+
خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / گفتی و من باور کردم! / حمل درخت سرو با چهل هزار شتر!
گفتی و من باور کردم! / حمل درخت سرو با چهل هزار شتر!

گفتی و من باور کردم! / حمل درخت سرو با چهل هزار شتر!

به قلم مدیر سایت
دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ یکی از معجزات زرتشت را اینگونه بر می شمرد:
«[زرتشت] با فرو کردن عصائی که در دست داشت بر زمین، در شهر کاشمر "سروی" کاشت که وقتی رشد کرد، به اندازه ای بزرگ شد که ده ها گله و رمه در زیر سایه آن استراحت می کردند و هزاران مرغ لانه داشتند و تا زمان متوکل عباسی نیز هنوز سرسبز و خرم بود و در تاریخ ثبت است که وقتی که به دستور این خلیفه عباسی این سرو را برای ساختن کاخ او بریدند و به بغداد بردند چهل هزار شتر این سرو را حمل می کردند.» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص ۶۹)
متوکل عباسی در زمانی بود که امکانات نوشتن، فراوان بود. اگر اتفاقی به این مهمی افتاده بود که قطعه های درختی مقدس و بزرگ به اندازه ای بوده که برای حمل آن نیاز به چهل هزار شتر بوده، حتما روایت های فراوان در مورد آن داشتیم.
موبد جهانگیر اوشیدری در کتاب دانشنامه ی مزدیسنا، ذیل «کاشمر» از تاریخ بیهقی قضیه ی این سرو را نقل کرده اما در آن، سخن از ۱۳۰۰ شتر است نه چهل هزار! هرچند در نقل بیهقی مبالغه هایی دیده می شود؛ از جمله اینکه وقتی درخت قطع شد، انواع پرندگان و نیز گوسفندانی که در سایه ی آن درخت می آرمیدند، جمع شدند و ناله و نوحه و زاری مشغول شدند.

شناسنامه کتاب ها:
پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، اردشیر خورشیدیان، تهران، فروهر، چاپ دوم، ۱۳۸۷.
دانشنامه مزدیسنا، جهانگیر اوشیدری (درگذشت ۱۳۸۳ش)، تهران، نشر مرکز، چاپ پنجم ۱۳۸۹.

پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ص 69پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ـ شناسنامه

شهریور ۱۳۹۲

۱۲ نظر

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    ۱- البته دکتر کوروش نیک نام در سایتش میگه زرتشت هیچ معجزه ایی نداشته و اینها ساخته ذهن کسانی هستند که می خوان مقام زرتشت رو ببرن بالا

    ۲-مطلب جالب دیگه که در سایت آقای نیک نام دیدم این هست که زرتشتیان از زمان ناصرالدین شاه تا الان جزیه نمی دهن و از آن معاف می باشن

  2. سلام درمورد کتاب متوکل در کتب تاریخی هم هست
    بعد درباره معجزه پیامبران باورمندان به یک دین به اسناد تاریخی خارج از منابع دینیشان استناد تمیکنند

    • منبع معتبر برای آقای فاطمی فقط اسناد و دعاوی مسلمانان است یعنی اگر یک غیر مسلمان ادعایی مطرح کرد حتما باید شاهد و سندش از اسلام باشد . طبیعی هم هست ایشون فقه اسلامی رایج در حوزه رو عین حقیقت میدونند و سنگ معیارشون برای دیگر ادیان هم فقه و اصول اسلامی است .

  3. جالب هست که مسلمانان معجزه شق القمر پیامبر اسلام را جار میزنند ،
    چیزی که هیچکس در سرزمینهای اطراف حجاز ندیده و ثبت نشده و حتی در قرآن هم نیامده ،
    و خود پیامبر هم در قرآن در جواب کسانی که در اثبات پیامبریش از او معجزه میخواستند ،
    ادعایی بر اتفاق شق القمر ندارد بلکه میگوید :
    که من هم بشری هستم مثل شما > سوره اسراء ۹۳
    یا میگوید : در کتب پیشین معجزاتی روشن بیان شده > سوره طه ۱۳۳
    یا میگوید : معجزات نزد الله هست و اگر هم معجزه بیاورد باز کافران ایمان نمی آورند > انعام ۱۰۹

  4. خودتان هم میدانید که آن سوره مربوط به اتفاق قیامت هست
    و میگوید زمانی که قیامت بشود ماه دو نصف میشود …….

    • آیات آغازین سوره قمر چنینه:

      اقْتَرَبَتِ السَّاعَهُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ * وَإِنْ یَرَوْا آیَهً یُعْرِضُوا وَیَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ * وَکَذَّبُوا وَاتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَکُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ

      قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت  * و هر گاه نشانه و معجزه اى را ببینند اعراض کرده مى گویند : این سحرى است مستمر ! * آنها ( آیات خدا را ) تکذیب کردند و از هواى نفسشان پیروى نمودند و هر امرى قرارگاهى دارد .

      قرآن از دو موضوع متفاوت اما در کنار هم سخن می گوید: قیامت و شق القمر. دو آیه ی بعدی با موضوع شق القمر که قبلا اتفاق افتاده هماهنگی دارد نه قیامت. تکذیب در قیامت معنا ندارد بلکه سخن از تکذیب شق القمر است که قبلا رخ داده است.

      • آمدن ( آیَهً ) در آیه دوم سوره القمر بمعنای نشانه هست و نه معجزه
        ولی شما واژه معجزه را به آن اضافه کرده اید .
        دوما چه تناسبی دارد که از دو موضوع متفاوت در یک آیه صحبت شود که مایه سردرگمی شود ؟
        سوما آیه سوم بوضوح سخن از تکذیب آیات قرآن دارد و نه تکذیب شق القمر .
        چهارما دنباله آیات بعدی سخن از بیرن آمدن از قبرها همان ملخها دارد که باز مربوط به قیامت میشود.
        پنجما ، الله میتوانست واضح بگوید :
        که ما به امر رسول خود عمل کردیم و ماه را دو نصف کردیم …..

  5. موبد کوروش نیکنام در سایت خود هرگونه معجزه از زرتش را نفی کرده است.زرتشتیان عزیز برای روشن شدن حقیقت لینک زیر از سایت موبد نیکنام را بخوانند:

    http://www.kniknam.com/content/%D9%87%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F

    پرسش:

    هر پیامبری معجزه ای برای اثبات پیام آوری از سوی خدا داشته است، معجزه زرتشت چیست؟
    پاسخ:

    در گزینش زرتشت رویدای شگفت آوری (: معجزه ای) درکار نبوده است؛ خدایی که زرتشت را برای راهنمایی مردم گزینش کرده است «اهورامزدا» نام گرفته است که ویژگی بنیادی آن «دانایی و اگاهی بیکران هستی مند» است، «خداوند جان وخرد»… بینش آموزگار ایرانی سرآغاز وسرانجام هستی را « دانایی و خرد» می داند بنابراین نیازی نیست تا کسی که از سوی ویژگی و گزینه «خردمندی» برای راهنمایی مردم آمده باشد و باپیامش «آزادی گزینش راه راستی» را به مردم سفارش کرده باشد! برای اثبات وجود پیام آوری و آموزگاری خود به شگفتی روی آورد و معجزه ای داشته باشد تا بدان ابزار (: وسیله) مرتوگان (: مردم ) او را بپذیرند یا اگر معجزه نکرد او را باور نداشته باشند؛ البته در زمانی از تاریخ، برخی از پیروان زرتشت نیز برای آموزگار خود کارهای شگفت آور و معجزاتی گردآوری کرده اند تا در این مورد از دیگران کمتر نباشد. نوشته هایی به زبان پهلوی و پس از ساسانیان برجا مانده است که گویای چنین معجزه های ساختگی است، نمونه آنها در کتابی به نام «استوره زندگی زرتشت» به کوشش ژاله آموزگار به چاپ رسیده است که با بینش و پیام زرتشت هماهنگی ندارد.

  6. موبد نیکنام در لینک زیر دقیقا همین معجزه ذکره شده را نفی میکند و این وقایع را نسبتهای ناروایی میداند که زرتشتیان بعدها برای پیامبر افسانه ای خویش جعل کرده اند.:
    http://www.kniknam.com/content/%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%88-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D8%B3-%D8%AE%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85

    پرسش:

    چنانکه اشاره کردید، زرتشت معجزه ای نداشته و بعدها به او نسبت داده اند پس خندیدن او در هنگام تولد یا درمان کردن پای اسب گشتاسپ و کاشتن درخت سرو در کاشمرحقیقت ندارند.
    پاسخ:

    زرتشت معجزه ای نداشته و برای بازگو کردن پام خود که پیوستن مردم به راستی، بهره گیری ازخرد و مبارزه با دروغ و کژاندیشی بوده نیازی به کارهای شگفت انگیز (معجزه) نداشته است. گروهی سده ها پس از زرتشت برآن شدند تا رویدادهایی نادرست را به زرتشت نسبت دهند که از آغاز زاده شدن او، دوران کودکی و نام آوری او بوده است. شاید از زمانی در نوشته ها نگاشته شده است که پیروانش باور داشتند نیاز است با کارهایی شگفت انگیز، زرتشت را نیز همانند پیامبران ابراهیمی با این شیوه بالا تر وبهتر بیان کنند. کاشتن درخت سرو از کارهای شگفت آوربه حساب نمی آید، هرکس می تواند درختی بکارد. گزارش کاشتن سرو توسط زرتشت درشاهنامه فردوسی آمده است. گزارش هایی نیز از وجود چنین درختی و بریدن آن به دستور خلیفه بغداد درتاریخ ایران آمده است.

  7. در اینکه این داستان واقعیت داشته و در تواریخ متعدد ثبت شده هیچ شکی نیست . ولی در تعداد شتر اغراق شده .
    ثعالبی نیشابوری و زکریا قزوینی این داستان را روایت کرده اند ولی کامل ترین شرح این داستان را بیهقی ارایه داده در تاریخ مطولش :
    ” …. در سایه آن درخت زیاده از ده هزار گوسفند قرار گرفتی …. ”
    برطبق روایت بیهقی با حساب دقیق قطر ساق یا تنه سرو بیشتر از ده متر و پیرامون آن سی و دو متر بوده است و این موضوع عجیب نیست کما اینکه تنومند ترین درخت آمریکا که هنوز پا برجاست در حدود ۲۵ متر قطر و پیرامونی بیش از شصت متر دارد

    چنین درختی وزنی در حدود ۱۵ تن داشته
    “… چون بیوفتاد، در آن حدود زمین بلرزید و کاریزها و بناها خلل بسیار کرد….” سرانجام بیهقی می گوید که اصل درخت را به جعفریه بغداد بردند و ” و شاخه‌ها و فروع آن بر هزار و سیصد اشتر نهادند…”
    حکیم زجاجی نیز شرحی منظوم دارد و در این شرح نوشته است که ”
    «شتر بودند در زیر آن شش هزار چنان تا به سامره بردند بار»
    روانشاد سعید نفیسی در مقاله «سروی که از پا درآمد» در سال ۱۳۳۳ این عمل متوکل و تاثیرش بر ایرانیان را نقل کرده چه این سرو نه فقط از جهت مذهبی که به دلیل اینکه ایرانیان قطع درختان را بسیار نکوهش میکردند تاثیر ویژه داشته

    اما شاید زیباترین بخش این داستان را ندانید :
    اینکه ایرانیان پس از قطع سرو کاشمر به یاد غظمت این سرو نمادهایی از این سرو برپا داشتند و هر سال این نماد را در شهر و روستای خویش به یاد سرو کاشمر می نهادند و می ستودند و این نماد های زیبا که تا امروز هم باقی مانده است همان
    نخل های عزاداریهای عاشورا در شهرهای مرکزی ایران است .

    فلذا جناب فاطمی حمل این نخل با شتهرهای ۱۶۰۰ تا ۶۰۰۰ گانه به بغداد امری مسلم و متواتر در روایات تاریخی است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار