خانه / تغییر اندیشه / میرزا محمدرضا کرمانی، زرتشتی نومسلمان که مرگ فتحعلی شاه را پیشگویی کرد

میرزا محمدرضا کرمانی، زرتشتی نومسلمان که مرگ فتحعلی شاه را پیشگویی کرد

به قلم مدیر سایت

میرزا محمد رضا کرمانی، منجمی برجسته بود که به فتحعلی شاه (درگذشت:۱۲۵۰ق) گفته بود که پسرش عباس میرزا (درگذشت: ۱۲۴۹ق) یک سال پیش از شاه از دنیا خواهد رفت.

برای همین بود که فتحعلی شاه پس از مرگ عباس میرزا در سال ۱۲۴۹ق، دانست که یک سال بعد، مرگش فرا می رسد و دستور داد مقبره ای برای او در بارگاه حضرت معصومه(س) در قم بسازند.

این مطلب را میرزا فضل الله شیرازی (درگذشت: ۱۲۶۶ق) نوشته و از عبارت او به دست می آید که در همان سال درگذشت فتحعلی شاه نوشته است. می نویسد: «در سال قبل که قضیه هایله ولیعهد مرحوم اتفاق افتاد».

با توجه به اینکه نویسنده، از منجم اینگونه نام می برد: «میرزا محمد رضای مجوس جدید الاسلام کرمانی»، چنین به نظر می رسد که او در ابتدا زرتشتی بوده و سپس مسلمان شده است؛ چون علاوه بر «جدیدالاسلام»، واژه ی «مجوس» را هم به کار برده است.

میرزا فضل الله شیرازی، مرگ فتحعلیشاه را اینگونه گزارش کرده است:
«سنه یک هزار و دویست و چهل و شش بعد از مراجعت از مملکت فارس، مرض قولنجی صعب در مزاج همایونش به هم رسید و بالاخره از استعمال شراب ناب رفع گردید.
پس از آن، همه ساله امراض ظاهری و باطنی روی می آورد تا رفته رفته کبد را معیوب کرد. عاقبت منجر به ناخوشی سل و دق شد و ضعف بر قوّت فائق آمد.
اکثر از منجمین رکاب مستطاب و غیره، خاصّه میرزا محمد رضای مجوس جدید الاسلام کرمانی، که خود را از احفاد استاد الکلّ فی الکلّ حکیم الهی جاماسب بنی عمّ گشتاسب می دانست، در خفیه رحلت مرحوم ولیعهد دوران عباس میرزا را یک سال قبل از وفات شاهنشاه زرّین لوا به او عرض کرد و این مطلب را به دلایل و براهین نجومی مسجّل آورد.
در سال قبل که قضیه هایله ولیعهد مرحوم اتفاق افتاد، شاهنشاه دانا، هم از قرینه حکم منجمین، هم به مفاد «الملوک ملهمون» تن به قضای اقدس الهی از روی یقین و آگاهی درداد. در گوشه جنوبی از سمت قبلی صحن سیم روضه پاک حضرت معصومه [در] قم ـ صلوات الله علیها ـ مضجعی چون روضه فردوس به جهت خویش پرداخت…»

منبع:
تاریخ ذو القرنین، میرزا فضل الله شیرازی خاوری (درگذشت: ۱۲۶۶ق)، تحقیق: ناصر افشارفر، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ۱۳۸۰ش، ج ۳، ص ۹۱۹

اسفند ۱۳۹۷

همچنین ببینید

حجاب زن

بانویی که از زرتشتی به اسلام گروید

خانم ندا بهرامی ۲۸ سال سن دارد و دانشجوی ترم آخر زبان انگلیسی واحد ۳۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code