ائمه بقیع

توسل و تبرک

به قلم مدیر سایت

در سفر به مکه و مدینه در تیرماه ۱۳۹۱ با چند تن از وهابی ها در مورد توسل به پیامبر(ص) و ائمه(ع) بحث هایی داشتم. در اینجا می آورم:

سلام به پیامبر در نماز
به یک روحانی وهابی گفتم: اگر باید مستقیم از خدا درخواست کرد نه با واسطه ی پیامبر و امامان، چرا
به یکدیگر التماس دعا می گید؟
ـ ما از انسان زنده درخواست دعا می کنیم. وقتی کسی مرد تمام می شود و حرف زدن با او معنا ندارد.
ـ پس چرا در نماز به پیامبر سلام می کنید و می گید: «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته»؟
ـ پیامبر به ما فرموده که اینطور نماز بخوانید ما هم اینطور نماز می خوانیم.
ـ اگر او سلام ما را نمی شنود آیا پیامبر کار لغو و بیهوده به ما یاد داده؟
او حرف خود را تکرار کرد و چیزهای دیگر پیش کشید و بحث را عوض کرد.

پیراهن یوسف
در مکه محل تولد پیامبر معلوم است و به صورت کتابخانه در آمده است. ایرانی ها با دست کشیدن به دیوار کتابخانه تبرک می جستند. در آنجا با دو وهابی در مورد این رفتار ایرانیها بحثمان شد. ادعا داشتند چنین کاری شرک است و باید فقط از خدا چیز خواست.
به آنها گفتم: مگر یعقوب پیراهن یوسف را به چشمانش نمالید و با این کار بینا نشد؟ آیا این کار شرک است؟
یکی گفت: یعقوب با اذن خدا شفا گرفت.
گفتم: ما هم به اذن خدا شفا می خواهیم.
دیگری گفت: این داستان دروغ است.
وهابی دیگر جوابش را داد که این قضیه در قرآن آمده و دروغ نیست.

حجت الاسلام صادق حائری جمدر کنار ضریح پیامبر(ص)
دوست گرامی حجت الاسلام صادق حائری جم برایم تعریف کرد: در کنار قبر رسول خدا یک ایرانی با سختی پارچه ای را برای تبرک خواست به ضریح بمالد. یک روحانی وهابی این رفتار را که دید آن پارچه را به طرفی پرتاب کرد و گفت: از آهن کاری بر نمیاد.
من جلو رفتم و به آن روحانی گفتم: اگر من از قرآن دلیل بیاورم که کار او عیب ندارد قبول می کنی؟
ـ بگو.
ـ در قرآن آمده که چشمان یعقوب با لباس یوسف بینا شد. چطور می شود که لباس یوسف شفا دهد اما ضریح پیامبر، که رحمه للعالمین است، شفا ندهد؟!
آن شخص با اشاره ی دست و با تندی گفت: رح رح؛ برو برو.

ضریح ائمه بقیعضریح ائمه بقیع(ع) پیش از تخریب

در قبرستان ابوطالب
همین ها که می گویند وقتی انسان مرد تمام می شود، در کنار درب ورودی قبرستان ابوطالب در مکه، به اموات سلام داده شده و از خداوند برای آنها طلب عافیت شده است.

اعتراف یک روحانی
یک روحانی در صحن مسجد النبی بعد از نگاه زیرچشمی به اطرافش تا بداند کسی سخنش را نمی شنود، به من گفت: همه ی کارهای شما درست است جز لعن صحابه.

مرداد ۱۳۹۱

همچنین ببینید

لات ایرانی

چگونه یک لات ایرانی سبب شیعه شدن زوج وهابی شد؟ / بوسه ربطی به توحید و شرک ندارد

به قلم مدیر سایت دوستی روحانی خاطره ی زیر را از قول یک روحانی که …

۳۵ نظر

  1. دعا و توسل با صفات خداوند در تناقض است ، وقتی به خداوند میگید به فلان بیمار ، فلان فقیر یا ان مظلوم کمک کن در واقع مهربانی و اجساس خود را به رخ خداوند ظالم و بی احساس میکشید ، تو گویی در حضور شاهی سنگدل طلب شفاعت گروهی مظلوم را میکنید !
    خدا داناترین و مهربان ترین است و نیازی به تذکر ،توسل و اشارات شما به مهربانی ندارد ، اگر خدا برای خوبی به دعا و توسل شما نیاز داشته باشد مهربان ترین نیست چرا که شما ازو مهربان ترید !
    بدتر از ان توسل به امامان ، به امام میگم که نزد خدا شفاعت فلان بیمار بکنه ، پس ان امام از خدا مهربان تر است که دلش برای بیمار میسوزد و ولی خدا دلش نمیسوزد و تنها به احترام ان امام شفا میدهد …
    همه جای اسلام طنز و سفسطه و تناقض است !

    • مدیر سایت

      ـ با این حساب طبق گفته ی شما اصلا نباید دعا کرد.
      ـ مشکلاتی مثل فقر نشانه ی ظلم خدا نیست ممکنه در اثر ظلم دیگران، شخص فقیر شده.
      ـ واسطه قرار دادن امامان برای شفای بیمار، به معنای این است که امامان نزد خداوند آبرو دارند و خداوند بخاطر آنها، دعا را زودتر مستجاب می کنه مثلا بچه می تونه مستقیم از پدرش چیزی بخواد اما گاهی برادر بزرگترش را واسطه می کنه تا از پدر آن را بخواهد. این بمعنای مهربانتر بودن برادر نیست

      • اگر پدر دانای مطلق باشد و از همه چیز اگاهی داشته باشد نیازی نیست بچه چیزی از پدر بخواد بلکه پدر مهربان و دانا به همه چیز خودش ان خواسته را میداند و براورده میکند البته اگر مصلحت بداند ، بنابرین درخواست از این پدر احمقانه است و همچنین گفتن به برادر یا همان امام هم صحیح نیست چرا که ان امام از خدا مهربان تر نیست که امام دوست داشته باشد ولی خدا دوست نداشته باشد براورده کند ، اگر خدا دوست ندارد پس چرا امام مخالف رای او دوست دارد ؟
        امامان نزد خدا ابرو دارند ، درست اما انها فراتر از من و شما نیستند شما ارتباط خدا به انسان رو مثل شاه (خدا)و رعیت(مردم) و وزیر (امام)جلوه میدید !
        اگر این قاعده که شما میگید درست باشد و خدا به خاطر امامان دعاها را مستجاب کند پس مهربانی از جانب خدا وجود ندارد و خدا مهربان نیست بلکه امام مهربان تر از اوست ! بله دعا از اساس اشتباه است ، حتی درخواست از خود خدا هم اشتباه است چرا که ان دانای مطلق به تمام خواسته ها و نیاز های ما داناست و نیازی به گفتن نیست و مهربان ترین است چنانکه نیازی به تذکر مهربان تری ندارد .
        در هر حال من اینو از روی فلسفه عرفانی خود مسلمانان گفتم و اطمینان دارم درست است پس دیگه ادامه ندید !

        • مدیر سایت

          ای بابا! وقتی که ما از خدا چیزی می خواهیم به این معنا نیست که او خبر از نیاز ما نداره و ما با دعا داریم خبرش میکنیم.
          وقتی کسی مهربان شد به این معنا نیست که هرکاری رو بکنه. وقتی که شخصی در اثر گناه، گرفتاریهایی در این دنیا براش پیش میاد. این شخص اگر از خدا بخواد مشکلش برطرف بشه چه ربطی به نامهربانی خدا داره؟

        • ارتباط انسان با خدا باید دو طرفه باشه، اگر قرار باشه که انسان بالاترین و زیباترین ارتباط رو که همان ارتباط با خدای خودشه برقرار نکنه که اصلا زندگی معنا پیدا نمیکنه، انسان وقتی با خدای خودش ارتباط برقرار میکنه متوجه میشه که طرف مقابلش بی نیاز مطلقه و خودش رو اگر هم در رفاه و آسایش مطلق باشه نیازمند و فقیر میبینه در مقابل آن ذات بی نیاز و عجز و نیاز میکنه، فلسفه دعا همینه و بس، حدیث داریم به این مضمون که خدا به ملایکه میگه اجابت دعای این بنده ی مرا به تاخیر اندازید چون میترسم با گرفتن حاجتش دیگه به درگاه من سرنزنه، گرچه بنده ی واقعی خودش رو در تمام شرایط فقیر به درگاه خدا میدونه به همون دلایلی که گفتم.
          فلسفه توسل به بزرگان هم اینه که همه ی بندگان نزد خداوند جایگاه یکسان ندارند بعضی ها رو خدا بیشتر دوست داره بعضی ها رو کمتر و بعضی ها رو دوست نداره، خداوند وقتی خواسته ی آن بزرگان رو میبینه به خاطر اینکه نزد خداوند آبرو دارند چون دوستشون داره درخواست ایشان رو قبول میکنه و اجابت شدن دعا رو تسریع میده البته ان شاالله، مثلا یک پسر عاشق دختری میشه و اونو زن ایده آل خودش میبینه و میخاد باهاش ازدواج کنه، میره به چند نفر بزرگ که پدر دختره اونهارو میشناسه و پیشش آبرو دارند میگه که وساطت کنند و جلو برن و برای براورده شدن حاجتش کمکش کنند.

        • آب کم جو، تشنگى آور به دست
          تا بجوشد آبت از بالا و پست
          هرکه جویا شد بـیابد عاقـبت
          مایه اش درد است و اصل مرحمت
          رحمتم موقوف آن خوش گریه هاست
          چون گرست ازبحر رحمت موج خاست
          هرکه او بیدارتر پر دردتر
          هرکه او آگاه تر رخ زردتر
          پیش حق یک ناله از روى نیاز
          به که عمرى بى نیازاندر نماز
          چون خداخواهد که مان یارى کند
          میل ما را جانب زارى کند
          اى خدا زارى زتو مرهم زتو
          هم دعا از تو اجابت هم ز تو

        • اگر خداوند باب دعا رو باز نمیگذاشت که ظلم آشکاری بود نسبت به بنده هاش یه جورایی اختیارو از انسان سلب میکرد، انسان دیگر در سرنوشت خودش و اون چیزی که دوست داره اختیاری نداشت به نظر من دنیای بدون دعا جهنم بود خیلی بد بود.

        • دعای مومن از سه حال خارج نیست: یا برایش ذخیره می گردد،یا در دنیا برآورده می شود،یا بلایی را که می خواهد به او برسد دفع میکند(امام سجاد ع)

        • رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زمانی که خدواند اراده استجابت خواسته بنده اش را بنماید به او اجازه دعا کردن می دهد.
          امام صادق – علیه السّلام – فرمود: دعای انسان مؤمن برای مؤمن بلا را از او دفع نموده و روزی را بر او سرازیر می کند.
          امام رضا – علیه السّلام – فرمود: بر شما است که از سلاح پیامبران بهره بگیرید. به حضرت عرض شد: سلاح انبیاء چیست؟ حضرت فرمود: «دعا».

    • چرا خدایی که شما قبول دارید یه عده رو به فقر میکشونه، اون وقت بنده ها باید به فقرا کمک کنن ؟ آیا شما از خداتون مهربون تر هستید ؟؟؟

      دعا نوعی حرف زدن با خداست و این که از خدا میخایم که اراده ش زودتر عملی بشه.
      در دعا همیشه این شرط هست که نباید فهم و درک خودمون رو از خدا بیشتر بدونیم.

    • سلام ، اردویسر اناهیتا ی محترم:
      چون خدا فرموده دعا کنید تناقضی با صفات دیگر او جل جلاله نیست .《 ادعونی استجب لکم – 》*
      بله تحمل کردن مشکلات برای خود شخص باعث رشد او میشه ولی برای دیگران دعا کردن عین صفت رافت خدا رو در انسان احیا میکنه . و اصلا امورات عالم و دستورات خداوند برا اینه که انسان رشد کنه و به صفات خدا متصف بشه.
      البته دعا برای خود هم ابراز احتیاج به خدا است تا انسان از ورطه سقوط در خود بزرگ بینی و منیت نجات پیدا کنه و خلاصه در همه حال خودش رو در مقابل او خاضع و کوچک کنه . در ادامه آیه همین مطلب تصریح شده.
      موفق باشید…

      * – قرآن نور

      سوره غافر

      وَ قٰالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبٰادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دٰاخِرِینَ (۶٠)
      پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم! کسانى که از عبادت من تکبّر مى ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى شوند!»

      دانلود برنامه اندرویدی قرآن نور:
      https://play.google.com/store/apps/details?id=org.crcis.quran

  2. درباره توسل به اموات هم :
    اولاً : اولیاء مرده نیستن. زنده هستن (حیات معنوی و اخروی دارن) : ۱۶۹ ال عمران
    ثانیاً : انبیای بنی اسرائیل به تابوت موسی (ع) تبرک و توسل میجستند و خدا هم به همین واسطه بر آنان آرامش نازل میکرد : ۲۴۸ بقره

    • وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَهَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّهٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَىٰ وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِکَهُ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَهً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿٢۴٨﴾
      و پیامبرشان به آنها گفت: «نشانه حکومت او، این است که (*صندوق عهد*) به سوی شما خواهد آمد. (همان صندوقی که) در آن، آرامشی از پروردگار شما، و یادگارهای خاندان موسی و هارون قرار دارد؛ در حالی که فرشتگان، آن را حمل می‌کنند. در این موضوع، نشانه‌ای (روشن) برای شماست؛ اگر ایمان داشته باشید.» (۲۴۸)
      اقای امیر شاهی این کجایش توسل وحاجت خواهی از حضرت موسی وهارون بعد ازفوت آن ۲تن هست ؟
      مگر گفته شده ارامشی که در تابوت قرار دارد به خاطر حضرت موسی است؟
      در ثانی کجا از حضرت موسی وحضرت هارون چیزی خواستند ؟

  3. امامان نمی توانند واسطه شوند زیرا مردند و جسمشان نیز از بین رفته. لذا صحبتهای مارا تمیشنوند. شیعه نیازمند متوسل به ائمه اگر حاجتی گرفته دلیل بر این نیست که آن امام حاجت او را برآورده کرده. اگر دقت کنید بت پرستان مکه نیز به بتهایشان متوسل میشدند و گاها حاجت آنها برآورده میشد.آیا وافعا بتها حاجت آنها را برآورده میکردند؟ مسلما خیر. پس چه کسی حاجت آنها را برآورده میکرد. این جای بحث دارد که به دلیل طولانی بودن نمیتوان در اینجا مطرح کرد.

    • مدیر سایت

      ـ اینکه میگید چون ائمه مرده اند نمی تونن حاجت را روا کنند، نشون میده که شما میان انسان و سنگ فرقی قائل نیستید. مگر ما گفتیم که قراره امام راه بیاد و با دستش برای ما کاری کنه؟
      اول ثابت کنید که با توسل به بتها حاجاتشان برآورده می شد بعد آن نتیجه گیری را کنید

    • مسلم است که حاجت را خداوند برآورده میکند چیز جدیدی نبود بدفهمی از شماست، آن زمان هم که پیش حضرت عیسی(ع) برای طلب شفا می آمدند، آن حضرت به اذن خداوند شفا میداد، اینکه وهابی های خشک مغز و کم عقل میگویند که مرده شفاعت نمیکند در مورد این حدیث پیامبر که گفته خداوند حضرت آدم را با توسل به من بخشید چه جوابی دارند؛ آن موقع که اصلا هنوز پیامبر خلق نشده بود(خلقت جسمانی ) ،حالا چه رسد به بدن پاک و سالمشون.

  4. سلام اولا یک اشتباه رایج این است که فکر میکنند هرکس حاجت خواهی از اولیا درگذشته را قبول ندارد وهابی وسلفی است
    در صورتی که گروههایی مثل اهل القرآن وسنی های قرآن گرا وشیعیان قرآن گرا هم چونین نظراتی دارند
    که گروه اهل القرآن وآقای احمد صبحی منصور از شیعیان در مقابله با تفکر وهابی وسلفی بسیار شدید تر است
    این سند مخالفت آقای احمد صبحی منصور با سلفیت وهمچنین مخالفت ایشان با حاجت خواستن از اولیا درگذشته
    http://www.ahl-alquran.com/arabic/show_fatwa.php?main_id=1172

  5. سلام من کاری به عقاید سیاسی وعقاید دینی آقای عبد العلی بازرگان ندارم وعقاید سیاسی او را نه تایید ونه تکذیب میکنم
    ولی عبد العلی بازرگان هم یک شیعه است که در مقاله زیر مخالفت خود را با حاجت خواستن از اولیا درگذشته را رد میکند

    http://www.bazargan.com/abdolali/main3.html

  6. حقوق مشرکین در قرآن

    سلام معنی ۲نظر بالا تایید عقاید آقایان عبد العلی بازرگان واحمد صبحی منصور نیست
    بلکه میخواهم اول این قضیه را اثبات کنم که هر کس با حاجت خواستن از اولیا درگذشته موافق نبود وهابی وسلفی نیست

  7. سلام من میگویم به نظر شخصی من :حاجت خواستن از افراد واولیا درگذشته اگر فرد اعتقاد داشته باشد که این ولی درگذشته به اذن الله وبه معشیت الله وبه خواست خدا حاجت شما را براورده میکند شرک نیست
    مثلا اگر شما بروی واز امام رضا بخواهی به شما پول بدهد
    اگر شما اعتقاد داشته باشی امام رضا به اذن خدا میشنود وامام رضا به اذن خدا به شما پول میدهد این شرک نیست به شرط اینکه :
    شما اعتقاد داشته باشید که فقط خواست امام رضا برای دادن پول به شما کافی نیست وخدا هم باید بخواهد
    اگر خواست امام را کافی بدانید وخواست خدا را در نظر نگرید این دادن اختیارات خدا به امام است
    اما با اینکه اینکار را شرک نمیدانم به نظر من که بی طرف وغیر سیاسی هستم ونه مدافع اسلام هستم ونه مخالف اسلام این حرکت نه با آیات قرآن همخوانی دارد ونه منطقی است

    • واسطه قرار دادن اولیاء و آثار آنان (به اذن خدا) هم منطقی است و هم موافق ایات قرآن :
      موافق آیات قرآن :
      ۱. توسل انبیای بنی اسرائیل به تابوت موسی (۲۴۸ بقره)
      ۲. خاک پای جبرئیل میتواند “شبه معجزه” کند. سامری مقداری از خاک جای پای جبرئیل را برداشت و کاری فوق طبیعت انجام داد. (۹۶ طه)
      موافق منطق هم هست. اولیاء بعد از مرگ هم مقرب خدا هستند. وقتی در حال حیات مادی میتوانند واسطه شوند، چگونه در زمان حیات اخروی (که بسیار وسیع تر است) نتوانند واسطه گردند ؟
      ما وقتی آبرویی در وجود خودمون احساس نمیکنیم، آبروداران رو واسطه قرار میدیم.

      • سلام بعد امیرشاهی متاستفانه ایه ۹۶ سوره طه به نظر من موافق نظر شما نیست
        قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَهً مِّنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَکَذَٰلِکَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی ﴿٩۶

        گفت: «من چیزی دیدم که آنها ندیدند؛ من قسمتی از آثار رسول (و فرستاده خدا) را گرفتم، سپس آن را افکندم، و اینچنین (هوای) نفس من این کار را در نظرم جلوه داد!» (۹۶)
        چون در متن آیه در عربی ایه نگفته رسول از طرف خدا بوده
        بعد این چه ارتباطی به حاجت خواستن از اولیا پس از درگذشتشان دارد؟
        در ضمن به این بخش دقت کنید
        لِ فَنَبَذْتُهَا وَکَذَٰلِکَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی
        اینچنین (هوای) نفس من این کار را در نظرم جلوه داد!»

  8. نظر شما در انتظار بررسی مدیر است.
    سلام اما دلیل من برای مخالفت با حاجت خواستن از اولیا درگذشته : اول : افرادی که موافق حاجت خواهی از اولیا درگذشته هستند میگویند این افراد به اذن الله قدرت وولایت تکوینی دارند
    واختیارات مادی جهان به آنها داده شده است به اذن الله
    خوب است به آیه ۹۲ سوره توبه ۹سوره قرآن دقت کنیم :
    وَلَا عَلَى الَّذِینَ إِذَا مَا أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ تَوَلَّوا وَّأَعْیُنُهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا یَجِدُوا مَا یُنفِقُونَ ﴿٩٢﴾
    ترجمه آیت الله مکارم شیرازی :و (نیز) ایرادی نیست بر آنها که وقتی نزد تو آمدند که آنان را بر مرکبی (برای جهاد) سوار کنی، گفتی: «مرکبی که شما را بر آن سوار کنم، ندارم!» (از نزد تو) بازگشتند در حالی که چشمانشان از اندوه اشکبار بود؛ زیرا چیزی نداشتند که در راه خدا انفاق کنند (و با آن به میدان بروند) (۹۲) را
    نکات : از این آیه فهمیده میشود در زمانی که پیامبر اسلام از لحاظ جسمانی زنده بودند وحاکم بخشهای عمده ای از عربستان بودند افرادی آمدند واز ایشان مرکب خواستند وایشان گفتند مرکبی ندارم تا به شما بدهم
    شما آقای فاطمی عزیز میگویید : پیامبر اسلام این اختیار را داشتند که مرکب بدهند ولی مصلحت نبوده پس چرا ایشان در جواب درخواست کنندگان مرکب نگفتند که من این اختیار را دارم که به اذن الله از طریق معنوی به شما اسب برسانم ولی الان مصلحت ندید وخدا نخواسته است
    چرا خود ایشان در این آیه این ادعای مالکیت را نکردند؟
    توجه : من گفتم که حاجت خواستن از اولیا درگذشته را اگر شخص درخواست کننده اعتقاد داشته باشد که این ولی درگذشته به اذن الله حاجت او را بر آورده میکند وخواست این ولی درگذشته به تنهایی کافی نیست وباید خدا هم بخواهد شرک نیست ولی من با ان مخالف هستم وان را منطقی نمیدانم به دلیلی مثل دلیل بالا

  9. در ثانی به ۷سوره قرآن سوره اعراف آیه ۱۸۸ دقت کنید:
    قُل لَّا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّـهُ ۚ وَلَوْ کُنتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لَاسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَمَا مَسَّنِیَ السُّوءُ ۚ إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿١٨٨﴾
    ترجمه ایت الله مکارم شیرازی از این آیه :بگو: «من مالک سود و زیان خویش نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد؛ (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر آنچه خداوند اراده کند؛) و اگر از غیب باخبر بودم، سود فراوانی برای خود فراهم می‌کردم، و هیچ بدی (و زیانی) به من نمی‌رسید؛ من فقط بیم‌دهنده و بشارت‌دهنده‌ام برای گروهی که ایمان می‌آورند! (و آماده پذیرش حقند) (۱۸۸)
    مسئله مهم مورد نظر من : از اخرین بخش آیه فهمیده میشود إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿١٨٨﴾
    پیامبر اسلام طبق ادعای قرآن فقط بشارت دهنده وبیم دهنده هستند ونه مالک آسمانها وزمین به اذن الله
    توجه : من گفتم که حاجت خواستن از اولیا درگذشته را اگر شخص درخواست کننده اعتقاد داشته باشد که این ولی درگذشته به اذن الله حاجت او را بر آورده میکند وخواست این ولی درگذشته به تنهایی کافی نیست وباید خدا هم بخواهد شرک نیست ولی من با ان مخالف هستم وان را منطقی نمیدانم به دلیلی مثل دلیل بالا
    توجه : من بی طرف وغیر سیاسی هستم وقصد توهین ندارم لطفا ناراحت نشوید

    • مدیر سایت

      باید ببینیم در چه مقامی این سخن گفته شده. ظاهرا آیه در مقام اسلام آوردن مردم است. میخواهد بگوید که : من به زور کسی را مسلمان نمی کنم بلکه راه و چاه را نشون میدم

  10. لطفا همینجوری حرف نزنیم!

    ۳۵ مائده : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَهَ وَ جاهِدُوا فی‏ سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (ای کسانیکه ایمان آورده اید از خدا پروا کنید و در جستجوی وسیله ای برای تقرب به او باشید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگارشوید)

    ۹۷ و ۹۸ یوسف : قالُوا یا اَبانَا اسْتَغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا اِنّا کُنّا خاطِئینَ
    (برادران یوسف خطاب به پدرشان) گفتند: پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم.
    سَوْفَ اَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبّى اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ ( بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مى طلبم، که او آمرزنده و مهربان است.)

    ۶۴ سوره نساء : وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُول إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّـلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحیماً (ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى این که به فرمان خدا، از وى اطاعت شود. و اگر این مخالفان، هنگامى که به خود ستم مى کردند (و فرمان هاى خدا را زیرپا مى گذاردند) به نزد تو مى آمدند، و از خدا طلب آمرزش مى کردند، و پیامبر هم براى آن ها استغفار مى کرد، خدا را توبه پذیر و مهربان مى یافتند.)

    ۵ منافقون : وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُون‏ ( هنگامى که به آنان گفته شود: «بیایید تا رسول خدا براى شما استغفار کند!»، سرهاى خود را (از روى استهزا و کبر و غرور) تکان میدهند و آنها را میبینى که از سخنان تو اعراض کرده و تکبر میورزند.)

    امان از کبر و غرور و تعصب!

    • سلام آقای آزاد اندیش ویا خانم آزاد اندیش : اما بعد : لطفا شما وآقای فاطمی دقت بفرمایید : عزیزان قبول دارید که اگر انسانی در حق انسان دیگری ظلم کرده باشد باید از آن شخص بخواهد که از گناه او در گذرد تا اینجا رو قبول دارید .
      اما بعد قبول دارید که برادران یوسف در حق حضرت یعقوب ظلم کرده بودند ؟ مگر برادران یعقوب پدرشان را سالها از دیدن فرزندشان محروم نکرده بودند ؟ وبه پدرشان دروغ نگفته بودند؟
      پس آیا برای استغفار از گناهشان نباید از پدرشان حلالیت بخواهند؟
      قبول دارید که منافقان مدینه در حق پیامبر ظلم کرده بودند؟
      در ظاهر ادعای ایمان میکردند ودر باطن با مشرکان وبنی نضیر ارتباط داشتند وبه پیامبر تهمت میزدند پس برای بخشش گناهشان از پیامبر اسلام حلالیت بطلبند ؟
      ادامه دارد

  11. ادامه قبلی اما مهمترین ایرادی که شما واقای فاطمی واقای امیر شاهی به من خواهید گرفت این است که در این ایات فرزندان حضرت یعقوب از حضرت یعقوب میخواهند که حضرت یعقوب از خدا بخواهد تا گناهان آنها را ببخشد نه اینکه حضرت یعقوب گناهان آنها را ببخشد ویا اینکه منافقان باید بیایند پیش پیامبر اسلام تا پیامبر اسلام از خدا بخواهد گناهان انها را ببخشد
    پاسخ من به شما : مثلا آقای فاطمی شما به من ظلم میکنید ویا برعکس من به شما ظلم میکنم
    بعد من که به شما ظلم کردم از شما میخواهم که از خدا بخواهید ظلمی که در حق شما کردم را خداوند ببخشد
    این که من از شما میخواهم که از خدا بخواهید که ظلم من در حق شما را ببخشد یعنی من فهمیدم در حق شما گناه کردم واینکه از شما میخواهم از خدا بخواهید یعنی از شما معذرتخواهی کردم ومیدانم خداوند وقتی که شمایی که من در حقش ظلم کردم ازش بخواهی از ظلم من درگذزد از گناه من درگذرد

    • مدیر سایت

      یکی از حقوق اهل بیت(ع) پیروی از آنها (گناه نکردن) است. چنانکه رسول خدا(ص) فرمود:
      هرکس خوشحال مى‏شود که مانند من زندگى کند و مانند من از دنیا برود و در بهشت برینى که پروردگارم آن را کاشته است ساکن شود، پس باید پس از من على را دوست بدارد و دوست او را نیز دوست دارد و به امامان پس از من اقتدا کند؛ زیرا آنان عترت منند، از طینت من آفریده شده‏اند، فهم و دانش روزى شده‏اند، واى بر آن دسته از امّت من که فضل و برترى ایشان را انکار کنند و حرمت خویشاوندى من با آنان رانگه ندارند؛ خدا شفاعتم را نصیب ایشان نکناد. (حلیه الأولیاء: ۱/ ۸۶)

    • جناب عبدالحق دوست عزیزم، اگر دقت کنید در آیه ۶۴ نساء فرموده ظَّـلَمُواْ أَنفُسَهُمْ (به خود ستم مى کردند)، آیات دیگر هم که در مورد شفاعت و توسل است بسیار واضح است.

  12. سلام. عبدالحق عزیز
    درباره ایه ۹۶ طه :
    ببینید بنا بر تفسیر کشاف زمخشری (اهل تسنن) سامری مقداری از خاک پای اسب (مرکب ؟) جبرئیل رو گرفت وباهاش کارهای خارق العاده انجام داد !
    یعنی حتی خاک پای اسب جبرئیل هم میتونه در تکوین تصرف کنه !!! (به اذن الله) پیامبر جای خود داره

    درباره تبرک و توسل جستن انبیای بنی اسرائیل به تابوت موسی اگر نظرتون رو بگید ممنون میشم. (آیه ۲۴۸ بقره*
    ضمناً وقتی حضرت عیسی اونقدر در تکوین تصرف داره که میتونه مرده رو زنده کنه و کور رو شفا بده و با اندکی غذا چندصد نفر رو سیر کنه (بنا بر قرآن) چرا حضرت محمد که اشرف انبیاء هست نتونه ؟؟؟ در روایات شیعه و سنی موارد فراوانی از این کرامات برای پیامبر نقل شده است.

  13. با سلام. بحث خوبیست. متاسفانه مدیر سایت در پاسخ گویی به شدت مشکل دارن. اولا این رفتار شیعیان از طرف هیچ یک از همین بزرگان تایید شده نیست و این حرف که پیراهن یوسف موجب شفای چشمان پدر شد پس تبرک به قبر پیامبر نیز چنین می کند از هذیان های فکری جناب مدیر سایت است. بله شعیه در ماجرای توسل به اهل بیت دچار افراط شدید و وهابیت به شدت دچار تفریط شده اند. با یک جمله می توان بحث را جمع نمود : آیا علی ( ع) نمی توانست در زمان زنده بودنش درخواست های مردم و حوائج آنان را اینگونه پاسخ گوید ؟ یا اگر حسین ( ع) خواستار چنین گنبد طلا و با شکوه شاهانه ای می شد آیا فاجعه کربلا رخ می داد ؟ ما در ایران ۸۸۰۰ امام زاده داریم اگر توسل به این عزیزان باعث رفع مشکلات می شد الان ما باید در مریخ می بودیم نه در زمین ، حال پرسش این است که اهل بیت همچون امام جعفر صادق چرا به جای رسیدگی به مشکلات مردم از طریق غیب چرا عمر شریفشان را صرف گسترش دانش و پرورش دانشمندان نمودند تا تربیت ساحران مانند عرفان کابالیستی یهود ؟ یکی از دلایل اصلی وجود چنین انحرافاتی در میان مردم سود سرشاری است که از این محل به جیب حضرات سرازیر می گردد. مردم باید دچار انواع مشکلات باشند و گرنه چگونه بتوان هر سال از آنها جهت ساخت حرمین پول دریافت نمود مثل ساخت حرم ۵ ستاره امام خمینی امام ۱۳ برخی شیعیان. آیا اگر این پول ها صرف رسیدگی به حل مشکلات مردم می شد اهل بیت راضی تر نبودند و آیا این کار به را ایشان نزدیک تر نیست تا تبرک دستمال و جان دادن بر سر آن ؟

    • مدیر سایت

      مثال به پیراهن یوسف را برای این زدم که معلوم شود چنین نیست که در اشیاء هیچ اثر نباشه چنانکه پیامبر(ص) به حجر الاسود نیز تبرک می جست.
      بنای خداوند بر این نیست که همه ی کارها از طریق غیرعادی پیش بره . بعبارت دیگر بنا نیست همه در خانه بنشینند و با دعا و توسل کارهاشون را پیش ببرند. چنین چیزی خلاف عقل و حکمت است. بله در موارد نادر توسل و دعا در این دنیا کارسازه و پاداش در قیامت حتمیست اگر از روی اخلاص باشه.
      بطور کلی این حرف شمارو قبول دارم که شیعیان دچار افراط شده اند در زمینه های مختلف مثل عزاداری برای اهل بیت(ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code