خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / اگر مردی ادعا می کرد زنی برده ی اوست، تا زمان اثبات، باید زن مانند برده در اختیارش باشد!

اگر مردی ادعا می کرد زنی برده ی اوست، تا زمان اثبات، باید زن مانند برده در اختیارش باشد!

به قلم کریستیان بارتولومه Christian Bartholomae

در مسائل حقوقی غالبا دشوار است که تفاوت حقوقی میان یک زن آزاد و یک برده را تشخیص داد. در یک مورد تصریح شده است که: اگر شخص فرضی الف به شخص فرض ب بگوید: «تو برده ی من هستی و باید در خدمت من باشی» و این دعوا به دادگاه بکشد، نخستین حکم تا هنگامی که رسیدگی امر از طرف دادگاه به نتیجه ی قطعی و نهایی برسد، این است که تو باید چون یک برده در خدمت مدعی باشی و اگر این دعوا متوجه یک زن باشد، وی همچنان باید رفتار و اطاعت کند.

منبع: زن در حقوق ساسانی ص ۴۱ ـ ۴۰

زن در حقوق ساسانی ص 40-41

زن در حقوق ساسانی ص ۴۰ ـ ۴۱

شناسنامه زن در حقوق ساسانی

آذر ۱۳۹۷

همچنین ببینید

زن زرتشتی

نگاه آریایی ها به زن / زنان زاده ی اهریمن، آفرینش زن برای زادن مرد، زن نوعی کالا، تعدد زوجات و…

باستان پژوه دکتر محمود رضا افتخارزاده نگاه ایرانیان در باستان را مورد بررسی قرار داده …

۱۰ نظر

  1. طبق گفته بارتولمه همینکه مردی ادعاکنه زنی کنیزش است و زن منکر بشه باید زن زیر دست و تحت فرمان آن مرد باشه تا اثبات بشه کنیزش نیست
    یک سوال پیش میاد آیا زن در این مدت که ممکنه چندهفته طول بکشه باید به درخواست جنسی آن مرد هم تن بدهد؟؟؟!!!

  2. یک سوال داشتم حقوق زن در دوره هخامنشی چگونه بود در اینستگرام عده ای ادعا می کنند که حقوقش کاملا برابر حتی از اروپای امروزی بهتر بود

  3. پیش از اینکه اعراب مسلمان ایران را فتح کنند، محققا زنان ایران در شُرُف تحصیل حقوق و استقلال خود بوده‌اند.
    آرتور کریستن‌سن، ایران در زمان ساسانیان، صفحه ۳۲۸
    به نظر می‌رسد دورهٔ ساسانی یک استثناء در سیر نزولی وضعیت زن در تمدن‌های جهان محسوب می‌شود.
    در یونان و رم، وضعیت زن بمراتب بدتر از وضعیت زن در یونان عصر کلاسیک بود​​
    ولی در ایران ساسانی، زنان در طول دوره ۴۳۰ ساله ساسانی رو به ترقی بوده‌اند.
    آرتور کریستن‌سن، ایران در زمان ساسانیان، صفحه ۲۴۲

    هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران بعد از اسلام، قربانی بازماندگی از پیشرفت های سیاسی نشده.
    تاریخ نشان می دهد که دین اسلام ،کشور ایران را از نگر پیشرفت و ترقی به شکل یکی از
    وامانده ترین کشورهای دنیا درآورده است.
    تاثیر اسلام در روان ملتهای مسلمان شده صفحه ۳۸ ؛ ادوارد جان بولس نویسنده و پژوهشگر آکسفورد

    از اینکه بگذریم پیمبر اسلام و اکثر امامان شیعه هم برده و کنیز داشتند و هم با آنها رابطه جنسی برقرار میکردند .
    نمونه آنهم ماریا قطبی کنیزی بود که پیمبر اسلام در غیاب زنش با او همبستر شد و مجبور به نزول سوره تحریم شد.
    از اینرو ادعای برخورد تدریجی اسلام و قرآن با برده داری از سوی شما و بعضی مسلمانان، ادعایی پوچ هست
    ​ و بهمین یک دلیل از صدها دلیل دیگر، زمینی بودن اسلام، بدیهی و آسمانی بودن آن غیر قابل قبول هست ….

  4. جناب مدیر سایت لطفا نظرتون رو در مورد این اتفاق بفرمایید :
    جهل به یک حکم شرعی در خصوص شرایط و آداب رضاع (شیردادن) موجب حرمت ابدی یک زن و شوهر جوان شد.
    ‌به گزارش عصرایران به نقل از ایسنا، چندی پیش‌ زوج جوانی که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترکشان گذشته بود و تنها ۳ ماه از تولد اولین فرزندشان می گذشت، عازم سفر حج می شوند و نوزاد سه ماهه خود را به مادربزرگ می سپارند تا زمان بازگشت مادر و پدر از نوه خود مراقبت کند.مادر بزرگ که خود او نیز صاحب فرزند نوزادی بوده است، با کمال میل، مراقبت از نوه خود را می پذیرد، زیرا از آنجا که خود فرزند نوزادی داشته است، به گمان خود می تواند همزمان به نوه اش شیر دهد.
    حدود بیش از یک ماه، این فرزند نزد مادر بزرگِ مادری خویش مراقبت شده و از شیر او استفاده می کند؛ پس از بازگشت پدر و مادر این نوزاد، فرزند نزد مادر خود بازگردانده می شود؛ مدتی بعد مادر بزرگ که در جلسه ی روضه‌ای شرکت کرده بود، پس از سخنرانی خطیب آن جلسه، از احکام شیر دادن به فرزند اطلاع پیدا می کند و آنجاست که تمام دنیا را در مقابل خود تیره و تار می بیند.خطیب آن جلسه در رابطه با احکام شیر دادن به فرزند، گفته بود ” در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد، مادر و پدر آن نوزاد بر یکدیگر حرام ابدی می شوند و باید از هم جدا شوند و به هیچ عنوان امکان بازگشت و ازدواج مجدد آن زوج وجود ندارد”.مادر بزرگ پس از این جلسه، از تمامی مراجع برای حکم شرعی و فقهی این مسئله‌ تحقیق می کند و متوجه می شود که مراجع عظام دررساله ها و توضیح المسائل خود در رابطه با این مسئله، حکم به “حرمت ابدی” این زوج می دهند و هیچ راه حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد.
    ادامه …..
    ب

  5. بفرمایید این موضوع خرافه نیست ؟ ببینید در این داستان چند اشکال وجود دارد :
    ۱- این زن و مرد باید از هم جدا شوند در حالیکه هیچکدام در خصوص دلیل این جدایی مقصر نیستند
    ۲- شرع گفته باید جدا شوند و عدم اطلاع مادر بزرگ هم هیچ فایده ندارد
    ۳- شیر دادن یک بچه به پدر و مادرش چه ربطی دارد ؟ اصلا چه اشکالی در شیر دادن مادربزرگ به نوه دختری اش وجود دارد که خدا و پیغمبر و امامان شما ان را ممنوع و مجازاتی چنین سنگین برایش قرار داده اند .
    ۴- داستانهایی که شما تعریف می کنید همگی مربوط به قرنها پیش است . اما این داستان مربوط به همین ماه پیش است . کدام دین عقل افتاده تر است به نظر شما ؟

    • مدیر سایت

      من در مورد جریانی که نقل کردید و حکم شرعی آن اطلاع ندارم و به فرض درستی آن، یک مثالی می زنم. زن و شوهری که دارای یک فرزند هستند، یکباره متوجه شوند که خواهر و برادرند. تکلیف چیست؟ روشن است که فوری باید از هم جدا بشن و درحالی که نه خودشان تقصیری دارند و نه فرزندشان. این جدایی به معنای مجازات آنها نیست.
      قضیه ای که شما نقل کردید همینطوره
      آیت الله مکارم چنین فتوایی ندارد:
      http://www.asriran.com/fa/news/648840

    • در اینکه حکم، حکم نادرست و غلطی است شکی نیست، چون طبق قاعده ی منع ضرر رساندن و ضرر دیدن، ضرر این حکم خیلی زیاد است ولی باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد:
      ۱. اینکه این حکم را پیغمبر و امامان نداده اند بلکه فقها براساس قاعده های اصولی به چنین نتیجه ای رسیدند پس حکم فقهاست مگر اینکه حدیث معتبر و صحیحی در این رابطه وجود داشته باشد.
      ۲. اشکال شیر دادن مادربزرگ مادری به نوه اش شاید این باشد که گفته شده شیر در پستان مادر برای پدر است از لحاظ بیولوژیکی عرض میکنم، در اینجا هم مادربزرگ مادری نباید شیر دهد چون ممکن است از لحاظ بیولوژیکی برای بچه ضرر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code