خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام علی(ع) / تعیین شرط برای قبول حکومت بر بخشی بزرگ از کره زمین!
امام علی(ع)

تعیین شرط برای قبول حکومت بر بخشی بزرگ از کره زمین!

به قلم مدیر سایت
در حالی که معمولا سیاستمداران، تنها برای چهار سال رئیس جمهوری بر کشوری کوچک بلکه برای نمایندگی در مجلس، انواع و اقسام تلاش ها و راههای درست و نادرست را طی می کنند، امام علی(ع) هنگام مواجهه با پیشنهاد حکومت بر بخشی بزرگ و مهم از کره ی زمین (آن هم نه به مدت چهار سال بلکه تا پایان عمر)، نه تنها هیچ تمایلی نداشت، بلکه شروطی را مطرح کرد. آیا مشابه این رفتار را در ایران باستان سراغ داریم؟ خبرها در این مورد (از شیعه و سنی) فراوان است. تنها به ذکر خلاصه ی یک خبر از منابع اهل سنت بسنده می کنیم:
ابو بشیر عابدى می گوید: هنگام کشته شدن عثمان، در مدینه بودم. مهاجران و انصار گرد آمدند و نزد امام على(ع) رفته، گفتند: اى ابو الحسن! بیا تا با تو بیعت کنیم.
امام فرمود: «مرا نیازى به حکومتِ بر شما نیست. من همراه شمایم و هر که را برگزیدید، من هم بدان خشنودم».
سوگند به خداوند که برگزیدند و گفتند جز تو را برنمى گزینیم.
[ابو بشیر گفت:] پس از کشته شدن عثمان، بارها نزد امام رفت و آمد کردند، تا این که در آخرین بار به وى گفتند: امور مردم، جز در سایه حکومت، سامان نگیرد، و زمانِ قبول تو، به درازا کشید.
پس به آنان فرمود: «به درستى شما بارها نزد من آمدید. [اینک ] سخنى به شما مى گویم که اگر آن را بپذیرید، حکومت را مى پذیرم، وگرنه مرا نیازى به حکومت کردن نیست».
گفتند: هر چه بگویى، اگر خدا بخواهد، خواهیم پذیرفت.
امام(ع) بر منبر رفت. مردم، اطراف او جمع شدند. سپس فرمود: «من از حکومت بر شما اکراه داشتم؛ ولى شما جز به زمامدارى من راضى نشدید… آیا بدین امر راضى هستید؟».
گفتند: بلى.
فرمود: «بار خدایا! تو گواه باش بر آنان».
سپس بر این اساس، با آنان بیعت کرد.

متن عربی
عن أبی بَشیرٍ العابِدیّ: کُنتُ بِالمَدینَهِ حینَ قُتِلَ عُثمانُ، وَاجتَمَعَ المُهاجِرونَ والأَنصارُ فیهِم طَلحَهُ والزُّبَیرُ فَأَتَوا عَلِیّا، فَقالوا: یا أبا حَسَنٍ، هَلُمَّ نُبایِعکَ!
فَقالَ: لا حاجَهَ لی فی أمرِکُم، أنَا مَعَکُم؛ فَمَنِ اختَرتُم فَقَد رَضیتُ بِهِ، فَاختاروا وَاللّهِ! فَقالوا: ما نَختارُ غَیرَکَ.
قالَ: فَاختَلَفوا إلَیهِ بَعدَما قُتِلَ عُثمانُ مِرارا، ثُمَّ أتَوهُ فی آخِرِ ذلِکَ، فَقالوا لَهُ: إنّه لا یَصلُحُ النّاسُ إلّا بِإِمرَهٍ، وقَد طالَ الأَمرُ! فَقالَ لَهُم: إنَّکُم قَدِ اختَلَفتُم إلَیَّ وأتَیتُم، وإنّی قائِلٌ لَکُم قَولًا إن قَبِلتُموهُ قَبِلتُ أمرَکُم، وإلّا فَلا حاجَهَ لی فیهِ. قالوا: ما قُلتَ مِن شَی ءٍ قَبِلناهُ إن شاءَ اللّهُ.
فَجاءَ فَصَعِدَ المِنبَرَ، فَاجتَمَعَ النّاسُ إلَیهِ، فَقالَ: إنّی قَد کُنتُ کارِها لِأَمرِکُم، فَأَبَیتُم إلّا أن أکونَ عَلَیکُم، ألا وإنَّهُ لَیسَ لی أمرٌ دونَکُم، إلّا أنَّ مَفاتیحَ مالِکُم مَعی، ألا وإنَّهُ لَیسَ لی أن آخُذَ مِنهُ دِرهَما دونَکُم، رَضیتُم؟ قالوا: نَعَم. قالَ: اللّهُمَّ اشهَد عَلَیهِم. ثُمَّ بایَعَهُم عَلى ذلِکَ.

منبع:
تاریخ الطبری: ج ۴ ص ۴۲۷ و راجع: الکامل فی التاریخ: ج ۲ ص ۳۰۲ و ص ۳۰۴، الفتوح: ج ۲ ص ۴۳۴ ۴۳۶ المناقب للخوارزمی: ص ۴۹ ح ۱۱.

گستره حکومت امام علی(ع)

همچنین ببینید

امام علی(ع)

اَزرَکیان زرتشتی ای که به دست امام علی(ع) مسلمان شد

به قلم مدیر سایت بنا به نوشته ی سمعانی (درگذشت: ۵۶۲ ق) و ابن اثیر …

۳۵ نظر

  1. ….و انا لکم وزیرا خیر لکم منی امیرا.وزیر و مشاور بودن من بهتر از اینست که که زمامدار باشم .خطبه ۹۱ حضرت علی ع در نهج البلاغه ص ۲۷۱ و همون زمانیست که حسنین علیهما سلام بر اثر ازدحام جمعیت زیر دست وپا رفتند و لباس حضرت علی پاره شد . فضل بن سهل می گوید خلافت را انروز هیچگاه بی ارزش ندیدم .مامون به علی بن موسی واگذار میکرد و او پی در پی از قبول ان خودداری میکرد .الارشاد شیخ مفید ج ۲ ص ۶۰۱ .توجه کسانیکه بزرگانشون بروایتی برای حکومت پدر بزرگشون رو میکشن و باز بروایتی دیگر از راهزنی و دزدی و غارت با نیرنگ به قدرت میرسند و فرزندانشون هم سر قدرت سر هم رو زیر اب میکنن .

  2. اردویسر اناهیتا

    چون به طبری استناد کردید من هم یک روایت کوتاه نشان شما میدم که مورخ مذکور معتقد به صلاحیت علی برای خلافت نبوده است و گویا اشتیاق امام علی هم برای خلافت فراوان بوده است :
    عباس ابن عبدالمطلب دست علی را گرفت و گفت :
    من میدانم که پیمبر ازین بیماری میمیرد ،من چهره فرزندان عبدالمطلب را که سوی مرگ میروند را میشناسم ، پیش پیمبر برو و بپرس کار خلافت از کیست ؟ اگر از ماست بدانیم و اگر از دیگران است سفارش ما را بکند !
    دیالوگ جالب امام علی گفت :
    بخدا اگر ازو بپرسم و به ما ندهد مردم هرگز به ما نمیدهند، بخدا این سوال را از پیغمبر نمیکنم
    (تاریخ طبری ج ۴ ص ۱۳۲۱)
    این یعنی علی مطمئن بود پیامبر خلافت را به او نمیدهد

    • مدیر سایت

      از همان روزی که پیامبر ص پیامبری خود را بصورت عمومی اعلام کرد (حدیث یوم الانذار) تا پایان حیاتش همواره امام علی را بعنوان جانشین خود معرفی می کرد که برخی از این روایت ها متواتر است (بنگرید: http://www.raherasti.ir/%D8%A8%D8%B1-%D9%82%D9%84%D9%87-%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB/) اما شما به یک روایت که معلوم نیست چه سندی داره، استناد می کنید؟! آیا این یک روایت (که معلوم نیست چطور ترجمه شده) با آن همه روایت برابری می کنه؟
      اما چیزی که من در مورد بی اعتنایی امام علی ع نقل کردم منحصر به یک حدیث نیست. حدیثهای فراوان در این زمینه داریم

      • اردویسر اناهیتا

        روایت فوق العاده معتبر هست طبری این روایت از ابن عباس نقل کرده بود که اگر همان پسر عموی پیامبر باشد شخص غیر قابل اعتمادی نیست و در واقع بنیانگذار علم تفسیر نگاری هست (این روایت در سیره ابن اسحاق ص ۵۴۶ هم ببینید)
        دشمنی و کینه ای در کار نیست اما اهل سنت معتقد به خلافت و امامت علی نیستن هر چند به او فراوان احترام میگذارن ،به عقیده اهل سنت این واقعه غدیر مربوط به کدورتی میشود که بین علی و سپاهیان اسلام پیش امده بود و متوجه پیامبر میشود و ایشان هم فرمودند “هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست و هر که مرا دوست دارد …
        این واژه مولا ۲۷ معنی داره که متداول ترینش که منظور پیامبر بود و در قران هم فراوان استعمال شده معنی یاور و محب میده ، پس نمیشه از غدیر به عنوان سندی برای خلافت و امامت علی استفاده کرد !
        با وجود اینکه قران در انعام ایه ۳۸ میگوید :
        “ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﻓﺮﻭ ﮔﺬﺍﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ‏”
        اما هیچ اثری از واقعه غدیر در قران نیست !

        • مدیر سایت

          بنظرم بهتره شما به بحث های اختلافی میان شیعه و سنی ورود پیدا نکنید

        • آناهیتا خانم برای اثبات امامت امام علی (ع) فقط حادثه غدیر نیست که به آن استناد میشود، گرچه همین حدیث غدیر هم کافیست. دلایل فراوان قرآنی و روایی آن هم از کتب اهل سنت وجود دارد، آن وقت تو به روایتی که دروغ بودنش هم از درخواست مسخره ی منسوب به عباس معلومه و هم از جوابی که به امام علی نسبت داده، از قول امام علی میگه « به ما ندهد مردم هرگز به ما نمیدهند» ، امام علی ای که به در خواست خدا و پیامبرش جز خودش را برای جانشینی بحق نمیدانست میگوید به ما ندهد؛ به ما نمیدهند!
          نکته جالب میدونین چیه اینه که عباس از پیامبر و خدا بیشتر میدونست و دلش برای امت بیشتر میسوخت، و از امام علی (ع) میخواهد که به پیامبر بگوید که چرا دس دس میکنید و جانشین معین نمیکنید! واقعا خنده داره.
          در خانه اگر کس هست، یک حرف بس است

  3. خانم اردویسر اناهیتا
    چرا اینقدر کینه حضرت علی (ع) در دل داری؟ ایشان با شما چیکار کرده که ….؟!

  4. سلام سخنان مهم اقای آل شیخ مفتی اعظم عربستان سعودی برضد گروهک تروریستی دوله الاسلامیه
    https://en-maktoob.news.yahoo.com/islamic-state-top-enemy-saudi-mufti-185738424.html

    Islamic State is our top enemy: Saudi mufti

    Saudi Arabia’s highest religious authority has condemned the armed groups Islamic State and al-Qaeda as apostates and labelled them the “number one enemy of Islam”.
    The country’s grand mufti, Abdulaziz al-Sheikh, said on Tuesday that terrorism, which he accuses the groups of committing on a systematic scale, had no place in Islam’s ideology.
    “Extremist and militant ideas and terrorism which spread decay on Earth, destroying human civilisation, are not in any way part of Islam, but are enemy number one of Islam, and Muslims are their first victims,” he said in a statement carried by the official Saudi Press Agency.
    The Saudi government has been a main supporter of rebels battling Syrian president Bashar al-Assad, but has funnelled arms and money away from Islamic State and al-Qaeda, and towards other opposition groups in the country.
    The Islamic State, which according to recent reports has tens of thousands of fighters, has seized control over large parts of Syria and Iraq, where they have been accused of committing mass atrocities against civilians.
    Al-Sheikh’s statements came a almost a year after he urged Saudi citizens to not travel to Syria to take part in the more than three-year-long conflict.
    The grand mufti, appointed by the Saudi king, also warned preachers against encouraging young men to fight in Syria during their sermons, after delivering what the paper said was a lecture on “deviation among the youth” at a mosque.

  5. سلام سخنان مهم اقای آل شیخ مفتی اعظم عربستان سعودی برضد گروهک تروریستی دوله الاسلامیه
    https://en-maktoob.news.yahoo.com/islamic-state-top-enemy-saudi-mufti-185738424.html

    Islamic State is our top enemy: Saudi mufti

    Saudi Arabia’s highest religious authority has condemned the armed groups Islamic State and al-Qaeda as apostates and labelled them the “number one enemy of Islam”.
    The country’s grand mufti, Abdulaziz al-Sheikh, said on Tuesday that terrorism, which he accuses the groups of committing on a systematic scale, had no place in Islam’s ideology.
    “Extremist and militant ideas and terrorism which spread decay on Earth, destroying human civilisation, are not in any way part of Islam, but are enemy number one of Islam, and Muslims are their first victims,” he said in a statement carried by the official Saudi Press Agency.
    The Saudi government has been a main supporter of rebels battling Syrian president Bashar al-Assad, but has funnelled arms and money away from Islamic State and al-Qaeda, and towards other opposition groups in the country.
    The Islamic State, which according to recent reports has tens of thousands of fighters, has seized control over large parts of Syria and Iraq, where they have been accused of committing mass atrocities against civilians.
    Al-Sheikh’s statements came a almost a year after he urged Saudi citizens to not travel to Syria to take part in the more than three-year-long conflict.
    The grand mufti, appointed by the Saudi king, also warned preachers against encouraging young men to fight in Syria during their sermons, after delivering what the paper said was a lecture on “deviation among the youth” at a mosque.
    منبع خبر من سایت یاهو بود

  6. آناهیتا لطفا متن عربی روایت رو بده؟

  7. متن فارسی سند نیست

    • اردویسر اناهیتا

      بین اهل سنت و شیعیان ایا گفتگو یا مناظره ای راجع به واقعه غدیر و حقانیت امام علی صورت گرفته ؟ که من بخوانم ؟ لینکی یا کتابی ؟
      بنده فقط مناظره بهروز شیراری و حسام در زندیق مطالعه کردم

      • با سلام خدمت همه عزیزان
        برای مطالعه مناطرات صورت گرفته بین شیعیان و اهل سنت کتاب شهابی در شب را پیشنهاد می کنم. این کتاب خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور هست که سلطان الواعظین شیرازی آنرا تالیف نموده. انتشارات پارس ایران
        ضمنا ذر همین راستا مطالعه رساله حسنیه که ترجمه فارسی آن نیز در بازار هست و نسخه عربی آن تالیف ابوالفتوح رازی بوده هم می تواند کاملا روشنگر باشد. جایی که یک کنیز درس خوانده و مکتب دیده، دهان علمای مدعی آن عصر را چنان پر خاک میکند که مجالی برای عرض اندام باقی نمی ماند. این ترجمه از نشر بقیه‌الله (عج) هست.

      • سلام خانم مهندس اناهیتا در این زمینه اگر کتابی که مدافع نظر شیعه هست را میخواهید ببینید
        کتاب شبهای پیشاور سلطان الواعظین شیرازی
        واگر نظر سلفی ها را میخواهید بخوانید کتاب روزهای پیشاور محمد باقر سجودی
        ونقد کتاب روزهای پیشاور محمد باقر سجودی را میخواهید ببینید
        به دقیقه ۲به بعد ویدیو زیر از اقای مصطفی طباطبایی توجه بفرمایید
        http://media.tabatabaie.net/video/964/%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%85
        در این ویدیو اقای طباطبایی برخی سخنان اقای سجودی سلفی را رد میکنند
        کتاب باز موافق دیدگاه شیعه میخواهید الغدیر اقای امینی
        وکتاب امت وامامت اقای علی شریعتی
        وکتاب موافق دیدگاه اهل سنت
        بررسی نصوص امامت یا شاهراه اتحاد از حیدر علی قلمدران
        من موضع خواستی نگرفتم فقط منابع را نشان دادم

  8. حضرت علی بعد از سقیفه اگر میخواستن با درگیری خیلی راحت میشد خلافت رو بدست بگیرند ابن اثیردر الکامل ج ۲ ص ۳۲۶ و شرح ابن ابی الحدید ج ۲ ص ۴۴ مینویسد وقتی ابوسفیان از سقیفه مطلع شد و از بیعت با ابوبکر اگاه شد فریاد زد ای فرزندان عبد مناف به چه علت ابوبکر حاکم بر امور شد ؟؟این دو مستضعف کجایند؟؟ علی و عباس کجایند ؟؟؟و سپس به حضرت علی گفت دست خود را بگشا تا با تو بیعت کنم و اگر بخواهی مدینه را برایت پر از مردان جنگی و اسب خواهم کرد !!! که حتی عباس موافقت کرد و به علی گفت او بزرگ قریش است دست بگشای تا هر دو ما با تو بیعت کنیم .که حضرت علی به ابوسفیان گفت تو بدنبال فتنه انگیزی هستی

  9. اقای عبدالحق بخاطر اطلاع رسانیتون ممنون بالاخره عبدالعزیز ال الشیخ مفتی دربار ال سعود بعد از یک عمر ….. یک نظر درست داد و تیر خلاص به عنوان دولت اسلامی و خلافت داعش زد و گفت داعش دشمن شماره یک اسلام است دستش درد نکنه که دهان بسیاری از یاوه گویان دیگه باید بسته بشه . داعش جمایت هیچ یک از فرقه های اسلامی حتی سلفی های وهابی تکفیری رو هم دنبال خودش نداره ….. حیف خیلی ها بودن تازه کلمه داعش رو یاد گرفته بودن همش داعش داعش میکردن حالا کار سخت میشه براشون

  10. مناظره های زیادی بین شیعه و اهلسنت صورت گرفته…مثلا سید شرف الدین موسوی که از علمای بزرگ شیعه هست کتابی به اسم المراجعات نوشته، و این کتاب درمورد مناظره ی این عالم شیعه با عالم سنی در دانشگاه الازهر مصر است…و در نهایت عالم سنی که اسمش شیخ سلیم بشری بوده،حقانیت تشیع رو میپذیره و شیعه میشه.

  11. آناهیتا، شما ادعا میکنی که هیچ آیه ای درمورد واقعه غدیر وجود نداره…باید بگم که شما کاملا در اشتباه هستی، در قرآن آیات زیادی وجود داره که در شأن امام علی نازل شده و درمورد امامت هستش، مثل آیه تبلیغ (سوره مائده آیه ۶۷) که درمورد واقعه غدیر و امامت امام علی(ع) نازل شده و تمامی علمای شیعه و بیشتر علمای اهلسنت همین نظر رو دارند.

  12. اردویسر اناهیتا

    ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺑﻼﻍ
    ﻛﻦ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻜﻨﻰ ﭘﻴﺎﻣﺶ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩﺍﻯ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ‏[ﮔﺰﻧﺪ‏] ﻣﺮﺩﻡ
    ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻰﺩﺍﺭﺩ ﺁﺭﻯ ﺧﺪﺍ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ (مائده ۶۷)
    اصلا نیازی به بحث یا استناد به منابع سنی نیست که مخاطب این ایه کافران هستند .
    ایات قبل و بعد رو هم نگاه کنید که خدا اهل کتاب و کفار رو مخاطب قرار داده نه مسلمانان رو …
    در کل من اینها رو سفسطه میدونم ، ایا خداوند نمیتوانست فصیح و بلیغ بفرمایند که به فرمان من پس از محمد رسول الله علی ابن ابی طالب خلیفه و سرپرست جامعه اسلامیست ، اگر این جمله که من گفتم رو خداوند میگفت دیگه کسی توان مقابله با تشیع رو داشت ؟
    من در حال حاضر در این زمینه مطالعه کافی ندارم و دیگه ادامه نمیدم ، بعضی کتاب معرفی کردن که تهیه میکنم ، از دوستان تشکر میکنم

    • مدیر سایت

      جواب از تفسیر نمونه، ج‏۵، ص: ۲۲:
      میگویند: اگر این آیه مربوط به نصب على ع به خلافت و ولایت و داستان غدیر خم است پس این جمله آخر که مى‏گوید: إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ:” خداوند قوم کافر را هدایت نمى‏کند” چه ارتباطى با این مساله مى‏تواند داشته باشد؟
      براى پاسخ به این ایراد کافى است بدانیم که کفر در لغت و همچنین در لسان قرآن به معنى انکار و مخالفت و ترک است، گاهى به انکار خدا و یا نبوت پیامبر ص اطلاق مى‏شود و گاهى به انکار و یا مخالفت در برابر دستورات دیگر، در سوره آل عمران آیه ۹۷ در مورد حج مى‏خوانیم: وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ:
      ” کسانى که دستور حج را زیر پا بگذارند و با آن مخالفت نمایند به خدا زیانى نمى‏رسانند خداوند از همه جهانیان بى‏نیاز است” و در سوره بقره آیه ۱۰۲ درباره ساحران و آنها که آلوده به سحر شدند اطلاق کلمه کفر شده است (وَ ما یُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَهٌ فَلا تَکْفُرْ) و نیز در آیه ۲۲ سوره ابراهیم مى‏بینیم که شیطان در برابر کسانى که از او پیروى و اطاعت کردند در روز رستاخیز صریحا اظهار تنفر کرده و به آنها مى‏گوید: شما در اطاعت اوامر الهى مرا شریک او ساختید و من امروز نسبت به این کار شما کفر مى‏ورزم (إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ) بنا بر این اطلاق” کفر” بر مخالفان مساله ولایت و رهبرى جاى تعجب نیست.

      • سلام اقای فاطمی منظور شما این است که اهل سنت کافر هستند؟؟؟

        • مدیر سایت

          نه، بلکه گاهی کافر معنایی خاص دارد نه معنای اصطلاحی. عبارت تفسیر نمونه را بار دیگر بخوانید. همانطور که گاهی نجاست به معنای نجاست ظاهری نیست چنانکه گاهی ما به پول حرام می گوییم نجس است اما منظورمان این نیست که باید شسته شود

    • سلام خانم مهندس اناهیتا
      اگر کتابهایی که معرفی شد
      نتوانستید بخوانید این ۲کتاب خوب است
      کتاب باز موافق دیدگاه شیعه میخواهید
      وکتاب امت وامامت اقای علی شریعتی
      وکتاب موافق دیدگاه اهل سنت
      بررسی نصوص امامت یا شاهراه اتحاد از حیدر علی قلمدران

    • اگر خداوند مستقیما این مساله را در قرآن مطرح میفرمود شاید همینی میشد که شما گفتید یعنی کسی جرات مخالفت به خودش نمیداد اما پس منافقان چگونه شناخته می شدند؟ سره از ناسره چگونه جدا میشد؟ اگر کسانی که در دل پر از کینه و بغض و مخالفت هستند، در عمل مجبور باشند مانند صادقان و دوستان و فرمانبرداران رفتار کنند، آیا در روز جزا در پیشگاه خداوند نمیتوانند به همین اعمال از سر اجبار خود اتکا کنند و مدعی جزای خیر شوند؟؟ اگر قرار باشد روش هدایت به گونه ای باشد که آخرش به اجبار ختم شود، پس جزای خیر و امتیاز آن گروهی که بدون اجبار و علیرغم تمام سختی ها باز هم رضای خدا را پیشه کردند کجا می رود؟؟ چگونه از دیگران ممتاز شوند؟؟

      • مدیر سایت

        از این گذشته، به همان دلیل که تا صد سال پس از ارتحال پیامبر ص اجازه ندادند سخنان پیامبر گفته و نوشته نشود (تا ولایت امیرمومنان ثابت نشود)، همان بلا را سر قرآن می اوردند

        • اقای فاطمی ،ایات قبل و بعدش رو هم بخونید :
          ﻭ یهودیان ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺩﺳﺖﺧﺪﺍ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ …(۶۴)
          ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ … (۶۵)
          ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ …(۶۶)
          ناگهان ایه ۶۷ بی مقدمه به واقعه غدیر اشاره کرد ،نه از علی نام برده شد ، نه از خلافت و نه از امامت … بلکه مخاطب ان هم کافران هستند که در گمراهی هستند و خداوند اشاره میکند که انها را هدایت نمیکند که در تفسیر اقای فاطمی این گمراهان اهل سنت همه دورانها و تمامی مسلمانان معاصر پیامبر بوده اند
          حتی در ایه بعد هم موضوع کافران تکرار شده که مخاطبش اهل کتاب و کفار خدا هستند :
          ﺑﮕﻮ ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺗﺎ ‏[ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ‏] ﺑﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ
          ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ … ﺑﺮ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻭ ﻛﻔﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﻓﺰﻭﺩ ﭘﺲ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻣﺨﻮﺭ ‏(۶۸)

          • مدیر سایت

            دوست عزیز، پرسشهای خوبی را مطرح می کنید اما اینجا جای مطرح کردن آنها نیست و من هم حوصله ی دنبال کردن هر موضوعی را ندارم.
            یکی از روش های قرآن اینه که موضوعات حساس مثل قضیه ی ولایت و امامت را در میان آیه های بی ربط ذکر می کند به منظور محفوظ ماندن آیات از تحریف. توضیح بیشتر را در تفاسیر جویا شوید

  13. اردویسر اناهیتا

    با این تفاسیر دور از ذهنتون به اهل سنت توهین میکنید

  14. سلام در درجه دوم این ۲کتاب هست
    کتاب شبهای پیشاور سلطان الواعظین شیرازی
    واگر نظر سلفی ها را میخواهید بخوانید کتاب روزهای پیشاور محمد باقر سجودی
    ونقد کتاب روزهای پیشاور محمد باقر سجودی را میخواهید ببینید

    نکته بسیار مهم : کتاب روزهای پیشاور محمد باقر سجودی اشکالات وایرادات فراوانی دارد
    اگر ان را خواندید به نقد این کتاب در ویدیو زیر از اقای طباطبایی از دقیقه ۲به بعد توجه بفرمایید
    اگر ۲کتاب بالا را خواندید
    نقد کتاب اقای سجودی در ویدیو زیر را هم حتما ببینید

    http://media.tabatabaie.net/video/964/%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%85
    آقای طباطبایی در فیلم زیر نقدهای شدید وتندی به بسیاری از سخنان آقای سجودی وارد میکند
    http://media.tabatabaie.net/video/964/%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%85
    از دقیقه ۲ فیلم به بعد

    این را از دست ندهید

  15. آقای فاطمی از جواب بجایی که به این شبهه دادید بسیار از شما متشکرم…من دنبال جواب این شبهه بودم.

  16. آقای عبدالحق از شما هم متشکرم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code