+
خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / نقد پنجمین دلیل اعتبار گات ها
نقد پنجمین دلیل اعتبار گات ها

نقد پنجمین دلیل اعتبار گات ها

به قلم مدیر سایت
پنجمین دلیل موبد اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ برای اعتبار گات ها به شرح زیر است که نادرستی آن را در ادامه نشان می دهیم:

«بنا به دلایل زیر، کتاب آسمانی ما زرتشتیان، "گاتاها"، تمام و کمال به جا مانده و ذره ای از آن از بین نرفته و تحریف نشده است: …
دلیل ۵ ـ مطالب کتاب گاتاها، بسیار کلی است که هدف آن انسان سازی یا دینی و وجدان ساز است مطالبی که همیشگی است و زمان و مکان بر روی آن تأثیر ندارد و نمی تواند جز به آنچه که منظور اشو زرتشت بوده، تفسیر و تأویل گردد، و در گاتاها به هیچ سنن و آداب ویژه ای هم اشاره نشده است یا از روش ویژه زندگی سخن نگفته است که در گذر زمان تغییر کند یا نیاز به تغییر آن باشد. گاتاها، حاوی چهارچوبی کلی و زندگی ساز است که همیشه مورد پذیرش بوده و هست و مطلبی نداشته که بخواهند آن را عوض کنند.» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص ۷۳)

اولا) این سخن دلیل نمی شود که چیزی از گاتها حذف نشده باشد.
ثانیا) آیا دیگران نمی توانند حرف هایی کلی که برای همه ی زمان ها و مکان ها مفید باشند، بگویند و به گات ها اضافه کنند؟ حرف هایی مثل اینکه ظلم بد است، کمک به مردم خوب است و…
ثالثا) فرض کنیم این کتاب سه چهار هزار سال پیش نوشته شده و دست نخورده باقی مانده است. آیا فقط زرتشت می توانسته حرف خوب بزند؟ مگر دانشمندان دیگر در ایران و دیگر کشورها نبوده اند؟ مگر پیامبران دیگر در گذشته های دور نمی زیسته اند؟

شناسنامه کتاب: پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، اردشیر خورشیدیان، تهران، فروهر، چاپ دوم، ۱۳۸۷.

پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ص 73پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ـ شناسنامه

۱۸ نظر

  1. چندتا از ایرادات گاتها :
    ۱-آسمان را سنگ پنداشته که علمی نیست .
    ۲-جبر در ان هست .
    ۳-عالم دوشاخه ای شده .
    ۴-دست نیاز به غیر خدا بلند شده .
    ۵-ازغیرخدا پاداش طلبیده شده .
    ۶-به گفته ی پورداوود واوستاپژوهان کلماتی ازان حذف شده .
    ۷-بدست اهریمن نوشته شده .
    ۸-تمام پیامبران الهی تکفیر شده اند .
    ۹-معابد دیگرادیان تهدید به نابودی شده اند .
    ۱۰-هیچ گونه اخلاقیات . احکام . نبوت . مهاد دران گفته نشده .
    ۱۱- بیش از نه کتاب گاتها درجهان هست که مشخص نیست کدام درست اند .(هر شخصی ترجمه اش بادیگری بسیار فرق دارد )
    ۱۲-طی بعضی تحقیقات ترجمه های اکثرا دروغ در ان هست .
    ۱۳-هیچ دلیل قانع کننده ای برای عدم تحریفش نیست .

  2. از یک کتاب یا سایت تهیه نکردم .هرکدوم را از جایی آوردم :کتاب عدل الهی مطهری . تاریخ ادیان شریعتی . سایت ادیان نت . سایت پژوهشهای ایران . ژان کلنز . وبلاگ حقایق تاریخ باستان . وبلاگ آیین زرتشت دردادگاه خرد .

    این وبلاگ تعداد نسبتا زیادی از اشکالات بدون پاسخ از گاتها را آورده . http://zartoshtenik.blogfa.com/cat-1.aspx

  3. ۱_آسمان را سنگ پنداشته .ر.ج http://www.adyannet.com/news/13333

  4. ۲_فاجعه ای که زرتشتیان به بار آوردند آوردن جبر بود به اسلام .که گرچه زرتشت انسان را میان گزینش خیر وشر مخیر میدانست اما باتقسیم کردن جهان به دونیروی متضاد انگره وسپنتا .شر را پایگاهی بخشید درحالی که دراسلام شر نه جنبه جوهری که جنبه عرضی دارد .خدا وطبیعت ایجادش نکرده است آدم شرور است که شررا پدید اورده است باید گردن اش زد تا تمام شود . ولی درجهان بینی دوگانه پرستی شر درست مثل خیر زیربنایی جهانی دارد یک بعد طبیعی عالم است .وجودش منطقی وازلی وماورا الطبیعی است.وجودش طبیعی وعادی است وماورا مسیولیت و انتخاب واراده ادم بد.دیگر اینکه من اراده ازادی هستم که میتوانم خیر یاشر را انتخاب کنم اما خودمن به عنوان اراده انتخاب کننده ذاتی هستم که یاجزو ذات انگره مینو ام یا جزو ذات سپنتا مینیو .بنابراین من انتخاب کننده درعین حال که انتخاب کننده ای ازادم خیر وشر را به ناگزیر برحسب فطرتم که اهورایی است یااهریمنی .انگره ای است یا سپنتایی .انتخاب میکنم. (تاریخ ادیان .دکترشریعتی . جلد دوم.درس ۱۳ . صفحه ۲۹۸)

    ۳_….مطابق این فکر هرچند هستی دوریشه ای نیست ولی دوشاخه ای است یعنی هستی که از اهورامزدا آغاز می گردد به دوشاخه منشعب میشود شاخه نیک که عبارت است از سپنت میینو وآثار نیکش وشاخه بد که عبارت است از انگرمینیو وهمه آفریده ها وآثار بدش …… (عدل الهی . شهید مطهری . صفحه ۶۶.انتشارات صدرا .چاپ سی ویکم)

  5. ۴و۵_خواهش ونیاز از غیر خدا . ر. ج http://zartoshtenik.blogfa.com/post-17.aspx

    ۶_پورداوود واوستاپژوهان ادعای عدم تحریف گاتها را نکرده اند و حتی اذعان به حذف کلماتی از ان کرده اند . ر . ج http://www.adyannet.com/news/1470

    http://www.adyannet.com/news/1464

    http://www.adyannet.com/news/1533

    ۷_بدست اهریمن نوشته شده . ر.ج http://bastan4.parsiblog.com/Posts/56/

    ۸_توهین به پیامبران ابراهیمی . ر . ج http://www.adyannet.com/news/11238

    ۱۰_هیچ سفارشی به اخلاقیات نشده است . ر . ج http://www.raherasti.ir/557/%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%da%98%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%84%d9%86%d8%b2-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%da%af%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d8%a7/

  6. ۱۱و۱۲_بیش از چندین ترجمه متفاوت از هم از گاتها است . ر .ج http://www.raherasti.ir/318/%d8%aa%d8%b1%d8%ac%d9%85%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%84%da%a9%db%8c-%da%af%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d8%a7/

    http://ghiasabadi.com/zoroaster_gatha_03.html

    ۱۳_تا به حال دلایل قانع کننده وقوی برای عدم تحریف کتاب گاتها ارایه نشده است. به فراوانی در اینترنت نقد دلایل موبدان محترم یافت میشود.

  7. سلام از اینکه به گاتها تهمت میزنید واقعا تعجب میکنم
    به این میگویند گاتها پژوهی مغرضانه

  8. اولا توحید در گاتها یسنه هات ۲۹ از سرود یکم اهونودگاه :
    بند ۴ ترجمه جلیل دوستخواه : بی گمان مزدا بهتر از هرکس به یاددارد که درگذشته دیوان ودروندان چه کردند ونیک آگاه است که در آینده چه خواهند کرد
    اهوره یگانه دادگستر درجهان است پس آنچه خواست او باشد (سزاوار است ) وهمان خواهد شد
    کتاب رهیافتی به گاهان ررتشت ومتن های نو اوستایی
    گزارش جلیل دوستخواه
    چاپ انتشارات ققنوس

    • متوجه اشتباهم نشدم

      • سلام شما میگویید زرتشتیان به قادریت خدا قائل نیستند
        من هم گفتم :گاتها یسنه هات ۲۹ از سرود یکم اهونودگاه :
        بند ۴ ترجمه جلیل دوستخواه : بی گمان مزدا بهتر از هرکس به یاددارد که درگذشته دیوان ودروندان چه کردند ونیک آگاه است که در آینده چه خواهند کرد
        اهوره یگانه دادگستر درجهان است پس آنچه خواست او باشد (سزاوار است ) وهمان خواهد شد
        کتاب رهیافتی به گاهان ررتشت ومتن های نو اوستایی

  9. درباره توهین به ادیان ابراهیمی : نخیر در گاتها اسمی از حضرات ابراهیم ونوح وموسی وعیسی نیست
    اگر منظورتان رد قربانی کردن است
    در دوره حضرت زرتشت علمای میترایسم برای فرشتگان قربانی میکردند
    که مراسم قربانی همراه با خوردن شراب در بین آنها ومستی بوده است

  10. تذکر مهم : من مسلمان هستم وزرتشتی نیستم وگاتها واوستا ی کنونی را بی نقص ووحی بدون اشتباه از طرف خدا نمیدانم
    ولی به نظر شخصی من زرتشت پیامبر بوده است
    وبخشهایی از گاتها واوستای کنونی هم دارای بخشهایی از آموزه ها ی وحیانی حضرت زرتشت هست
    هرچند ایرادات فراوانی به گاتها واوستا وارد میدانم
    ولی میگویم در این کتابها بخشهایی از آموزه های وحیانی حضرت زرتشت هنوز موجود است

  11. من با اینکه شما گاتها را نقد کنید مشکلی ندارم
    اما میگویم همانطور که معایب وضعفهای گاتها را بیان میکنید
    به بخشهایی از گاتها که با قرآن وسنت حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم مطابقت دارد هم بپردازید
    در گاتها مطالب زیبای فراوان است
    مثل دعوت به توحید ودعوت به خرد وتفکر عقلانی
    ودعوت به انجام کارهای نیکو
    که مطابق با فطرت انسانی است
    چرا این بخشهای گاتها را نادیده میگیرید؟

  12. سلام درباره اختیار انسان یسنه هات ۳۰ بند ۲: ای هوشمندان بشنوید (با گوش های خویش) بهترین (سخنان) را وببینید با منش روشن وهریک از شما خواه زن خواه مرد پیش از آن که رویداد بزرگ به کام ما پایان پذیرد از میان دوراه برای خویشتن برگزیند واین را به دیگران بیاموزید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>