سالمندان

خانه ی سالمندان

به قلم مدیر سایت

فرهنگ ایرانی
کم نیستند پیرمردها و پیرزن هایی که در خانه ای تنها زندگی می کنند. اینان با مشکلات متعدد مواجه اند: تهیه ی غذا و دیگر احتیاجات زندگی (به فرض که مشکل مالی نباشد)، تنهایی و نداشتن همزبان، احتمال دچار ضعف مفرط شدن یا زمین خوردن و کمک کار نداشتن، فراموشی خوردن دارو در وقت آن، تناسب نداشتن ساختمان با زندگی یک سالمند مثل وجود پله های متعدد، ناتوانی در رعایت نظافت و…
از جمله نگرانی های این افراد این است که در خانه ی خود، در تنهایی بمیرند و کسی متوجه نشود.
اما خانه ی سالمندان استاندارد، همه ی نیازهای سالمندان را تأمین می کند، از قبیل حضور دائمی پزشک، فضای بزرگ و سرسبز (برخلاف خانه ی کوچک سالمند)، وجود افراد فراوان همسال و همزبان و احساس تنهایی نکردن، کمک کار داشتن برای کارهایی که توان آن را ندارد، خبر شدن دیگران در صورتی که مشکل جسمانی برای سالمند پیش آید، امکانات ساختمان هماهنگ با سالمند مانند نبود پله، دارو دادن به موقع به سالمند از سوی کارکنان و ویژگی های رفاهی دیگر. در آنجا می توان زمینه ی ازدواج سالمندان با یکدیگر را فراهم کرد.
طبق فرهنگ ایرانی، زندگی در خانه سالمندان (با این همه مزایا) توهین به حساب می آید! آنجا محل زندگی بی چاره ها و افراد بی کس و کار است! زندگی سالمند در آنجا نشانه ی بی رحمی و بی عاطفه بودن فرزندان آنان است!
بسیاری سالمندان، خطرات فراوان را به جان می خرند و حتی مزاحمت های زیاد برای فرزندان خود و خانواده ی آنها پدید می آورند، ولی حاضر نمی شوند در خانه سالمندان پا بگذارند! فرزندان نیز نگرانند که زندگی بزرگ ترشان در خانه ی سالمندان، توهین به والدین آنها به حساب آید و نگران بدگویی مردمند!
چرا؟ بخاطر یک معضل فرهنگی! کوتاهی رسانه های فرهنگی مثل صدا و سیما در این زمینه را نباید از نظر دور داشت.

فرهنگ اسلامی
در این زمینه باید مجتهدان اظهار نظر کنند اما تا آنجا که می دانم، از نظر اسلام کسی حق ندارد جان خود را به خطر بیندازد.
سالمندی که تنها در خانه ای زندگی می کند و کمک کار ندارد و خطرات جانی او را تهدید می کند و زمینه ی زندگی در خانه سالمندان فراهم است و آنجا بی خطر است، نباید تنها زندگی کند.

یادآوری:
با توجه به اینکه در حال حاضر در مورد خانه ی سالمندان فرهنگ سازی نشده، اگر گذاشتن والدین پیر در آنجا سبب آزار و اذیت آنها می شود و امکان نگهداری آنها در بیرون آنجا وجود دارد، آزردن آنها خلاف شرع است.

همچنین ببینید

نقد فرهنگ ایرانی: کار کردن مدیران مانند زیردستان

به قلم مدیر سایت طبق فرهنگ ما ایرانی ها صاحب کارخانه نباید مثل کارگرانش، چکش …

۲ نظر

  1. سلام البته به شرط اینکه فرزندان به هوای خانه سالمندان اختیارات مال واموال فرد سالخورده را در اختیار خود نگیرند

    تا به نفع خود وبدون رضایت انها در مال انها دخل وتصرف بکنند

    ودر ضمن با والدین خود در خانه سالمندان تماس داشته باشند 

    وانها را فراموش نکنند 

    • مدیر سایت

      درسته، باید مسائل شرعی دیگر را نیز رعایت کرد. تصرف در مال دیگران، خلاف شرع است. صله ی رحم از واجبات است و چه رحمی نزدیک تر از والدین؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code