خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / فلسفه بافی برای سفره هفت سین و بی توجهی به توهین به آتش در چهارشنبه سوری

فلسفه بافی برای سفره هفت سین و بی توجهی به توهین به آتش در چهارشنبه سوری

به قلم مدیر سایت
یکی از کارهای نادرست دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ بافتن آسمان و ریسمان به هم است تا برای آداب و رسوم زرتشتییان، فلسفه هایی معقول و منطقی درست کند.
او در یکی از سخنرانی های خود در مورد نوروز چنین گفته است:
«سفره ی هفت سین که دست کم از هفت سینی باید تشکیل شود (یک:) انسان های سر سفره و کتاب مقدس نماد خداوند بزرگ. (دو:) سپیدی مانند شیر و تخم مرغ نماد وهومن (نیک منشی). (سه:) آتش شمع و چراغ، نماد اردیبهشت (بهترین راستی). (چهار:) سکه، نماد شهریور (چیرگی بر نفس). (پنج:) میوه جات و آنچه از زمین بر می آید نماد سپندارمزد (مهر و فروتنی). (شش:) آب و شربت، نماد خرداد (دانش اندوزی و رسایی). (هفت:) گل و گیاه، نماد امرداد (جاودانگی).
امید که همه ما بتوانیم این هفت پایه عرفان زرتشتی را دریابیم و از خودشناسی و خداجویی آغاز کرده و با پیمودن آن شش دیگر به جاودانگی برسیم.» (دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۱۰۹)

الف) پژوهشگران در مورد چگونگی سفره ی هفت سین در نوروز، در گذشته، اختلاف نظر دارند. یک نظریه این است که در زمان ساسانیان هفت ظرف که از چین می آوردند و به آنها «چینی» می گفتند، در سفره ی نوروز می گذاشتند و در آنها انواع خوردنی ها را می گذاشتند. کلمه ی «چینی» به مرور به «سینی» تغییر یافت. (ر. ک: از نوروز تا نوروز، موبد کورش نیکنام، ص ۳۶)
ظاهرا دکتر خورشیدیان اشاره به این نظریه دارد. اما متوجه نشدیم که چگونه انسان ها درون یکی از این سینی ها می نشستند تا جزئی از محتویات هفت سینی به شمار آیند؟!
ب) وقتی که برای چیزی فلسفه ای را ذکر می کنیم (حتی اگر از ذهن خود ببافیم) باید ارتباطی میان آنها باشد. چگونه سکه می تواند نماد چیرگی بر نفس باشد؟! بله اگر گفته می شد که مثلا با این امید سکه گذاشته می شود که در آینده زندگی پررونقی داشته باشیم، تا حدی قابل قبول بود.
همچنین چه رابطه ای است بین آنچه از زمین می روید با فروتنی؟! آب و شربت چه ربطی به دانش دارند؟! ارتباط بین سفیدی تخم مرغ با نیک منشی چیست؟! و…
گویا آقایان قائل به ربط نیستند!
ج) مورد پنجم و هفتم قابل ادغام است.

دکتر خورشیدیان در ادامه می گوید:
«چهارشنبه پایان سال را با آتش افروزی درست و پریدن بر روی آن، زردیمان را به آتش دهیم تا بسوزاند و سرخی و شادابی را از او برگیریم.» (دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۱۰۹)

دکتر خورشیدیان آنقدر در تلاش است آداب رسوم ایرانی را به نفع زرتشتی ها مصادره کند که حتی رفتارهایی را می پذیرد که بر خلاف اصول مسلّم زرتشتی است. مسلماً پریدن از روی آتش، توهین به آن به حساب می آید و به هیچ وجه با اعتقادات زرتشتی سازگاری ندارد اما وی به این کار تشویق می کند!
اگر آتش آنقدر قدرت دارد که زردی ما را از بین ببرد، چرا هنگام نزدیک شدن به آن، بر صورت خود پنام می بندید تا آلودگی از دهان به آتش سرایت نکند؟! در حالی که می دانیم آتش، آلودگی را از بین می برد.

دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص 109دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۱۰۹

شناسنامه دهش فرهنگی یا لرک مینوی

۳۶۱۴

تدوین: اسفند ۱۳۹۵

همچنین ببینید

اهمیت یافتن نوروز در عصر صفوی

به قلم حجت الاسلام رسول جعفریان علامه مجلسی که نقش مهمی در تبین و باز …

۶ نظر

  1. با سلام ؛ آخر تخم مرغ را چه به بهمن ؟ بهمن یکی از بزرگ ترین امشاسپندان بوده ، آنوقت تخم مرغ را نماد او قرار دادند؟ اینها به مقدسات آیین خویش هم بی احترامی میکنند .
    آتش شمع و چراغ را باید به آذر ربط میدادند برای چه اردیبهشت ؟ مگر پسر اهورامزدا کم قدرت دارد ؟ چرا پسر او را نادیده میگیرند ؟ ؛ خب دخترش را که آوردند (سپندارمذ) چرا پسرش را نمی آورند ؟ چرا بین دختر و پسر فرق میگذارند ؟ .

  2. درود
    سینی ربطی به چینی ندارد ، سین احتمالا از واژه هندواروپایی thing که سین خوانده میشه ریشه داشته باشه که به معنی چیز هست ! سفره هفت چیز!
    سپیدی مانند شیر و تخم مرغ نماد وهومن و نیک منشی ؟ چه ربطی داره ؟ بهمن ایزد موکل و حامی حیوانات سودمند است حالا تخم مرغ و شیر که از حیوانات سودمند به دست میان نماد وهومن نیست ؟ نیک منشی یعنی افرینش نیکو ، خب این شیر و تخم مرغ نماد همان حیوانات سودمند است دیگه !
    چطور سکه نماد شهریور و چیرگی بر نفس است ؟ ایزد شهریور نگهبان فلزات و بنا به گفته بندهش حامی فقرا و بینوایان است ،اوست که وظیفه پاداش دادن در جهان مینوی را بر عهده دارد ، پس چرا سکه ای که سر سفره است نماد چیرگی بر نفس و جلوگیری از گناه و کمک به مستمندان نباشه ؟ واژه شهریور به معنی شهریاری مطلوب است که همین سکه میتواند نماد شکوفایی اقتصادی و خیر و برکت باشد .
    سپندارمز نگهبان و موکل زمین و طبیعت است و رستنی ها میتواند نماد او باشد ،سپندارمز یا سپند ارمیتی از لحاظ واژه شناسی به معنی فروتنی پاک و مقدس است .سپند(پاک و مقدس) ارمیتی (فروتنی و بردباری)
    در مورد بقیه هم باید به توانایی های ایزدان در اوستا و متون مذهبی مراجعه کنید مثلا خرداد نگهبانی اب را برعهده دارد و همچنین به کمال و رسایی و دانش در اوستا یاد شده ، اب نماد اوست .

  3. لیایید به جای تین همه تکرار مکررات خرافات از ادیان بزداییم اگر معتقد به دین و ماندگاری ان هستید امروزه انچه راجب دین هست کسی سحن نمیگوید همه حرافات را دین نامیده اند ودنیایی مجازی از دین را ترویج میکنند بر خلاف ادعای بعضی ایا بین دین و خرد نفاهمی هست یا قدرت اندیسه و خرد را در باور زینی جایی نبست ایا نمینوان انهارا اشتی داد شاید از مناقشات کاسته شود و نوجه خود را به سازندگی منوجه کنیم. .

  4. چهارشنبه سوری ربطی به آیین زرتشتیت ندارد.

    مشکل زرتشتیان با چهارشنبه سوری و پرش از روی آتش جنبه سیاسی دارد.

  5. آتش تنها عنصری در طبیعت هست که دیده میشود و گرما و نور دارد ولی فضایی را اشغال نمیکند
    و بهمین جهت اهمیت دارد. شما عربها بهترست بفکر آیین خرافی و جهالت طواف سنگهای کعبه و
    خرافات صفا و مروه باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code