+
خانه / شخصیت ها / پژوهشگران ایرانی / ابراهیم پورداود / گواهی ابراهیم پورداود به بی اعتباری زرتشتی
گواهی ابراهیم پورداود به بی اعتباری زرتشتی

گواهی ابراهیم پورداود به بی اعتباری زرتشتی

به قلم مدیر سایت
دکتر محمد معین در کتاب «مزدیسنا و ادب پارسی»، ج ۱، ص ۱۹۸  از قول زرتشتی پژوه برجسته ابراهیم پورداود (مقدمه چاپ دوم گاثاها، ص یط ـ یی) چنین نقل کرده است:
«آیین زرتشتی دوره ساسانی از مبدأ خود بسیار دور گردید.»
جای طرح این پرسش است: دینی که پس از چند قرن یا چند هزار سال از اصل خود بسیار دور شده، چگونه می توان به اصل آن دست یافت؟ لازمه ی سخن پورداود بی اعتباری دین زرتشتی است.

شهید مطهری نیز می گوید:  «احدى از مورخان و محققان انکار ندارد که عقاید آریایى در ادوار بعدى و مخصوصاً در دوره ساسانیان که مورد بحث ماست به پستى و انحطاط گرایید. جنبه زیبا و عالى تعلیمات زردشت تبدیل شد به افکارى زشت و پست؛ هزاران خرافه و پیرایه در دوره ساسانیان به کیش زردشت بستند. در این جهت احدى اختلاف ندارد و همه معترفند.» (خدمات اسلام و ایران، ص ۲۱۳)

مزار دکتر محمد معین

مزار دکتر محمد معین ـ آستانه اشرفیه ـ مرداد ۱۳۹۵

آذر ۱۳۹۰

۶ نظر

  1. http://forum.hammihan.com/post4780608-17.html

    ابراهیم پورداوود غرب زده ای پناه برده به آیین زرتشت.(نطلب در لینک)

  2. به نظر قاطع تمام مورخان ومحققان درتاریخ ایران
    ابراهیم پورداوود اگر فعالیتهایش که تحت حمایت شدید غرب بود را نمیکرد و انگلیس ترجمه واستخراج کتب زردشتیان را انجام نمیداد وپهلوی ازان حمایت ونشر نمیکرد…الان چیزی به نام زردشتیگری در اقلیت ایران هم نبود

    • لطف کنید این مورخان و محققان و نظر قاطعشون را ارایه بدین ( بنده به سه محقق و سه نظر هم قانعم ) . به کلمات دقت کنید نظر قاطع تمام مورخان و محققان یعنی حتی یک نفر هم مخالف این آقای سروش نظر نداده اون هم در مورد پورداود !!!!
      این ادعاهای بی منطق در مورد هم وطنانی که سالها به سختی ایین و اعتقادات و کتب و زبان باستانی پدران ما را با خون دل و مرارت نگهداری کردند حد اعلای منطق و انصاف شما را نشان می دهد .

  3. با سلام ؛ متأسفانه دستوردهالا برعکس ، دوره ساسانیان را مایه شکوفایی آیین زرتشت میداند .

    • بله همانگونه که شما معتقدید در زمان امویان اسلام هم گسترش یافت و هم شکوفایی اش ادامه یافت و همزمان معاویه از محتوای اسلام چیزی باقی نگذاشت . فقه اسلامی در دوره اموی متولد شد و علم حدیث ( توسط عمر ابن عبدالعزیز ) همانطور که در زمان عثمان قرآن جمع اوری شد ولی همزمان عثمان بدعتهایی در سنت پیامبر انجام داد .
      در دوره ساسانی هم دین زرتشتی توسعه جغرافیایی یافت و اوستا مجددا جمع اوری شد ( البته بلاش اشکانی قدم نخست را برداشت ) . همزمان به لحاظ محتوا تحریفاتی خلاف اموزه های زرتشت وارد دین شد و در دوره دوم ساسانی زروانی گری ترویج داده شد . مهم تر از همه زبانی که اکنون با آن سخن می گویید در همین دوره ساسانی از شمال تا جنوب ایران توسعه یافت .
      پس سخن شادروان دهالا با سخن استاد معین هیچ منافات ندارد . هر دو سخن نیز صحیح است .

  4. آقای سید مرتضی عسکری از محققین حوزه در کتاب نقش ائمه در احیای دین می فرمایند “در زمان معاویه از اسلام جز اسم و از قرآن جز نوشته اش چیزی باقی نماند”

    اگر بنده مطلبی بنویسم و بالای آن تیتر بزنم : ” گواهی سید مرتضی عسگری به بی اعتباری اسلام ” به جز تحریف سخن و معنا و مراد نویسنده چه کار کرده ام ؟

    جناب مدیر : تمام تیترهای شما بر خلاف مقصود نویسنده و مصداق بارز تحریف معنوی است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار