خانه / احکام / احکام زرتشتی / ارتداد / اعدام مرتد از سوی زرتشتیان به استناد شاهنامه

اعدام مرتد از سوی زرتشتیان به استناد شاهنامه

به قلم مدیر سایت
یک ایراد زرتشتیان به ما، حکم اعدام برای ارتداد است. اما ابیاتی از فردوسی در شاهنامه، نشان می دهد طبق دستور زرتشت هرکس منکر خداوند شود، اگر پس از یک سال نصیحت باز نگشت، اعدام می شود.

در نرم افزار شاهنامه که برگرفته از چاپ های مختلف از جمله چاپ مسکو است، چنین آمده (ص ۱۲۳۱):

که زردشت گوید به استا و زند
که هر کس که از کردگار بلند  

بپیچد، به یک سال پندش دهید
همان مایه ی سودمندش دهید

سر سال اگر باز ناید به راه
ببایدش کشتن به فرمان شاه

همچنین ببینید

فردوسی

فردوسی دشمن امام علی(ع) را حرامزاده می داند

اگر چشم دارى بدیگر سراى بنزد نبى و على گیر جاى گرت زین بد آید …

۲۴ نظر

  1. نکته بسیار جالبی فرمودید. عین همین حکم در مورد مرتد در اسلام هم وجود دارد و وی حبس میشود و از وی خواسته میشود که بازگردد و اگر در این مدت توبه نکردحد ارتداد جاری میشود. ایا این تشابه تصادفیست یا اینکه دلیل اینست که هر دو دین منبع یکسانی دارند؟ این تنها یکی از اشتراکات دو دین است.اگر ما بجای موضع گیری همین مشترکات را بیان میکردیم زرتشتیان قطعا باور پیدا میکردند که اسلام در ادامه ادیان دیگرست وضدیتی با انها ندارد بلکه مکمل ومتمم انهاست.

    • مدیر سایت

      پس چرا زرتشتیها به حکم ارتداد در اسلام اعتراض دارند؟!

      • شمس الدین ایلدگیز

        تا جاییکه من می دانم در دین اسلام حکمی تحت عنوان اعدام نداریم و تنها حکمی که احتمال دارد منجر به کشته شدن یک نفر شود حکم قصاص است که آن طور که یادم است در متن قرآن به صراحت خداوند می فرمایند از حق دم بگذرید زیرا برایتان بهتر است. البته عالم نماهایی هستند که بعضی احکام جعلی را بر پایه کتب نامعتبری مثل سیره ابن هشام و … وارد دین اسلام می کنند که باید از این موارد دوری جست.

        • البته تجاوز به عنف و محاربه (جنگ مسلحانه) هم حکمشون اعدام هست. شاید اون هم تحت عنوان قصاص باشه. جان در مقابل آبرو

          • شمس الدین ایلدگیز

            دوستمان سیاوش امیرشاهی درست عرض کردند و ازشون تشکر می کنم. حکم مبارزه با خدا و پیامبرش و کسانی که در زمین فتنه و فساد می کنند نیز بنابه متن قرآن در صورتی که توبه نکنند مرگ ، جدا شدن دست و پا و یا تبعید می باشد.

            آیه ۳۳ سوره مائده
            إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا ۖ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذَابٌ عَظِیمٌ

    • زرتشت

      در دین زرتشت هیچ چیز حتی پذیرفتن دین اجبار نیست و انسان میتواند با آزادی کامل دین خودش را انتخاب کند

      در کتاب گات ها /هات ۳۱ / بند ۱۱ به صراحت این آزادی دیده میشود:

      ((ای خداوند خرد هنگامی که در روز ازل جسم و جان آفریدی و از منش خویش نیروی اندیشه و خرد بخشیدی ، زمانی که به تن خاکی روان دمیدی و به انسان نیروی کار کردن و سخن گفتن و رهبری کردن عنایت فرمودی خواستی تا هر کس به دلخواه خود و با کمال آزادی کیش (دین) خود را برگزیند.))

      ولی عجب سند محمکی
      در جای دیگر شاهنامه اینجور و اونجور میشود ولی اینجا سند محکم !!

      • سلام. اولا از کدوم ترجمه استفاده کردید ؟!!! ثانیاً گفتید : “در دین زرتشت هیچ چیز حتی پذیرفتن دین اجبار نیست و انسان میتواند با آزادی کامل دین خودش را انتخاب کند” و “…تا هر کس به دلخواه خود و با کمال آزادی کیش (دین) خود را برگزیند”
        خوب ! شعار ظاهراً عوام پسندی بود !!!! اما !!!
        این حالت رو در نظر بگیرید :
        کسی با اختیار خودش دینی رو انتخاب کرد که در اون فریب دادن و کشتن بیگناهان و دروغ گفتن و با خواهر و مادر خوابیدن و با ادرار انسان غسل کردن رو ترویج میکنه !!!!
        با حرف شما اون شخص این حق رو داره که این دین و این راه رو انتخاب کنه !! شما واقعاً به این شخص حق میدید و اجازه میدید که با کمال آزادی این راه رو انتخاب کنه ؟

  2. اقای شمس الدین- علاوه بر قصاص در حدود هم یکی از مجازاتهای احتمالی در شرایطی اعدام است مثل محاربه افساد فی الارض ارتداد زنا لواط و سرقت حدی.مثلا حکم سرقت حدی در بار اول قطع دست بار دوم قطع پا بار سوم حبس ابد وبار چهارم اعدامست. این احکام بدون مبنا هم نیستند وهمه مستند به ایات یا روایات معتبر شیعی هستند. البته اثبات حدود بسیار سخت وگاهی نزدیک محالست و برعکس انچه تبلیغ میشود سیاست جنایی اسلام نه تنها خشن نیست بلکه مبتنی بر مخفی کردن اینگونه جرایمست و این احکام صرفا جنبه بازدارندگی دارند. مثلا برای اثبات سرقت حدی ۱۷ شرط لازمست و به همین دلیل میبینیم که تقریبا که حتی یکبار هم چنین حدودی اجرا نمی شوند وبقول یکی لز استادانم حد شلاقیست که برای نزدن بالا رفته.

  3. با سلام…بنده دنبال مطالبی از آیین زرتشتی و موضع آن نسبت به قصاص زن و مرد هستم..به نوعی دنبال اینکه جنسیت در قصاص در آیین زرتستی تاثیری داشته یا نه..مثلا در اسلام در هنگام قصاص مازاد دیه داریم که ناشی از تاثیر جنسیت است…یا قتل در فراش که مرد همسرش را بکشد در حال زنا قصاص نمی شود اما زن مردش را بکشد قصاص می شود ..یا مثلا بارداری از عوامل تاخیر در اجرای قصاص است..آیا چنین موارد تاثیر گذاری در آیین زرتشت دیده میشه؟اگه مطلبی دارین یا مقاله ای یا کتابی یا سایتی که بتونه کمکم کنه بهم بگین ممنون دار میشم…لطفا برام ایمیل کنین

    • مدیر سایت

      از نظر زرتشتی ها فقط گاتها (کتابی چهل صفحه ای) معتبره و در این کتاب به احکام نپرداخته است پس هرآنچه زرتشتیها ادعا کنند نظر خودشونه نه دین زرتشتی و معلوم نیست این دین در این زمینه ها چه نظری داره

      http://www.raherasti.ir/5774 

  4. زرتشتی ها میگن اسلام پل صراط ، موعود، معاد و نماز را از ما گرفته اما چرا نمی گن: اعدام مرتد را هم از ماگرفته؟!

    • ای بابا پس اینطور که همه چی شد تقلید !!!
      سخن شما مثل این میمونه که بگی ال کاپون اعدام مخالفانش را از تیمور لنگ یاد گرفته !
      کامنت بالایی من را نگاه کنید در باره ازادی دین در دین زرتشت

    • حسین خدایی نلفن 9160468389

      اولا خدمت شما عرض کنم که نوشتهای بجا مانده از زرتشت به هیچ وجهی درست نیستند اگر بتوانید انها را انگونه که بیان میکنند بخوانید خواهید یافت که در باور خودگرای زرتست هیچ اعدام و کشتاری مجاز نبست مگر حیوانی که به منظور خواراک پرورش داده شود بغیر از حران شخمزن یا ورزگاو که کار کشاورزی او از نظر زرتشت عبادت است ولی به مصادره اموال انانکه در مقابل حق و منطق ابستاده و پا فشاری کنند دستچر دازه شده. .نه کسانیکه به هر طریق دیگری ستایش بجا میاورند انهارا خلافکار میداند نه گناه کار که باید ارشاد شوند اگر متون گاتها انگونه که بیان میکنند نوجمه شوند زرتشتی میتواند پشت سر مسلمان نماز بخواند غیر از عبادات که همه یکبست از ادان نا نماز جماعت و هر نماز یگر و حنی انچه در اسلام فاتحه خوانی شده که همه یکی است راجب امور دنیوی منطق زرتشت پسندیده تر است ، نه اقای ساسانفر و نه اقای پورداوود هیچکدام درک درستی از متون گاتهای زرتشت ندارند. انچه خود اندیشیده اند را به متون گاتها و بشتها نسبت دازه اند که نود درصد ترجمه های انان مختلف بیانات گاتها و نظر زرتشت هستند و مسلمانان هم بر مبنای همان ترجمه خای نا موبوط و نا روا زرتشت اا قضاوت میکنند و هیچکدام هم راضی نیستند در ترجمه گاتهای زرتشت کنکاشی در راستای درستی و نادرستی انها عگبعمل اورند در صورتی که عبادات اسلامی همانست که در متون گانها منعکس ست. به امید یافتن حقیقت امکه از انجا که خزاوند یکیست پس دستورات او هم یکبست. گاتها را درست ترجمه کنید تا به ابن اختلافا ها پایان داده شود در باور زرتشت طبق اندستوری که امروزه یکی از دعاهای زرتشتیان است ( یتا. اهو. وەئیریە ) دین از سیاست جداست امور دنیوی مسؤلش فرمانرواست یعنی دولت پس تصمیم. اعدام با فرمانروا ایت نه دین دین کارش طبق همان دستور فقط ارشاد است در متون گانها ساخت زندان هم به ویشتاسپ دستور زاده شده چلی برای انکه خلافکار فرصت به واه راست گرویدن را داسته باشد خود فردوسی هم اشاره کوده که بفرمان شاه نه دین:
      پل صراط اصلا در باور زرتشت نبست انهم همپون سایر متون برزاشت نادرستی است انچه انان به پل صراط توجمه کرده اند معادل اخدود ها در قران است نه پل صواط و عبارت از گودال هایی بوده که بدستور رهبران قبل از زرشت برای دفن حیوانات قربانی باید کنده مبشده اند. ( چین وهت پرتو ) چین در گچبش های قدیم چون لری به دره هتی عمیق پیچ در پیچ گفته مبشده هنوز هم در جنچب لرسنان مکانی بنام چین زال هست که به پل رال نغیر نام یافته که عبارت از دره تی عمبق پر پیچ خم در شمال ان روستا است.

      • با سلام ؛ غلط های نگارشی نسبتاً زیادی دارید که یا با عصبانیت نوشتید و یا با سرعتی بسیار بیش از توانتان :
        زرتست – نبست – حران – ابستاده – دازه – نوجمه – یکبست – ادان – حنی – یگر – حنی – بشتها – دازه اند – ترجمه خای – ناموبوط – زرتشت اا [ زرتشت دوم ؟! ] – عگبعمل – امکه – خزاوند – یکبست – ابن اختلافا ها – اندستوری – فرمانروا ایت – دستور زاده شده چلی – واه راست – اشاره کوده – همپون – برازشت – توجمه – پل صواط – زرشت – مبشده اند – گچبش – لری به دره هتی – مبشده – لرسنان – نغیر – دره تی – عمبق .

        غلط های فوق یک رکورد در این سایت و حتی سایتهای دیگر محسوب میشود .

  5. درود
    اجازه بدید بنده (هم) پاسخ این سیاوش امیرشاهی!!!!!رو بدم.ظاهراً بازم خیلی دنبال پاسخ میگرده ایشون!
    ببین سیاوش امیرشاهی!!!!!!شما هم این حالت رو کاملاً در نظر بگیرید که همه این چیزهایی که گفتید در دین مبین!!!!شما بیشتر به چشم خورده و حس شده از صدر اسلام تا به اکنون که!
    کشتن مردم بیگناه و بیچاره به جرم اینکه مسلمان نشدند و جزیه گرفتن که این هم به عقیده بنده نوعی فریبکاری محسوب میشه تا خوابیدن با خواهر و مادر که بیشتر در اعراب تازی مشاهده شده(مدارکشو دوستان ارائه کردند در این سایت پرمحتوا!!!!!)تا خوردن ادرار شتر به لحاظ درمانی!
    یعنی غسل کردن با ادرار شتر از خوردن ادرار شتر بدتره؟؟؟!!!پس دیدی این اعمال در امت مسلمان! شما هم وجود داشته و نیز ادامه داره؟
    واقعا نمیدونم شماها تا چه زمانی میخواهید حرف بعضاً خرافی و اشتباه یک موبد زرتشتی رو بگذارید به پای اصل دین زرتشتی!این کار شما هاخییییلی مضحکه.!بخدا…
    پس نتیجتا اونی که داره بخودش فشار میاره شماها هستید!
    بدرود…

  6. آقا برفرض که اسلام این ارتداد را هم از دین زرتشت گرفته باشه
    پس چرا ۱۴۰۰ ساله دین بومی زرتشتی را با یک نام دیگر و پیامبر دیگه از سرزمین حجاز به ما قالب میکنید ؟

    اگر جنگهای ارتداد و قتل عام اعراب حجاز بعد از درگذشت حضرت محمد اتفاق نمیافتاد ,
    آیا اسلامی در خود سرزمین عربستان وجود داشت ؟
    سوره ابراهیم آیه ۴ هم که میگه :
    و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم تا براى آنان بیان کند……….
    هدف از پیمبری حضرت محمد هم ایجاد یک دین واحد برای اعراب بود
    اگر اعراب بعد از درگذشت حضرت محمد بفکر جنگ و تسخیر و حکومت ایران و ممالک دیگر نمیافتادن
    چقدر تو دنیا مسلمون داشتیم ؟

  7. یعنی ما فارسی هم بلد نیستیم جناب مدیر ؟
    می گوید که هرکس از کردگار سرپیچی کرد بر او شمشیر بکشید . ارتداد و اعدام در کجای این شعر است لطفا نشانمان دهید ؟!!!!!
    تحریف در عناوین و عناوین من در اوردی و دلخواه بدون ربط به متن نوشته !!!!

  8. سلام
    مدیر سایت اگر انسان راست گویی بودی میگفتی که تو کدوم صفحه ی شاهنامه این رو نوشته در ضمن شعرهای فردوسی شعر های کلاسیک(سنتی) به حساب میان یکی از قوانین شعر کلاسیک فارسی تساوی تعداد هجا ها بین دو مصرع یک بیت هست در حالی که در بیت اول شعری که آوردی مصرع اولش ده هجا ولی در مصرع دوم یازده هجا وجود دارد و این نشان می‌دهد که این شعر از فردوسی نیست که هیچ بلکه از هیچ کدام از شاعران قدیم نیست بلکه حس تعصبت در دین بهت اجازه داد یک شعر الکی از خودت بسازی و بگی از فردوسی هست در ضمن تا اونجا که من تحقیق کردم اصلا تو دین زرتشت کسی رو بخاطر دینش و معبود اعدام نمیشه

  9. این شعر در شاهنامه هست به همین صورت که اصلاح فرمودید ولی به ارتداد ربط مستقیم ندارد . صحبت از سرپیچی از کردگار است . مثلا ممکن است این سرپیچی معنایش گناهان ذکر شده در وندیداد باشد و نه لزوما ارتداد .
    منبع شاهنامه خدای نامه های پهلوی بوده و مطابق متن شاهنامه در موارد مشابه این شعر
    فردوسی به نص کتب پهلوی وفادار بوده .
    این کتب هم از اوستا پیروی کرده اند و در وندیداد گناه مرگ ارزان وجود دارد .

    • مدیر سایت

      دقت شما درخور ستایش است

      باید توجه داشت کسی که مرتکب قتل یا زنا و امثال آنها شده که محکوم به اعدام است، نصیحت او معنا ندارد بلکه در اینجا ارتداد معنا پیدا میکند. در بعضی اقسام ارتداد در اسلام هم داریم که تا یک سال به او فرصت توبه می دهند. اگر توبه نکرد اعدام می شود

      • اتفاقا در اینجا به یکی از مشترکات دین زردشتی و اسلام می رسیم .
        نخستین کسی که از کردگار سرپیچی کرد ابلیس بود . هم اسلام و هم دین زردشت ریشه نافرمانی کردگار را ابلیس می دانند.
        در باور مزدیسنی نافرمانی اهورمزدا یعنی پرستش و اطاعت از اهریمن ، در حقیقت این گناه که شایسته مرگ است همان بزرگ ترین گناه یعنی اطاعت از شیطان است .
        اطاعت از شیطان بسیار فراتر از ارتداد است .
        البته در کتب دینی متاخر زردشتیان مواردی موید دیدگاه شما وجود دارد که بنده نمی دانم فردوسی آن را نقل کرده یا چیز دیگری . مثلا در روایت امید آمده اگر کسی از دین زردشتی مرتد شود تا یکسال نصیحتش کنند و بعد سزایش مرگ است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code