+
امام صادق(ع) و زرتشتیان

امام صادق(ع) و زرتشتیان

به قلم مدیر سایت
الف) قَذَفَ رَجُلٌ رَجُلاً مَجُوسِیّاً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّه ع فَقَالَ مَه فَقَالَ الرَّجُلُ إِنَّه یَنْکِحُ أُمَّه أَوْ أُخْتَه فَقَالَ ذَلِکَ عِنْدَهُمْ نِکَاحٌ فِی دِینِهِمْ .
شخصی در حضور امام صادق(ع) به مردی زرتشتی نسبت زنا داد. امام فرمود: ساکت شو. گفت: او با مادر یا خواهرش ازدواج می کند. امام(ع) فرمود: اینگونه ازدواج در دین آنها جایز است. (کافی، ج ۵، ص ۵۷۴)

ب) عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْحَذَّاءِ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّه ع فَسَأَلَنِی رَجُلٌ مَا فَعَلَ غَرِیمُکَ قُلْتُ ذَاکَ ابْنُ الْفَاعِلَهِ فَنَظَرَ إِلَیَّ أَبُو عَبْدِ اللَّه ع نَظَراً شَدِیداً قَالَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّه مَجُوسِیٌّ أُمُّه أُخْتُه فَقَالَ أولَیْسَ ذَلِکَ فِی دِینِهِمْ نِکَاحاً
ابوالحسن حذاء می گوید: نزد امام صادق(ع) بودم که مردی از من پرسید: بدهکارت چه کرد؟ گفتم: او پسر زن بدکاره است. امام با تندی به من نگریست. گفتم: فدایت شوم، او زرتشتی است و مادرش خواهر اوست. (پدر او با دخترش ازدواج کرده و در نتیجه مادر این شخص، خواهرش هم هست). امام فرمود: مگر اینگونه ازدواج در دین آنها وجود ندارد؟ (کافی، ج ۷، ص ۲۴۰)

نکته ها
از این دو روایت استفاده می شود:
یک) نباید زرتشتیان به سبب آن دست از اعمالشان که ریشه در دینشان دارد، مورد سرزنش قرار گیرند به هردرجه از زشتی که در نظر ما باشد.
دو) ازدواج با محارم در عصر امام صادق(ع) در میان زرتشتیان رواج داشته است.

تدوین: تیر ۱۳۹۰

۳۰ نظر

  1. مگر حدیث ساختگی هم داریم؟

  2. چرا این قدر به زرتشتیان تهمت های کثیف میزنید؟این کار را حیوانات هم انجام نمیدهند چه رسد به ایرانیان ناموس پرست.از کجا معلوم که این حدیث ساختگی نباشد!؟ متاسفم واقعا!!!!!!!!!!!

  3. وقتی شیعه های ایران میخوان کسانی رو در اذهان عمومی خراب کنن از این برچسب ها به اشخاص وگروهامچسپونن.. مثه هم جنس باز..ازدواج با محارم..باسگ سکس کردن ووووووووووو از اینا زیاد بکار میبرن شنونده ها باید عاقل باشن واجازه ندهند بیشتر از این نادان وبی خرد فرض بشن..

  4. کتاب فرهنگ پهلوی تالیف بهرام فره وشی. آقای فره وشی خودش زرتشتی بوده و در ذیل کلمه خویدوتک میگه که ازدواج با محارم جزو سنت های زرتشتی بوده.
    به هرحال در دین زرتشتی ها چنین تحریفی وارد شده، اما همونجور که نویسنده اشاره کردن ما حق اهانت بهشون رو نداریم.

  5. من مسلمانم ولی خاک بر سر این مسلمونا که چنین توهماتی را در جامعه ایجاد می کنن و این دروغ پراکنی ها را برای جلوگیری از زرتشتی شدن مردم میکنن مطمناً نتیحش به کل جامعه بر میگرده و نه فقط جامعه زرتشتی – در ضمن پیامبر اسلام و کتاب اسلام خودش پورن خالص همه جورش داشته

  6. درود برهمگی فقط اومدم بگم اون کسی یا کسانی که این سایت رو راه انداختن مطمئنا ایرانی نیستن چرا که اگر بودن این مزخرفاتو نمی نوشتن این خیلی خیلی مسخره اس که بگی به خاطر دینت تاریختو و فرهنگتو فراموش کنی واقعا برا افرادی مثل شما متاسفم شما ها همون کسانی هستین که میخوان جوونای ایرونی هویت خودشونو فراموش کنن واقعا متاســـــــــفم اصلا نمیدونم دیگه چی بگم فقط ای کاش این سایت مزخرفو هم فیلتر کنن .بدرود

  7. حرفت کاملا درســــــــــــته :)

  8. بنده همه رو به خویشتنداری و جستجوی حقیقت فرا می خوانم.

  9. سید حسین حسینی

    باور کردن یا نکردن این موضوع نه با تعصب امکان پذیره نه با تقلید کورکورانه
    ایرانی جماعت هم به ملیتش افتخار میکنه هم به آیین و مذهبش
    من پیشنهاد میکنم دوستان در بحث کمی تامل کنن و آستانه صبر رو بالا ببرن.توهین نکنن.کسانی که کتابی رو خوندن که تایید میکنه این بحث رو به اشتراک بگذارند و کسانی هم که این ادعا رو رد میکنن دلیل و مدرک خودشون رو ارائه کنن
    فقط در فضای آرام

  10. حسین خوش نژاد ایرانی

    ببینید این احادیث اکثرا دروغ است.اثبات میکنم.یکی از راویان حدیث بطور نمونه کعب الاحرار یهودیست.این یهود و جماعت جدیدالاسلام وقتی مسلمان شدند شروع به جعل حدیث کردند.به قول ظریفی اگر ائمه روزی یک جمله حکیمانه میگفتند و ثبت و ضبط میشد اینقدر و این حجم حدیث نداشتیم.نمونه دیگر نهج البلاغه سید رضی است.یک ادیب ناموفق عرب که صدها سال پس از امام علی این را گرد کرد.بسیاری از ادبا و حکمای بزرگ عرب در همان روزگار به سید رضی گفتند که این از خودت میباشد و نه علی.البته ایشان نویسنده ماموفقی بودند که چون آثار پیشینشان اقبالی نداشته بود به دروغ این کتاب نهج البلاغه را پس از شاید ۵۰۰ سال به علی منسب کرد.چگونه میسر بود این خطابه ها در طول ۵۰۰ سال بی تحریف مانده باشد و که بر آن ها نظارت کرده؟حالا بخوانید مابقی احادیث ساختگی را.هیچ اعتباری بر بسیاری از این ها نیست.

  11. روایات از امامان و خلفا در کتب سنی و شیعی سند تاریخی محسوب نمیشوند .
    اشتباه امام صادق بقول این روایت آن است که آنرا جزء دین زرتشتی قلمداد کرده
    و نه رسوم احتمالی زرتشتیان.
    به بهاییان هم انگ ازدواج با محارم میزنید چون این ادیان بنوعی رقبای اسلام در ایران هستند .
    در تمام اسناد یونانی و رومی و اوستایی و پهلوی سخنی از ازدواج میان زرتشتیان به میان نبوده
    و فقط چند مورد انگشت شمار در میان سران پارسی که ظاهرأ کمبوجیه مورد اول آن هست بوده .
    این موارد در میان هر قوم و نژادی اتفاق افتاده و باز هم میوفتد .
    در میان جامعه ایرانی و افغان امروزی صدها مورد همبستری پدر با دختر یا خواهر
    اتفاق میوفتد که حتی منجر به زایش فرزند و یا سقط عمدی آن میشود .
    پس آیا میشود نتیجه گرفت که ازدواج با محارم بین مسلمانان رواج دارد ؟

    در ضمن ازدواج با دختر عمو و عمه و خاله اگر برای مسلمانان عادیست ،
    در بین دیگر ادیان و جوامع و حتی زرتشتیان امروزی ، امری ناپسند محسوب میشود .

    • ظاهرا مراد امام صادق(ع) این است که آنان جزء دین خود می دانند لذا ترجمه ی دقیق روایت اول این است: «از نظر آنان جزء دینشان است».

      توجه داشته باشیم که زرتشتی ها ازدواج با محارم را بعنوان رسوم انجام نمی دادند بلکه بعنوان آدابی دینی بوده است.

      در مورد همبستری با محارم که گاه میان مسلمانان اتفاق می افته، بعنوان آدابی دینی انجام نمی شه و خودشون هم می دونن که دین مخالف این کار است و در واقع ازدواجی صورت نمی گیره اما زرتشتی ها بعنوان کاری دینی با محارم ازدواج می کردند

  12. سوال:

    آیا دین زرتشت ازدواج محارم را جایز می داند؟

    پاسخ موبد کوروش نیکنام:

    خیر، زرتشتیان زناشویی با نزدیکان را ندارند . یکی از تهمت های ناروای دشمنان فرهنگ ایران، ازدواج با محارم در سنت ایران باستان است که دروغی بیش نیست ، در مورد بینش زرتشت دراین باره به هات ۵۳ از گات ها بیندیشیم که پیام آور ایران به دخترش پورچیستا می گوید جاماسب ( که از نزدیکان نیست وبیگانه است ) به خواستگاری تو آمده است من او را در دین داری تایید می کنم ولی تو با خردمندی و اختیار اگر مایلی او را به شوی خود بپذیر. و این نشان از باور به سنت زن و شویی در فرهنگ زرتشتیان است.و هیچگاه در تاریخ زندگی زرتشتیان ازدواج با نزدیکان مشاهده نشده است .

    چند مورد ازدواج سران ایرانی که انهم توسط یونانیان نقل شده اولا باید به سندش شک کرد چرا که
    ۱. توسط دشمنان درجه یک ایران نوشته شده و قطعا با بغض همراه بوده
    ۲. اگر بر فرض چند خانواده سلطنتی اینکار رو برای داخل نشدن خون خارج از خانواده سلطنتی انجام دادن که دلیل نمیشه دین زرتشتی ادابش این بوده
    ۳. اگر چنین بوده که همه مردم ایران الان حلال زاده نیستن
    ۴. در مورد بسیاری از روایات و احکام اسلامی که از پیامبر نقل میشه باید به صحت و سقمش شک کرد چون خیلی از این روایات یا احکام پاک شده از جعلیات نشدن!!!!!
    ۵. سوال پیش میاد که میشه که هر دو دین زرتشت و اسلام راه خدا باشن و درمورد چنین مساله ای خداوند دو دیدگاه مختلف داشته باشه ???
    ۶. در زمانهای گذشته در بنی اسراییل و اعراب هم این وضعیت وجود داشته نمیخوام که اسم ببرم

    • درپاسخ ش ۳: طبق روایت مذکور در متن، کسی که ازدواج با محارم کرده و آن را جزء دینش می دانسته، فرزندش حرامزاده نیست و به فرض حرامزاده بودن کسی، فقط همان شخص حرامزاده است نه نسل او.

      در پاسخ ۵: قبلا هم گفتیم که ازدواج با محارم جزء دین واقعی زرتشت نبوده بلکه تحریفی بوده که در آن راه یافته و پس از مدتی کنار گذاشته شد چنانکه در مورد هر دینی از جمله اسلام ممکنه چنین اتفاقی رخ بده

      • طبق ژنتیک ازدواج با نزدیکان مثل پدر برادر و عمو دایی و …. حتی پسر دایی و پسرخاله و بطور کل cousin ها ممکنه در یک نسل تاثیر نگذارند اما تاثیرات ژنتیکی بسیار بدی در نسلهای بعد خواهند گذاشت که ممکنه عقب ماندگی ذهنی ، زشتی و کج و کولگی انواع بیماریهای روانی و تنی ، کوتولگی و …. هزاران نقص مادرزادی
        اگر اینطور بود که ملت ایران قطعا با خیل عظیمی از این عوارض تا بحال باید دست و پنجه نرم میکرد
        و حرام زاده یعنی چه ? و اصلا حرام چیست?
        منعیات در هر دینی متفاوت است
        در حال حاضر فرزندی که از رابطه غیرمشروع بدست اید حلال نیست .
        اگر بدید الان به ان موقع نگاه کنیم ان فرزندان هم حلال زاده نبودن و این عدم حلالیت هم تا قرنها میبایست وجود داشته باشد حتی بعد از اسلام با ورود اعراب و تجاوزاتی که صورت گرفت.
        در کل اگر با این دید نگاه کنیم کمتر شخصی حلال باقی میماند

  13. واژگان حرام و حلال و حرامزاده و حلال زاده را اعراب در اذهان ما نهادینه کردن تا سرپوشی باشد بر تجاوزات آنها
    به زنانی که در جنگها به غنیمت میگرفتن .
    کنیز در اسلام جایگاه و ارزش زن و عشق را ندارد و مقصود تنوع طلبی در ارضای غریزه هست .
    هیچ منطقی قبول نمیکند که کنیزی را خرید و با آن همبستر شد و فرزند بدنیا آمده را حلال زاده خواند
    و بعد از سیرشدن از آن کنیز, آنرا فروخت یا قرض داد تا عربی دیگر با آن همبستر شود .
    کاری که اعراب بطور مستمر و حتی بعضی از امامان شیعه مرتکب میشدند و بچه های بدنیا آمده از
    مادران ایرانی را امام زاده و یا سید اولاد پیمبر خطاب میکردند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی