خانه / احکام / احکام زرتشتی / ارتداد / اعدام مرتد از سوی زرتشتیان و جدا شدن زن او بدون طلاق

اعدام مرتد از سوی زرتشتیان و جدا شدن زن او بدون طلاق

به قلم سید محمد ناطقی
حکم کسی که از اسلام برگردد (مرتد) میان فقیهان مسلمان اختلاف نظر وجود دارد و در عین حال، حکم اعدام مرتد بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است؛ در حالی که زرتشتیان نیز همین حکم را در مورد زرتشتیانی که مسلمان شوند، داشته اند و چه بسا اگر امروزه نیز قدرت پیدا کنند همین حکم را اجرا کنند.
در کتاب روایت داراب هرمزدیار، جلد اول، صفحه ۱۸۳ آمده است:
«اگر کسی مسلمان شود و زن او تا یکسال دیگر شوی نکند چون که در یکسال اگر وی پشیمان شود و در دین آید آن زن بدو ثابت بماند و گر یک سال گذشت و در دین نیامد مرگرزان [=مرگ ارزان] (عدام) شود. پس آن زن که شوی کند نکاح شاه زن او را باید خواند».

همچنین ببینید

سنگسار

سنگسار از سوی زرتشتیان

به قلم مدیر سایت زرتشتی ها فراوان به رخ ما می کشند که اعتقاد به …

۴ نظر

  1. سلام، اما در صورت مسئله تغییری رو ایجاد نمیکنه.

  2. باباجان مرگرزان فقط یه طبقه گناه‌ بوده مثل یات و خور و…
    مرگرزان گناهی بوده که‌ همیشه کشتن نبوده و در دوران ساسانی هم‌ فقط با فرمان قاضی مرگرزان کشته می‌شده وگرنه گاهی برای گناهان مرگرزان هم امکان بخشش بوده.
    زرتشتیان هم نمیتونستن کسی رو اعدام کنند چون دولت اسلامی بود.
    توی همین کتاب از ظلم مسلمانان به زرتشتیان گفته شده.
    ولی خودمونیم! شما از کی تاحالا اینقدر روشنفکر و آزاد اندیش شدی حاج آقا؟

    • با سلام

      خیر، این دیدگاه در تضاد با منابع زرتشتی است چه آنکه مرگ ارزان برای بدترین جرم ها هم عنوان شده بنابراین مادامی که سندی ارائه ندهید که مرگ ارزان را نمیکشتند سخنتان مصداق ادعای باطل است [در مواردی شاید طرف بطریقی میتوانسته ازین حکم فرار کند لکن با رعایت تبصره یا قیودی که در آیین زرتشت قرار داده شده بود].

      خیر، چون اکثریت جامعه در قرون اولیه زرتشتی بودند و در داخل جامعه خودشان طبیعتا اختیار تام داشتند مشخصا (سندی بر خلاف این مدعا بهیچ وجه در قرون اولیه نیست نیز همین اسناد روایت اشوهیشتان و… تأیید کننده این امر هستند)، فردی مسلمان میشده که سریع پیک نمیفرستادند سمت حاکم که بیا و حمایتش کن!! چه سخنان کذبی.
      آنچنان که چوکسی میگوید: «بنابر آمار، در سال ۷۵۰ م / ۱۳۲ هـ . ق که عباسیان به قدرت رسیدند، در حدود ۸ درصد از شهرنشینان ایران مسلمان بودند. در اواسط سده نهم میلادی / اواسط سده سوم هـ . ق (صد سال بعد) این شمار تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود … و در پایان هزاره نخست میلادی / اواخر سده چهارم هـ . ق استیلای خود را بر شهرها کامل کرد. (ص ۱۰۵ ترجمه ستیز و سازش)» تازه در اواخر قرن چهارم هجری قمری استیلای اسلام بر شهرها کامل گشت و البته امثال اشوهیشتان نیز در همان سده باز رای به اعدام مرتد داده اند و بهیچ وجه سخنی از عدم اجرای این قوانین به میان نیاورده اند طبیعتا اگر حکومت دخالت علنی نمیکرده اعدام انجام میشده است وگرنه در تمام آثارشان به اعدام مرتد اشاره نمیکردند. و یا بویس میگوید: «اکنون همگان اتفاق نظر دارند که فتح ایران به دست اعراب در قرن هفتم میلادی منحصرا با چند جنگ بزرگ حاصل نشده بلکه زمانی بیش از یک نسل طول کشیده تا به انجام برسد. هرچند اسلام به عنوان دین رسمی شناخته شد، ولی تثبیت حاکمیت آن بر تمام ایران حدود سیصد سال و به عبارت دقیقتر به گذشت نه نسل نیازمند بود. در این مدت زرتشتیان همانند گذشته چشم به رهبری روحانی بزرگشان، دستور دستوران، داشتند. در چند قرن اولیه فتح ایران هنوز دستور دستوران دارای عظمت و نفوذ در میان مردم بود، ولی با شروع قرن نهم میلادی و بهره مندی اسلام از حمایت کامل قدرت مادی در تمام کشور، تغییراتی در این امر به وجود آمد. (ص ۲۱ ترجمه کتاب کانون دین زرتشتی در ایران)» کار حکومت عموما صرفا گرفتن جزیه بوده که آنهم در برخی مواقع حتی کارگزاران زرتشتی جزیه را به حکومت میدادند نمونه بارزش عهد نامه هایی که بسته میشده و زرتشتیان در انجام اعمال و عبادات خود کاملا آزاد بودند و آتشکده ها برقرار می ماندند مثل فتح آذربایجان (https://offer13.blog.ir/post/551).

      حال ممکن است ادعا شود که نه روایت داراب هرمزدیار متعلق به قرن یازده هجری است بر خلاف اشوهیشتان و… در پاسخ باید بگوییم اولا این رد کننده متن روایت نیست چه آنکه دارد احکام آیین زرتشت را شرح میدهد (بنگرید به اینجا: https://offer13.blog.ir/post/560) و ثانیا بیانگر این است که حمله اعراب اتفاقا ناجی این مردم بوده چون اگر حکومت اسلامی نمیبود ما با اعدام و کشتار گسترده نو مسلمانان زرتشتی طرف میشدیم مشابه مسیحیان آنچنان که در رساله شهدای سریانی برای زمان ساسانی اعدام و شکنجه های عیسویان ایران مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code