+
خانه / گوناگون / کتاب راه راستی / مقدمه کتاب راه راستی
مقدمه کتاب راه راستی

مقدمه کتاب راه راستی

دَستجِردوک روستایی کهن در جوار روستای حسن آباد جَرقویه ـ ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان ـ بود که با شهر شدن حسن آباد در سال ۱۳۷۳، به صورت یکی از محله های آن در آمد. سال ۱۳۸۸ معنای واژه ی «دستجردوک» را با ارسال ایمیل، از یک زرتشتی جویا شدم. اظهار بی اطلاعی کرد. ضمن یک پیام نوشتم: «امیدوارم شما را در لباس اسلام ببینم». پیام ها پس از آن، صورت دینی گرفت. با اتمام بحث ها، آنها را در وبلاگ حسن آباد جرقویه گذاردم. افرادی از او دفاع کردند و من جواب می دادم. بحث به درازا کشید. برخی بازدیدکنندگان، راه اندازی وبلاگی جداگانه ویژه ی بحث با زرتشتی ها را پیشنهاد دادند.
در تاریخ ۸/۷/۱۳۸۸ وبلاگی با عنوان گفت و گو با زرتشتیان راه انداختم. دین زرتشتی با تاریخ ایران باستان گره خورده است. به مرور باستان ستاهای افراطی نیز در مباحثات شرکت جستند. حضور در کلاس های آشنایی با دین زرتشتی و ایران باستان را بر خود لازم دانستم. دوره هایی را در دو موضوع فوق گذراندم. سال ۱۳۹۳ با راه اندازی سایت گفت وگو با زرتشتیان نزدیک به همه ی مطالب وبلاگ را در سایت آوردم.
مناسب دانستم مطالب درخور چاپ را در کتاب پیش رو عرضه کنم. کتابی که نتیجه ی هشت سال بحث و گفت وگوست. به منظور خوش خوان تر شدن، محتوای کتاب به صورت پرسش و پاسخ و به دور از عبارت پردازی های نامأنوس، به نگارش در آمده است.

کتاب در یک نگاه
مطالب کتاب در دوازده بخش سامان یافته است:
بخش اوّل: دین و دین داران ـ این بخش پاسخ گوی پرسش هایی در باره ی دین و اهل کتاب است. پرسش هایی که عمدتاً نسل جوان در حوزه ی دین مطرح می کنند.
بخش دوم: زرتشت ـ بخش دوم ابهام های زیاد در مورد زرتشت را نشان داده است. عمده ی این ابهام ها قابل برطرف شدن نیست.
بخش سوم: اوستا ـ پس از شناساندن اوستا، دو قسمت از آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است: گات ها و وندیداد؛ زیرا زرتشتیان در حال حاضر تنها گات ها را برای زرتشت می دانند و باور دارند که بقیه ی اوستا، ساخته ی موبدان است. وندیداد در بردارنده ی قوانین اجرایی و احکام شرعی زرتشتیان در عصر ساسانیان است. وندیداد در واقع نمایانگر بخشی از تاریخ ایران باستان است.
بخش چهارم: نمادها و آیین ها ـ این قسمت پاسخ گوی پرسش ها در باره ی آتش، نور، فروهر، شعارِ اندیشه و گفتار و کردار نیک، نوروز و مهرگان است.
بخش پنجم: نژادپرستی ـ توجه افراطی به نژاد آریایی از ویژگی های بارز زرتشتیان و باستان گراهای افراطی است. به همین دلیل، یک بخش به نژادپرستی اختصاص یافت.
بخش ششم: زن و ازدواج ـ این قسمت نادرستی ادعای بهای زیاد دادن به زنان در ایران باستان و از سوی زرتشتیان را نشان داده است. بخش ششم به ازدواج با محارم میان زرتشتیان و ازدواج استقراضی نیز توجه کرده است.
بخش هفتم: ایران باستان ـ بطلان اعتقاد به مهد تمدن بودن ایران باستان را تبیین کرده است. این تصور که همه جای ایران گل و بلبل بوده، پنداری بی اساس بیش نیست.
بخش هشتم: اسلام و ایران ـ روابط متقابل اسلام و ایران، از جمله مباحث مهم در زرتشتی پژوهی به شمار می رود. اسلامی که با ورود خود به ایران، بساط زرتشتی را از این کشور برچید. در این موضوع، راستی ها و ناراستی های فراوان در هم آمیخته اند و کوشش بر بیان واقعیت ها تا حد امکان بوده است.
بخش نهم: برده و برده داری ـ این قسمت کتاب، از زوایای مختلف به برده و برده داری پرداخته و تبیین کرده که برده داری در ایران سابقه ای دیرین دارد و اسلام آورنده ی آن به ایران نیست.
بخش دهم: حیوانات ـ افراط و تفریط در برخورد با حیوانات، ویژگی منابع زرتشتی است. در مورد بعضی حیوانات تا حد نسل کشی پیش رفته اند و از طرف دیگر برای کشتن برخی حیوانات، مجازات هایی سنگین از جمله اعدام در نظر گرفته اند. بخش دهم این افراط و تفریط ها و نیز توجه اسلام به حیوانات را پیش رو قرار می دهد.
بخش یازدهم: مردگان ـ در گذشته زرتشتیان رفتارهایی خرافه آمیز با اموات داشته اند. نظر به فراوانی پرسش ها در این زمینه، یک بخش به آن اختصاص یافته است.
بخش دوازدهم: گوناگون ـ پرسش هایی دیگر نیز در مورد زرتشتیان و ایران باستان مطرح است که در بخش های پیشین نمی گنجند. آن پرسش ها در اینجا مطرح شده اند.

یادآوری
یک. هدف اصلی، نشان دادن پاره ای از راستی ها و ناراستی هاست در قالب مباحث علمی. آنچه تقدیم می شود، نتیجه ی پژوهش هایم تا امروز است. در صورتی که متوجه اشتباهی در محتوای کتاب شوم، در سایت اعلام خواهم کرد و در چاپ های بعدی اصلاح خواهد شد. منتظر نظریات خوانندگان گرامی هستم.
دو. آوردن سخنان صاحب نظران معاصر و کسانی که در سال های اخیر زندگی می کردند، به عنوان سند و مدرک ادعاها نیست؛ بلکه بیان آنها برای تأیید چیزی است که به آن رسیده ام. به عبارت دیگر هدف آن است که نشان دهم، آنچه ارائه می گردد، تنها سخن نویسنده ی این کتاب نیست.
سه. مراد از «اسلام» در این کتاب، تشیع است و کاری با دیگر فرق اسلامی ندارم.
چهار. تلاش بر این بوده این کتاب برای ناآشنایان با دین زرتشتی نیز سودمند باشد و لذا از مطرح کردن پرسش های ساده ای چون «دخمه چیست؟» و «کتاب آسمانی زرتشتی ها چیست؟» خودداری نشده است.
پنج. نباید طرح این مباحث را به حساب ایجاد دشمنی و تفرقه افکنی گذارد. باید زرتشتیان محترم در ایران، آزادانه در چارچوب قانون و بدون هیچ گونه مزاحمت زندگی کنند و بتوانند به امور دینی خود بپردازند.
همه ی ما باید در راه سربلندی ایران بکوشیم. امید که مباحث مطرح در این کتاب، مفید افتد.

قم ـ سید حسن فاطمی (موحد)
اردیبهشت ۱۳۹۶
شناسنامه راه راستیدرج: تیر ۱۳۹۶

۵۲۰۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی