خانه / ایران / ایران باستان / بی علاقگی زرتشتیان پیش از اسلام به علم

بی علاقگی زرتشتیان پیش از اسلام به علم

به قلم شهید مطهری
«مدارک مى گویند که در حوزه زردشتى علاقه اى به علم و کتابت نبوده است. جاحظ هر چند عرب است ولى تعصب عربى ندارد، به دلیل اینکه علیه عرب زیاد نوشته است. وى در کتاب المحاسن والاضداد، صفحه ۴ مى گوید: «ایرانیان علاقه زیادى به نوشتن کتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند».
در کتاب تمدن ایرانى به قلم جمعى از خاور شناسان، صفحه ۱۸۷ تصریح مى کند به عدم رواج نوشتن در مذهب زردشت در عهد ساسانى.
محققان اتفاق نظر دارند حتى تکثیر نسخ اوستا ممنوع و محدود بود. ظاهراً وقتى اسکندر به ایران حمله کرد، از اوستا دو نسخه بیشتر وجود نداشته است که یکى در استخر بوده و به وسیله اسکندر سوزانیده شده است.» (خدمات متقابل اسلام و ایران، شهید مرتضی مطهری، تهران، انتشارات صدرا، چاپ شانزدهم، ۱۳۷۰، ص ۳۱۲)

درج: شهریور ۱۳۹۳

همچنین ببینید

علت فراموشی هخامنشیان در حافظه تاریخی ایرانیان

به قلم مرتضی رمضان پور یکی از سلسله هایی که در منابع ادبی بعد از …

۳۶ نظر

  1. مطهر فرد افراطی بود تعجب میکنم رو حرفای ایشون استدلال میکنی اگه ایرانیان اهل کتابت نبودن نوشته های تخت جمشید و بیستون رو حتما اعرابی نوشتن که به قول خودشون ۷۰ نفر باسواد داشتن .تازه الواح تخت جمشید رو کی نوشت؟

  2. ایرانیان هفت خط داشتند که فقط یکی از انها عمومی بود ، کتاب های فلسفی ، پزشکی و … به خط های خاص خود نوشته میشد (به ابن ندیم فصل اول ص ۲۳ مراجعه کنید)
    اوستا یک کتاب محرمانه و غیر عمومی بود ،حتی خط ان هم دین دبیره مینوشتند تا برای عموم نامفهوم باشد حالا شما انتظار دارید ازین کتاب چند نسخه وجود داشته باشد ؟
    یک مثال !
    در قرون وسطا انجیل به زبان لاتین و برای عموم نامفهوم بود ،حتی یک نسخه انگلیسی انجیل هم وجود نداشت ، اولین کسی که انجیل به انگلیسی روان برگرداند توسط کلیسا زنده زنده سوزانده شد ، در این صورت تعدد و فراوانی نسخه های لاتین میان مردمی که از ان هیچ نمیفهمیدند جز انکه نشانه حماقت انهاست چه دلیل دیگری میتوان داشته باشد ؟

    • مدیر سایت

      کتاب آسمانی برای توده ی مردم نازل شده. معنا نداره بگیم خصوصی بوده و به خطی نوشته بوده تا مردم متوجه نشوند.

      • بله ،مخاطب کتب اسمانی عوامند و انها باید انرا همواره بخوانند و بفهمند و بپذیرند اما خواندن یک کتاب شک و تردید یا به قول زرتشتی ها ازمندی (به ارتداد) رو در پی داره ، زرتشتی ها حتی برای افکار وسوسه کننده برای خروج از دین هم یک دیو ساخته بودند به نام دیو “آز” .
        در قرون وسطا هم کشیشان با خواندن متن انگلیسی اناجیل مخالف بودند و حتی اولین مترجم لاتین به انگلیسی روان رو زنده زنده سوزاندند چون انها هم از کوچک ترین شک و تردید وحشت داشتند .حساب مسلمانان از مابقی جداست چون کتاب انها مانند انجیل و تورات و اوستا متن روان نیست بلکه اشعاری پراکنده و نامفهوم نیازمند منابع تاریخی و حدیثی هست که انها با اقوال مختلف و متفاوت مواجه هستند .
        امروزه علامه طباطبایی از ۲۰۰ صفحه قران ۱۵ جلد تفسیر المیزان نوشته ، روحانیون مسلمان سعی میکنند طوری القا کنند که مردم قران نمیفهمند ، انها فقط به خواندن متن عربی توصیه میکنند ، انچه انها میکنند با مسیحیان و زرتشتی ها تفاوتی نداره .

  3. اینکه ایرانی ها علاقه ای به کتابت نداشتند، بخاطر این بوده که شاهان و دستگاههای حکومتی آن دوران برای اینکه بتوانند بر مردم براحتی حکومت کنند آنها را در بی سوادی نگه میداشتند تا به زورگوییشون ادامه بدند، حال شما این رو مقایسه کنید با راه و منش پیامبر بزرگوار اسلام نه اینکه ترسی نداشتند مردم باسواد بشند، بلکه مردم رو به دنبال علم آموزی و سواد تشویق میکردند و میفرمودند به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد، این به حق بودن راه رو میرسونه.

    • ازاد اندیش این حرف شما بدونه سنده تازه به فرض این حرف راست باشه .لابد الواح تختجمشید رو یونانیان نوشتن .حتی سلمان فارسی هم خواندن و نوشتن بلد بوده. ایرانیان متاسفانه در دوران ساسانی دچار نظام طبقاتی شده با این حال حتی اون زمان سه طبقه شاهان و درباریان روحانیان ونظامیان با سواد بودن تنها مردم عادی سواد نداشتن که این ربطی به دین زرتشت نداره

  4. طبق دانشنامه ایرانیکا بخش اموزش در ایران باستان دوره هخامنشیان حتی اشراف و بزرگان ایرانی هم از تحصیل علم محروم بودن و کتابت در اموزش این دوره ایرانیان نقشی بازی نمیکرده .(در کتاب تاریخی اجتماعی ایران ج ۱ ص ۴۹۸ نوشته شواهد تاریخی بسیاری نشان میدهد که در دوره هخامنشیان نهال علم در ایران بسیار ضعیف بوده …. ) و هزاران سند دیگه . دربار شاهنشاهی ایران برای پزشک از مصر و یونان گدایی میکرده . اونها دموکدس و کتزیاس به ایران میفرستادن و پارسیان هم رمال و جادوگر مثل استانس به جهان صادر میکرد .

  5. آقای فاطمی کاشکی خلاصه مصاحبه دکتر همایون کاتوزیان که ۶ مارس ۲۰۰۹ با رادیو فرانسه انجام دادن که درباره اثار مکتوب و علمی ایران قبل از اسلام و دروغ بودن از بین رفتن این اثاری علمی که هیچ وقت وجود نیومدن تا بخوان از بین برن رو میذاشتین ایشون بخوبی به توهمات پاسخ میدن . دوستان حکمت و تولید علم در ایران زرتشتی قبل از اسلام دروغ و توهمی بیش نیست. آثاری که جز افسانه و توهم هیچی نیست.آثار بی ارزشی که بدرد ساسانیان نخورد و حتی ترجمه و استفاده از اونها باعث سقوط وسرنگونی و عدم حمایت مردم از حکومت مقتدری عباسیان شد.

  6. در زمان ساسانیان زرتشتیت نقلی بر زرتشتیت عقلی چیره شد واین علت خاموشی علم بود
    تعالیم حضرت زرتشت علیه السلام دعوت به خردگرایی است
    اهل سنت هم در زمانی که تفکر معتزله در آنها غالب بود پیشگامان علم در جهان بودند
    ولی وقتی تفکر نقلی بر آنها غالب شد
    به داعش وبوکو حرام وطالبان مبتلا شدند

  7. به دلیل اینکه علیه عرب زیاد نوشته است. وى در کتاب المحاسن والاضداد، صفحه ۴ مى گوید: «ایرانیان علاقه زیادى به نوشتن کتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند».
    پاسخ : خوب علم معماری داشتند علم نظامی داشتند
    معماری علم نیست؟

  8. به نام خدا

    رد بی علاقگی زرتشتیان پیش از اسلام به علم:

    در قاموس کتاب مقدس ذیل کلمه مجوس آمده است: ایشان علما و دانشمندان قوم فارس بوده فلسفه و هیئت و علوم ریاضی را که در آن زمان معروف بود تعلیم می‌دادند و با پادشاه به میدان جنگ می‌رفتند و هر چند که علم ایشان بر قواعد صحیحه بنا نشده بود با وجود آن دانیال ایشان را به حکمت و دانشمندی توصیف می‌نماید (دانیال: ۱، ۲۰) و از برای ایشان نزد نبوکد نصر وساطت نمود (دانیال: ۲، ۲۴) و خود رئیس ایشان گردید (هاکس، ۷۸۵).

  9. رد بی علاقگی زرتشتیان پیش از اسلام به علم:

    (۱): پزشکی :
    یکی از دانش هایی که ایرا‌‌ن‌زمین در آن نقش مهمی را ایفا کرده دانش پزشکی است. دانش پزشکی در ایران پیش از دوره اوستایی و ظهور اشوزرتشت وجود داشته.
    اوستا که مجموع کاملی از تاریخ و فرهنگ ایرانیان پیش از ظهور زرتشت تا به دوره او می باشد، اشاره‌های بسیاری به دانش پزشکی و پزشکان ایرانی دارد. همچنین در دیگر کتابهای پهلوی و پارسی مانند شاهنامه بدان اشاره ها برمی خوریم.
    در متون کهن آمده:
    جمشید( چهارمین پادشاه پیشدادی) نخستین کسی بود که استحمام آب گرم و سرد را مرسوم کرد. در دوره پادشاهی او هفتصد سال نه گیاهی خشکید و نه جانداری بیمار شد.
    تخصصهای مختلف دانش پزشکی در ایران باستان
    دانش پزشکی در اوستا پنج بخش می باشد:
    ۱- اشو پزشک(بهداشت)
    ۲- داد پزشک(پزشک قانونی)
    ۳- کارد پزشک(جراح)
    ۴- گیاه پزشک(دارو عطاری)
    ۵- مانتره پزشک(روان پزشک)

  10. ۱- آشو پزشک (آشو بئشزو): که از کلمه‌ی آشو به معنی پاک گرفته شده است و برابر با دانش بهداشت است. یعنی با رعایت پاکی و پاکیزگی بیماران را درمان و از پیدایش بیماری‌ها جلوگیری و پیشگیری می‌کرده‌اند.
    ۲- دادپزشک (داتو بئشزو): که از کلمه‌ داتو به معنای عدل و داد گرفته شده است و برابر با پزشکی قانونی است. در این رشته‌، با قوانین و دستورهای ویژه‌ای سروکار داشته‌اند.
    ۳- کاردپزشک (کارتو بئشزو): که از کلمه‌ کارتو به معنی کارد گرفته شده است و برابر با جراح است.
    ۴- ارور پزشک (اورورو بئشزو): که از کلمه‌ ارور به معنی گیاه گرفته شده است و برابر با پزشک داروساز است. این گروه از پزشکان با داروهای گیاهی سر و کار داشته و آن‌ها را می‌شناخته‌اند و برای درمان به بیماران تجویز می‌کرده‌اند.
    ۵- مانتره پزشک (مانترو بئشزو) که از کلمه مانتره به معنی سخن مقدس و آسمانی گرفته شده است و به نوعی برابر با روانپزشک است. این گروه با خواندن آیات کتاب آسمانی و ذکر و دعا، بیماران را درمان می‌کرده‌اند.

  11. رد بی علاقگی زرتشیان به علم:
    ۳- کارد پزشک(جراح):
    همانگونه که از نام اینگونه پزشکی پیداست نوع بیمار و درمان بخشیدن بیماران توسط این پزشکان، جراحی بوده است.
    در وندیداد فرگرد هفتم بند ۳۹ در مورد کارد پزشکی چنین آمده:
    کسی که میخواهد پزشک(کارد پزشک) شود یک دِوپرست را جراحی کند و بیمار خوب شود او دوپرست دوم را جراحی کند و بیمار خوب شود او دوپرست سوم را جراحی کند و بیمار خوب شود پس آموزده است و همیشه می تواند کارد پزشکی کند.
    همانگونه که در بند بالا اشاره شد یک کارد پزشک بایستی چندین مرتبه این عمل را انجام دهد و پس از پیروز شدن در آزمایش می توانست در این رشته پزشکی فعال باشد.
    درباره کارد پزشکی که یک عمل رستمینه(سزارین) زایمان را در ایران باستان نشان می دهد در شاهنامه در خصوص زایش رستم چنین آمده:
    پیامـد یکـی موبـد چیـره دست/همان ماهرخ را به می کرد مسـت
    شکافیـد بی رنـج پهلـوی مـاه/بـتـابـیـــد مـر بـچه را سـر بـه راه
    چنان بی گزندش برون آورید/که کس در جهان این شگفتی ندید
    برای آنکه بهتر به دانش کارد پزشکی در ایران پی ببریم نیاز است آورده شود که در باستانشناسی در شهر سوخته در استان سیستان جمجمه هایی کشف گردید که بروی آنها عمل جراحی انجام گرفته بود.

  12. رد بی علاقگی زرتشیان به علم:
    ۴- گیاه پزشک(اورو پزشک) :
    در مورد گیاه پزشکی در وندیداد فرگرد ۲۰ بند ۶ آمده:
    تمام گیاهان دارویی را ستایش می کنیم و می خواهیم و تعظیم می کنیم. برای مقابله با سردرد؛ برای مقابله با مرگ؛ برای مقابله با سوختن؛ برای مقابله با تب؛ برای مقابله با تب لرزه؛ برای مقابله با مرض ازانه؛ برای مقابله با مرض واژهوه؛ برای مقابله با بیماری پلید جزام؛ برای مقابله با مار گزیدن؛ برای مقابله با مرض دورکه؛ برای مقابله با مرض ساری و برای مقابله با نظر بد و گندیگی و پلیدی که اهرمن در تن مردم آورد.
    از متن بالا بر می آید که گیاه پزشکی برای عمده بیماریها به کار می رفته و بیشترین دردها را درمان بخش بوده.

    در یسنا ۹ بند ۳ و ۴ و دیگر بخشهای اوستا به گیاه هوم اشاره شده( در آغاز سخن آورده شد). از گزارش وندیداد ،یسنا و یشتها چنین نتیجه می شود که بسیاری از امراض و ناخوشیها در دانش پزشکی ایران مشخص و پیدا شده بوده و برای مقابله با آنها داروهای مورد نیاز را نیز به دست آورده بودند.
    غیر از گیاه هوم نیز گیاهان دیگری در ایران باستان برای پزشکی مورد بهره بوده اند مانند؛ بَرسم کُندر؛ اسپند؛. همچنین عصاره (فشرده) گیاهانی مانند نعنا؛ بیدمشک و عرق چهل گیاه و غیره در گذشته و حال نیز در پزشکی و درمان بیماران مورد بهره قرار می گرفته و میگیرد. برخی گیاهان دارویی علاوه بر جنبه درمانبخشی در مراسم دینی و جشنها از آنها استفاده می شده مانند هوم؛ برسم و اسپند.

  13. رد بی علاقگی زرتشیان به علم:
    ۵- مانتره پزشک(روان پزشک):
    منظور از کلام مانتره سخنی است که با آن بیمار را آرامش می دهند و درمان می کنند، همچنین سخن پاک و مقدس هم معنی می دهد.
    آنگاه که روان و روح آدمی همچنان بهم ریخته و پریشان است بهترین درمان و آرامبخش گفتار نیک و امید بخش‌ خواندن کتاب مقدس(گاتها اوستا) شعر و یا گوش دادن به موسیقی می باشد.
    وندیداد فرگرد ۷ بند ۴۴ آمده:
    ای زرتشت ،اگر پزشکانی گوناگون درمان بخش یکی با کارد درمان بخش ، یکی با دارو ، یکی با سخن ایزدی درمان کننده، آن کس که با سخن ایزدی(مانتره) درمان کند درمان بخش ترین درمان کنندگان است.ای زرتشت ،اگر پزشکانی گوناگون درمان بخش یکی با کارد درمان بخش ، یکی با دارو ، یکی با سخن ایزدی درمان کننده، آن کس که با سخن ایزدی(مانتره) درمان کند درمان بخش ترین درمان کنندگان است.

  14. رد بی علاقگی زرتشیان به علم:
    (۲): نجوم:
    دانش ستاره‌شناسی در ایران مانند دیگر نقاط جهان پیشینه طولانی دارد. از آن جا که ابزار کار این دانش آسمانی پاک و چشم تندرست است، از نخستین علومی است که مورد توجه انسان قرار گرفته است.

    برخی پژوهشگران، چندی از نقوش تخت جمشید را نشانه‌ای بر آشنایی سازندگان آن‌ها با اخترشناسی می‌دانند؛ از این میان است نقش حمله شیر به گاو که در بسیاری حجاری‌های تخت جمشید هست.

    مطالعاتی هم روی جهت‌گیری چهارطاقی‌های بجا مانده از آتشکده‌های کهن نشان داده است که می‌توان رابطه‌هایی میان ساختمان آن‌ها و طلوع و غروب جرم‌های آسمانی یافت.
    ایرانیان در دوران باستان در علم ستاره شتاسی مهارت های خاصی داشتند و چنان که در لوحی که از زمان اشکانیان به دست آمده پیش گویی کرده اند که دنباله دار هالی چند وقت به چند وقت دیده میشود.
    اصطلاحات ستاره‌شناسی در پارسی میانه:

    ستَویس یا سَدویس: به ظن قوی نام ستاره سهیل

    تیشتَر: نام ستاره شِعرای یَمانی

    روزآهنگ و شباهنگ: نامهای سیاره زهره در زبان عامیانه

    دیگپایه: صورت فلکی شَلیاق

    هَشتبَر: صورت فلکی تَنَیُّن، اژدها

    موشپر و موشپار و موشپاریک: “ستاره”دنباله دار

    نیزک و نیازک: شهاب ثاقِب

    کَندَر: حرکت رِجعی

    نوماه: هلال

    پُرماه: بدر

    نیم ماه [نیما] و نیم پُری: تربیع

    سروش: نام ستاره عَیّوق

    ماهیگیر: نام ستاره α دَلو

    روجینه: ستاره وسطی کمربند جبار

    چشم شیر: ستاره وسطی از سه ستاره که در گردن اَسَد اند.

    و……….

  15. رد بی علاقگی زرتشیان به علم:
    (۳):فناوری:
    ۱.قنات:قنات ریشه در قبل از دوران هخامنشی در ایران قدیم دارد. بزرگ ترین و قدیمی ترین قنات در شهر گناباد است که پس از ۲۷۰۰ سال هنوز آب کشاورزی و آشامیدنی ۴۰ هزار نفر را فراهم می‌کند.

    ۲.باتری:ایرانیان احتمالاً اولین نوع باتری را که به پیل بغداد مشهور است در دوران ساسانیان یا اشکانیان اختراع کردند.
    از سده نوزدهم میلادی تاکنون، الکساندر ولتا به نام مخترع باتری شناسایی شده‌است، حال آن که یافته‌های باستان‌شناسی در مناطقی از عراق کنونی نشان داده‌است که نزدیک دو هزار سال پیش از ولتا (۲۰۰ سال پیش از زادروز مسیح)، باتری در امپراطوری اشکانیان (درمناطقی که امروزه جزو عراق کنونی است) ساخته شده‌است.

    فرضیه‌های ارایه شده در زمینه یافته‌های باستان شناسان همگی بر این مطلب صحه گذاشته‌اند که این مجموعه در راستای کاربردهای الکتروشیمیایی از آن میان آبکاری فلزها ساخته شده که کشف ظرف‌های آبکاری شده در نزدیکیهای محل کشف این باتری، موئدی بر این مطلب است؛ یافته‌ای که به نوبه خود از یک جهش علمی تاریخی سرگذشت دارد.

    کاربرد این مجموعه جهت فرآوری جریان الکتریکی (فرضیه منبع نیرو)، آبکاری زر بر دیگر فلزات (فرضیه آبکاری زر) و بهره گیری در درمان امراض با شوک الکتریکی (فرضیه کاربرد پزشکی) شده که همگی مؤید کاربری این مجموعه در مصارف الکتروشیمیایی است.

    ۳.اسیاب های بادی و……

    در پزشکی اولین بیمارستانی که در آن دانش پژوهان علوم پزشکی تحت نظارت پزشک، به طور روشمندی بر روی بیماران کار می‌کردند در دانشگاه جندی شاپور بود. برخی متخصصین پا را از این هم فراتر نهاده و معتقدند کل اعتبار سیستم بیمارستانی را باید در ایران قدیم مشاهده کرد.
    تراکاشت اعضای بدن حیوان در بدن انسان (به انگلیسی: xenotransplantation) ریشه در ایران دوران هخامنشی دارد.

    و اولین همایش علمی در دربار انوشیروان بوده است.

  16. فکرکنم جناب مدیر سایت به اندازه کافی تفهیم شده باشید

    *****این(پست) یعنی دشمی با زرتشتیان*****

  17. به نام خدا
    موضوع مقاله:بی علاقگی مسلمانان به علم:
    هر چند که پیامبر مسلمانان را به دریافتن علم دعوت کرده اما پیروان او مردم را نهی کرده و فقط فقه و اصول و اخلاق را جایز میشمارند
    موارد متعددی در این باره وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
    ۱.در زمان قیاث الدین جمشید کاشانی علما مردم را از دست یافتن به علم نهی میکردند و جمشید را که پیش بینی درستی از خرشید گرفتگی داشت او را به شهادت رساندند

    ۲.این نتها در زمان های قدیم بلکه در عصر معاصر نیز چنین فتوا هایی بوده مانند حرام دانستن برق (بدون منبع)
    و سایر علوم را علوم غربی دانسته و از آن جلو گیری میکنند
    جناب آیت ا… بوووووووووق دانشگاه را طوطعه انگلیس میداند واینکه آنها سعی دارند دانشگاه را مقابل حوضه قرار دهند و جوان ها را از راه به در کنند

    ۳.آیت ا… وحید خراسانی از علم فلسفه انتقادهای بسیار تندی دارد و……..

    ۴. امام خمینی در باره فرار مغز ها گفته است:(«هی می‌گویند مغزها دارند فرار می‌کنند. به جهنم که فرار می‌کنند.
    این دانشگاه رفته‌ها، اینها که همه اش دم از علم و تمدن غرب می‌زنند، بگذارید بروند. ما این علم و دانش غرب را نمی‌خواهیم. اگر شما هم می‌دانید که اینجا جایتان نیست فرار کنید. راهتان باز است.»)

    • مدیر سایت

      اصلاح چند غلط املایی از شما: غیاث الدین، خورشید، توطئه، حوزه

      بارها گفته ام که این سایت مدافع اسلامه نه مسلمانان

      اگر امام خمینی مخالف علم بود، چرا دانشگاه ها در زمان حیات او برپا بود؟ پس این قضیه ی فرار مغزها چیز دیگر بود 

      • به نام خدا
        با سلام
        ۱.ابتدا باید عرض کنم که متن را خودم ننوشتم و کپی بود و در هنگام خواندن چندان دقت نکردم و ممنونم که غلط ها را متذکر شدید.
        ۲.کار های مراجع تقلیدی چون امام خمینی که لقب امام را دارا هستند عین اسلام است و اگر سایت شما فقط مدافع اسلام است نه مسلمانان. پس چرا در موارد متعددی علیه زرتشتیان است نه دین زرتشت.
        ۳.من مثالی را میزنم(ما شیعیان میگوییم که وهابی ها ساختن مقبره را جایز نمی شمارند و تمامی مقره ها را تخریب میکنند در حالی که حضرت محمد(ص) گنبد دارند پس ما میتوانیم همچین ادعایی بکنیم که آنها هیچوقت همچین کاری را نمیکنند.

        امام خمینی هم ابتدا بسیاری اساتید را از دانشگاه اخراج کرد تحت عنوان انقلاب فرهنگی
        این مطالب هم در صحیفه امام آمده و هم در سخنرانی هایشان هم موجود است.

        ۴.من نمیخواستم علیه اسلام حرفی بزنم اما کار من و شما دقیقا یکی است من کاملا با سند و مدرک و منبع به شما نشان دادم که این سخن شما اشتباه است و نسبت دروغی را به
        هم وطنانمان و نیاکانمان نسبت داده اید اما شما باز ادعای خود را تکرار میکنید
        و البته شاید کم آورده اید ***** این یعنی دشمنی با زرتشتیان*****

        • مدیر سایت

          ۲. به موضع امام خمینی انتقاد نکردم هرچند نظریات ایشان عین اسلام نیست و الا مراجع تقلید این همه فتواهایی برخلاف فتواهای ایشان نمی دادند.
          ۳. تصفیه ی دانشگاه بخاطر مخالفت با علم نبود بلکه بخاطر افکار انحرافی برخی دانشگاهیان بود
          ۴. هر نسبت دروغ که به زرتشتی ها دادم بفرمایید تا اصلاح کنم

          • ۴. من در جا های دیگر سایت هم از شما خواستم که به کامنت های من که با منبع و مدرک سخنان شما را رد کردم جواب دهید اما انگار نه انگار .
            من در مطالبی را که به نظرم مشکل دارد همچین دیدگاهی
            میگذارم:(*****این یعنی دشمنی با زرتشتیان*****)

  18. به نام خدا
    مطهری نیز خواسته اند بهتان و تهمتی بزنند و از باب مباهته استفاده برده اند.

  19. قبل از انقلاب صنعتی و ایجاد صنعت چاپ اساسا نسخ زیادی از هر کتاب نبود و انهم در جریان جنگها و حوادث در خطر نابودی قرار داشت. در کل جهان مگر چه تعداد کتاب معتبر از هر تمدن باستانی موجود است؟؟ ملتی که حتی روی دیوار کاخهای خود مطلب مینوشته و بیستون را نه با یک زبان بلکه سه زبان مینویسد به کتابت بی علاقه بوده؟؟ اگر ایرانیان بیسواد!! نبودند اسلام و علوم مختلف اسلامی را چه کسی و با چه پیشینه ای پایه گذاری و گسترش میداد؟؟ تکلیف اعراب که معلومست چقدر سواد داشتند.

  20. اما مگر برای سطح سواد و عظمت یک تمدن فقط وجود متن نوشتاری ملاکست؟ تمدن اینکاها مصریان و چینیها عظمتش نه با کتاب بلکه از اثار عظیم معماری و ابزار و ادوات اکتشافی انها و رصدخانه ها و پلها و سیستمهای ابیاری و فاضلاب که کشف شده ثابت میشود. مگر میشود تخت جمشید را بدون شناخت ریاضیات هندسه نجوم معماری مهندسی و …..ساخت؟ یا مگر میشود یک تمدن رشد تک بعدی داشته باشد مثلا در معماری به اصولی مثل تعبیه فاضلاب توجه کند اما پزشک و فیلسوف و منجم نداشته باشد؟ و بقولی اقای سهیل دامشمندانش وارداتی باشند؟

  21. تعجب میکنم از دوستانی که میبایست قاعدتا مخالف نظریات غربزدگانی باشند که همه ملتها را بجز یونان و رم فاقد مدنیت میشمارند و غرب را سرچشمه همه علوم و فضایل بشری معرفی میکنند و برای کوبیدن هموطنان ایرانی خود در دام این توهمات نژاد پرستانه میافتند

  22. مدنیت ایران با اسلام شروع نشد و برعکس اسلام بود که بر دوش تمدنهای عظیمی مانند ایران و مصر و شامات و بهره گیری از پیشینه علمی و تمدنی انها تمدن اسلامی را بنا کرد. اسلام تنها توانست با یکپارچگی سرزمینهای تحت نفوذ خود زمینه شکوفا شدن استعداد ملل تحت نفوذ خود را در قالب تمدن اسلامی فراهم کند وگرنه اگر پیشینه مسلمانان مهم نبود و اسلام تنها عامل موجد مدنیت بود قاعدتا میبایست سر شاخه علوم اسلامی هم اکثرا از ساکنان شبه جزیره عربستان باشد نه برعکس

    • بهتون توصیه میکنم یه مقدار بیشتر دراین باره مطالعه کنید سواد آموزی در ایران برای قشرخاصی بود و مجازات های سنگینی برای رعیت و کشاورزی که بخواد سعی کنه خوندن و نوشتن یاد بگیره وجود داشت کجا اسلام بر پایه ی این تفکرات بوجود اومد و فقط حاکمیت رو به عهده گرفت؟؟؟؟؟؟ چرا اصرار دارید تاریخ بین النهرین رو تحریف کنید شامات که فرمودید آباو اجدادشون خودشون و نسل امروزشون همیشه عرب بودن اعراب که فقط در حجاز نبودن این حرفا چیه از خودتون میگید در تاریخ ایران و سرگذشت کسری های ایرانم این موارد که گفتم اومده نمیشه که انکار کرد اسلام برخلاف قوانین عجیبی که در اون زمان حاکم شده بود همه جا از جمله در ایران که سواد برای مردم ممنوع بود اسلام هر اسیری که به مسلمان بیسواد سواد یاد میداد بدون هیچ شرطی آزاد میکرد قران تنها کتاب آسمانی هس که بدون تحریف باقی مونده و در اون به قلم خداوند قسم خورده و جایگاه علم رو بسیار ارزشمند میدونه تاریخ ما هم خوبی داشته هم بدی و اشتباه خوبی هاش باعث افتخارمونه و بدیهاش درس عبرت با تعصب نژادی از تاریخ حرف زدن باعث نمیشه اشتباهات پاک بشه

  23. درود بر شما

    اقای مطهری در بحث نقد بی رحمانه ی تاریخ ایران باستان و فرهنگ مردمان زرتشت مذهب ان دوران همواره با دید افراطی مذهبی و متمایل به اسلام و دشمنی با فرهنگ ایرانی و کوچک نمودن ملیت اریایی قدم برداشته است .
    نقدهای بسیار زیادی بر نوشته های تاریخی اقای مطهری و کم سوادی و حتی بی سوادی وی به بحث ایران و ایرانی و ملی گرایی ایرانی و تمدن پارسی توسط تاریخدانان مطرح کشور وارد شده است .
    منطق و استدلال وی در اینجا نیز بسیار جالب است ….
    می گوید چون جاحظ عرب بوده و از اعراب بسیار بد نوشته است پس نوشته هایش درباره ی ایرانی ها هر چه باشد می تواند درست باشد !!!؟؟؟
    کجای حرف وی منطقی و عقلانی می باشد ؟؟؟؟
    طبق کدام سند و مدرک و دلیل و برهانی به این کشف مهم رسیده است ؟؟؟؟
    بحث و نقد و انتقاد باید بر مبنای منطق و استدلال و عدل و انصاف و حقیقت باشد نه بر مبنای احساس و تنفر و دشمنی و کینه ….

    پاینده باد ایران و ایرانی
    یا حضرت زرتشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code