خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / اهل بیت (ع) / افراط در عزاداری اهل بیت(ع)
آیت الله شبیری زنجانی

افراط در عزاداری اهل بیت(ع)

بنا به گزارش سایت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، ایشان هشدار دادند:
«از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می آورد.
همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، برای جامعه قابل پذیرش نیست. افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد.»

همچنین ببینید

نقد فرهنگ ایرانی: گل برای اموات

به قلم مدیر سایت فرهنگ ایرانی: ما ایرانی ها در چند دهه ی اخیر، در …

۴۶ نظر

  1. با سلام من انسان بی طرف وغیر سیاسی هستم واهل سنت نیستم وسنی مذهب نیستم

    وتمام جنایات القاعده و گروه تروریستی داعش وگروه تروریستی جبهه النصره را صد درصد محکوم میکنم

    من کشتار شیعیان پاکستان وکشتار شیعیان عراق را صد درصد محکوم میکنم

    من سنی مذهب نیستم

    من سلفی نیستم

    اما یک سوال دارم

    اگر سوالم را بپرسم ودوستان به من نگویند  وهابی وسلفی من سوال را میپرسم

     

  2. با سلام  ابتدا یک واقعه در شب عاشورا را با هم بخوانیم

    ینب خاتون علیهاالسّلام گفت: یاوَیْلَتاه! که این بیشتر دل ما را مجروح مى گرداند که راه چاره از تو منقطع گردیده و به ضرورت شربت ناگوار مرگ مى نوشى و ما را غریب و بى کس و تنها در میان اهل نفاق و شقاق مى گذارى، پس لطمه بر صورت خود زد و دست برد گریبان خود را چاک نمود و بر روى افتاد و غش کرد. پس حضرت به سوى او برخاست و آب به صورت او بپاشید تا به هوش آمد، پس او رابه این کلمات تسلیت داد فرمود: اى خواهر! بپرهیز از خدا و شکیبائى کن به صبر، و بدان که اهل زمین مى میرند و اهل آسمان باقى نمى مانند و هر چیزى در معرض هلاکت است جز ذات خداوندى که خلق فرموده به قدرت، خلایق را و بر مى انگیزاند و زنده مى گرداند و اوست فرد یگانه.
    جدّ و پدر و مادر و برادر من بهتر از من بودند و هر یک، دنیا را وداع نمودند، و از براى من و براى هر مسلمى است که اقتدا و تاءسى کند بر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم، و به امثال این حکایات زینب را تسلّى داد، پس از آن فرمود: اى خواهر من! ترا قسم مى دهم و باید به قسم من عمل کنى وقتى که من کشته شوم گریبان در مرگ من چاک مزنى و چهره خویش را به ناخن مخراشى و از براى شهادت من به وَیْل و ثبور فریاد نکنى، پس حضرت سجّاد علیه السّلام فرمود: پدرم عمّه ام را آورد در نزد من نشانید. انتهى.(۷)

    منبع کتاب منتهی الامال حاج عباس قمی جلد اول باب پنجم مقصد ۳ فصل ۲

    برگرفته از ارشاد مفید

    ۷-(ارشاد) شیخ مفید ۲/۹۳ و ۹۴.

    http://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=27654:%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%AF%D9%88%D9%91%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D9%82%D8%A7%D9%8A%D8%B9-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B9%D8%A7-%D9%88-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B4%D9%85%D8%B1-%D9%85%D9%84%D8%B9%D9%88%D9%86&catid=2044&Itemid=2604

     

    • مگه دعوت به صبر و شکیبایی در برابر مصیبت معنیش منع عزاداریه؟ پس امام صادق و امام باقر ع و سائر ائمه که برا امام حسین ع مجلس عزاداری به پا می کردند کارشون درست نبوده؟

      • مدیر سایت

        بنظرم صبر در مصیبت یعنی خلاف شرع نکردن هنگام مصیبت مثلا ناشکری نکردن و…

      • سلام آقای صادقی به اول واقعه توجه بفرمایید :
        خاتون علیهاالسّلام گفت: یاوَیْلَتاه! که این بیشتر دل ما را مجروح مى گرداند که راه چاره از تو منقطع گردیده و به ضرورت شربت ناگوار مرگ مى نوشى و ما را غریب و بى کس و تنها در میان اهل نفاق و شقاق مى گذارى، پس لطمه بر صورت خود زد و دست برد گریبان خود را چاک نمود

        یعنی حضرت زیبنب عزاداری فرمودند وامام حسین ایشان را نهی کردند وفرمودند:

        باید به قسم من عمل کنى وقتى که من کشته شوم گریبان در مرگ من چاک مزنى و چهره خویش را به ناخن مخراشى و از براى شهادت من به وَیْل و ثبور فریاد نکنى،

        • سلام جناب عبدالحق. امام سجاد ع در بدو ورود به مدینه بعد از اسارت به بشیر گفت جلوتر از انها وارد مدینه شود و مرثیه سرایی کند و ورود آنها را خبر دهد. به محض ورود هم مجلس عزا برپا کردند. امام سجاد ع در طول عمر خود به اندک بهانه ای مصائب امام حسین را یاد آور می شدند و می گریستند و دیگران را هم می گریاندند. احادیث متواتری برای ثواب فراوان برای اقامه کنندگان عزای امام حسین و گریه کنندگان بر مصیبت ایشان ذکر شده است حتی از پیامبر و برخی از این احادیث حدیث قدسی است. اسرا وقتی وارد شام شدند یزید که می خواست ظاهر را حفظ کند امر کرد که اسرا را در مکانی در قصرش جای دهند اما حضرت زینب گفت به شرطی که اجازه دهی برای شهدای کربلا عزاداری کنیم. شما جناب عبدالحق عزیر چشمتان را بر این همه روایت بسته اید و فقط چسبیده اید به آن نقلی که هیچ ظهوری در منع عزاداری ندارد. آن نقل فقط دلالت بر منع از جزع و فزع و بی تابی می کند.

          • سلام الان در مراسم عزاداری که برپا میشود هم جزع میشود وهم بی تابی 

          • سلام بازهم تاکید میکنم من بی طرف وغیر سیاسی هستم  وکشتن شیعیان صد درصد محکوم است 

            وکشتن برپا کنندگان عزاداری ها به نظر شخصی من یک جنایت ضد اسلام وضد قرآن وضد انسانیت وضد حقوق بشر وصد درصد محکوم است 

        • و به خاطر همین احادیث است که علمای ما جایز ندانسته اند که انسان در عزای اباعبدالله به بدنش ضرر قابل ملاحضه بزند(فقط در حد سینه زنی و زنجیر زنی متعارف).
          اما در مقابل بسیار در احادیث ذکر شده فضیلت عزاداری و اشک ریختن در شهادت امام حسین و یارانش.
          همچنانکه حضرت زینب نیز با خطابه های غرا و عزاداری در مسیر کربلا تا شام دستگاه بنی امیه را رسوا کرد.

      • سلام آیا با ناخن خراشیدن وگریبان چاک زدن کاری جز عزاداری کردن است که امام حسین آن را نهی فرمودند ؟

      • ۳۶۵ روز عزاداری میکردن؟
        عزاداری یه روز دو روز نهایت ۱۰ روز چهل روز نه همه سال عزاداری.
        من که جز عزاداری چیزی ندیدم

  3. با سلام من ضد داعش وجبهه النصره والقاعده هستم

    من سنی نیستم

    اما سوال من این است که آیا حادثه بالا منع عزاداری نیست؟

    لطفا به سخنان امام حسین توجه کنید

    • حضرت زینب(س) خودشون صاحب عزا هستند و ما جزو محبین و علاقه مندان اهل بیت(ع) مگر امام حسین(ع) این سخن را به ما کفتند! تازه امام حسین(ع) بخاطر تسلی و آرامش دل بانو زینب(س) به ایشان چنین حرفی زدند، نباید همه چیز را با هم قاطی کرد.

       

       

  4. اقای عبدالحق گرامی درود.خیلی وقت است یک پرسشی ذهن بنده را به خود مشغول کرده!با این سخنان شما،نه سنی هستید نه شیعه پس مسلمان نیستید،قاعدتا زرتشتی هم نیستید!البته کلیمی و مسیحی را نمیدانم!میتوانم جسارتا دین شما را بدانم؟!دین یک امر شخصیست.البته اگر دلتان خواست پاسخ دهید لطفا.خواهشا جسارت و «فضولی» بنده را به بزرگواری خودتان میبخشید،سپاسگزارم.

      • با سلام دوست عزیز من دین وعقایدی دارم و اسم حقیقی من عبد الحق نیست

        ولی وقتی نظر میدهم سعی میکنم دید وعقیده شخصی خود را کنار بگذارم ونظر بدهم وبه عنوان یک آدم بی طرف وارد بحث میشوم

        در ضمن من واقعا انسان سیاسی نیستم وگرایش سیاسی خاصی ندارم واگر هم در مسائل سیاسی نظری میدهم نه از بعد سیاسی بودن

        بلکه از نقطه نظر انسانی نظر میدهم

        پس نمیتوانم دین وعقیده شخصی ام را بیان کنم

        در ضمن من ضد  داعش والقاعده وجبهه النصره هستم

         

        • دوست گرامی.همان گونه که عرض کردم به عقیده بنده دین یک امر شخصیست و میتوانید هر عقیده که علاقه دارید داشته باشید،اینکه شما سعی دارید عقاید درونی و شخصی تان را صرفا زمان نظر دادن کنار بگذارید برای بنده بسیار ارزشمند است و میتواند باعث این موضوع شود که یک طرفه به سمت قاضی نروید و به قول شما به همه ابعاد قضایا بپردازید و تحلیل کنید.به هر روی جسارت بنده را ببخشید،میخواستم موضعتان را بدانم.موفق باشید،سپاس از شما

    • خوب شاید خداپرست بی دین باشد!!!!به دینش چکار داری برادر من ببین مطلب چیه و چی میگه طرف

  5. خدا حفظشون کنه آیت الله شبیری رو بسیار حرف معقولانه ای زدن .اما بعضی از عالمان دینی و مردم افراط میکنند .برای بعضی هم که دیگه شده بیزینس و صنعت ودکان …فاجعه مداحان و روضه خوانهای بیسواد  و مردم عوام بی فکر هستن که با کارهاشون باعث بی توجهی به ساحت مقدس شرع و و شبهه در اصل عزاداری امام حسین  و دیگر امامان میشن .

    اما اندوه و ناراحتی و گریه و عزاداری و تکریم و تقدیس و درک شهادت ابالاحرار حضرت ابا عبدالله الحسین ع و یارانشون و  بلا شک معیار و ملاک انسان بودن هست .

    بقول  کورت فریشلر مستشرق آلمانی حادثه و جنایت وارده بر حسین بن علی انقدر بزرگ هست که دیگر جنایت ها در مقابلش به چشم نمیان و قابل مقایسه نیستن

  6. اسلام نه افراط است نه تفریط……اسلام دین اعتدال است.

  7. سلام آقای فاطمی لطفا بفرمایید که آمار دقیق جمعیت اهل سنت ایران چه قدر است؟

    یکی از اقوام ما میگوید جمعیت اهل سنت ایران زیر یک ملیون نفر است 

    به نظر من بین ۵تا ۷ملیون است 

    وبیشتر نیست وزیاده روی شده است 

    لطفا شما آمار دقیق را بیان بفرمایید 

    یا لا اقل بگویید حرف من  درست است یا حرف فامیل ما؟

     

    • مدیر سایت

      نمی دونم

    • سیاوش امیرشاهی

      سلام. سران جامعه اهل سنت ایران تلاش میکنند که بگن جمعیت سنّی های ایران به ۲۰ میلیون نفر رسیده !
      ولی این آمار دروغ هست.
      درسته که اهل سنت دارن تلاش میکنن که با زیاد بچه آوردن (حداقل ۴ زن و ۱۰-۲۰ بچه) جمعیت اهل سنت رو زیاد کنند، اما دقت کنید این طرح به طرز عجیبی با شکست روبرو شده است. یعنی سنی ها از شیعیان بیشتر بچه میارن. اما تو کردستان خیلی از جوونای سنّی بی دین و ضد دین شدند و خودشون رو کورد مادی مینامن ! یعنی از قبیله ماد ! آقای فاطمی ! الان ۹۰ % صفحات ضد اسلامی تو فیس بوک رو سنّی زاده های کردستان مدیریت میکنن. یعنی آمار بی دینی بین سنی های کرد خیلی زیاد شده. چون فرق اهل سنت از لحاظ معنویت گرایی بسیار ضعیف هستند و حتی سنّی های صوفی هم معنویت خودشون رو از امام علی (ع) میگیرن. از طرفی تو بلوچستان هم درسته که سنی ها بچه زیاد دارن ولی آمار مرگ و میر هم زیاده ! چون رعایت بهداشت اونجا ضعیف هست و بیماریها فراوون. وبا و سل و حصبه و بقیه بیماریها که تقریباً تو نقاط دیگه کشور مشکلی نداره، اونجا ولی خیلی خطرناکه.

      مسئله دیگه گرایش خیلی از مردم سنی به تشیع هست. یکی از دوستان من در سپاه قدس کردستانه. روحانی هم هست. میگه تا حالا خیلیها به من مراجعه کردن و خواستن شیعه بشن. یه عده زیادی هم شیعه شدن و از ترس جونشون علنی چیزی نمیگن. قضیه مباهله کردستان هم باعث شد بین علماشون تزلزل ایجاد بشه.

      حتی تو سیستان بلوچستان هم هر سال بیشتر عزادران تو دسته روی های محرم، سنی ها هستن.
       

      • سلام جناب امیر شاهی من به سنی ها ویا شیعیان بی دین شده کاری ندارم به جمعیت صوفیه ومعنویت اهل سنت کاری ندارم 

        آمار دقیق اهل سنت ایران را اگر دارید لطفا بگویید 

         

        • سلام عبدالحق عزیز.

          بله همین مقدار ۷-۸ میلیون شاید.

          ولی آمار درست و دقیق از سنّیها وجود نداره. چون تو اکثر مناطق حاشی کشور (نوار مرزی) شیعه و سنی با هم زندگی میکنن. حتی با هم ازدواج میکنن. من یکی از دوستام تو سپاه قدس کردستانه میگه اونجا بعضی مناطق شیعه و سنی قاطی هستن. طرف میگه شیعه ام ولی نمازش رو به تکتف (با دست بسته) میخونه. یا طرف میگه سنّی هستم ولی میوندار هیئت هست و پای ثابت روضه خونی امام حسین ! ازدواج شیعه و سنی تو اون مناطق کاملاً عادی هست و بچه هم شُسنی هستن ! یعنی ترکیب شیعه و سنی !!!!

      • سلام این روزها همایش مبارزه با تکفیر در قم برگزار میشود کار خوبی است 

        ولی فکر نمیکنید این همه کنایه زدن به اهل سنت مناسب گفتمان ضد تکفیری نیست؟

        • سلام. بیشتر شرکت کنندگان تو اون کنفرانس ضد تکفیر، علمای سنّی هستند. کسی کنایه نزد. با سلام و صلوات اومدن ایران و قراره تو کنفرانس شرکت کنن. کسی بهشون بی احترامی نکرد.

    • امار اهل تسنن در ایران حدود ۱۰ میلیون نفر است که قریب به یک میلیون نفر در تهران زندگی میکنن و هیچ مسجدی برای عبادت ندارند

  8. سلام اکثریت صوفیان جهان اهل سنت هستند 

    این دفاع از اهل سنت نیست 

    ولی این همه کنایه زدن شما زیاد جالب نیست

  9. با سلام آقای امیر شاهی من شما را انسان دانایی میدانم وشما را دوست دارم ومن اهل سنت نیستم وسلفی نیستم واز گروههای تروریستی چون داعش وبوکوحرام وطالبان بیزار هستم ولی اعتقاد دارم به مردم ایران اعم از شیعیان ایران اعم از اسماعیلیان وزیدیان ایران اعم از حنفی وحنبلی وشافعی ومالکی وسلفی واباضی  واهل القرآن وقرآنیون واعم از زرتشتی وکلیمی ومسیحی وارمنی وآشوری وصائبی وبی دین باید احترام گذاشت
     

  10. با سلام استاد امیر شاهی من فکر کنم جمعیت اهل سنت ایران بین ۵تا ۷ملیون است واز این تعداد بیشتر نیست

    وآمار بیشتر اغراق است

    وفامیل ما میگوید جمعیت اهل سنت ایران زیر یک ملیون نفر وحداکثر یک ملیون نفر هست

    • مدیر سایت

      من حدس می زنم در مورد جمعیت اهل سنت مبالغه شود و افرادی به اشتباه افتاده اند. علت این توهم این است که تکنولوژی و کسب و کار سبب مهاجرت بیشتر شده. مثلا شنیده ام در قم هم عده ای اهل سنت ساکنند اما اینان مهاجرند مثل بسیاری از مردم دیگر که مهاجرند اما عده ای خیال می کنند که این بخاطر ازدیاد جمعیت است.

          من شخصا معتقدم اهل سنت در آینده ای نه چندان دور به تشیع خواهند گروید چون سطح آگاهی مردم رو به گسترش است و خود شما هم شیعه خواهی شد

    • خیلی بیشتر از این تعداده بیشتر از ۱۰ میلیون امار دادن اما بنظر خیلی بیشترم هست

  11. من رقم دقیقی از جمعیت اهل سنت ندارم اما اگر به مناطق سنی نشین کشور دقت کرد شاید بشه براورد کرد عمده جعیت بلوچهای ایران اهل تسنن بلوچها عمدتا در سه استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان و مقداریشون هم کرمان حضور دارن استان کردستان عمدتا اهل تسنن به همراه بیشتر کردهای ساکن در آذربایجان غربی جنوب استان فارس محدوده شهرهای لار و گله دار که جمعیت قابل توجهی هستن عمده عربهای استان بوشهر واقع در حاشیه خلیج فارس محدوده بندر طاهری و عسلویه جمعیت قابل توجهی از اهل سنت هم در هرمزگان حضور دارن به طور مثال جزیره قشم و مناطق روستایی زیادی در این استان عمده جمعیت ترکمنها که ساکن خراسان شمالی و استان گلستان هستن مناطفی از استان خراسان به طور مثال شهر تربت جام در شمال ایران منطقه تالش مقداری اهل تسنن شنیدم داره جمعیت قابل توجهی از اهل تسنن مهاجر هستن در خارج کشور بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر امارات کویت قطر و تعدایشون هم مهاجر شدن امدن شهرهای شیعه نشین مثل مشهد و شیراز و تهران و نقاطی هم در بعضی جاهای دیگه کشور هست که انها هم جمعیت اهل تسنن دارن ولی محدود هستن و اسمشون رو نیاوردم

    • مدیر سایت

      با این حرفها نمی توان به آمار جمعیت اهل سنت حتی تقریبی دست یافت

      • مدیر محترم سایت دیدم بعضی عزیزان که نظر دادن تصور کردن جمعیت اهل تسنن فقط در استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان حضور دارن هدف از بیان مناطق سنی نشین که به صورت خلاصه و محدود گفته ام این بود که عزیزان بدانند جمعیت اهل سنت در مناطق وسیعی از کشور حضور دارن و جمعیت انها رو نباید کوچک فرض کرد!!!!!!!!

        • مدیر سایت

          پراکندگی آنها در استانهای مختلف نشانه ی زیاد بودن جمعیت آنها نیست. زرتشتی ها هم در خیلی شهرها پراکنده اند اما به معنای جمعیت میلیونی آنها نیست

  12. جناب مدیر سایت شما جمعیت اهل تسنن کشور را با جمعیت زرتشتی ها مقایسه کردین که این مقایسه اشتباه است اولا به این دلیل که مناطقی  از کشور که اهل تسنن  در آنها حضور دارند بسیار بیشتر از مناطقی است که زرتشتی ها در انجا حضور دارند دوما به این دلیل که زرتشتی ها در هر نقطه ای از کشور که زندگی میکنند در اقلیت هستن مثلا در شهر یزد با این که جمعیت زرتشتی ها زیاد است بازهم نسبت به جمعیت مسلمان شهر در اقلیت هستن ولی اهل تسنن در بعضی مناطق مانند سیتان و بلوچستان در اکثریت هستن در ضمن کسانی که سفری به منطق مرزی کشور داشته اند مشاهده کرده اند که جمعیت بلوچها یا ترکمنها یا کردهای اهل تسنن در استانهای کرد نشین و آذربایجان غربی کم نمی باشد!!!!!

  13. مردونه عبدالحق عضو داعش کودک کشه یا القاعده یا ال سعود جنایت کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code