خانه / جمعیت شناسی / جمعیت زرتشتیان / جمعیت زرتشتیان در دنیا!
دکتر اسفندیار اختیاری

جمعیت زرتشتیان در دنیا!

به قلم مدیر سایت
آقای اسفندیار اختیاری ـ نماینده ی زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی ـ در مصاحبه با سایت ایسنا چنین گفته است:
«در مورد آمار جمعیت زرتشتیان در کل دنیا، اطلاعات دقیقی وجود ندارد و آمار متفاوتی حتی تا ده میلیون نفر هم ذکر شده است.»
او با عبارت «ذکر شده است» از زیر بار مسئولیت این ادعا شانه خالی کرده و آن را به عهده ی دیگران گذاشته است اما کسی که در چنین مسندی تکیه زده و دارای اطلاعات بالاست باید حساب شده تر سخن بگوید. نباید آماری را ارائه کند که نادرستی آن روشن است.

قرائن زیر نادرستی ادعای فوق را نشان می دهد:
ـ طبق نوشته ی مری بویس، بر اساس آمارگیری سال ۱۹۷۶میلادی جمعیت زرتشتیان دنیا ۱۲۹ هزار نفر بود. (زردشتیان باورها و آداب دینی آنها، ص ۲۶۲)

خجسته میستریـ موبد خجسته میستری ـ از پارسیان هند ـ در مصاحبه با مجله هفت آسمان در سال ۱۳۸۷ اذعان کرده است که نسل جدید زرتشتیان، زیر بار این دین نمی رود و از سوی دیگر، کسی نمی تواند به این دین بپیوندد.
به هر حال موبد میستری از اینکه جمعیت زرتشتیان رو به کاهش است، ابراز ناراحتی می کند.
ـ سایت های معتبر زرتشتی از کاسته شدن جمعیت زرتشتیان، اظهار نگرانی می کنند. برخی از آنها جمعیت زرتشتی ها را کمتر از دویست هزار نفر خوانده اند. سایت دیگر جمعیت زرتشتیان در سال ۲۰۲۰ میلادی را حدود ۲۶۰۰۰ نفر پیش بینی کرده است. آن یکی به بازدیدکنندگان التماس می کند تا راهی برای جلوگیری از کاهش جمعیت زرتشتیان ارائه کنند.
با این حساب آیا ده میلیون زرتشتی را حتی می توان احتمال داد؟!

همچنین ببینید

هدف از مبالغه در معرفی ایران باستان

به قلم مدیر سایت چرا اینقدر ایران باستان به ویژه عصر هخامنشی را علم می …

۳۱ نظر

  1. مهم این نیست که جمعیتشون چقدره.مهم خدمات ارزنده ای که با این همه مصیبتی که سرشون اومده  به جهانیان ارزه داشتند.

    ما مسلمونا ۱.۵ میلیاردیم.چه کردیم؟؟؟ همش در حال جنگیم سر بریدن یک دیگر.الان در عراق سوریه چه می گذرذ.هر دو لا اله اله الله می گویند ولی سر هم دیگر رم می برند.این همه ادم هایی دارن به خاطر دین کشته میشن.تالا از اول خلقت به خاطر بلایایی طبیعی نمردن.

    مشکل کجاست.؟؟؟؟؟مشکل اینه هر دینی که به قدرت می رسه می خواد بقیه ادیانو لت و پار کنه با تکیه به زورش.همینی که الان خلافت اسلامی داره سر مسیحیا مسلمونای شیعه ایزدی ها میاره.

     

  2. همینکه در دین اسلام ، ترک اسلام به هر دلیلی : موروثی بودن و یا جغرافیایی بودن ، برابر با ترس از ارتداد و مرگ است، نشانه ضعف شدید آن است.
    اگر بدنبال آمار بهتر هستید ، انتخاب عقیده را آزاد بگذارید تا مشاهده کنید چقدر از ایرانیان به ادیان زرتشتی یا مسیحی و یا بی دین شدن گرایش پیدا کرده اند.
    اگر همچین جرأت و جسارتی پیدا کنید ، که البته با تاریخ درخشان اسلام خواهید دید که آمار ایرانیان از اسلام خارج شده بسیار تکاندهنده خواهد بود.

  3. درود بر شما زرتشتیان…فریب برخی تاریخ نویسای بی خود عرب رو که قصد هجو شما رو دارند نخورید اونها کتاباتون و عقایدتون رو زیر پا گذاشتند .

  4. خوش بود چون محک تجربه آید به میان تاسیه روی شود هرکه د رأن غش باشد این انقلاب باعث شد که با توجه به فشار ها از افتصا دی سیاسی وفساد چشم جوانان بازتر بشه وبه کنکاش بپردازندو اکنون دین ز دشتی بین مردم از جایگاه بالایی برخورداربشه ودوباره زردشت به ایران برگرده

  5. سلام عرض ادب خدمت استاد فاطمی گرامی

    نزدیک یک سال میشه به سایت شما متاسفانه سر نزدم خدا به شما اجر و صبر عنایت کنه که هنوز با حوصله با جماعت توهمی و… هنوز بحث میکنید

    یادمه نزدیک یک سال و نیم قبل جناب موبدیار مهران غیبی بخاطر اینکه فقط شما یکی از مطالب ایشون رو نحوانده بودین بدشون اومد و قهر کردن و از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کردن

    در واقع ندیدن که شما پنج ساله که با جماعتی بی سواد که حتی در دیکته فارسی مشکل دارن بحث اعتقادی و تاریخی و فرهنگی میکنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    بازهم از الله متعال طلب صبر و پاداش اخروی برای شما عزیز دارم قطعا طبق حدیثی از رسول خدا هستند کسانیکه پیوسته از این دین دفاع کنند مثل شما خدا خیرتون بده خدا کنه دیگران هم از شما الگو بگیرن و بفهمند که مجوسی ها با چه شدت و کینه و حرصی به اسلام عزیز می تازند…

  6. در بین پیروان بحق هر دینی؛ از بهترین انسان ها تا بدترین آدم ها وجود دارد. پس شاید اشتباه است دین را معیار سنجش بنی آدم قرار دهیم. همیشه درصدی هم هستند که واقعاً از دینی پیروی نمی کنند، در بین آنها نیز از بهترین انسان ها تا بدترین آدم ها وجود دارد.
    گذشته از این که چه طرز فکری داریم، معیار اصلی تمام اعمالی است که یک شخص انجام می دهد؛ از وقتی که غرورش بر او تسلط یابد. و غرورش او را کنترل کند؛ به عصبانیت وادارد؛ به حسادت وادارد؛ به انتقام گیری وادارد؛ به دعوا وادارد؛ به دشمنی وادارد؛ به جواب دادن وامی دارد؛ و … بله غرور وظایفِ زیادی دارد؛ بسیار پیچیده و دقیق عمل می کند. برای درک پیچیدگی های آن به عمری بیشتر از ۵۰۰۰ سال نیاز است.
    همۀ ما یک عمر را با غرور؛ در کنار غرور؛ و مطابق میل غرورمان زندگی می کنیم، و نمی دانیم چرا اینقدر حسادت می کنیم؛ چرا اینقدر دروغ می گوئیم؛ چرا اینقدر از حق دیگری برای خود بر می داریم؛ چرا فقط ایراداتِ دیگران را می بینیم؛ چرا اینقدر دشمن داریم؛ چرا پشت سرمان این همه حرف می زنند؛ چرا فکر می کنیم از دیگران برتریم؛ چرا نمی توانیم با مخالفان خود رفتار کنیم؛ چرا احساس می کنم نقطه نظر مk تنها نقطه نظر است؛ چرا نمی توانم بپذیرم که دیگرانی وجود دارند که از من بهترند؛ چرا فقط به خودم فکر می کنم؛ … غرور صفتِ مشترک همۀ ما انسان هاست. چون در یک عمر کامل حتی نمی توانیم وجودش را که دارد ما را کنترل می کند؛ حس کنیم. همواره در محل امنی خارج از درکِ ما ساکن است و روی ما کنترل کاملی دارد.
    وظیفۀ مشترک ما انسان هاست که تجربیات مبارزه با غرورمان را در یک یا چند کتاب برای دیگران بنویسیم؛ کتاب هر شخص متفاوت خواهد بود؛ برداشت هر کس متفاوت خواهد بود؛ و راهی دیگر را پیشنهاد می کند. تجربیاتمان را برای دیگران بگوئیم، از دیگران برای غلبه بر صفت های منفی کمک بگیریم. این مبارزه است که در کنار فعالیتِ روزانه باید همه گیر شود. حالا ما بجای این همکاری داریم چکار می کنیم؛ که هنوز اولین کتاب به این منظور را کسی نمی شناسد. آیا نیاز به این همکاری را کسی قبول کرده است. شاید آدم هائی که آنها را متواضع یا فروتن می خوانیم، نیاز به این همکاری را سریع تر قبول کنند؛ چون چیزهائی را دارند حس می کنند.
    کنترل شدن ما توسطِ غرور، ضعف مشترک ما آدم هاست. برای شناخت این ضعف همکاری همۀ انسان ها مورد نیاز است. راهی بیابید تا قدری تواضع و فروتنی بین مردم رواج یابد؛ تا طرح این همکاری مقدور شود. من عقیدۀ خاصی در این مورد دارم. چه کسی این همت را شروع کند؛ چه کسی از بین انسان ها یافت نشود؛ که این کار را بکند، مسیر زندگی ما با سرعتی معمول به جهت درست هدایت می شود.
    چهارشنبه ۲۵/۰۱/۱۳۹۵

  7. کسی که اسلام رو ترک کنه مجازاتش مرگه شما با این روش مردم رو به زور میخواین مسلمان نگه دارید.اگر شهامت دارید تبلیغ دین رو ازاد بگذارید وببینید مردم چگونه به ادیان زرتشتی و مسیحی و حتی بی دین میگروند اون یک میلیاردونیم مسلمان امار کاملا جعلیه مجازات تغییر دین در براب مرگ خود نشاندهنده ی ضعف این دین بیابانی است.

  8. با این همه قوانین جمهوری اسلامی تابع اسلام ، قرآن و نظر علماست. ( اعدام فرد به دلیل خروج از دین ) . البته من هم فکر می کنم چنانچه شرایط آزادی افراد در ابراز تمایلات دینی و … فراهم بشه آمار گرایش به ادیانی چون زرتشت جا به جا شود. آیا موافقید ؟

  9. درود بر همه
    جالبه با اینکه ادعا دارید این دین پیروان اندکی داره و رو به نابودیه اینهمه زمان میزارید تا این دین رو ضعیف و پر ایراد معرفی کنید بهتر نیست زمان تون رو صرف کاری دیگه ای کنید چون این دین به گفته شما به سمت نیستی داره پیش میره

  10. با سلام و درود.اصولا در قرن حاضر بیشتر دین ها و بویژه ادیان سامی به نابودی نزدیک میشوند.البته در مورد زرتشتی های نوین بر پایه گاتاها محوری نتیجه وارون است.بدلیل خردورزی گاتاها و اندیشه ناب زرتشت سپنتمان این کیش اهورایی همچنان باقیست.تازیان و یا عربها و ترکان سلجوقی و صفویه نتوانستند این کیش را نیست کنند شما ها نیز نتوانید و آب را بیهوده در هاون آبکش گون تان نکوبید.

    • این همون انحرافیه که باید ازش بترسین. تمام ادیان سامی نوعی نژادپرستی سازمان یافتن که در پشت عرفان پنهانند.
      شاید عدم حقانیت این دینها ثابت بشه اما اونها با ثروت اندوزی به سلاح علم مجهز میشن تاجایی که مثلا “مبدا پیدایش انسان را طوری بیان و اثبات میکنن که در واقع پیدایش و حرکت خودشونه و بقیه شواهدو رفته رفته نادیده میگیرن یا پاک میکنن”. البته این یک مثال از هزارها بود. راه نجات از دست اونها به آگاهی بیشتر و با سرعت بیشتر و تلاش بیشتر نیازمنده. که این باید مبتنی بر شناخت وسواس گونه و وابستگی عمیق به تاریخ و فرهنگ آریایی باشه وگرنه محکوم به شکسته. مثلا روزی پیرو دین زرتشتی شدی که در واقع منافع همین افرادیو که ازشون دوری میکنی دنبال میکنه و یا خودت با دستان خودت آبروی خودتو کم رنگ میکنی.

  11. جمعیت‌خیلی‌مهم‌است‌‌تازمانی‌که‌هیزم‌بر‌اتش‌بگزاری‌شعله‌ات‌زندمیماند‌شاید‌پیامم‌را‌نخوانی‌‌حالا‌‌هر‌دینی‌کشورهایی‌دارد‌شهرهایی‌حکمرانان‌وارتشهایی‌۱میلیارد‌جمعیت‌کجا‌و۱۰۰واندی‌هزار‌نفر‌کجا‌خیلی‌فرقه‌ها‌وایسم‌های‌تازه‌تاسیس‌حتی‌طالبان‌وداعش‌یکی‌دوساله‌ره‌دو‌سه‌هزار‌ساله‌میروند‌اما‌تو‌ناتوانی‌هیچ‌فکر‌کردی‌وقتی‌بابا‌گفت‌‌وظیفه‌تو‌نگهداری‌از‌این‌اتش‌است‌چه‌پیامی‌داشته‌هروقت‌که‌ترسیدی‌کهروشناییت‌را‌از‌دست‌بدهی‌‌وتلاش‌کردی‌هیمه‌ی‌بزرگی‌گرد‌اوردی‌شجاعی‌از‌باد‌وبارانمی‌رهانی‌وخوراکش‌میدهی‌،،،،اه‌زره‌توشتره،بیچاره‌‌بابا‌جان،،،

  12. کردستان عراق مذهب آزادشد نیمی زرتشتی شدن درکشور های اسلامی اگه قوانین آزاد باشه خیلی میشن ایران که بیش از هشتاد درصد به زرتشت علاقمند هستن

  13. ایران بیش از پانزده میلیون نوزرتشتی داره

  14. حکومت تغییر کنه اکثریت مردم ایران تغییر نام به پارسی میدن و همینطور تغییر دین از دست ظلم اسلام (آخوند نماینده الله) در این ۴۱ سال، پاینده ایران

  15. شما هر چقد میخواین زورتونو بزنین ، نظر نماینده زرتشتی درسته چون ما میلیون ها نفر نو زرتشتی داریم از جمله خود من و خونواده من ، اسلام تموم شد مردم مثل دوران صفویه و قاجار و حتا پهلوی نا آگاه نیستن ، خواهید دید در فردای ایران وقتی دین آزاد بشه چند نفر مسلمان باقی می مونن ، زرتشتی گری از بین نمیره و حتا اگه همه زرتشتی ها بمیرند ، این دین در تاریخ می مونه و به نیکی هم می مونه ، اسلام ولی همه اش پلیدی و زشتی است ، اسلام تمام شد ، داعش تموم شد ، اسلام یعنی داعش

    • زرتشت ایرانی
      در زمان ساسانیان ازدواج با محارم مثل خواهر و مادر رواج داشته
      و اسنادش از منابع مختلف در سایت وجود دارد و می توانید مطالعه کنید
      از شما به عنوان یک نو زرتشتی سوال دارم
      آیا ازدواج با محارم خوب است یا بد ؟
      اگر این نوع ازدواج خوب است دلایلش از نظر شما چیه ؟
      چون دینشون در آن زمان این نوع ازدواج ها را تایید میکرده !

    • افرادی که می گویند حکومت تغییر کند مردم ایران تغییر نام میدن مگه قبل انقلاب اسم شاه محمد رضا یا رضا یا احمدنبود شما چند تا شاه یا وزیر در قبل انقلاب می تونی نام به بری که اسمشان پارسی بوده باشد.
      اولاً جناب ایران تا افرادی مثل من زنده هستن آن اتفاق نخواهد افتاد دوماً حتی اگر حکومت تغیر کند یا هر اتفاقی بی افتد عشق مردم ما به حسین تغییر نمی کند مردم ما محب اهل بیت هستند وقتی معاویه دستور داد تا بر سر منبر ها به امام علی توهین کنند همین مردم سیستان و بلوچستان که سنی هستند به معاویه نامه زدن که ما جزیه می دهیم ولی به علی فحش نمی دیم این سرزمین از گذشته تا کنون
      مردمانش محب اهل بیت بوده اند هر وفت که نام فاطمه و محمد و علی از محبوبیت افتاد حرفتان را قبول می کنم اگر آن گونه که شما می گویید باشد همچین نامی مردم ما نمی گزاشتند.
      جناب زرتشت ایرانی شما اسلام را نشناختی داعشی ها از دین منحرف شده اند همین داعشی ها بچه شیعه سر می برند آنوقت شیعه را به داعشی ها نصبت می دهی اگر همین شیر بچه های شیعه مدافع حرم نبودند الان داعشی ها درون ایران بودند اگر تشیع یعنی داعش ما نبودش نمی کردیم و به آنها کمک می کردیم.
      نمی دانم جمعیت زرتشتیان چقدر است ولی تا بیست سال آینده بنا بر تحقیق موسسه PEW دین اول جهان اسلام است در تمام قاره ها به غیر از آفریقا آن هم با تبلیغ های زیادی که مسیحیان در آنجا می کنند رشد اسلام از بقیه ادیان بیشتر است.

      • اصلا چنین نیست هموطن متعصب اتفاقا پیش بینی شده تمام ادیان مخصوصا اصلا از بین خواهد رفت در شصت سال آینده در جریان باشید زنده باد ایران و ایرانی

        • شیخ زکزاکی فقط تو یه قلم ۲۰ میلیون نفر رو تو آفریقا شیعه کرد بعد میای میگی تا شست سال دیگه تمومه؟😂
          پس چرا هی دارن تعداد مسلمانان تو دنیا بر اساس آمار زیاد تر میشن؟! اونایی که بصورت موروثی مسلمون میشن بلاخره یه حدی دارن، بقیش چی؟!
          اینکه نظام گاهی وقتا از دین بد استفاده کرده شکی نیست ولی دین یه چیز شخصی هم هست بین خود فرد و خدای خودش!! تو دنیایی که زندگی هی سخت تر میشه و پوچی ارزش های مادی که هی بیشتر میشه مردم بیشتر به دین گرایش پیدا میکنن چون دین برای ادامه زندگی یه محرکه، عامل امیده ، انگیزه سازه برای گذشتن از سختی زندگی!!
          اونی که از دین جدا میشه ، میشه مث علی کریمی، مصی علی نژاد، کسایی که زندگی معنوی رو گذاشتن کنار پس خیلی راحت بزرگترین ارزششون که کشورشون هست رو میفروشن!!
          زرتشتیان یا نو زرتشتیان امروز هم همینن!! مادی گرا و فاقد ارزش های معنوی!! مایوس نادان(امید دانا) نمونه زنده این چیزی هست که میگم!!

  16. بله پیش بینی شده در شصت سال آینده ادیان به خصوص اسلام از بین خواهد رفت چه کسی با چه معیاری رو کاری نداریم هر کی هر چی گفت ما بلافاصله کپی می کنیم جناب خودت ببین تعصب رو کی داره کسی که از روی عناد یک ادعای سست رو فوری کپی می کنه متعصب نیست؟

  17. محمد آزادی طلب

    زرتشتیان از گذشته اقلیت بسیار کوچکی بودند و طبیعی است که جمعیتشان اندک باشد .
    از طرفی دین زرتشت یک دین تبلیغی هم نیست در صورتی که دین بهائیت اگرچه مثل زرتشتیان اقلیت بسیار کوچکی هستند اما برخلاف دین زرتشتی و دین یهودیت اهل تبلیغ بوده و مثل اسلام و مسیحیت داعیه جهان شمولی دارد . در جایی خواندم که بهائیان با تبلیغ طی دو دهه جمعیت خود را دو برابر و از سه و نیم میلیون به هفت میلیون رساندند .
    اما دین زرتشتی چنین نیست و حتی در دوران ساسانیان که دین رسمی کشور بوده و موبدان در داخل ایران با تبلیغ سایر ادیان و ارتداد ایرانیان مخالف بودند و مزدک و مانی را به قتل رسانوند اما داعیه ی جهان شمولی و رسالت جهانی در گسترش این دین را نداشتند . بنابراین از آنجا که دین زرتشتی دین تبلیغی هم نیست از طریق تبلیغ هم نمی تواند بر تعداد پیروان خود ولو اندک مثل بهائیت بیفزاید .
    اما سوالی از شما دارم که می خواهم جواب شما را بدانم . هدف شما از راه اندازی این سایت در نقد عقاید و باورهای دین زرتشت چیست ؟ آیا مقابله با رویکرد باستان گرابان افراطی و عده ی بسیار قلیلی از نسل جوان تحت تاثیر آنها است که در حالی که از دین زرتشت چیز زیادی جز همین عدم شرک و گفتار و پندار و کردار نیک نمی دانند و می گویند اعراب مسلمان فاتح به زور ما را مسلمان کرده و ما به دین آبا و اجدادی خود برگردیم می باشد ؟
    اگر چنین است که من دلیل چندانی برای این کار نمی بینم چون همان طور که نوشتم این نسل جوان بسیار قلیل از دین زرتشت و عقاید آن چه درست و معقول و زیبا و چه غلط و خرافی اطلاع چندانی نداند و در واقع بیشتر در اسم زرتشتی اند .
    بماند که اکثریت قریب به اتفاق نسل جوان روگردان و مرتد شده از اسلام بی دین حال یا خداباور با خداناباور می شود و به ندرت مسیحی یا مدعی زرتشتی گری می شود .
    به هر حال منتظر پاسخ شما در هدفتان از نفد دین زرتشتی هستم .

    • من مدیر سایت نیستم ولی میخام صحبت هات رو کمی کامل کنم!!
      و حرفایی که زدی بیشترش رو موافقم که بله اکثرا بعد از بیرون اومدن از اسلام به اتئیست های با تفکر باستانگرایی افراطی تبدیل میشن!! نمونش مجیدرضا رهنورد بود که استوری هاش منتشر شد که نشون میداد که اون هم دقیقا پیرو همین تفکرات بوده!!(خدا کنه اخر عمری توبه کرده باشه)
      اما با این حال مردم ایران میشه به جرات گفت دین پرست ترین و خداپرست ترین مردمان تاریخ هستن چه حالا چه دو هزار سال پیش چون وقتی به تاریخ ایران نگاهی میندازیم متوجه میشیم که تفکر اتئیستی و خداناباوری و اشخاصی که پیرو این تفکر بودن تقریبا هیچ جایگاهی توی سلسله رویداد ها و دستاورد های بزرگ فرهنگی ایران هیچوقت نداشتن!! دین مداری یکی از اصلی ترین خصوصیات ماست به همین خاطره که غرب سعی میکنه تو جوامعی مث جامعه ما با استفاده از جادوی رسانه دین رو از جامعه ما بگیره و ما میبینیم کسایی که به اصطلاح تو ایران اتئیست میشن دچار نوعی خودباختگی و تسلیم پذیری دربرابر اون جاذبه مصنوعی مدرنیته غرب میشن و هویت خودشون رو عملا به فراموشی میسپارن!! اینقدر که به این باور میرسن هرچی غرب به اسم مدرنیته تجویز میکنه ما هم باید رعایت کنیم وگرنه ما با تعریف غرب جهان سومی عقب افتاده هستیم!! وقتی هم به واقعیت توخالی غرب پی میبرن دچار نوعی سرخوردگی و نفرت نسبت به کشور و جامعه و فرهنگ خودشون میشن!!
      من هدف مدیر سایت از راه اندازی این سایت رو دقیق نمیدونم ولی یه چیزی رو میخوام یادآوری کنم!!
      تو دوره شاه این دو پدر و پسر سعی داشتن با استفاده از تفکر باستانگرایی به صورت سیستماتیک اسلام رو از جامعه ایران حذف کنن!! سال ۱۹۶۰ یه رمانی به اسم «کوروش بزرگ» نوشته هارولد لمب منتشر شد که زندگینامه واقعی کوروش نیست!! تو اون زمان بخاطر قدرت گیری هرچه بیشتر اسلام تو ایران و نفوذ بیش از پیش روحانیون درون جامعه ، محمدرضا شاه با همدستی امریکایی ها این کتاب رو تو سالگرد جشن های ۲۵۰۰ ساله به طور گسترده پخش میکردن بین مردم تا یه جور حس ناسیونالیستی رو تو جامعه تزریق کنن علیه دین اسلام!! اصلا اصلی ترین هدف برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله همین بود!! قرار دادن ملیت در برابر مذهب!! هردو شاه میخواستن ایران رو به کشوری با روکش باستان گرایی ایران باستان ولی با محتوای کاملا غربی تبدیل کنن که دین هیچ جایگاهی توش ندارشت!! خب تو وقتی باستان گرایی رو دربرابر مذهب قرار میدی این دو تفکر باهم سرشاخ میشن و یکی اون یکی رو زمین میزنه!! تفکر باستانگرایی که چیزی جز یه پوسته خالی نیست همیشه از تفکر مذهب شکست میخوره و همین مذهب شیعه اون تفکر ملیگرایی رو از زمین بلند میکنه!!
      شما نگاه میکنی با همین اسلام شیعه ایران میتونه سه تمدن اعراب و ترک عثمانی و غرب رو تو سوریه و عراق شکست بده!! همین اسلام شیعه بعد از قریب به چهار قرن ابزار قدرتی به ایران میده که میتونه باهاش دربرابر تفکرات وهابیت و اخوانیت و سلفیت و صهیونیسم بایسته و حتی اونا رو عقب بزنه و برای اولین بار بعد از مدت ها ایران خاکشو از دست نمیده!! گستره گفتمان و نفوذ ایران رو از دریای مدیترانه تا افریقا گسترش داده و حتی دستاورد های علمی و نظامی داخل کشور هم از این تفکر شیعه ناشی میشه!!
      من و کسایی مث من به این خاطر با تفکر باستانگرایی مشکل داریم چون تو عمل واقعا به اندازه شیعه به درد ایران نمیخوره!! پهلوی ها چقدر از خاک ایران رو دادن؟!مگه خودشون رو ملیگرا نمیدنستن!!تاریخ ایران باستان تا جایی خوبه که به درد الان ما بخوره و چیزای زیادی داره که به درد ما میخوره!!
      این جماعت مارو متهم به عرب پرستی میکنن ولی خودشون صب تا شب پای تلوزیون اینترنشنال سعودی میشینن و تمام لیدر های سیاسی شون مزد بگیر اعراب شدن!! همشون از دم!! یکی مث مجیدرضا رهنورد که خودش رو کوروش پرست یا ایران پرست میدونست تحت تاثیر رسانه عربستان و یه ابله به اسم علی کریمی میاد دو نفر رو میکشه!!
      ما با تفکری که خروجیش ضد منافع ملی باشه مخالفیم ، میخواد ایرانگرایی باشه یا تفکر لیبرالیسم یا حتی تفکر دینی افراطی!!
      دین زرتشتی و پیروانش امروزش هم تحت تاثیر بهاییت قرار گرفتن و تقریبا همشون آلوده به غربگرایی شدن!! کلا تفکر باستانگرایی آلوده به غربگراییه!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code