خانه / شخصیت ها / اسلام شناسان / مطهری / ادعای جدا بودن نژادها یک خرافه

ادعای جدا بودن نژادها یک خرافه

به قلم شهید مطهری
«ادعاى جدا بودن خون ها و نژادها خرافه‏ اى بیش نیست. نژاد سامى و آریایى و غیره به صورت جدا و مستقل از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آنقدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثرى از نژادهاى مستقل باقى نمانده است.
بسیارى از مردم امروز ایران که ایرانى و فارسى زبان‏ اند و داعیه ایرانى‏گرى دارند، یا عرب‏ اند یا ترک یا مغول، همچنان که بسیارى از اعراب که با حماسه زیادى دم از عربیت مى‏ زنند از نژاد ایرانى یا ترک یا مغول مى‏ باشند. شما اگر همین حالا سفرى به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را مى‏ بینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جاى دیگرى هستند. شاید بسیارى از کسانى که نژادشان از کوروش و داریوش است، الآن در کشورهاى عربى تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیارى از اولاد ابوسفیان‏ ها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه مى‏ زنند.» (خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۰)

شهریور ۱۳۹۴

همچنین ببینید

اسلام از ایران چه گرفت و چه داد؟

به قلم شهید مرتضی مطهری نبود کتابخانه ای برای آتش زدن این پزشک محترم که مانند …

۴ نظر

  1. سلام و عرض درود
    قبول کنید که با مدرک حوزوی نمیتوان در مورد ژنتیک و نژادشناسی صحبت کرد و ادعای اختلاط نژادها از جانب اقای مطهری یک اشتباه محض است .
    بنده نمیدونم ایشان چطور ادعا میکنند که بسیاری از ایرانیان ریشه مغولی دارند ? شاید این کنایه ای به حمله مغولان باشد اما باور کنید مغول ها حتی اگر به فرض محال ایران و کشورهای اسلامی را تسخیر کرده باشند از نژاد زرد بوده اند و ما در ایران به ندرت نژاد زرد و چشم بادامی داریم !
    بازیگر مغولستانی خانم بایارتستسگ آلتانگرل را با یک زن ایرانی مقایسه کنید ، قطعا شبیه هم نیستند و میتوان او را در بین صد زن ایرانی تشخیص داد !
    ما در ایران به ندرت عرب داریم(حدود۵ درصد که تنها ۳ درصد انها خصوصیات نژاد عرب را دارند و تنها عرب زبان هستند) البته در تمام شهرها پراکنده هستند اما بیشترین تعداد انها تنها ۳۰ درصد از استان خوزستان را تشکیل میدهند !
    شناخت نژادها و تفکیک انها از همدیگر کار دشواری نیست ! نژادها خصوصیات خاص خود را دارند ! شما قطعا میتونید یک ایرانی را از یک چینی تشخیص دهید ، به همان نسبت بین ایرانی ها و عربها هم تفاوت هست .
    طبق تحقیقات مازیار اشرافیان ۸۵ درصد اریاییان ایران و جهان دارای مارکر (R(R1a -R1b و j2 هستند اما مارکر عربها j1 و L است که کمتر از ۳ درصد ایرانیان را تشکیل میدهد و اختلاط انچنانی بین دو نژاد صورت نگرفته !
    البته همان ۳ درصد هم اختلاط جزئی نیست اما به ان صورت نیست که شما بگید همه مردم ایران عربند .
    http://www.bbc.com/persian/science/2012/05/120515_l10_ashrafian_clarification

  2. این اظهار نظر اقای مطهری مانند نظر دیگرش است که گفته ایرانیان با آغوش باز اسلام را پذیرفتند!!!! ایشان اطلاع درستی از تاریخ نداشتند.

  3. طبق بررسیهای ژنتیک یکی از مارکر های شاخصه اعراب J-M267 می باشد . این مارکر مختص قبایل عرب برگرفته از یمن می باشد . عمده قبایل عرب در کشور عراق منشا یمنی دارند . دوستان در این صفحه با کلیک بر روی این مارکر درصد جمعیت دارای این مارکر کشورها به ترتیب نمایش داده می شود :
    https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_J_(Y-DNA)
    یمن – قطر – اسرائیل – اردن – امارات متحده – تونس – سوریه – کویت – عراق – تونس (بر اساس نمونه گیری دیگری ) – تمیمییان عراقی در هند – الجزایر – چچن های قفقاز – مصر – مراکش – لبنان –
    نام عربستان در این فهرست نیست به دلیل اینکه عربستان اجازه این نمونه گیری را نداده است و اصولا در پزشکی و ژنتیک کشوری غقب مانده و بدوی است .

    یمن بر اساس تمام نظرات دیرین انسان شناسی مبدا نژاد سامی ( عرب و یهودی ) است . جالب است که ۷۲ درصد یمنی ها مارکر فوق را دارند .

    جالب است بدانید میزان این مارکر در ایران از ایتالیا ، پرتقال ، اسپانیا ، ترکیه و یونان هم کمتر است !!!
    با وجود اینکه مدعی هستند قبایل عرب ایران خصوصا بنی تمیم اصالتا از یمن آمده اند و قاعدتا در بین مارکرهای سامی این مارکر می بایست در ایران خیلی بیشتر باشد . اما می بینیم نصف ترکیه هم نیست .

    اینها فکت های علمی هستند که خلاف ادعاهای امثال مطهری را به روشنی ثابت می کند .

    • … ؟ :
      « یمن بر اساس تمام نظرات دیرین انسان شناسی مبدا نژاد سامی ( عرب و یهودی ) است . جالب است که ۷۲ درصد یمنی ها مارکر فوق را دارند . »
      درباره نژاد در ایران جایی کامنت گذاشتید و جواب مستدلی هم گرفتید ، حال که روی به یمن آورده اید و ایران و آریایی را رها کرده اید !!!! البته آقای ارسوط قسمتی از سخنانشان پیشتر جواب داده شده است [ مازیار اشرافیان و … ] اما محدودیت کامنت دارم و جواب تکراری ارزش ندارد برایش کامنت بگذارم و دوباره تکرار کرده اند ، بگذریم ، خب ایرادی ندارد :
      البته که یمن ایران نیست و از لحاظ ورود بیگانگان بسیار تفاوت دارد اما جدای از این ، این هاپلوگروپ این معنی « این مارکر مختص قبایل عرب برگرفته از یمن می باشد . » را نمیدهد ، بنگرید :
      https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_J-M267
      البته لینک فوق را شما که درباره این هاپلوگروپ سخن میگویید باید میگذاشتید و نه لینک کلی تری را که مربوط به هاپلوگروپ j است . فراوانی این هاپلوگروپ در سودان از یمن بیشتر است [ بالای ۷۴ درصد ] ، بنابراین این سخنان شما اشتباه است .
      اما برگردیم به مشخصه بودن :
      لینکی که گذاشتم درباره ریشه این هاپلوگروپ میگوید :
      Since the discovery of haplogroup J-P209 it has generally been recognized that it shows signs of having originated in or near West Asia.
      The frequency and diversity of both its major branches, J-M267 and J-M172, in that region makes them candidates as genetic markers of the spread of farming technology during the Neolithic, which is proposed to have had a major impact upon human populations.
      در غرب آسیا و یا نزدیک به آن .
      همین ، که البته گسترده نسبتاً کلی است و نمیتواند سخن شهید مطهری را رد کند . بعلاوه اینکه بیشترین فراوانی را هم در سودان دارد . گفته شهید مطهری که احتمالا استاد مطهری برای بحث نژاد آریایی مطرح کرده اند ، از لحاظ این نژاد کاملا درست است و همینطور از لحاظ اعراب هم هیچ هاپلوگروپی نیست که با قطعیت فراوان ترین هاپلوگروپ در میان تمام اعراب باشد . بنابراین نمیتوان گفت اینها گفته استاد را باطل میکند .
      لینک مذکور همچنین برای شمال آفریقا گستره داشتن این هاپلوگروپ هم سخن از مهاجرت نژاد سامی به آن مناطق میکند البته نه با قطعیت . چنانچه این که اصلا نژاد سامی تنها و تنها در یمن بوده و این هاپلوگروپ هم مختص نژاد سامی است و … اینها با قطعیت معلوم نیست .
      هنوز مانده ام که بحث سر نژاد انسانهایی که آخر دست همگی به یک پدر و مادر برمیگردند چه سودی دارد ؟ باستان ستایان معلوم نیست برای چه در این باره بحث میکنند چنانچه زرتشتی هم باشند نسل تمام انسانها به دو نفر برمیگردد که آن دو هم به کیومرث . سخن شهید مطهری سخن باطلی نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code