خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / ازدواج زرتشتیان / ازدواج زرتشتیان با محارم / خویدوده نه به معنای سرپرستی محارم است و نه به معنای ازدواج فامیلی

خویدوده نه به معنای سرپرستی محارم است و نه به معنای ازدواج فامیلی

به قلم مدیر سایت
«خویدوده» که در کتاب های کهن زرتشتی فراوان آمده، به معنای ازدواج با محارم است اما برخی برای دفاع از زرتشتی ها آن را به «سرپرستی محارم» معنا می کنند یعنی مرد از مادر یا خواهر یا دختر خود نگهداری کند و برخی دیگر به «ازدواج فامیلی» مثل ازدواج پسرعمو با دخترعمو ترجمه می کنند.
از عبارت دینکرد ـ منبع قدیمی زرتشتی ـ به روشنی استفاده می شود که «خویدوده» به معنای ازدواج همراه آمیزش با بستگان درجه یک یعنی مادر و خواهر و دختر خود است.
این کتاب پس از توضیحاتی در مورد خویدوده و حتی تصریح به ازدواج با بستگان درجه یک، دلیلی برای زشت نبودن این کار ارائه می کند که تصریح دیگریست بر ازدواج با دختر و خواهر و مادر و نیز حکایت از آن دارد که آن زمان نیز زرتشتی ها این کار را زشت می دانسته اند و در برابر آن، مقاومت می کرده اند.
دلیل نویسنده آن است که اگر آلت تناسلی زنی زخم شد، بهتر آن است که محرم او، آن زخم را پانسمان کند.
اما نویسنده توجه ندارد که این کار کجا و نگاه شهوانی داشتن به محرم و آمیزش با او و بچه آوردن از این طریق، کجا؟! 

در کتاب سوم دین‌کرد، دفتر اول، صفحه 147 می خوانیم:
«اگر کسی بگوید این کار (ازدواج با محارم) در نهادِ خود زشت است، و در همان زمان زخمی بر آلت مادر یا خواهر یا دختر خویش ببیند، و ببیند که هیچ چاره‌ای نیست جز آنکه مردِ پزشکی، زخم‌بند بر آن زخم نهد، <آیا مرد بیگانه> سزاوارتر است یا که پدر، پسر یا برادرش در امر پزشکی به فریاد رسند؟ ]یا نیز: آیا سزاوار نیست که پدر یا پسر یا برادرش در این کار به فریاد رسند؟[.
دراین میان، کدام <گزینه> در نهادِ خویش زشت تر است؟ که آن جا <ی زخمین> را <پدر یا پسر یا برادر> با دست بپرماسند و زخم‌بند بر آنجا نهند، یا آنکه یک مرد <یا پزشک> بیگانه؟
<به همان گونه> اگر جفت گزیدن به زمانِ بایستگی رسیده باشد، کدام کار که در نهاد خویش زشت تر است، کمتر زیانمند خواهد بود؟» 

کتاب سوم دینکرد، دفتر اول ص 147

کتاب سوم دینکرد، دفتر اول ص ۱۴۷

شناسنامه کتاب سوم دینکرد

آذر ۱۳۹۷

همچنین ببینید

مورچه حیوانات

اگر زرتشتی ها چنین سفارشی از زرتشت داشتند گوش فلک را کر می کردند / نهی از خوردن آنچه مورچه می برد

به قلم مدیر سایت امام صادق(ع) فرمود: نهی رسولُ اللّهِ(ص) أن یؤکَلَ ما تَحمِلُ النَّملَهُ …

۱۰ نظر

  1. عبد خداوند یگانه

    درود بر شما و فهم و عقل راستین شما و قلب سلیم شما دوست گرامی ام
    دراین ساعات نورانی زمین و آسمان الهی
    شما رابه علم پزشکی که امروز به اثبات رسانیده است و نقض کلام شما و تمام کسانی که به زردتشتیان و نیاکان خود توهین و هتاکی و صفت زشت زانی را متعلق می دانند،به حضور شما عارض می گردم که اگر شخصی با محارم خود ازدواج نماید،آنکه در تمامی ادیان الهی و آسمانی حرام شده است،فرزندی که ازاو باقی می ماند ناقص العقل و خلقه می شود و نقصهای گوناگونی را کاملا به صورت علمی اثباتی دچار می گردد!
    اما شما که اینچنین می گویید در قرون گذشته ایرانیان بزرگ که نزد حتی رسول خدا محمد مصطفی ص و اهل بیت پیامبر و سایر پیامبران مورد حرمت خاصی بوده اند،کاملا باید دچار تمام نقصهایی باشند که یک زانی به آن دچار بوده است!!!؟
    ازشما عزیز خواهشمندم بروید و اندیشه نمائید و ساعتی درنگ نمائید و تفکر و خرد رابه کارگیریدکه مردم ایران باستان بزرگ هرگز اهل هیچ گناهی نبوده اند که نسل ایرانیان آنچنان پاک بوده اندکه رسول خدا و تمام انبیاء و تمام خاندان بزرگ رسول خدا ص از ایرانیان به نیکویی در جمال و کمال و صفت یادکرده اند و آنان را از پاکی مانند خود خطاب نموده اند و خون و گوشت آنان راپاک شمرده اند ..و صاحب دین و وجاهتهای خاصه درنزد پروردگار ..
    واین برای یک ایرانی جایگاه خاصی دارد….عزیزما،اندیشه نمائید،اگر آنان که آن روزنیاکان شمابوده اند،اگر زانی بوده اند،نسل به نسل واردمی آمده است و زانی از دیدگاه علم اثباتی تغییر چهره می دهد وتمام اثرات وجودی و جسمی و عقلی و روحی او متغییر می گردد!حالا بهتر اندیشه نمائیدکه بازهم زردتشتیان خداپرست که به تمام ائمه بزرگواروفرزندان رسول خدا درتمام دورانهاکمک کرده اند،زانی بوده اند!؟!؟و مادروخواهر خود ازدواج می کرده اند؟!
    پاینده باشید و مانا و زنده و استوار و خردمند و فکور …یاحق …

    • مدیر سایت

      با توجه به اینکه ازدواج با محارم، مخالف فطرت انسانه ، زرتشتی ها در برابر آن مقاومت می کردند و برای همینه که برای آن ثواب زیاد درست کردند. پس عمومیت نداشته

      در مورد ناقص الخلقه هم باید گفت که ما از آن زمان اطلاعات کامل نداریم

  2. عبد خداوند یگانه

    ای پرستندگان نیک سرشت،تفکر نمائید و خرد ورزید و از دروغ بستن به نیاکان خود پرهیز نمائید و برنیاکان خود مباهات نمایید و ازآنان به نیکی یادکنید همانطور که دوست می دارید آیندگان ازشما به نیکی یادنمایند!
    عزیزما،آنچه بایدبدانید،بحث الهی و منش فقهی و اصولی انسانی است که ایرانیان بزرگ درفهم کمال صاحب تمدن بوده اند و هرگز نمی توانسته اند زشت کار و زشت خو بوده باشند که نسبت خود شما نویسنده گرامی و خوانندگان شما همگی ازهمان بزرگان گذشته است!
    ای عزیزما،دوست خوب ما،برای مانند ژنهای انسانی بزرگمنشانه آنان با خاندانهای نزدیک و اشرافی خود ازدواج می کرده اندو اگر با محارم خود که اسلام نیز حرام اعلام کرده است ازدواج می نموده اند،اکنون تمام ژنها و خونها و تمام سیستمهای ایمنی بدنی درهم ریخته می شده است و به طور عام تغییر هویت و ماهیت نیز در امور انسانی رخ می داده است که خداوند متعال قادر آنگونه تا امروز این سرزمین و مردمان آن را از هر زشتی و پلشتی و تغییر در امور جانی و روحی و آنچه آفریده است از تمام گزندها نگاهداشته اند و امر کردند که اهل بیت پیامبر براین مردم مباهات نمایند و آنچه مهم است امام زمان و حضرت صاحب الامری که شما منتظر او هستید،ایشان می فرمایند مردم ایران از ما و ما از ایشان هستیم و درهرگرفتاری ما درکنار این مردم هستیم و آنان را یاد می کنیم و مراقب احوال ایشان هستیم !
    پس عزیز ما،شما بدانید نه مردم امروز را مولای شما مراقب هستند بلکه انسان کامل اکمل آن روزهای نیاکان گذشته شمابه دستور خداوند بلند مرتبه ،مراقب آن مردمان آن روزگار که نیاکان شما بوده اند،بوده اند ..جای نگرانی نیست و بایددرنوشتارتان بیشتر مراقبت نمائید و بیشتر تفکر نمائید….درود خدا برشما ….و ازدعای مولای منتظران محروم نباشیم و نشویم ……

  3. شما بهتره بجای تکه برداریهای عوامانه از کتابها
    و اشخاص گلچین کرده در باره ایرانیان باستان ،
    رفتار و کردار و گفتار مسلمانان و زرتشتیان امروزی را باهم مقایسه کنید.

    کدامیک خرافاتشان با گذر زمان و تکامل مغز کمتر شده ؟
    آیا خرافات مسلمانان خصوصا شیعه نسبت به قرنهای گذشته بیشتر نشده ؟
    زرتشتیان امروزی حتی ازدواج با دختران عمو و عمه را هم ناپسند میدانند
    ولی مسلمانان به پیروی از سنت رسول هنوز آنرا را انجام میدهند
    همچنین سنت ازدواج با دختران خردسال را .
    تا جایی که بعد از ۱۴ قرن و ۴۰ سال بعد از انقلاب ،
    مراجع اسلام هنوز به منع ازدواج دختران زیر ۱۳ سال فتوی نمیدهند .
    آیا در اجتماع امروز ایران ، مسلمانان نسبت بهم دروغ و ریا و خیانت
    و گرانفروشی و احتکار و اختلاس مرتکب میشوند یا زرتشتیان ؟
    مسلمانان به هفتاد فرقه و دسته منشعب شدند و هنوز با هم اختلاف و نزاع دارند یا زرتشتیان ؟

    • «زرتشتیان امروزی حتی ازدواج با دختران عمو و عمه را هم ناپسند میدانند»

      طبق کتاب احوال شخصیه زردشتیان ازدواج دختر عمو و پسر عمو و مانند آن اشکالی ندارد و در عرف زردشتیان هم ناپسند نیست.
      چیزی را که نمی‌دانید به زردشتیان نسبت ندهید.

  4. ۱- زردشت و حقیقت دین زردشتی که در اوستا آمده است هیچگونه دلالتی بر ازدواج محارم ندارد . موبدان زردشتی امروز هیچگونه اعتقادی به ازدواج با محارم ندارند و بر علیه این قانون اجماع دارند .
    ۲- جنابعالی و دوستانتان چنان از ازدواج با محارم در میان زردشتیان سخن می گویید کانه این خکم در هیچ یک از فرق اسلامی وجود نداشته محض اطلاع جنابعالی سه فرقه از فرق شیعه رسما حکم جواز ازدواج با محارم را صادر نمودند فرقه بشیریه به‌ استناد این‌ سخن‌ خداوند که‌ «اَویُزَوَّجُهُم‌ ذُکْراناً و اِناثاً…»، هم‌ بستر شدن‌ با محارم‌ و لواط را جایز می‌شمردند . نصیر بنیانگذار نصیریه که خاندان اسد معتقد به این مذهب هستند نیز ازدواج با محارم را نشان فروتنی و از مستحبات دانسته است . از دیگر معتقدان به استحباب یا مباح بودن ازدواج با محارم فرقه های معمریه و میمونیه بوده اند .
    ۳- توصیه به ازدواج با محارم یکی از انحرافات زروانی و در میان زردشتیان غیر رایج بوده است . این دستور فقهی پس از سقوط ساسانیان گسترش بیشتر یافته و هیچ گونه شواهد عینی در خصوص این موضوع در دربار ساسانی و جامعه ایرانی و حتی خانواده موبدان وجود ندارد و ادعاهای رایج به این موضوع فاقد دلیل و سند محکم و قابل قبول می باشد .
    ۴- تعمیم یک توصیه فقهی بر رواج آن منطقی نمی باشد . مثلا توصیه به تعدد زوجات در قرآن و روایات و صیغه در میان فقهای فعلی به معنای رواج آن در میان خانواده روحانیون نیست .
    ۵- تعصب بر قواعد فقهی بر خلاف اصول روانشناسی و جامعه شناسی و حتی اخلاق عمومی در همه ادیان رایج بوده است .علی رغم زشت بودن چند همسری و اثرات مخرب فرهنگی و روانی و اجتماعی آن علمای شیعه از پذیرش این نگاه منطقی و علمی خودداری می نماید . چنین است وضعیت کودک همسری و تاکید فقهای شیعه و برخورد با کسانی که مخالف کودک همسری هستند . موضوعاتی مانند صیغه و ازدواج موقت نیز که می تواند موجب رواج و رسمیت فحشا و پوشاندن لباس شرعی بر آن شود نیز چنین وضعیتی را دارد .
    ۶- معیار و متر دوگانه شما در اینکه فقهای زردشتی ۱۴۰۰ سال پیش حق نداشته اند بر خلاف خواست جامعه قوانین مذهبی مطابق شرعیات و مبانی خودشان صادر کنند و فقهای شیعه در جامعه مدرن امروز علی رغم همه مخالفت ها حق دارند که قوانین مشابهی وضع کنند چیست ؟ از طرف دیگر مشاهده می فرمایید که دقیقا در زمانیکه کتاب دینکرد تالیف شده جمعی از فرق شیعه و اسلامی نیز به استناد ایات قرآن ازدواج با محارم را توصیه کرده اند . اگر نظر بر قیاس حکم فقهی امروزین باشد که احکام ازدواج زردشتیان امروز بر بسیاری از احکام اسلامی رجحان دارد و نمی توانید احکامی مانند چند همسری و صیغه را در میان ایشان بیابید . اگر نظر به مقایسه تاریخی دارید این انحراف که در بخشی از موبدان زردشتی وجود داشته در فرق اسلامی هم دقیقا در همان زمان موجود بوده . شما به استناد این موضوع چه حجتی بر خلاف دین زردشتی دارید ؟

    • مقایسه سه فرقه گمراه که شیعه و سنی آنان را منحرف و غالی و کافر خوانده‌اند با جریان غالب زردشتی اشتباه نخست شماست. اکثر متون پهلوی از خویدوده سخن گفته و از آن دفاع کرده‌اند و این یعنی جریان زردشتی به ازدواج با محارم باور داشته است نه اینکه افکار یک فرقه گمراه باشد.

    • اینکه زرتشتیان بر خلاف موبدان بزرگ ساسانی که اوستا را مکتوب کردند عمل کرده اند مؤید این نیست که ازدواج با محارم در آیین زرتشت نیست بلکه مؤید این است :
      اگر نسل بعدی موبدان ازدواج با محارم را جایز بشمارند کسی نمیتواند به اینان ایراد بگیرد چون موبدان الآن دلبخواهی آنرا تحریم کردند بدون آوردن یک سند از گاتها .
      اما درباره فرقه نصیریه و … :
      متأسفانه وقتی آیه صریح قرآن ازدواج با محارم را تحریم میکند دیگر معصوم هم نمیتواند آنرا حلال بشمارد چه رسد به یک فرقه گمنام … برای تأکید :
      زرتشتیان در اوج قدرتشان و بزرگ ترین بزرگانشان امر به ازدواج با محارم میکردند آنهم در کتابی همچون دینکرد این کجا و فرقی همچون بشیریه کجا که جایگاهی در میان شیعه نداشتند و در اقلیت اقلیت بودند ، ایضاً :
      کشّی، محمدبن عمر، اختیار معرفه الرجال، (تلخیص) محمدبن حسن طوسی، چاپ حسن مصطفوی، مشهد ۱۳۴۸ ش ؛ صفحات ۳۰۲ و ۴۸۳ حاوی لعن امام موسی کاظم (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) برای این فرقه است و حال آیا یک نفر از بزرگان زرتشتی در ◄زمان ساسانیان► و حتی ◄بعد از آن► و حـــــــــتــــــــی ◄در حال حاضر► نیز آیا کسی از موبدان زرتشتی همچون موبد خورشیدیان گفت که مثلاً امید اشوهشتان آدم گمراهی بوده و ولو وی را لعنت کند یا سکوت اختیار کرده و به اصطلاح ماست مالی میکنند؟.

  5. خویده بمعنای خویشاوند هست ، مثل دخترعمو و پسرعمو
    مگر هر کتابی که در زمان حاضر در ایران نوشته میشود متعلق به مسلمانان هست ،
    که هر کتابی در زمان ساسانیان و یا بعد از آن نوشته شده را جزء متون مذهبی زرتشتیان قرار دهیم ؟
    مثلا کتاب روایت پهلوی اصلا معلوم نیست که نویسنده آن کی بوده .
    اینها فقط یک جو روانی شخص روان پریشان و سانسورچی مدیر سایت هست و بس
    تا از راه تخریب دین زرتشتی بتواند برای دین جعلی اجدادش، حقانیت بطلبد .

  6. بسم الله الرحمن الرحیم
    خانم زری استاد فاطمی اسناد مختلفی از
    رواج ازدواج میان مجوس معرفی کرده اند
    از چندین شاه مجوس تا دیگر طبقات جامعه
    اینها که قابل انکار نیست !
    برای ادعای کذاییتان در مورد دین مبین اسلام
    لااقل مثالی می آوردید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code