خانه / ایران / اسلام و ایران / خدمات متقابل اسلام و ایران / ایرانیان مهم ترین دانشمندان و سیاستمداران اسلام

ایرانیان مهم ترین دانشمندان و سیاستمداران اسلام

به قلم شهید مطهری
فلاسفه بزرگ اسلام، متکلمین، مورخین، لغت نویسان، شعراى بزرگى که به زبان عربى شعر سروده اند، مفسرین عالیقدر، رجال سیاسى و پادشاهان بزرگ و جهانگشایان مسلمان همه از ایران بودند.
مگر برمکیان، نوبختیان، قشریان، صاعدیان، خاندان سمعانى، خواجه نظام الملک طوسى، شیخ طوسى، خواجه نصیرالدین طوسى، و همچنین ملوک طاهریان، سامانیان، آل بویه، غزنویان، غوریان، سربداران و دهها خاندان دیگر که در تبلیغ اسلام، نشر تمدن آن کوشش کرده اند همه از این آب و خاک نبودند؟ (مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى، ج ۱۴، ص: ۳۴۲ ـ ۳۴۳)

شهریور ۱۳۹۳

همچنین ببینید

تألیف بیشتر کتاب های اسلامی به دست ایرانیان

به قلم شهید مرتضی مطهری اکثریت آثار اسلامى، چه در رشته علوم دینى و چه …

۱۱ نظر

  1. خیلی عجب!! یک بار دیدیم که در این سایت از ایرانیان(نیاکانمان) تعریف شد. با سپاس ازمدیر سایت: اگر موافق باشید تاریخچه پرچم ایران را بازگو کنم.

    کاوه آهنگر با برافراشتن پیش بند چرمی خود مردم را علیه ضحاک  به قیام راهنماییکرد .پس از پیروزی، فریدون (پادشاه)فرمان داد  تا  چرم پیش بند کاوه را با دیباهای زرد و سرخ و بنفش آراستند و دُر و گوهر به آن افزودند. از آن پس آنرا به عنوان پرچم ایران انتخاب کردند و بر آن درفش کاویانی نام نهادند. تا آخر حکومت ساسانیان هر پادشاهی به ابعاد پرچم افزود و بر آن جواهراتیآویخت به طوریکه در زمان حمله اعراب جنس آن از پوست شیر وپلنگ و طول و عرض آن بالغ بر پنج متر در هفت متر میشد وقیمت جواهرات آن که شامل طلا و یاقوت و الماس و دیگر سنگهای قیمتی بود معادل بیش ازهزار در هزار سکه طلا بود. در جنگ نهاوند با شکست ایرانیان از اعراب، درفش کاویانی بدست اعراب افتاد و آنرا به مدینه فرستادند. عمر دستور دارد جواهرات آنرا جدا کردند و درفش را تکه تکه نمودند. تا دویست سال بعد ایران پرچمی نداشت زیرا  توسط اعراب اشغال شده بود. تا زمان سلجوقیان پرچم معمولا به رنگ زمینه سبز با یک هلال ماه در وسط آن ویا با رنگهای زمینه متفاوت وجود داشت.حکومتهای ایرانی محلی پرچم مخصوص بخود داشتند مثلا ابومسلم خراسانی پرچم سیاه و بابک خرمدین پرچم سرخ داشت. در زمان ملکشاه سلجوقی، به پیشنهاد وزیرش خواجه نصیرالدین طوسی علامت شیر و خورشید(شیر بدون شمشیر) جایگزین هلال ماه پرچم ایران شد. در زمان نادرشاه افشار و بدستور وی، رنگ زمینه به سه رنگ سبز، سفید و سرخ تغیر داده شد و شیر وخورشید نیز در آن باقی ماند. در زمان قاجاریه ، آقا محمدخان قاجار که از نادرشاه متنفر بود(باور داشت که پدربزرگش را نادر کشته) دستور داد پرچم را عوض کنند ولی وزیر دانا و باهوشی داشت که او را از اینکار منصرف کرد. توضیح داد: رنگ سبز نشانه دوستی و آبادانی و نیز رنگ مورد احترام پیامبر است. رنگ سفید نشانه صلح و آشتی است. رنگ قرمز نشانه دفاع ونیز بیاد خون شهیدان است. خورشید مظهر روشنایی و بر گرفته از دین است . شیر نیز منظور علی شیر خدا حیدر کرار است.آقا محمدخان گفت اگر این  شیرخداست ،پس کو شمشیرش؟( علی را با شمشیرش میشناختند) لذا یک شمشیر بدست شیر داد و از آن پس، شیر شمشیردار شد. پرچم تا انقلاب سال ۵۷ بدین گونه بود و بعداز انقلاب، الله جایگزین شیروخورشید شد.
     

  2. جالب و مفید بود

  3. با احترام تمام به استاد شهید گویا در مرود برمکیان اشتباهی رخ داده است.
    زیرا من در چند جا که منبعش یادم نیست خواندم که امام رضا بارها یحیی بن خالد برمکی را لعن کرد.
    تا چند سال ، هارون عباسی هر کس را مأمور شهادت امام موسی کاظم در زندان می‌کرد طفره می‌رفت تا اینکه یحیی بن خالد برمکی وزیر هارون ملعون به وسیله سندی بن شاهک امام را مسموم کرد.
    شهید مطهری (فکر می‌کنم در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار) به آن اشاره کرده است.
    البته اینکه ایرانیان خراسانی و ماوراء النهری در ۸۰ ، ۹۰ سال ابتدای بنی عباس همه کاره خلافت عباسی بوده اند شکی نیست.

  4. یک سوال. چرا ما باید مامون را صرف اینکه شیعه هستیم لعن کنیم؟ عصر طلایی اسلام مگر از دوره هارون و الرشید و مامون شروع نشد؟ جایی خوانده بودم که مامون در جنگ با روم به جای غرامت و باج از روم خواستار کتاب های مهم و گرانبها شد و این کتابها با کاروانی عظیم به بغداد آمدند. خب اینطور که برمیاد آدم علم دوست و لایقی بوده از طرفی اگر اینطور بوده چرا امام رضا با مامون دائم مخالفت می کرده.در قیاس با امام علی قرار بگیره جز در عدل، در علم و سیاست عملکرد بهتری داره. (متن جنبه سوال داره و لا غیر پس آقایون جبهه نگیرند)

  5. من شیعه هستم.ستون پنجم کیه آقا؟دفاع از معاویه و امثالهم رو هم که اهل سنت میکنن نه من.بی شک شخص امام علی علم و سیاست خدایی داشته.منظور من حفظ خلافت اسلامی و ساخت مراکز علمی در دوره مامون بود که در دوره امام علی دیده نمیشه و از طرفی تمام دوره خلافت امام توام با آشوب و جنگ داخلی است.خود مامون خیر ولی فراهم کردن بستر علمی توسط او موهبات بسیاری داشت.مامون را نه دانشمند بلکه مسبب پیشرفت دانش معرفی کردم.لعن به هر حال بار منفی دارد و برای مذهب غنی شیعه زشت است که مثل پیرزن ها دائم نفرین کند.مورد مقایسه مامون و امام علی که عملی قبیح خواندید باید بدانید که از قیاس با دیگری بوده که بزرگان بزرگ شده اند.عصر طلایی به معنی قرون پیشرفت علمی در بلاد اسلامی است.من هم از لحاظ علمی صحبت می کنم نه سیاسی و اجتماعی.بی انصافی است که وجود بیت الحکمه بغداد و دیگر مراکز را کاملا شر و بی ارزش بخوانید.ایضا یک کاروان کتاب جمله غلط و بی مایه خواندن را عقل سلیم نپذیرد.علوم مغایر با دین!این از دهان کشیش های قرون تاریک اروپا هم شنیده می شد.موتور محرکه پیشرفت علم، فلسفه است جناب.فلاسفه اسلامی هم ترکیب فلسفه ی غرب و شرق را دنبال میکردند.رفتار حاکمان عرب با ائمه تاسف برانگیز است و من مدافع آن نیستم.عدالت در حکومت هیچ حاکمی را هم تمجید نکردم.
    تلاشتان قابل ستایش است؛لکن من نه کارمند انگلیسم و نه ستون پنجم.این سوالی بود که حین خواندن جزوه تاریخ تمدن اسلامی برای من ایجاد شده بود.کوتاه تر از این نتوانستم بنویسم.

    • اسم شیعه را خراب نکن
      در مورد مذهب شیعه اطلاعاتت خیلی کمه
      شیعه دشمنان اهل بیت (ع) را لعن میکنه
      زیارت عاشورا که برای شیعیان مهم است پر از لعن است

      • بلندتر تایپ کن صدات نمیاد.سوال همیشگی من از هوشنگ:《این مثلا نقده؟》ادعای علم در مذهب نکردم.منم از دشمنان اهل بیت بیزارم؛اما پیشرفت علمی مسلمانان با حمایت حاکمان مسلمان ممکن شد.من به یزید و ابن سعد چکار دارم که میگی زیارت عاشورا؟عجب استدلالی!چون شیعیان کنونی لعن کردن دوست دارند پس لعن خوب چیزیه.

        • لازم نیست من بلندتر تایپ کنم تا صدام بیاد
          شما چشمات را بیشتر بازکنی و با دقت تر باشی کافیه !
          در پیام قبلیت نوشتی
          ” لعن به هر حال بارمنفی دارد و برای مذهب غنی شیعه زشت است
          که دایم مثل پیرزن ها نفرین کند ”
          من نقد به این قسمت متنت کردم دقت به خرج بده !
          لعن دشمنان اهل بیت (ع) سفارش خود حضرات اهل بیت(ع)
          است و دعای عاشورا از ادعیه قدیمی شیعیان است
          و لعن ربطی به شیعه امروزی ندارد
          ما لعن کردیم و خواهیم کرد قرار نیست چون امثال شما
          خوشتون نمیاد بگذاریم کنار
          ما به سفارش امامان خود عمل خواهیم کرد نه چهارتا روشنفکرنما !

          • من از کجا بفهمم داری کدوم قسمت رو نقد میکنی؟به اهل بیت ظلم شده قبول؛اما الان اکثر مسلمانان جهان رو برادران اهل سنت تشکیل میدهند.درست نیست که به اختلافات دامن بزنیم.کما اینکه امام علی اقدامی علنی علیه شیخین نکرد تا کیان اسلام حفظ بشود.آنقدر لجاجت کنید که یک جندالله دیگر از این کینه دشمنی سر بلند کند و سر هموطنت رو ببرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code