خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / نقد ششمین دلیل اعتبار گات ها

نقد ششمین دلیل اعتبار گات ها

به قلم مدیر سایت
ششمین دلیل موبد دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ برای اعتبار گات ها:

«بنا به دلایل زیر، کتاب آسمانی ما زرتشتیان، “گاتاها”، تمام و کمال به جا مانده و ذره ای از آن از بین نرفته و تحریف نشده است: …
دلیل ۶ ـ درست است که اکنون در دانشگاه های بزرگ جهان، بر حسب اصول زبان شناسی، بسادگی می توانند گاتاها را درک و ترجمه نمایند، ولی حتی در دوران کورش و داریوش هم مردم ایران به این زبان سخن نمی گفتند و تاکنون هیچ کتیبه و هیچ کتاب دیگری به این زبان در دنیا کشف نشده است که ما بتوانیم به آن استناد یا کسی بتواند متنی به اشعار گاتاها بیافزاید.» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص ۷۳)

الف) چگونه دکتر خورشیدیان ادعا می کند درک و ترجمه ی گات ها ساده است در حالی که ژان کلنز که ده ها سال در مورد اوستا کار کرده، معتقد است که هنوز مفهوم نیمی از گات ها معلوم نیست و مترجمان ذهنیت های خود را به این کتاب تحمیل می کنند؟!
ب) کتاب آسمانی به زبان مهم، اصیل و قابل توجه نازل می شود نه به زبان های آبکی. چنین کتاب هایی مخاطبان فراوان دارند. بنابراین زبان کتاب آسمانی به زودی از بین نمی روند و سخنوران برجسته توان سخن گفتن با آن را دارند.
ج) ندانستیم ایشان از کجا ادعا می کند که در دوران کورش و داریوش، کسی با این زبان سخن نمی گفته است. نبود کتاب و کتیبه به زبان گات ها دلیل نمی شود که چنین زبانی به محض نزول گات ها از بین رفته باشد.

پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ص 73پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ـ شناسنامه

همچنین ببینید

برده داری در ایران باستان حتی میان زرتشتیان

به قلم مدیر سایت دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ در کتاب …

۴ نظر

  1. پاسخ ما به دلیل ششم موبد خورشیدیان :

    ۱. ایشان به « اصول زبان شناسی در دانشگاه های بزرگ جهان » اشاره کردند، لیکن برای ما جای سؤال است که آیا ایشان و همفکرانشان حاضر هستند که به نتیجه ی ده ها سال پژوهش دانشمندانی چون ژان کلنز ( استاد اوستاشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه کلژ دو فرانس ) و پرودز اکتور شروو ( استاد زبان های باستانی ایرانی در دانشگاه هاروارد ایالات متحده ) و ده ها نفر دیگر توجه کنند؟ آیا حاضرند این اصول علمی زبان شناسی در نقد گاتها و نفی انتساب گاتها به زرتشت بپذیرند؟ آیا حاضرند ترجمه های واقعی و علمی گاتها را بر اساس همین اصول زبان شناسی بپذیرند ؟؟؟
    ۲. این سخن که در زمان هخامنشیان هیچ کس به گویش گاتهایی سخن نمی گفت، خود می تواند دلیلی باشد بر بی اعتباری گاتها. چگونه است که در زمان هخامنشیان عبارات و کلمات پرکاربرد که همگان آن را می فهمیدند، دستخوش تغییر و واژگونی لفظی شد؟ اما عبارات و سروده هایی سنگین و غیرقابل فهم سالم ماندند ؟؟؟ بهتر است بدانیم به گفته ی موبد فیروز آذرگشسب، واژه ی مزدا اهوره در زمان هخامنشیان به صورت هرمزد درآمد ! یعنی ذهن یک ملت نتوانست نام خداوند را به صورت درست حفظ کند، به راستی چگونه می توان باور داشت که سخنانی غیرقابل فهم و سنگین، بدون تغییر مانده باشد؟[۸]
    ۳. گذشته از اینکه ممکن است برخی از کاهنان ( به قول موبد کورش نیکنام ، مغان مادی ) زبان گاتهایی را در گذر زمان آموخته بوده باشند و به نسل های پس از خود یاد داده باشند و در گذر زمان، آنچه خواستند افزوده و کاسته باشند. و چون مردم آن زبان را نمی دانستند همه ی این امور از چشم ملت مخفی ماند…

    [۸]. نگاه کنید به مقاله : حذف بخش عظیمی از گاتها در گذر تاریخ ، فقره ۲

    http://www.adyannet.com/fa/news/1533

  2. با سلام ؛ و آنجا که گفت :
    «و تاکنون هیچ کتیبه و هیچ کتاب دیگری به این زبان در دنیا کشف نشده است»
    آخر به این فرد چه بگوییم ؟ یعنی نمیداند که یسنه هفت هات زبانش زبان گاتها است ؟ تنها تفاوتش هم این است که یسنه هفت هات نثر است اما گاتها نظم .
    این فرد این مهملات را چرا میگوید ؟ خب وقتی تخصصی ندارد برای چه وارد این حوزه میشود ؟ . به قول دکتر دوستخواه ، زرتشتیان اهل سنت اند تا پژوهش .
    و حال ، وقتی اهل پژوهش نیستند پس بهتر است اظهار نظر هم نکنند ، بروند بین خودشان هر چه میخواهند بگویند و ذهن جوانانشان را با خرافات پرکنند ، نه اینکه کتاب بنویسند تا اینطور آبروی خود را ببرند .

  3. شما مسلمانان نیازی نیست در مورد ادیان دیگر اظهار نظر کنید اگر میخواهید اقلیت مسلمان خود را در کشور حفظ کنید بهتر است مظخرف گفتن را کنار بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code