خانه / ایران / اسلام و ایران / خدمات متقابل اسلام و ایران / اصحاب ایرانی ائمه ی اطهار(ع)
اصحاب ایرانی امامان(ع)

اصحاب ایرانی ائمه ی اطهار(ع)

به قلم مدیر سایت
بی تردید ایرانیان خدمات فراوان به اسلام به ویژه تشیع کردند. همه ی نویسندگان کتب اربعه ی شیعه و نیز نویسندگان صحاح سته ی اهل سنت –  مهم ترین کتاب های حدیثی شیعه و سنی – ایرانی بودند.
یکی از راه ها برای شناسایی خدمات ایرانیان به اسلام و تشیع، شناسایی راویان ایرانی است. دکتر سید حسن قریشی به این منظور کتاب «اصحاب ایرانی ائمه اطهار(ع)» را به نگارش در آورده است.
به نظر می رسد، این مجموعه کامل نیست و چه بسا بتوان با کاوش بیشتر، ایرانیان بیشتری را شناسایی کرد. چنانکه در کتاب «سازمان وکالت» تألیف محمدرضا جباری، از ایرانیان فراوان نام برده شده که وکیلان امامان(ع) در مناطق گوناگون بوده اند اما این کتاب جزء منابع نویسنده ی «اصحاب ایرانی ائمه اطهارع)» نبوده است.
در اینجا تنها به ذکر تعداد اصحاب ایرانی هر امام اشاره می کنیم. جالب آن که هرچه به امامان آخر می رسیم، بر تعداد اصحاب ایرانی افزوده می شود. از اینجا می توان سیر گرایش ایرانیان به تشیع را تا حدودی حدس زد.
نظر به اینکه کتاب نظم مطلوب ندارد، آماری که ارائه می گردد، تقریبی است:
امام علی(ع)، ۱۰ ایرانی
امام حسن(ع)، ۱ ایرانی
امام حسین(ع)، ۱۰ ایرانی
امام سجاد(ع)، ۱۵ ایرانی
امام باقر(ع)، ۳۰ ایرانی
امام صادق(ع)، ۶۰ ایرانی
امام کاظم(ع)، ۹۰ ایرانی
امام رضا(ع)، ۱۵۰ ایرانی
امام جواد(ع)، ۸۰ ایرانی
امام هادی(ع)، ۱۲۰ ایرانی
امام عسکری(ع)، ۹۰ ایرانی

شناسنامه کتاب: اصحاب ایرانی ائمه اطهار(ع)، دکتر سید حسن قریشی، قم، آشیانه مهر، مجمع جهانی شیعه شناسی، چاپ اول، ۱۳۸۶، ۳۶۰ صفحه.

بهمن ۱۳۹۱

همچنین ببینید

تألیف بیشتر کتاب های اسلامی به دست ایرانیان

به قلم شهید مرتضی مطهری اکثریت آثار اسلامى، چه در رشته علوم دینى و چه …

۹ نظر

  1. باسلام.بازمتاسفانه شما همان سیاستِ یکی به نعل ویکی به میخ را در حال ادامه دادن هستین.
    مجددا مطالبی بی سند ومدرک را از مولفی بیان میکنید.که بسیار شبهه آور هست.این یاران چه نام داشتند.چکار میکردند.کجا بودند.چنانچه با دلیل صحیح.وبه دور از روایات مجعول وساختگی.وهذیانات شعوبی دررابطه با ۳ امام اول نام ها را بیاورید.کار بسیار عالیی انجام داده اید.ولی به صرف گفتن وبیان کردن اینچنینی.نشان از دور بودن از منطق را بیشتر جلوه گر میکنه.ضمنا در سیره ابن هشام.خواهید یافت که قاتل امام علی علیه السلام.یک مجوسی بوده بنام.عبدالرحمن ابن ملَجّم.که قبیله ی مرادی هیچوقت انتسابش به آنها را قبول نکرده وهمیشه در حال رد کردن این انتساب بودند.وهمچنین.در الارشاد شیخ مفید.الشرطه الحمرا.که گارد نظامی بن زیاد بوده.همه از مجوس ایران بودند.که در کربلا به فرماندهی شمر بن ذلجوشن مجوسی امام حسین را به قتل رساندند.شاید تابحال از خود پرسیده بودید.چرا لشکریان بن سعد لباس قرمز بر تن میکردن!!!!احتمال میدهم منظور از یاران ایرانی اینگونه افرادی بودند!!!!!!!

    • مدیر سایت

      واژه “اصحاب” در اصطلاح علم رجال به معنای کسی است که از معصوم(ع) روایت نقل می کند حتی ممکنه شیعه نباشه. ظاهرا نویسنده ی این کتاب براساس همین مبنا کتاب را نوشته است. در اینجا نمیشه به همه ی اصحاب پرداخت و فقط چند مورد را از آن کتاب با برخی منابع ذکر می کنم. لازم است به خود کتاب مراجعه کنید:
      از اصحاب امام علی ع: سلمان فارسی و زاذان (رجال برقی ص ۴) و سعید بن فیروز (رجال الطوسی ص ۴۳) و هرمزان (آثار الباقیه ص ۲۹ و ۳۰)
      از اصحاب امام حسن ع: محمد بن سیرین (امالی طوسی ج ۱ ص ۸۰ و ج ۲ ص ۲۳۶)
      از اصحاب امام حسین ع: اسلم بن عمرو ترکی (اخبار الطوال ص ۲۷۶ و جابر بن حجاج کوفی (ابصارالعین ص ۱۱۲)

  2. جناب….
    با توجه به تنفری که ایرانیان از حکومت اشغالگر عربها داشتند، لذا طبیعی بود که با حکام همکاری نمیکردند ولی از قیامهایی که علیه حکومت عربها برپا میشد حمایت میکردند و به آن قیامها میپیوستند مثل قیام مختار که حدود هشتاد درصد سپاه اورا ایرانیان تشکیل میدادند.

  3. شمربن ذی الجوشن: نام اصلی او شمر بن فرط ضیابی کلابی، از طایفه بنی کلاب است.پدرش معروف به “ذی الجوشن” در زمان پیامبر اسلام آورد.از فرماندهان سپاه امام علی در جنگ صفین بود و درآن جنگ زخمی میشود. ولی بعدا به خوارج می پیوندد. حدود شانزده بار با پای پیاده به سفر حج رفته است. در زمان حکومت امام علی ساکن کوفه شد. شمر برادر زن امام علی ام البنین بود(شمر در واقعه کربلا عباس،جعفر،عثمان،، برادران ناتنی امام حسین را شخصا صدا زد و به آنان امان نامه داد و از آنها خواست که دست از یاری حسین بردارند ولی آنها قبول نکردند).شمر همانند ابن ملجم از مسلمانان پیشانی پینه بسته بود.

  4. باسلام.باید عرض بشه.اصحاب به کسی گفته میشودکه پیامبر را دیده ودرک کرده باشد.فقط.که به او صحابی گفته میشود وبه مجموعشان صحابه واصحاب.
    نسبت به سلمان فارسی.ایکاش محل تولد.نحوه ی رسیدنش به پیامبر.عمر.زندگانی ومحل دفنش.یک روایت مستند ومورد اتفاق پیدا کنید.
    هرمزان رو که گفتن والی خوزستان بوده .ودستگیر شده به مدینه برده شده.که بازهم میگویم گفته شده.
    نسبت به زاذان وابن فیروز.جزو رجال مجعولن
    محمد بن سیرین معبر خواب وزاهد وصوفی معروف از مردمان عرب وصابئی الاصلِ بصره بوده که پدرش در زمان ابوبکر اسلام اورد ومحمد در عمر به دنیا آمد.
    واضح بن عمرو ترکی.اهل قسطنطنیه بوده ونه ایرانی.ودر فتوحات قسطنطنیه به دست حر بن یزید ریاحی مسلمان گشته وهمیشه در رکابش میبوده .که در کربلا بهمراه حر جزو چلچراغانِ انسانیت وفداکاری گشتند.
    متاسفانه شما.برای اینکه دلِ پان ایرانیسمها وآنهایی که بظاهر متدین به شریعت اسلام هستند ولی دچار شرک خفیِ مجوسیتن.را بدست بیاری وبه نفعشان حرفی زده باشید.مطالبی مجعول وبدون سند را مطرح میکنید.وهروقت مورد سوال قرار میگیرید.به نویسنده ویا مولف ویا مرجعی کذایی حواله میدهید.بااینکه نقل کردن اینگونه مطالب توسط شمانشان دهنده ی باورتان به آنها است.وخود نیز مسئول هستین

    • مدیر سایت

      اگر بخواهیم مستند و درست صحبت کنیم، ورود به این بحث ، وقت زیاد می گیره و سخن را به درازا می کشونه. همانطور که شما برای اداعاهای خود هیچ مدرکی ارائه نکردید یعنی باید وقت می گذاشتید و لذا به شنیده ها اکتفا کردید

  5. جناب پیمان.همین که شمر را برادر ام البنین سلام الله علیها دانستین.مانع از پاسخ گویی بنده شد

  6. (( الامم والملوک ج ۵ ص ۴۲۲ درباره نسب شمر نوشته شمربن ذی الجوشن بن شرحبیل بن الاعور بن عمربن بن معاویه .و ام البنین س فاطمه بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب و…. عمده الطالب ص ۳۲۷.هر دو از قبیله بنی کلاب بودن ولی خواهر و برادر نیستن . اقای پیمان شمر برادر زن حضرت علی نیست))ایرانیان چه وقتی سنی بودن و چه وقتی شیعه شدن بیشترین خدمت رو به اسلام کردن درسته در این را ه عده ای دچار حسادت شدند و بعد هم حرکاتی رو انجام دادن مثل فرقه آذر کیوانیان ولی اعلم علما اسلام غالبا ایرانی بودن چه سنی و چه شیعه . امالی و رجال شیخ طوسی منبع نامعتبر کذایی نیست . به جز حضرت علی ع که نفس و جان پیامبرن کدوم صحابه به پای جناب سلمان فارسی میرسه که ایرانیه؟؟ جناب … این تصور درست نیست که اقای فاطمی میخوان با این حرفا دل مثلا مجوسیان رو بدست بیارن.زرتشتی زده ها و کوروش پرستان فقط با دروغ و اون هم مقادیر بالا ارضا میشن با این موارد که کاری ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code