موبدان ـ زرتشتیان

موبدی مقام موروثی!

به قلم مدیر سایت
برخی تصور می کنند امروزه زرتشتیان، نظام طبقاتی نامعقول در عصر ساسانی را کاملا کنار گذاشته اند. در حالی که چنین نیست. در این زمان تنها کسانی می توانند به مقام موبدی برسند که موبدزاده باشند حتی اگر کسی از بالاترین موقعیت علمی برخوردار باشد و ده ها کتاب در زمینه ی زرتشتی نوشته باشد و تمام آموزش های مورد نیاز را با موفقیت بگذراند، اما پدرش موبد نباشد، نمی تواند موبد شود.
به عنوان نمونه، جناب مهران غیبی از نظر علمی بسیار جلوتر از موبدان سرشناس بود، اما حاضر نشدند به ایشان لقب “موبدی” بدهند بلکه در مقام “موبدیاری” باقی ماند؛ چون پدر ایشان موبد نبود!
با این حساب آیا نمی توان گفت: افکار غلط عصر ساسانی هنوز هم میان زرتشتان رواج دارد؟ چرا اینان این همه افکار غلط عصر ساسانی و حتی محتوای بسیاری از کتب گذشته را ترک کردند اما این شیوه را کنار نگذاشته اند؟! موبدان که قائل به بروزرسانی دینشان هستند و این همه باورهای غلط را کنار گذاشتند، چرا به اینجا که می رسد، پایبند به افکار غلط باقی می مانند؟!
به نظر می رسد علت اصلی آن است که موبدان می خواهند چنین مقامی منحصر به خود و خاندانشان باشد هرچند به دین زرتشتی ضربه وارد شود! جای بسی تعجب است!

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۷ نظر

  1. پیروان دینی که عیوب دین عرب بدوی را نبینند و هنوز بعد از ۱۴ قرن ، قانون اساسی خود را بر پایه احکام ناهنجار اسلامی بنیان کنند ، نمیتوانند به دنبال عیبجویی از ادیان دیگر باشند. هر چند تاریخ ثابت کرده که اسلام ، آیینی اصلاح ناپذیر است ………..

  2. چرا در اسلام خلافت فقط حق قریش است لطفا پاسخ دهید.

    • مدیر سایت

      الان احادیث در این زمینه را در خاطر ندارم. ما معتقدیم که پیامبر ص و امام ع را خدا تعیین می کنه. خداوند افرادی را که تعیین کرده از قریش بوده و قریشی بودن نشانه ی امام و پیامبر اسلامه. نه اینکه اگر انسان درست و حسابی در این قشر نبود باز هم امام بشه و تازه در کجای دین زرتشتی آمده که موبدی باید موروثی باشه؟

    • با سلام؛ و اما بعد:
      انحراف بحث این باستانگرا حاکی از تعمدی بودن سخنان وی به جهت سفسطه است.
      دقت کنید که در میان زرتشتیان موبدی متعلق به عده ای خاص بوده و بهمین منوال چندین نفر بطور همزمان در سراسر کشور موبد میشدند چون پدرشان موبد بود تا برسد به زمان حاضر، یعنی یک خرافات دنباله دار و دراز که چند صد نفر را صاحب میشده و از آن ارتزاق میکردند و چه درآمد و قدرتی که یک خاندان بدست نمی آورد اما در اسلام تنها دوازده نفر هستند که برای ایشان هم ساده ترین زندگی ها بیان شده است.

  3. مقام امامت نیز موروثی است آیا همین مقامی که برای سیدها قائل هستیم خود دلیل بر اهمیت موروثی بودن در اسلام نیست . شاید بفرمایید که سید بودن امتیازی نیست اما در عمل اینگونه نیست و نیز می توان به احکام مربوط به خمس و زکات اشاره کرد.

  4. موروثی بودن مقام موبدی کاملا ناعادلانه است. چون ممکن است کسی مثل موبدیار غیبی که بسیار باسوادتر از سایر موبدان بوده، تنها به دلیل اینکه موبدزاده نبود، نتوانست موبد شود و تا آخر عمر در مقام موبدیاری باقی ماند. این یعنی کسی با وجود لیاقت، از جایگاهش محروم شود. این بی عدالتی است.

    اما اینکه برخی آمدند گفتند که چرا مقام خلافت (امامت) موروثی است، و خواستند با این حرف، موروثی بودن مقام موبدی را توجیه کنند، خطا رفتند. چون مقام امامت، قبل از آنکه موروثی باشد، بسته به لیاقت امام است. امام چون لایق است، امامت را به ارث برده است. نه اینکه چون فرزند امام است، امامت را به ارث ببرد.

    خلاصه: موبدی بسته به خون است. نه لیاقت. اما امامت، بسته به لیاقت است. نه صرفاً خون. نشان به آن نشانی که برخی از فرزندان امامان، مثل جعفر کذاب (برادر امام حسن عسکری) با اینکه فرزند امام بود ولی لعنت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code