خانه / شخصیت ها / زرتشت / آیا زرتشت فلسطینی نبود؟ / تاریخ طبری و تاریخ ابن خلدون و کامل ابن اثیر، زرتشت را فلسطینی نقل کرده اند

آیا زرتشت فلسطینی نبود؟ / تاریخ طبری و تاریخ ابن خلدون و کامل ابن اثیر، زرتشت را فلسطینی نقل کرده اند

به قلم مدیر سایت
بی تردید دین زرتشتی در ایران گسترش داشته اما این دلیل نمی شود که زرتشت هم ایرانی بوده. چنانکه در حال حاضر مرکزیت تشیع، ایران است اما این دلیل نمی شود که امام علی(ع) ایرانی باشد.

در تاریخ طبری و تاریخ ابن خلدون و کامل ابن اثیر، فلسطین به عنوان زادگاه زرتشت نقل شده است:
«ظهور زرادشت که مجوسیان وى را پیمبر خویش پندارند، به روزگار بشتاسب بود و به پندار جمعى از علماى اهل کتاب زرادشت از مردم فلسطین بود و خادم یکى از شاگردان ارمیا بود و مقرب او بود و با وى خیانت کرد و دروغ گفت که نفرینش کرد و لک و پیس گرفت و به دیار آذربیجان رفت و دین مجوس را بنیاد کرد و از آنجا پیش بشتاسب رفت که به بلخ مقر داشت و چون پیش وى شد و دین خویش را وانمود بشتاسب دل در آن بست و مردم را به قبول آن وادار کرد و بر سر این کار از رعیت خود بسیار کس بکشت تا دین زرادشت را پذیرفتند.» (ترجمه تاریخ طبری، ج۲، ص۴۵۶ و همین مضمون در: تاریخ ابن خلدون، ج۲، ص ۱۸۹ ـ ۱۹۰، کامل ابن اثیر، ج ۱، ص ۲۵۸)

نمی توانم در مورد صحت این قول اظهار نظر کنم چون زرتشت از همه جهت در هاله ای از ابهام است و از هیچ جهت در مورد او نمی توان با اطمینان سخن گفت. امید است زرتشتیان گرامی در «نظرات» زادگاه زرتشت را با دلیل معتبر نشان دهند.

یادآوری:
در آدرس زیر نظریات گوناگون در مورد وطن زرتشت آمده است:
http://yasht.blogfa.com/post-22.aspx
ظاهرا همه‌ی کسانی که اظهار نظر کرده اند در قرون اخیر می زیسته اند و در بیشتر این نظریات، دلیل نمی بینیم. دلیلهایی هم که ذکر شده قابل اعتماد نیستند. مهم‌ترین دلیلی که ارائه شده این است که زبان گاتها با لهجه‌ی فلان منطقه سازگاری دارد و از اینجا نتیجه گرفته اند که موطن زرتشت فلان منطقه است.
اولا، ندانستیم از کجا می گویند زبان گاتها مطابق با زبان فلان منطقه است.
ثانیا، اگر مورد قبل را بپذیریم، از کجا گاتها برای زرتشت است؟ تنها چیزی که می توان اثبات کرد، کهن بودن این کتاب است اما مگر هرکتاب کهنی برای زرتشت بوده است؟
ثالثا، فرض می کنیم که زبان گاتها تعلق به فلان منطقه دارد و این کتاب هم برای زرتشت است اما مگر این دلیل می شود که زرتشت هم اهل آنجا بوده؟ مگر مهاجرت در زمانهای گذشته نبوده؟ از کجا معلوم زرتشت در کشوری دیگر مثل فلسطین متولد نشده و بعدا به ایران نیامده؟ در زمان ما این همه ایرانی به کشورهای اروپایی هجرت می کنند و به انگلیسی کتاب می نویسند. آیا کسی بعد از گذشت چند قرن می تواند از کتاب آنها نتیجه بگیرد که آنان اروپایی بودند؟

همچنین ببینید

هیچستان / ابهام در زرتشت، اوستا، آموزه های زرتشتی و…

به قلم مدیر سایت در آذرماه ۱۳۹۱ با دعوت بخشی از حوزه ی علمیه ی …

۲۳ نظر

  1. راستش با این مطلب دیگه اینجا نمیام ملت رو مسخره گرفتی .منم شبه ایجاد میکنم محمد عرب نبود عبری بود چون از نسل ابراهیمه اونم عبری بود نه عرب/مگه اسماعیل به گفته بدرش به اونجا نرفت

  2. من در باره این ادعاهای مغرضانه میخوام اینو بگم که آیا پس از حمله تازیان به ایران و هجوم تیسفون و قتل و غارت و تجاوز به نیاکان ما

    آنها که با علم و دانش و شعر و شعور بیگانه بودند و با حماقت تمام کتابخانه های مارو که گنجینه بزرگ دوران بود رو به آتش کشیدند

    توی اون کتابها قطعا میتونستیم اخبار دقیق تری از احوال زرتشت داشته باشیم

    شمام زیاد خودتونو ناراحت نکنید و به خودتون فشار نیارید

    زرتشت بزرگ در دل هر ایرانی راستین زندست

  3. زرتشت احتمالا پادوی یاسر عرفات نبود ؟

    حتما فردا میگین محمد ابن عبدالله بچه نازی آباد بود…..!!!!!

  4. خوشا به حال این مجوسان که با جمعیت ۷۰ هزار نفری در هند یک میلیارد نفری پدر صنعت هند (جمشید تاتا) تا اولین خطوط هواپیمایی هند اولین روزنامه هند.و بزرگ ترین صنایع هند را مدیون همین مجوسان هستند.که البته آنجا آن ها را به پارسی می شناسند.و حتی اگر جمعیت کمشان در آینده منقرض شود.همواره یادشان خدمات بی نظیرشان به مردم هند قرن ها و قرن ها در یاد مردمان هند خواهد بود.

    مردمانی که پس از تجاوز وحشیانه اعراب به خاکشان(ایران) برای حفظ جان و ناموسشان مجبور به ترک وظن شدند والا با همین جمعیت بسیارناچیزشان ایجادکننده و گرداننده بزرگ ترین صنایع هند هستند.و مردم هند همیشه به وجودشان افتار می کنند.

  5. زادگاه زرتشت معلوم نیست ولی آنچه معلوم است و بیشتر شرق شناسان همسو هستند این است که زبان سرودهای اوستا یک زبان ایرانی شرقی است. زبانهای ایرانی شرقی در بلخ و سغد و خوارزم و هرات و … سخن گفته می شد و امروزه زبان پشتو و زبانهای پامیری و زبان آسی در اوستیا بازمانده زبانهای ایرانی شرقی هستند. بنابراین سرودهای اوستا به یک زبان ایرانی سروده شده و اگر زرتشت اهل فلسطین هم بوده باشد دین خود را در فلات ایران گسترش داده و به زبان ایرانی ها با خدا راز و نیاز کرده.

    • مدیر سایت

      به زبان ایرانی سخن گفتن غیر از ایرانی بودنه

      • من هم نگفتم زرتشت حتما ایرانی بوده، ولی شما در قسمت “یادآوری” نوشته اید: «اولا، ندانستیم از کجا می گویند زبان گاتها مطابق با زبان فلان منطقه است.» حالا دانستید از کجا می گویند زبان گاثاها مطابق با فلان منطقه است؟

  6. منطق و استدلال عقلانی شما برای متعصبان راهی جز یاوه گویی نگذاشته. تشکر از مطالب روشنگرانه و سایت خوبتان.
    پاداش شما را از خالق نیکیها خواهانم.

  7. من کاری ندارم‌زردشت کجایی بود ولی برام خیلی جالبه برای خونخواردونستن اعراب به همین طبری استناد می کنند ولی به زردشت که میرسند طبری رو ردمی کنند

    • اتفاقا منم برای همین موضوع اومدم.یه دوست اریایی مطالب طبری رو معتبر میدونست .اومدم ک این متنو براش ببرم ببینم بازم تایید میکنه

  8. اخرش طبری درسته یا غلط؟ راسته یا دروغ؟

  9. سوشیانت پارتی

    شما سواد ندارید که این اراجیف رو می گید اگر در قطب شمال زاده شده که خوب اونجا هم ایران بوده نه فلسطین ثانیا زمانی تمام جهان وبرهه ای دیگه نصف جهان به نام وملک ایران بوده ثالثا مطلب مهمی است که براتون می گم اسراییل تغییر اوا یافته ازرایل است یعنی ازر+ایل که واژه پارسی جیرفتی است ازر =اتش وایل=قبیله یعنی قوم اتش واین نام را به سبب انداختن ابراهیم که کورد واریایی بود دادند بنابراین هسته اصلی بنی اسراییل ایرانیها هستند سالها بعد سامی نژادها از یمن امده به اینها اضافه شدند باید گفت که نتیجتا پیامبرانی چون داود و موسی وعیسی و..اکثرا ایرانیند نه عرب یا عبری!بنابراین تاریخی که زردتشت می زیسته مصادف با همین پیامبران است واگر گفته شده او بنی اسراییلی است مراد همین بنی اسراییل ایرانی است پیامبر ما هحمد ص که گفته مهدی یا سوشیانت جسم اسراییلی دارد مراد بنی اسراییل ایرانیست پس امام مهدی نیز ایرانیست نه عرب نه سامی!او در خراسان ایران زاده می شه پس در هر سه حالت زردتشت ایرانیست وشباهت دینش با دین موسی از همین ایرانیت بنی اسراییل است!!

  10. اباصالح زرتشت اخرالزمان

    اباصالح سوشیانسم ایینم زرتشت گفتار نیک پندار نیک اعمالنیک است از ایران امدم برای گرفتن ارض غصب شده اطراف حرم طبرسی اگر دادید دنیا به ارامش میرسدجمعه اول صفر ۲۹/۷/۹۶سوشیانس اهورا

  11. با سلام ؛ درباره این گفته آقای فاطمی :
    « از کجا گاتها برای زرتشت است؟ تنها چیزی که می توان اثبات کرد، کهن بودن این کتاب است اما مگر هرکتاب کهنی برای زرتشت بوده است؟ »
    آنچه که من دیدم این است که چون گاتها قدیمی ترین قسمت اوستا است که نام زرتشت در آن آمده است و … بنابراین زرتشتیان گاتها را از زرتشت میدانند . البته میتواند در مفقودی های اوستا کهن تر از گاتها باشد و مسائلی از این دست ، در کل این تنها یک احتمال است که زرتشتیان میدهند صرف نظر از اینکه اصلا روی چه حسابی زرتشتی حتما وجود داشته که ادعای پیامبری کرده و دین آورده است و شعر گفته است ؛ ما از طرفی پیامبری داریم که ادعای پیامبری کرده و کتاب داشته است و از طرفی این قرآن که در دست ماست و حال با دلایل محکم ارتباط این دو را اثبات میکنیم . زرتشتیان اما پیامبری در تاریخ ندارند و کتاب و سروده ای برای وی ثبت نشده است یعنی زرتشت نامی که در تاریخ بوده باشد و سپس ادعای پیامبری کرده و همچنین سروده هایی گفته باشد وجود خارجی ندارد ، زرتشتیان اما از طرفی دیگر گاتها را دیده و میگویند این مربوط به زرتشت است در حالیکه قبل از آن باید وجود زرتشت و سروده های او اثبات شود و سپس گاتها به وی مرتبط شود ؛ بنابراین براحتی گاتها میتواند سروده هایی منتسب به زرتشت باشد که افرادی زرتشت را بوجود آورده و آنرا در گاتها جای داده اند [ رجوع شود به سخنان دکتر ژان کلنز مبنی بر خیالی بودن زرتشت ، دکتر ژان کلنز منکر وجود سرایندگان گاتها نمیشود بلکه زرتشت را ساخته و پرداخته سرایندگان گاتها میداند که خالی از اعتبار نیست ] .

  12. همانطور که گفتید پیامبر شما ادعای پیامبری کرده ولی هیچگاه در زمان حیاتش
    نتوانست آنرا ثابت کند و بارها از درخواست منطقی اعراب بویژه اهل کتاب در نشان دادن
    معجزه به بهانه ایی طفره میرفت که خوشبختانه تمامی این بهانه ها در قرآن هست…

    • مدیر سایت

      معجزات متعدد از پیامبرص سراغ داریم مثل شق القمر و اعجاز قرآن که اکنون در دست ماست و اگر کسی توانسته بود مثل آن را بگه با وجود اطلاع رسانی فراوان، گوش فلک را کر کرده بوند.

      بله پیغمبر ابزار سرگرمی نبوده که هرکه ازش معجزه بخواد اونم انجام بده. شما هم اگر معجزه داشتی برای هرکسی این کار را نمی کردی

      ادامه ی نوشته ی شما مستند نبود. هرایرادی به قرآن میگیرید، عین آیه و ترجمه و آدرس را بگید و هر ایراد در یک کامنت جداگانه باشه. لذا بخشی از نوشته ی شما حذف شد

      • نضر بن حارث پسر خاله پیامبر سه سوال (حقیقت روح – اصهاب کهف -ذوالقرنین ) در مکه از پیامبر میپرسه و حضرت از جواب دادن انها عاجز میماند و مورد تمسخرمردم مکه قرار میگیره و پسر خاله پیامبر به راحتی آبروی حضرت محمد رو میبره و معجزه شق القمری که میگید فضانوردان امریکایی طی چندین سفری که به کره ماه داشته اند این موضوع رو به کلی رد میکنند

    • اعجاز علمی و عددی قرآن
      میزان خشکی و آب سیاره زمین

      واژه البر به معنی خشکی ۱۳ بار آمده
      واژه بحر به معنی دریا ۳۲ بار آمده
      از نظر علمی ۷۱ درصد زمین آب و ۲۹ درصد خشکی است

      ۰.۴۵=۱۰۰÷۴۵
      ۲۸.۸۸۹=۰.۴۵÷۱۳
      ۷۱.۲۲۱=۰.۴۵÷۳۲

      قرآن کاملا دقیق گفته و اعشارش هم آورده از دانشمندان دقیق تر

      جناب اسلام هراس از ترس هراس خود بمیر
      معجزات قرآن تازه دارد کشف می شود
      اگر می تونی از اوستای خودت چنین چیزی بیار

  13. جلد ۲ تاریخ طبری از صفحه ۴۸۳ شروع میشود و جلد هفت تاریخ طبری از صفحه ۲۷۱۳… حال صفحه ۴۵۶ از کجا آمد؟ باز هم دروغ و شایعه پراکنی مسلمانها
    ولی خودتان هم میدانید که هیچ مسلمانی معمولا دنبال پژوهش نیست و فقط شایعه دروغ را پخش میکند بدنبال کشف راستی نیست که برود و خودش تاریخ طبری را پیدا کند و بقیه کتابها را پیدا کند و بخواند ، برای همین هم دروغ شما را بسادگی میپزیرد…
    ولی یاد بگیرید که زرتشتیان مانند شما مسلمانها نیستند و ما همینطوری چیزی را نمیپزیریم…

    • مدیر سایت

      تصویر کتاب را در پایین نوشته افزودم. کتابها چاپ های مختلف دارند.
      در سایت کتابخانه اهل بیت(ع) عبارت “ظهور زرادشت که” را جستجو کنید.
      https://www.ablibrary.net/#/

      و برای اینکه در متن عربی تاریخ طبری ببینید عبارت “ظهر زرادشت الذی تزعم المجوس” را جستجو کنید.

  14. بحر بیشتر معنی رودخانه است نه دریا و اقیانوس ! در قران موارد زیادی به صراحت به بحر نیل اشاره شده که البته نیل رگه ابی به عرض دو کیلومتر و عمق ۱۱ متر است ، شاید باور نکنید ۸ مورد ۴۱ کاربرد واژه بحر در قران به همین واقعه موسی و رود نیل مربوط میشود ،در بعضی جاها به بحر شیرین و گوارا اشاره شده ، البته که دریای شیرینی وجود ندارد و منظور رودخانه است ، در جاهای دیگری شاید به دریا اشاره شده باشد بهرحال در ادبیات قرانی بین رگه ابی و رودخانه و دریا و اقیانوس تفکیکی وجود ندارد ، البته من دقیق قران بررسی نکردم ولی قطعا قران به اسم هیچ دریا و اقیانوسی اشاره نکرده و این رودخانه ها مانند نیل هم اصلا جزو ۷۰ درصد وسعت ابی به حساب نمیان و این ۷۰ درصد شامل اقیانوس ها و دریاهای مرتبط هستند ، با احتساب رودخانه ها و رگه های ابی مانند نیل که ۱۵ میلیون کیلومتر وسعت دارند وسعت ابهای زمین ۷۵ درصد است !
    ضمنا اگه دقت کنی در قران ۴۱ کلمه بحر و البحر ، بحرین و بحار امده نه ۳۲ بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code