خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / ملاک خوبی و بدی در اسلام «نژاد» نیست

ملاک خوبی و بدی در اسلام «نژاد» نیست

به قلم مدیر سایت
برخلاف آنچه زرتشتی ها به «نژاد آریایی» توجه افراطی دارند، معیار خوبی و بدی در اسلام «عمل انسان» است که سرنوشت او را در دنیا و آخرت تعیین می کند. به روایتی توجه کنیم:
شخصی به نام طاووس، امام سجاد(ع) را در کنار کعبه می بیند که مشغول راز و نیاز با خداست و از عذاب قیامت به خدا پناه می برد و به شدت می گرید.
طاووس جلو رفت عرض کرد: یا بن رسول اللّه! این جزع و فزع براى چیست؟ ما گناهکاران و نافرمانان باید چنین کارهایى بکنیم، نه شما که پدرت حسین بن على، مادرت فاطمه زهراء و جدّت رسول خدا(ص) است!
حضرت فرمود: هیهات، هیهات، اى طاووس! سخن از پدر و مادر و جدّم براى من مگو. خداوند بهشت را براى کسى آفریده که اطاعتش کند و کار نیک انجام دهد، هر چند غلامى حبشى باشد و جهنم را براى کسى خلق کرده که او را نافرمانى کند، هر چند آقازاده اى قریشى باشد. مگر نشنیده اى که خداى متعال مى فرماید: «آنگاه که در صور دمیده شود آن روز میانشان نسبت خویشاوندى نباشد و از حال یکدیگر نپرسند»؟ (سوره مؤمنون، آیه ۱۰۱)
به خدا قسم که فرداى قیامت هیچ چیز به کار تو نیاید، مگر کار شایسته اى که پیشاپیش مى فرستى. (بحار الأنوار، ج ۴۶، ص ۸۱، ح ۷۵)

متن کامل حدیث
عن طاووسِ الفَقیهِ: رَأیتُهُ [أی الإمامَ زینَ العابدینَ(ع) ] و هُو یطوفُ مِن العِشاءِ إلَى السَّحَرِ و یتَعبَّدُ، فلَمّا لَم یرَ أحَدا رَمَقَ السَّماءَ بِطَرْفِهِ، و قالَ: إلهی، غارَت نُجومُ سَماواتِک، و هَجَعَت عُیونُ أنامِک، و أبوابُک مُفَتَّحاتٌ للسّائلینَ، جِئتُک لِتَغفِرَ لی و تَرحَمَنی و تُرِینی وَجهَ جَدِّی محمّدٍ صلى الله علیه و آله فی عَرَصاتِ القِیامَهِ. ثُمّ بَکى و قالَ: و عِزَّتِک و جَلالِک، ما أرَدتُ بمَعصیتی مُخالَفَتَک، و ما عَصَیتُک إذ عَصَیتُک و أنا بِک شاک، و لا بِنَکالِک جاهِلٌ، و لا لِعُقوبَتِک مُتَعَرِّضٌ، و لکنْ سَوَّلَت لِی نَفسی و أعانَنی على ذلک سِترُک
المُرخی بهِ علَی، فالآنَ مِن عَذابِک مَن یستَنقِذُنی؟! و بِحَبلِ مَن أعتَصِمُ إن قَطَعتَ حَبلَک عَنّی؟! فوا سَوأتاهُ غَدا مِن الوُقوفِ بَینَ یدَیک، إذا قِیلَ لِلمُخِفِّینَ: جُوزوا، و لِلمُثقَلینَ: حُطّوا، أ مَعَ المُخِفِّینَ أجوزُ، أم مَعَ المُثقَلینَ أحُطُّ؟! وَ یلی! کلَّما طالَ عُمری کثُرَت خَطایای و لَم أتُبْ، أ ما آنَ لی أن أستَحیی مِن ربِّی؟! ثُمّ بکى و أنشَأ یقولُ:
أتُحرِقُنی بالنّارِ یا غایهَ المُنى؟! فأینَ رجائی؟! ثُمّ أینَ مَحبّتی؟!
أتَیتُ بأعمالٍ قِباحٍ زَرِیهٍ و ما فی الورى خَلقٌ جَنى کجِنایتی!
ثُمّ بکى و قالَ: سُبحانَک تُعصى کأنّک لا تَرى، و تَحلُمُ کأنّک لَم تُعْصَ، تَتَوَدَّدُ إلى خَلقِک بحُسنِ الصَّنیعِ کأنَّ بِک الحاجَهَ إلَیهِم، و أنتَ یا سیدی الغَنِی عَنهُم، ثُمّ خَرَّ إلَى الأرضِ ساجِدا.
قالَ: فدَنَوتُ مِنهُ و شُلتُ بِرأسِهِ و وَضَعتُهُ على رُکبَتی و بَکیتُ حتّى جَرَت دُموعی على خَدِّهِ، فاستَوى جالِسا
و قالَ: مَنِ الّذی أشغَلَنی عَن ذِکرِ ربِّی؟! فقلتُ: أنا طاووسٌ یا بنَ رَسولِ اللّهِ، ما هذا الجَزَعُ و الفَزَعُ، و نَحنُ یلزَمُنا أن نَفعَلَ مِثلَ هذا و نَحنُ عاصُونَ جانُونَ؟! أبُوک الحُسینُ بنُ علی، و امُّک فاطِمَهُ الزَّهراءُ، و جَدُّک رسولُ اللّهِ(ص)!
قالَ: فالتَفَتَ إلَی و قالَ: هَیهاتَ هَیهاتَ یا طاووسُ، دَعْ عَنّی حَدیثَ أبی و امِّی و جَدِّی، خَلَقَ اللّهُ الجَنَّهَ لِمَن أطاعَهُ و أحسَنَ و لَو کانَ عَبدا حَبَشیا، و خَلَقَ النّارَ لِمَن عَصاهُ و لَو کانَ ولَدا قُرَشیا، أ ما سَمِعتَ قولَهُ تعالى: «فإذا نُفِخَ فی الصُّورِ فلا أنْسابَ بَینَهُم یوْمَئِذٍ و لا یتَساءلونَ» و اللّهِ، لا ینفَعُک غَدا إلّا تَقدِمَهٌ تُقَدِّمُها مِن عَمَلٍ صالِحٍ. (بحار الأنوار، ج ۴۶، ص ۸۱، ح ۷۵)

همچنین ببینید

به فرزندی گرفتن پسر از سوی مادر، مورد تشویق شایست ناشایست، برخلاف دختر!

به قلم مدیر سایت جای تعجب است که شایست ناشایست ـ کتاب دینی زرتشتی و …

۴ نظر

  1. آقای فاطمی یک سوال دین رستم چه بوده؟ خیلی ها میگن زرتشتی بوده میخوام ببینم راسته یا نه؟

  2. نژاد پرستی محمد پیامبر عرب!
    همانا الله عزوجل ۷ آسمان را آفرید و طبقه بالائی‌ آن را برای مسکنش انتخاب نمود و هر کسی که خواست در آسمانهایش ساکن کرد و فرزندان آدم را از میان مخلوقاتش برگزید و از میان فرزندان آدم، عرب را انتخاب کرد و از میان عرب مضر ( یکی از قبائل اصلی عرب) را و از میان مضر قریش را برگزید و از میان قریش بنی هاشم را و از میان بنی هاشم مرا انتخاب نمود،
    من از میان بهترین‌ها در بهترین‌ها هستم؛
    پس کسی که عرب را دوست بدارد مرا دوست داشته است و کسی که بغض عرب را داشته باشد بغض مرا دارد.
    ۱_بحار الأنوار – علامه المجلسی ج ۳۷ ص ۵۵
    ۲_سیره الحلبیه – حلبی ج ۱ ص ۴۵
    ۳_معجم الکبیر -طبرانی ج ۱۲ ص ۳۴۷
    ۴_کنز العمال – متقی الهندی ج ۱۲ ص ۴۵
    ۵_مجمع الزوائد – هیثمی ج ۸ ص ۲۱۵

  3. پاسخ به ایمان:

    ۳۰۰ حدیث در مصادر شیعه و سنی و چندین آیه در قرآن وجود دارد که در منطق اسلام، نژاد ارزش ندارد

    آنچه نقل کردید مجلسی در بحارالانوار از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری نقل کرده که این کتاب (تفسیر منسوب) کتابی جعلی است. همچنین حدیث مربوط به برتری عرب بر سایر امتها ساخته بنی امیه است که متأسفانه در برخی مصادر اهل سنت هم وارد شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code