+
خانه / دروغ پراکنی / رواج چند همسری در عصر ساسانیان میان زرتشتیان
رواج چند همسری در عصر ساسانیان میان زرتشتیان

رواج چند همسری در عصر ساسانیان میان زرتشتیان

به قلم مدیر سایت
کتاب "مادیان هزار دادستان" (شامل احکام حقوقی در عصر ساسانی)، صفحه ۲۸۷، شماره ۲ در مورد یکی از احکام مربوط به مردی سخن می گوید که دو همسر دارد. پس چند همسری مخصوص اسلام نیست و ادعای نبود چندهمسری پیش از اسلام در ایران، دروغی بیش نیست:
«چنانچه مرد با دو پادشازن (خود چنین) پیمان کرده باشد که: "من تو و تو را (با خود) هم درآمد کردم" (آنگاه هر یک از آن دو) زن جدا جدا با شوهر هم درآمد هستند و زنان…»

صفحه 287 مادیان هزار دادستانشناسنامه مادیان هزار دادستان

تدوین: شهریور ۱۳۹۳

۲۳ نظر

  1. سلام شما تبادل لینک انجام میدید؟تبلیغات در سایت قرار میدید؟اگه قرار میدید هزینه اش چقدره و شرایطش چیه؟نویسنده برای سایت قبول میکنید؟

  2. در میان زرتشتیان  باستان تعدد زوجات مرسوم نیست. آنها یک زن بیشتر نمی گیرند، بی وفایی نسبت به پیمان زناشویی هم تقریبا" دیده نمی شود و فحشاء دربین زنان ایرانی وجود ندارد.
    "پروفسور جکسن" استاد دانشگاه کلمبیا

    • با این سند چه کنیم؟

      • شما کتاب آیات شیطانی رو هم به عنوان سند قبول می کنید؟؟؟

        مگه هرکی یه کتابی نوشت میشه سند؟؟؟

        پس چرا تو خیلی موارد کتاب تاریخ طبری رو قبول ندارند؟؟؟

        • آیات شیطانی در این زمان نوشته شده اما مادیان هزار دادستان در عصر ساسانی نوشته شده

          ما با نشان دادن این اسناد میخواهیم بگیم که این مسائل در زمان ساسانیان رایج بوده نه اینکه بخواهیم به دین زرتشتی چیزی را نسبت بدیم

          همه چیز تاریخ طبری را نمیشه به اسلام نسبت داد اما می توان گفت چنین حرفهایی در زمان طبری وجود داشته

  3. واقعا بعضی از مردم چه اعتماد به نفسی دارن ؟؟ کتابی که خود زرتشتیان برای احکامشون نوشته دروغ میگه ولی اینا حرف درست میزنن آخه در زمان سفر میکنند!!

    وقتی آدم جوابی نداره و اطلاعات نداره  بهترین کار اینه که دهانش رو ببنده

    در آن زمان نه تنها چند همسری برای مرد انجام میگرفته بلکه رسم تهوع آور چند شوهری  برای زنان هم بین افراد مرسوم بوده

    ویسهوفر درباره رواج چند شوهری میگه.

    درچنین مواردی زن همسر قانونی مرد اول،که اکنون قیم او بود محسوب می شد و بچه هایی که از این ازدواج بوجود می آمدند فرزندان شوهر اصلی به شمار می رفتند و یسهوفرایران باستان،ص۲۲۵

    ویسهوفر، یوزف،۱۳۸۰،،مرتضی ثاقب فر،تهران: نشر ققنوس

  4. مهم این هست که نه حضرت زرتشت چند همسر بوده و نه چند همسری را جایز میدانسته .
    ولی در قرآن چهار همسری و کنیزان نامحدود جایز هست و حتی پیمبر اسلام و امام علی به چهار همسر هم قانع نبودند .

  5. در قران خداوند فرموده شما هرگز نمی توانید بین زنان به عدالت رفتار کنید پس به یکی بسنده کنید
    این دقیقا نظر خداوند در قرانه
    درسته تا جایی که میدونم بیشتر پیامبران الهی از جمله حضرت زرتشت تنها یک همسر داشتن و یا بعضیها مثل مسیح ع همسر نداستن و این نشون میده که حکم خدا درمورد همسر اختیارکردن قایل به تک همسری هست نه تعدد همسر چه زنش چه مردش
    اما درمورد پیامبر اسلام که تا مرگ حضرت خدیجه همسری اختیار نکردن و بعد از اون تا ۹ زن اختیار کردن که بیشترشون رو صرفا سرپرستی میکردن
    همسر مورد علاقه ایشون ام المومنین عایشه هست که از همگان او رو بیشتر دوست داشتن
    در نظر بعضی فقها اون تا ۴ زن مربوط به دوره خاصی هست و صرفا بخاطر تعرض نکردن به مال و اموال یتیمان هست و سرپرستی رو شامل میشه و ابدا مربوط به این نیست که ۴ زن هم میشه اختیار کرد
    در حال حاضر هم توصیه موکد روانشناسان بر تک همسری هست چه برای مرد و چه برای زن
    گرچه در ایران بخاطر پیشینه تمدنی غنی و در حال حاضر مشکلات اقتصادی عملا تک همسری رایجه

  6. چند همسری قبل از اینکه پدیده دینی باشد پدیده ای اجتماعی است و در روزگار گذشته نیاز جامعه به کار یدی مردان و تلفات بالای ناشی از اسارت و مرگ مردان در جنگ ها چند همسری را موجه و مشروع می ساخت ، تفاوت نگاه باور زرتشتی و تفکر اسلامی در مشروعیت دائمی چند همسری در اسلام و عدم انعطاف در تغییر قوانین اسلامی با وجود از بین رفتن مشروعیت اجتماعی این عمل و از بین رفتن عوامل اجتماعی موثر در مشروعیت امروزه این عمل و تبدیل این مشروعیت دینی به ابزار بهره کشی و سودجویی ناعادلانه قشر مرفه مذهبی ، می باشد .

    • اگر شرایط جامعه اجازه ندهد ولی فقیه از چندهمسری جلوگیری میکنه چنانکه از برده داری جلوگیری میکنه و در جنگ با عراق برده نگرفتیم

      • خوب سوال اینجاست که چرا جلوگیری نمی کند در حالیکه حتی رسانه رسمی هم جرات حمایت از چند همسری را ندارد و هیچ دیدگاه جدی تایید کننده این رفتار موجود نیست کماکان این رفتار از مشروعیت دینی بهره مند است . دلیل اصلی تقدم منابع ففهی سه گانه بر عقل و عدم حجیت عرف و رای مردم در نظام حقوقی اسلام است ، ولی فقیه اگر بنا بر مصلحت هم اقدام کند و حتی ممنوعیت قانونی بر چند همسری وضع نماید در فتاوای خود و سایر علما نمی تواند عدم مشروعیت چند همسری را اعلام نماید چرا که مبانی فقهی را زیر پا گذاشته است .

        • اقدام ولی فقیه به معنای تغییر فتوا یا زیر پا گذاشتن فتوا نیست بلکه به معنای جلوگیری از اجرایی شدن است مثلا طبق فتوای همه ی علما و حتی فتوای ولی فقیه، خراب کردن مسجد حرامه اما وقتی مسجدی در راه قرار گرفت، ولی فقیه اجازه می ده که به این فتوا عمل نشه نه اینکه فتوا تغییر پیدا کرده

          در اینکه چرا ولی فقیه از چندهمسری جلوگیری نمیکنه، نظر او ملاکه نه نظر من و شما. شاید او مصلحتی را تشخیص میده غیر از آن چیزی که ما فکر می کنیم. ما باید دنباله رو او باشیم نه او دنباله رو ما. البته حکومت اسلامی زیر نظر ولی فقییه شرایطی را هنگام عقد ازدواج گذاشته که چندهمسری را با دشواری روبه رو ساخته

    • مشروعیتی در اسلام به چند همسری داده نشده
      خداوند فرمود چون نمی توانید بین زنان به عدالت رفتار کنید پس به یکی بسنده کنید
      عده ای مثل بعضی اعراب که از روی شهوت نمی تونن به یک زن اکتفا کنن به قبل از این ایه مراجعه میکنن و همون رو حکم خدا قرار میدن اما خداوند حکم نهایی رو در این ایات داده
      و در صمن تا چهار زن فقط مربوط به نخوردن مال یتیم در دوره ای خاص بوده و شان نزول داشته و اصلا شامل دیگران نمیشه!!!!
      افراد سودجوی مذهبی در همه زمانها وجود داشتن و بیشترین ضربه رو ادیان از همین افراد ظاهری و سطحی خورده

      • یکی از علما تمایل به این داشت بگه که اگر کسی نگرانی از این داشته باشه که نتونه عدالت را رعایت کنه، اساس ازدواجهای دوم ببعد باطله

        • وقتی خود خدا داره میگه شما هرگز قادر به ایجاد عدالت در بین زنان نیستید دیگه بنده خدا کاره ای نیست که بگه من قادرم
          خالق وقتی مخلوق رو ساخته از نقاط ضعف و قوتش مطلع بوده
          علمایی که معتقد به تک همسری هستند که روش پیامبران هم بوده دقیقا به فرموده خدا عمل میکنن

  7. در کل کتاب ماتیکان تنها یک جا به دوپادشاه زن بر میخوریم این در حالی هستش که مرد تنها زمانی میتواند یک زن دیگر بگیرد که زن اولش نازا باشد وعلاوه بر آن باید برای اون زن یک خانه و زندگی جدا فراهم کند و این خود نشان میدهد که یک مرد برای یک زن دیگر باید چه مخارج را متحمل بشه برای همین هم هست که در مقابل این وضعیت قوانین متعدد دیگری برای فرزند خواندگی وجود داره و انجام آین عمل چقد میتونسته نادر باشه

  8. چند همسری نباید به طور کامل لغو شود چرا؟چون الان هزاران دختر و زن وجود دارند که همسر ندارند و پسرهایی که با وضعیت بد حالا حالاها توان ازدواج ندارند چند همسری زشت به نظر میرسد زمانی که با نگاه جوانی که دنبال عشق و شریک جنسی و عاطفی برای خودش است برخورد میکند اما حقیقت همیشه این نیست زمانی که همسر زن بمیرد یا زندگیشان به طلاق برسد یا مرد زن را و حتی بچه هایش را رها کند چه میشود؟اگر زنها خودشان راضی باشند و مرد بتواند نیازهای آنها را برطرف کند مگر چه میشود که دوهمسر داشته باشد؟؟من در اطراف خودم زنهایی که همسر فوت کرده یا طلاق گرفتن یا رها شدن که حاضرن با چند همسری کنار بیایند به خاطر فشارهای بسیار مالی عاطفی حتی جنسی چه کسی میداند؟بسیار میشناسم،چند روز پیش یه دختر به مادرم گفته بود که من تا زمانی که پدرم تنهاست ازدواج نمیکنم هروقت پدرم ازدواج کرد من هم ازدواج میکنم و دنبال زن خوب برای او هستم مادر من این را فقط برای کسی تعریف کرده بود فک میکنید چند زن از جوون تا پیر خودشان خودشان را معرفی کردند طوریکه مادرم دیگه کلافه شده بود از هر سنی البته نه دخترها ولی زنهای جوان حتی بعضی بی فرزند و… خب اگر آن مرد دوتا یا سه تای آنها را بگیرد و تامین کند چه میشود؟؟امیدوارم که هیچ کدام ما هرگز در زندگی تجربه اینها را نداشته باشیم ولی در بطن جامعه این چیزا ها هست،قرآن صراحتا تبلیغ تک همسری میکند و حتما هم اینگونه زندگی خیلی بهتر است بخصوص بخاطر عشق و اعتماد دوطرفه اما شرایط استثتا را هم باید در نظر گرفت،چند همسری پیامبر هم در شرایط اضطرار بوده نمیشود همسر زنها را به جنگ ببرد و آنها شهید شوند و زنها بی همسر و بی پشتوانه و بی حامی آن هم در آن روزگار رها شوند در آن زمان نه سازمان بیمه ای بوده نه بازنشستگی نه فرصت شغلی برای زن پس او باید با خودش و فرزندانش چه میکرد این زنها برای پیامبر مسئولیت بودند نه لذت حتی اعراب خودشان دخترها و خواهرهایشان را به پیامبر پیشنهاد میکردند چون هم با پیامبر فامیل میشدند و هم آن زنها به مقام ام المومنین میرسیدند و من خوانده ام که اگر پیامبرقبولشان نمیکرد دیگر کسی حاضر به ازدواج با آنها نبود تا جایی که ازدواج بر محمد حرام شد و درضمن به غیر از عایشه همه زنهای پیامبر قبلا ازدواج کرده بودند و معمولاهم از ایشان بزرگتر بودند

  9. چند همسری در جامعه امروزی جایی ندارد به چندین دلیل:
    ۱. فقط افراد پولدار میتوانند چند همسر داشته باشند و تعداد مردان پولدار جامعه ایران زیاد نیست ، بیشتر مردان جوان ایرانی قدرت و توان تشکیل یک زندگی متوسط رو هم ندارند و این چند همسری وسیله عیاشی مردان پولدار میگردد
    ۲. از نظر روحی و روانی زنان تحمل پذیرش یک رقیب رو ندارند کدام زنی حاضر است مردش را قسمت کند ؟ و کدام مردی حاضر است که زنش را قسمت کند ؟تصورش بسیار سخت است . مردان هم در این چند رابطه چند سویه صدمه میبینند چون به گفته خود خدا هرگز نمی توانند عدالت را در بین زنان رعایت کنند
    ۳. بجای چند همسری که دوره اش تمام شده باید با ایجاد شغل و کار مناسب برای مردان جامعه به ازدواج بیشتر و بهتر کمک کرد گرچه ازدواج در همین شرایط هم ممکن است طلاق پیش بیاید چون جور کردن دو انسان با دیدگاههای مختلف و متفاوت سخت هست و یا زنان سرپرست خانوار رو کار داد و حمایت مالی کرد چون زن فقیر ممکن است به هر چیزی تن دهد
    ۴. در بیشتر خانواده های ایرانی مرد دوزنه جایی ندارد و در فرهنگ ایرانی عرف نیست برای همین اکثر دختران ایرانی زندگی مجردی را ترجیح میدهند و با فشار روحی اش هم کنار می ایند . مجردی بسیار بهتر از تن دادن به ازدواج با شخصی است که دلخواه نیست یا خود ان فرد مشکلات متعددی در زندگی دارد که مشکلات بعدی برای یک زن یا دختر در زندگی بعدی اش ایجاد میکند .
    ۵. در هند و افریقا هم چند شوهری وجود دارد که انهم در این قرن دوره اش به پایان رسیده و اگر انجام میشود همچنان یک رسم عجیب است

    • اگر اعتراض شما واسه اینه که فقط افراد پولدار میتونن چند زن داشته باشن، خیلی چیزهای دیگر هم هست که به پولدارها اختصاص داره مثل خانه و ماشین گرانقیمت و سفرهای تفریحی مهم. آیا میشه آنها را از داشتن چنین خانه ها و ماشینها و سفرها منع کرد؟

      اگر فرض کنیم که همه ی پسرها برای ازدواج مشکل مالی نداشته باشن باز هم پسر برای ازدواج ، کم میاریم.

      http://www.raherasti.ir/6017

      • نه مدیر محترم
        اعتراض من به پولداری شخصی افراد نیست به کسی هم پولداری مشروع کسی ربطی ندارد و پول اصلا چیز خوبیست نه بد
        با پول فقط مرگ و میر را نمی توان خرید و عده کمی از افراد رو . با پول عشق واقعی رو هم نمی توان خرید اما بیشتر چیزها با پول حل میشه و این یک واقعیت هست اما مسئله اینه که مرد پولداری که زن داره رو فقط بخاطر پولش باهاش ازدواج میکنند و شخصی که با این مرد ازدواج میکنه هم از سر بدبختی و بیچارگیه و در جامعه هم هر دو طرف رو همه نه صرفا در ظاهر بلکه از پشت نشان میدهند و بدشان را میگویند و البته حق هم دارند . هیچ وقت زن اول یک مرد اجازه ازدواج دوم به شوهرش نمیده مگر در موارد بیماری و مردان بسیاری هم که نمی تونن نصف زن بگیرن هم این مرد دوزنه را مورد عنایت قرار خواهند داد . کلا به ریسکش نمی ارزه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی