+
خانه / احکام / احکام اسلامی / انگشتر نقره / نانو ذرات نقره، خاصیت آنتی باکتریال
انگشتر نقره / نانو ذرات نقره، خاصیت آنتی باکتریال

انگشتر نقره / نانو ذرات نقره، خاصیت آنتی باکتریال

به قلم سید محسن فاطمی، دانشجوی کارشناسی ارشد انرژی معماری دانشگاه تهران
در مجلسی خانوادگی بحثی مطرح بود مبنی بر استفاده ی ائمه(ع) از انگشتر و نیز سفارش ایشان به استفاده از رکاب نقره برای آن. روایات متعددی گفته شد که همگی علاوه بر تاکید به رکاب نقره، استفاده از سایر فلزاتی نظیر آهن را نیز نهی کرده بودند. در همین حین، یاد کلاس های درس دانشگاه افتادم و مناسب دیدم در پی مباحث، کاربردهای امروزی نقره را ذکر کنم که تاییدی است علمی بر سخن ائمه(ع).
نقره خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد. از همین رو در گذشته از ظروف نقره برای پخت و پز استفاده می کرده اند. و یا حتی شنیده ایم که در قدیم، برای جلوگیری از عفونت زخم های مجروحان جنگی از سکه های نقره استفاده می شده. دانشمندان علم نانو می گویند وقتی در مقیاس ریز از ذرات نقره استفاده می شود، خاصیت ضدباکتری آن به مراتب افزایش می یابد. از این رو شاهد راه یافتن نانوذرات نقره به حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی، پزشکی و حتی ساختمان سازی هستیم.سید محسن فاطمی
نانو ذرات نقره با بدن انسان سازگاری بالایی دارند. حال آن که برای باکتری ها و قارچ ها سمی هستند. لذا می توانند کاربرد بسیار زیادی در محیط های انسانی  داشته باشند. در زیر، به برخی از کاربردهای آن در صنعت ساختمان سازی اشاره می کنم:
. استفاده از ترکیبات لعاب کاشی و سرامیک های بهداشتی در محیط هایی مانند بیمارستان ها و کارخانه های تولید مواد بهداشتی و یا خوراکی.
. استفاده در ترکیب مصالح سطوح در اماکن عمومی نظیر بیمارستان ها برای ممانعت از انتشار و بیماری زایی باکتری ها.
. استفاده با ترکیبات دیگری از نانو ذرات(اکسید تیتانیوم) در نمای ساختمان ها و ایجاد نماهایی با خاصیت های آنتی باکتریال، خودتمیزشوندگی، تصفیه کننده ی هوا و یا حتی تولید اکسیژن.
. استفاده در ترکیب رنگ ها برای جلوگیری از رشد میکروب ها و قارچ ها و در نتیجه عدم رنگ پریدگی اشیا و نمای ساختمان ها.
این ها تاییداتی هستند برعلم ائمه(ع) از مسائلی که در ورای دانش بشر آن زمان بوده است.
متأسفانه هنگام مطرح شدن روایات مربوط به استفاده از رکاب نقره برای انگشتر در مجلس مذکور، تأکید ناقل بر این بود که چون ما ائمه را قبول داریم و آن ها سفارش کرده اند، پس به دنبال دلایل نمی گردیم و پذیرای دانش ایشان هستیم. گرچه پیروی از سخن ائمه به طور خاص در این زمینه به سلامت ما کمک می کند و یقینا کار درستی است؛ اما اعتقاد بنده بر این است که با چنین طرز فکرهایی که به اندکی و پوسته ای ظاهری از دریای دانش ائمه بسنده می کنند، ما در مسائلی به پیش پا افتادگی استفاده از انگشترهایی که برای بدنمان ضرر ندارد خواهیم ماند. حال آن که با در دست داشتن چنین منابع عظیم دانش که به آن ها معتقد بوده و به بر حق بودن آن ها ایمان داریم، و نیز مواد خام علمی که از سیره ی ائمه در درست داریم، اگر اندیشیدن را نیز سرلوحه قرار دهیم، یقیناً جامعه ی مسلمان، جایگاه والاتری خواهد داشت. همان گونه که خداوند متعال در قرآن ذکر کرده است، کوه و زمین و آسمان و هرچه در آن است، نشانه هایی هستند برای کسانی که می اندیشند.
آرزوی قلبی من است که روزی برادران و خواهران مسلمانم، با گذر از پوسته ها و با استفاده از قدرت اندیشه که خداوند متعال به انسان عطا کرده، به سطحی بالاتر از دانش که ائمه به اشارتی ما را بدان رهنمون ساخته اند دست یابند. جامعه ی انسانی و علی الخصوص مسلمان، لایق زندگی زیبا در پس اندیشه است.

۱۵ نظر

  1. در پاراگراف یکی مانده به آخر ابراز تاسف شما مبهم است؛ تاسف خوردید که چرا ناقل چنین حرفی زده یا تاسف خوردی که چرا ما سخنان ائمه را پی گیری نمی کنیم و به ظاهر آن بسنده می کنیم؟

  2. اینکه مثلا گفته شود اسلام بر انگشتر نقره تاکید کرده و اتفاقا علم هم برای فلز نقره چنین و چنان خواصی کشف کرده خوب است، اما نگوییم آنچه را علم کشف کرده یقینا دلیل تاکید اسلام بر انگشتر نقره است.

  3. تأسف از ظاهر بینی و افکار بسنده جو به ظواهر است. تأسف برای کسانی که چهارده قرن است پای افکارشان را فراتر از ظواهر نگذاشته اند. اگر نقره و تأکید بر آن در چهارده قرن پیش مطرح شده است، جای تأسف دارد که امروز پس از قرن ها هنوز کسانی باشند که راجع به انگشتر نقره حرف بزنند و بگویند ما کاری به دلایل نداریم و همه چیز را می پذیریم. اتفاقا اگر شما ائمه را منبع علم می دانید، باید کار به دلایل داشته باشید. ائمه اگر در این زمان بودند، متناسب با این زمان حرف می زدند. اما عده ای هستند که با وجود زندگی در زمان حال، همچنان در گذشته گیر کرده اند.
    کسانی که چهارده قرن پیش کسی برایشان نگفته است نقره خاصیت ضد باکتری دارد، اکنون در تمام صنایع از آن استفاده می جویند. اما ما چه؟

  4. این هم یکی از دلایل است.
    در متن ادعایی نمی بینم مبنی بر این که تاید علم همه ی دلیل است.

  5. تشکر از توضیحی که راجع به تاسف ارائه شد. حرف متینی است. اما پیام دوم من یک مطلب کلی بود و ناظر به متن اصلی نبود. صرفا خواستم نکته ای را یادآوری کرده باشم که سالها پیش استاد مطهری گویا به مهندس بازرگان تذکر داده بود. از نظر استاد شهید(نقل به مضمون) تایید علمی جستن برای آموزه های دینی خوب است اما برهان متقن جستن از میان دستاوردهای علمی ممکن است ضربه ای به دین باشد. علم لحظه به لحظه در حال پیشرفت و اثبات و ابطال است. ممکن است دانشمندان امروز چیزی کشف کنند و ما به عنوان یک مسلمان معتقد بگوییم آنچه را امروز دانشمندان کشف کردند دلیل محکمی برای فلان آموزه ی دینی است اما بعد از چند مدت اثبات شود که آنچه را دیروز دانشمندان کشف کرده بودند کاملا باطل بوده آنگاه ما میمانیم حوض خالی مان، بهانه جویان فرصت را غنیمت شمرده و می گویند حتما آن آموزه دینی هم آموزه ای غلط بوده. چنانچه در مورد نظریه تکامل انواع داروین یک چنین اتفاقی افتاد. با این حال این سخن شما که نگاه ما مسلمانان به دین یک نگاه صرفا عبادی و اعتقادی است و دین را از منظر علمی مورد کاوش قرار نداده ایم از نظر قاصر من حرف درستی است.

  6. البته شما احادیث را نیاوردید اما طلا و نقره در ان دوران فلز های ارزشمند بودند که به صورت سکه و پول هم در می امدند ، احتمالا علت تاکید امامان به نقره تحریم طلا برای مردان بوده باشد و بس !
    ضمنا امامان باید علت تاکید روی نقره را میگفتند .
    اگر طلا حرام باشد چه فلزی برای انگشتر جایگزین ان میشد که ضمن ارزشمند بودن در برابر اب و هوا هم مقاوم باشد ؟
    برای اینکه بدانید پیامبر و امامان از خاصیت انتی باکتریال نقره خبر نداشتند خدمتتان عرض کنم که تحریم طلا برای مردان کاملا خرافی و از نگر علمی اشتباه است ، در هیچ ژورنال علمی یا دانشگاه معتبری گزارش نشده که طلا برای مردان مضر باشد ، این مزخرفاتی که سایت های اسلام گرا و مذهبی راجع به کاهش گلبول های قرمز خون و کم خونی در مردان میبافند همه دروغ و بی اساس است !
    اگر راست میگن مدرک از یک دانشگاه یا ژورنال معتبر ارایه بدن !!!

    • من هم در آن مجلس حضور داشتم. یک روایت این بود که انگشتر شخصی از آهن بود و پیامبر ص او را از این کار منع کرد.
      در همان تپه ی مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد که گزارش دیدار از آن را در همین سایت گذاشتم (http://www.raherasti.ir/%D9%87%D9%86%D8%B1-%DA%A9%D9%87%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%87%DB%8C%DA%86%DA%A9%D8%B3-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF/) گوشواره و انگشتر شخصی را دیدم که از جنس آهن بود.
      من از این جهت با شما موافقم که اگر خود معصومان ع فلسفه ای را برای حکمی بیان نکردند آنچه بعنوان دلیل آن حکم به ذهن ما می رسد معلوم نیست درست باشد بلکه صرفا در حد احتمال قابل قبول است. مثلا همه می گویند: فلسفه ی حجاب، تحریک نشدن مردان است در حالی که از احکام شرعی بدست می آید چنین فلسفه بافی درست نیست. یا اینکه ممکنه ما یک چیز را بعنوان فلسفه ی حکمی بگیم و درست باشه اما در کنارش فلسفه های دیگر هم باشه که ما متوجه نشدیم

    • آناهیتا شما همیشه نیمه ی خالی لیوان رو میخای ببینی و همیشه با بدبینی به مسایل نگاه میکنی، چیزی که الان ثابت شده رو نمیخای قبول کنی و چیزی که هنوز ثابت نشده و امکان ثابت شدنش وجود داره رو هم با قاطعیت میگی که اشتباهه، فلسفه ی حرام بودن طلا برای مردان رو نمیدونم شاید بخاطر این باشه که چون طلا جزو زیورآلات زنان هست و یه جورایی خیلی زنانست، حالا اگر فردا علم به این نتیجه رسید که طلا برای سیستم بیولوژیکی بدن مرد اثر بد میزاره اونموقع چی میخای بگی؟

  7. آقای فاطمی ! حالا دیگه میخوای تمومه قوم فاطمی رو به ما معرفی کنید ،عمه خانم که ابراز وجود فرمودن آقازاده همینطور حالا دیگه فقط آقا دادش مونده بود!!!؟..چش نخورید ..همتون دانشمند اسلامی هستین… به رگ ایرونیتون رفتین اگه نه عرب تنبل تر از این حرفان…بجز آقا دادش دیگه کی مونده؟منتظر بعدیش هستیم…

  8. فکر کنم عبارت«متأسفانه هنگام مطرح شدن روایات مربوط به استفاده از رکاب نقره برای انگشتر در مجلس مذکور، تأکید ناقل بر این بود» باید به صورت « هنگام مطرح شدن روایات مربوط به استفاده از رکاب نقره برای انگشتر در مجلس مذکور، تأکید ناقل بر این بود که متاسفانه» ویرایش بشه تا از ابهام در بیاد.

  9. جناب صادقی متن درست نوشته شده است. ایراد من به شخص ناقل و اندیشه هایی امثال مال ایشان است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس