خانه / شخصیت ها / اسلام شناسان / زرینکوب / هخامنشیان زرتشتی نیستند/ روایت آتش زدن اوستا جعلی است

هخامنشیان زرتشتی نیستند/ روایت آتش زدن اوستا جعلی است

به قلم عبدالحسین زرین کوب
فرستنده :حامد شادفر
آیین خاندان هخامنشی ممکن نیست با عقاید طبقات عامه طوایف پارسی مغایرت داشته باشد. پیداست که در این ادوار هنوز آیین زرتشت در بین پارسی ها نفوذی ندارد واینکه نام زرتشت هم در روایات هرودوت در ضمن اخبار مادی ها و هخامنشی ها نمی آید هر چند به هیچ وجه این نکته را که زرتشت در این دوره و حتی قبل از آن نیز در نزد این طوایف شناخته بوده است نفی نمی کند اما با توجه به اینکه در کتیبه های این عهد هم ذکری از نام زرتشت نیست این همه را شاید بتوان قرائنی تلقی کرد حاکی از آن که آیین زرتشت را در دوره هخامنشی باید از جرگه عقاید دینی رایج در ماد و پارس خارج شمرد و آن را به طوایف و اقوام شرقی قلمرو امپراطوری هخامنشی منسوب کرد که بعدها و حداکثر در دوره سلوکی ها از نواحی شرقی به بلاد ماد یا پارس آمده باشد یا لا اقل فقط در این ادوار به صورت دیانت بعضی طوایف این نواحی اهمیت و رواج یافته باشد.
در این صورت سنت های زرتشتی که می گوید: اسکندر در این نواحی کتاب اوستا را که بر هزاران پوست گاو نوشته شده بود از بین برد مأخوذ از روایات مجعولی باشد که بعدها با گرایش پارسی ها و مغان به این آیین و برای اثبات قدمت و سابقه این گرایش به وجود آمده است.
منبع:
تاریخ مردم ایران، ج ۱، عبدالحسین زرین کوب، انتشارات امیرکبیر، ص ۱۹۵

تاریخ مردم ایران، ج ۱، ص ۱۹۵

همچنین ببینید

عقیده دینی فردوسی در کلام دکتر زرینکوب

فرستنده: مرتضی رمضان پور دکتر عبدالحسین زرینکوب ادیب، مترجم، نویسنده و تاریخ نگار مطرح با …

یک نظر

  1. عجبا ! کسی که میگوید چون نام زرتشت و دینش در کتیبه های هخامنشی نیست پس هخامنشیان زرتشتی نبودند ایا گمان میکند در کتیبه های ساسانی مانند نقش رستم و بیستون نامی از زرتشت هست ؟ در زرتشتی بودن ساسانیان که شکی نیست پس چرا نبود نام زرتشت در نقش ها و کتیبه های ساسانی نتیجه نمیگیرید ساسانیان زرتشتی نبودند ؟
    هرودوت و سبک تاریخ نویسی او مبتنی بر شنیده ها بود نه منابع نوشتاری . شاید او از ظهور زرتشت و زرتشتی شدن او اطلاع نداشته .
    او جایی مینویسد که اب منی هندیان همانند رنگ پوستشان تیره است (کتاب۳ بند ۱۰۱ تاریخ هرودوت)
    ایا چنین ادعایی در مورد هندیان میتواند در کتابها و نوشته های تاریخی کسی ثبت شده باشد ؟ یا فقط شایعات مردمیست ؟
    اما از انجا که هخامنشیان با شورشهای مذهبی مواجه بودند میتوان پی برد که اختلاف عقیده جدی با مغانی چون فرورتیش داشتند ، خود داریوش در بیستون فرورتیش را صراحتا موغرشر (پیرو دین قدیم) میخواند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code