خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / نقد اولین دلیل اعتبار گات ها

نقد اولین دلیل اعتبار گات ها

به قلم مدیر سایت
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان در کتاب «پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان» از صفحه ۷۰ تا ۷۶ یازده دلیل برای تحریف نشدن گاتاها بیان داشته است. از این به بعد، یک یک آن دلیل ها را ذکر و پاسخ می دهیم. وی می نویسد:

«بنا به دلایل زیر، کتاب آسمانی ما زرتشتیان، «گاتاها»، تمام و کمال به جا مانده و ذره ای از آن از بین نرفته و تحریف نشده است:
دلیل ۱ ـ شوربختانه بسیاری از پیروان تمام مذاهب جهان از جمله برخی از زرتشتیان، فکر می کنیم که تنها دین ما دین بر حق است، تنها کیش ما کامل است، هرکس که پیرو دین ما باشد، در جهان پیروز است و خداوند یار و یاور اوست، و تنها پیروان پیامبر ما به بهشت می روند و سایر آدم های جهان دوزخی هستند و باورهائی از این قبیل … در حالیکه پیامبران، رسولان خدا بوده اند و همه آمده اند که آدم را به خدا نزدیک کنند، نه به خودشان. به عبارت دیگر «پیامبر وسیله است نه هدف» و برای همین هم همه پیامبران خود را پیامبر یا رسول نامیده اند. پس از نظر دینداری هرکس که به اصول ادیان خدایی یعنی یکتاپرستی (توحید) و پیامبری (نبوت) و جهان مینوی (معاد) باور داشته باشد و اندیشه و گفتار و کردارش نیک باشد و راه راستی و پاکی را برگزیند و عادل باشد و در یک کلام کوشش کند به خدا نزدیک شود، این فرد دین دار است و خدا او را دوست داشته و در بهشت برین جایش می دهد. شاعران ما نیز این حقیقت را درک کرده و فرموده اند که:
«عبادت به جز خدمت خلق نیست». یا «مقصود توئی کعبه و بتخانه بهانه» و یا «جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه ـ چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند» و غیره.» (پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان، ص ۷۰ ـ ۷۱)

آنچه گذشت متن کامل اولین دلیل برای اعتبار گات هاست. این حرف ها چه ربطی به گات ها دارد تا چه رسد به اعتبار آن؟! حتی کلمه ی «گات ها» در این دلیل دیده نمی شود.
شناسنامه کتاب: پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، اردشیر خورشیدیان، تهران، فروهر، چاپ دوم، ۱۳۸۷.

پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ـ شناسنامهپاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ص 70پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ص 71

همچنین ببینید

فلسفه بافی برای سفره هفت سین و بی توجهی به توهین به آتش در چهارشنبه سوری

به قلم مدیر سایت یکی از کارهای نادرست دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان …

۲ نظر

  1. این سخن شما که پیامبران آمده اند که آدم را به خدا نزدیک کنند، نه به خودشان . کاملأ صحیح هست ولی روش زندگی حضرت محمد در بعضی از آیات و احادیث این امر را  با آنکه گفته که من هم بشری همانند شما و تنها مبشر و منذر کننده هستم، تصدیق نمیکند:

    پیامبر به مؤمنان از خودشان اولی تراست. احزاب ۶

    اى کسانى که ایمان آورده اید هرگاه با پیامبر گفتگوى خصوصی مى کنید پیش ازگفتگو، صدقه اى تقدیم بدارید این براى شما بهتر و پاکیزه تر است. مجادله ۱۲

    امام علی : در روز قیامت هیچ بنده ای قدم برنمی دارد مگر اینکه از چهار چیز سؤال می شود … [که چهارمین سؤال ]از دوستی ما اهل بیت خواهد بود.» امالی مفید، ص ۳۵۳
    امام علی : «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد.»  بصائر الدرجات، ص ۳۶۴.

    پیامبران همانند آموزگاران هستند و برای یک آموزگار همینکه شاگردانش زحمات او را به هدر نداده و نتایج خوبی کسب کنن کفایت میکند و انتظار دوستی و علاقه و روز تولد گرفتن از آنها را ندارد.

    • مدیر سایت

      وقتی که گفته میشه: زید مثل شیره ، معناش این نیست که از همه جهت مثل شیره ؛ تمام بدنش از مو پوشیده شده، دم داره، درنده است، با چهار دست و پا راه می ره و… بلکه فقط از جهت شجاعت مثل شیره. همه ی تشبیه ها اینطوره.

      در مورد اینکه در قرآن آمده پیامبر مثل انسانهای دیگره ، از همه جهات نیست بلکه چون برخی به او مقام الوهیت داده بودند، با این تشبیه خواست این را نفی کنه . از جهت خوردن آشامیدن ازدواج و… مانند مردمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code