خانه / احکام / احکام زرتشتی / برده داری در زرتشتی / برده داری وسیع در عصر هخامنشیان/ بردگان در ردیف دام

برده داری وسیع در عصر هخامنشیان/ بردگان در ردیف دام

به قلم م. آ. داندامایو (داندامایف)
فرستنده: کامران احمدوند
در املاک بلند پایگان پارسی در آسیای صغیر، بابل و مصر به مقدار زیادی از کار بردگان بهره کشی می شد. در پیشرفته ترین استان های قلمرو دولت های هخامنشی، بردگان در ردیف دام ها به شمار می آمدند. و به عنوان اموال منقول پر بها آنها را مورد خرید و فروش قرار می دادند، به عنوان ارث و پاداش و غیره به دیگران واگذار می کردند. شماره بی شماری از این بردگان به شکل های گوناگون به کارهای خانگی، کارهای کشاورزی، کار در معادن سنگ شاه و به کارهای ساختمانی سر گرم بودند. در میان این بردگان شماره ی زبادی کارشناس صنعتی وجود داشتند (بافنده، کفاش، معمار و غیره).

منبع:تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ا. آ. گرانتوسکی و دیگران، ترجمه: کیخسرو کشاورزی، ص ۸۷

تاریخ ایران از زمان ساسانیان ص 87

تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز ص ۸۷

شناسنامه تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

آذر ۱۳۹۷

همچنین ببینید

منشور کورش

دغل کاری در ترجمه ی منشور کورش

به قلم مجید در ابتدا سه ترجمه ی معتبر منشور کورش را معرفی می کنم …

۴ نظر

  1. با سلام ؛ برده داری در زمان هخامنشیان امری بدیهی و محرز است و هرکس که اندک انصافی داشته باشد نمیتواند منکر آن بشود .

    • چطوری کشوری که خود باعس ازادی زندانیان برده های کشور های دیگر میشود منظور یهودیان در حصر بابل و ازادی ادیان در زمان خود میتوان به برده داری محکوم کرد. به نظرم شما به جای ایراد های ملانصردینی به تاریخ و باستان و گذشته حال دریابین و در نظر داشته باشین که حکومت داعش هم برای اعمال منطق خود به تخریب خراب کردن اسار تاریخی رو اوردن.

  2. درود بر شما
    در دوران بسیار گذشته ی ایران باستان و دیگر تمدن های گذشته ی دور برده داری جزیی از رسم و رسومات مربوط به آن دوران بوده است و ربط دادن آن به دوران سلسله ی قدرتمند و پرشکوه هخامنشیان هیچ جای انتقاد و ایهامی نخواهد داشت و طبق عرف آن زمان هیچ مشکلی پیدا نخواهد کرد حتی در دوران پیامبر اسلام و اهل بیت پاک ایشان نیز برده و برده داری یک چیز کاملا طبیعی و نرمال بوده است و حتی در کتاب آسمانی قران نیز به ان اشاره شده است .
    به هیچ عنوان نمی توان ملزومات و نوع عرف زندگی آن دوران را با عصر حاضر قیاس کرد و برده داری در زمان سلسله ی با شکوه هخامنشیان را نقطه ای سیاه برای فرهنگ درخشان ایران گذشته دانست چون در این عصر حاضر و با توجه به پیشرفتهای عظیم بشری و تحول اساسی در نگرش انسان به اخلاق و حقوق بشر ٬ برده و برده داری حتی از ضعیف ترین اقشار هر جامعه و کشوری حرکتی پست و ضد ارزش شناخته خواهد شد .
    کافی است از لابلای کتب تاریخی مربوط به گذشته های بسیار دور سطح اختلاف بسیار زیاد فرهنگی و تربیتی و انسانی دوران پرشکوه تمدن ایران آریایی را با تمدن های روم و مصر و چین و عرب مقایسه کرده و به ٱن گذشته ی بسیار درخشان افتخار کنیم .
    در همه ی حالات از سطح پوشش و فرهنگ و اخلاق تا یکتا پرستی و ….
    یا حضرت زرتشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code