www.adyannet.com/fa/news/1394
      فردی در زیر یکی از پست ها این کامنت را برای آقای سامان گذاشته است :
      تندیسهای برهنه ی زنان از دوره ی ساسانی https://raeeka.wordpress.com/2010/08/28/ هر عنی واسه ما تاریخ شناس شده
      پاسخ آقای سامان به وی این بود :
      سلام گرامی، ممنون از حضور شما در این تارنما، و سپاس به خاطر اینکه دیدگاه خود را ارائه کردید. همانطور که در متن مقاله آوردیم، حجاب و پوشش زنان متشخص ایرانی بسیار کامل بود (و اسناد آن ارائه گردید). از سویی گفتیم که زنان غیرمتشخص پوشش کاملی نداشتند و در این زمینه از آزادی (ولنگاری نسبی) برخوردار بودند. از سویی دیگر، آن تصویری که لینکش را ارائه کردید، مربوط است به: منبع: «مقاله ی مسعود آذرنوش با عنوان “Hajiabad and the Dialogue of Civilizations”در نخستین کنفرانس Ancient Greece and Ancient Iran, Cross-cultural Encounters ،نوامبر ۲۰۰۶، آتن، یونان.» در این رفرنس، اسنادی از تلاقی فرهنگ ایرانی-یونانی بررسی شده است و این مجسمه هم با همین عنوان ذیل فرهنگ التقاطی ایرانی-یونانی است. (نه فرهنگ صرفاً ایرانی). در حقیقت این مجسمه‌های برهنه ناشی از هجمه فرهنگ دیونوسیوسی یونانی است (نه فرهنگ ایرانی). با تشکر از شما

      همچنین :
      مسیحیان نیز تندیسهای برهنه و نقاشی برهنه دارند ، این چه ربطی به حجاب در بین مسیحیان دارد ؟ چه ربطی دارد ؟ در کلیسای سیستین نقاشی برهنه است اما زنان راهبه با حجاب در همان کلیسا هستند ، حال این ربطی به حجاب مسیحیان دارد ؟ معلوم است که نه ، تنها یک انحراف است همین . چون مسیحیان تندیس و نقاشی برهنه دارند یعنی پس برهنگی در میان آنان بوده است ؟ این در حالیست که اتفاقا حجاب در میان مسیحیان بوده است . دقت بیشتر .

  26. سلام و عرض درود
    در دو مطلب ادیان نت یا به ویلی دورانت استناد کردید یا شاهنامه . شاهنامه و داستانهایش میتوانند مربوط به دورانهای مختلفی باشند اما غالبا مربوط به پیش از ساسانیان است . در همین اشعار اقای فاطمی نمونه اول مربوط به شیرین یک زن مسیحی غیر ایرانی است که محجبه بودنش عجیب نیست و نمونه های دوم مربوط به دوران پیش از هخامنشیست که هم منیژه مربوط به سرزمین توران(که ترک هستند) است نه ایران در مورد تهمینه هم ایرانی نبود و دختر شاه سمنگان و اصالتا تازی بوده است و البته مذهب دیویسنا داشته است نه زردتشتی و مزدیسنا . هنگام عرض ادعای پرطمطراق اینکه کسی تابحال رخم ندیده و صدای مرا هم نشنیده است هم رخش به رستم بود و هم صدایش را رستم میشنید که در ان دوران شوهرش نبود ، این به قول معروف سوتی فردوسی بوده است که شاعر اغراق بیجا نموده که تهمینه ای که نیمه شب به بالین مرد غریبه ای میرود و حجاب برمیدارد و صحبت اغاز میکند چگونه ادعا دارد که تابحال نه افتاب رخش را دیده و نه کس صدایش را شنیده ? رستم هم احمق نبوده که باور کند .
    در هیچ کجای اوستا یا منابع زرتشتی حرفی از حجاب و کم و کیف ان نیامده است. در ادعای کذایی ویلی دوران نقش زنان در اثار باستانی ایران وجود ندارد شما خود در جایی گفتید که هیچ نقش زنی در بیستون و تخت جمشید نیست در حالی که هم در بیستون تصویر اناهید دیده شده هم در تخت جمشید تصویر تعدادی زن با موهای پوشیده و روپوش کوتاه دیده شده است .
    اینکه زنان اشراف با مردم اختلاط نداشتند یا حجاب های شدید داشتند را بنده اصلا قبول ندارم ، مگر پوراندخت از زنان طبقات بالا نبود که در سکه های دوران خودش با موهای برهنه ظاهر شده است ، اینها ادعای بی پایه و اساس است که ویلی دورانت نوشته است ،گر راست میگوید سند دسته اول بدهد وگرنه بنده ده ها روایت از بحث و اختلاط زنان و مردان عصر ساسانی می اورم .
    شما با چند نقاشی عصر رنسانس میخواهید ثابت کنید که نقاشی های برهنه میان مسیحیان از دوران کهن رواج داشته و این ربطی به فرهنگ لباس پوشیدن انها نداشته در حالیکه اینها تحولات عصر رنسانس بود و در تاریخ غرب مسیحی بی سابقه بود، (البته به استثنای روم باستان) در همان دوران رنسانس تقریبا در بین مسیحیان حجاب شکل سخت گیرانه را از دست داده بود . پوشش مو و پوشیدن مقنعه دیگر مرسوم نبود و عصر رنسانس علاوه بر هنر بر پوشش هم تاثیر داشت .
    توجه داشته باشید این این نقاشی های میکل انژ در کلیسای سیستین بر اساس توصیفات کتاب مقدس کشیده شده اند و وجود انها در کلیسا تداعی گر ایات کتاب مقدس است .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی