خانه / فیلم و عکس / ناتمامی تخت جمشید + عکس

ناتمامی تخت جمشید + عکس

جناب آقای علی خوب یار از استادان پرتلاش و برجسته ی دانشگاه هنر شیراز است که با تهیه ی تصاویری فنی و هنرمندانه از بخش های مختلف تخت جمشید، از جمله آپادانا، نشان داده است که بنای تخت جمشید به پایان نرسیده است.
با تشکر از جناب استاد خوبیار، توجه شما را به دیدن تصاویر جلب می کنیم. در ابتدا چند تصویر را بزرگ و بقیه با کلیک بر آنها به صورت بزرگ قابل مشاهده اند.
همانگونه که پیش از این آثاری از ایشان در این سایت داشتیم، همچنان منتظر دیگر پژوهش های وی هستیم.

تخت جمشید

ضلع شرقی آپادانا

تخت جمشیدتندیس سگ ناتمام (خصوصاً طرف چپ پیکره)، موزه تخت جمشید

تخت جمشیدضلع شرقی آپادانا

تخت جمشیدضلع شمالی آپادانا

تخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدتخت جمشیدآ

همچنین ببینید

هنوز اجساد زرتشتیان هند خوراک لاشخورها + فیلم

از زبان دکتر کتایون مزداپور خانم دکتر کتایون مزداپور ـ پژوهشگر زرتشتی و نویسنده ی …

۱۰ نظر

  1. سلام
    اتفاقا در شهرداری شهر ما هم یک مجسمه ناتمام وجود داره که ثابت میکنه شهرداری شهر ما یک ساختمان ناتمام است و هیچ وقت به بهره برداری نرسیده ، انسانی که عقل و شعورش در همین حد است که با دیدن چند مجسمه ناتمام یک مجموعه گسترده که فقط صفه سنگی و مجموعه کاخ هاش ۱۲۵ هزار متر مکعب هست ناتمام بدونه قطعا با دیدن مجسمه نیمه کاره شهرداری هم پی میبره که شهرداری هنوز نیمه کاره س.
    دوست عزیز مجموعه پارسه با ان وسعت و شکوه و عظمت به یکباره ساخته نشده بلکه همانند همه پروژه های ساختمانی به صورت فاز به فاز ، بروزسانی و تغییرات و گسترش مجموعه را نباید نادیده گرفت ، زمانی که داریوش پارسه را کلنگ زد تصورش را هم نمیکرد که روزی وسعت مجموعه کاخ ها به ۱۲۵ هزار مترمکعب برسد ، پادشاهان پس از او مجموعه را به دلخواه خود گسترش دادند و وسعت کاخ ها را به بیابان کشیدند ،مجسمه ها و نقش های جدید ساختند که حالا بعضی تغییرات به دلایلی ناتمام ماند.
    مردم جهان با دیدن وسعت و عظمت کاخهای سنگی پارسه و تکنولوژی ساختش حیرت زده میشن مردم خودمون با دیدن نقص های معدودی که داره به این نتیجه میرسن که هخامنشیان وجود نداشتن .

    • این با شهرداری شهر شما فرقش در این است که این حجاری ها در واقع زیر ساخت ها هم محسوب میشوند و شما زمانی که قلمه ستون های ناتمام را میبینید چگونه سقفی در بالای آنها متصور میشوید؟ تخت جمشید طبق کتیبه ها بیشتر در زمان داریوش و خشایارشا در حال ساخت بوده و دیگر شاهان نتوانستند چیز زیادی به آن بیفزایند و تاریخ گذاری مایکل رف دارای اشتباهاتی است.

    • اول که تخت جمشید وجود داشته بنای باشکوهی در حال ساخت

      دوم تخت جمشید در زمان هخامنشیان در حال ساخت بوده

      سوم سنگ تراشی های تخت جمشید با شهرداری شهر شما و خیلی جاهای دیگر فرق دارد چرا که این سنگ تراشی ها تشکیل دهنده ی زیرساخت بوده اند نه اینکه صرفا برای تزئین باشند مثلا عکس های قلمه ستون های ناتمام و زیرستون های تراش نخورده و دارای برجستگی ها را ببینید اینها با مجسمه ی تزئینی در ساختمانی که کامل شده و سقف زده شده و فقط برای تزئین مجسمه ای وارد می کنند فرق دارد. شما که ادعای عقل و شعور دارید چگونه متصور میشوید که سقفی بر روی جایی باشد که ستونی ندارد (البته تعدادی ستون نصب شده بوده)

      چهارم تاریخ گذاری مایکل رف درباره ی فاز به فاز اجرا شدن تخت جمشید دارای اشکالاتی است که مفصله
      در تالار صد ستون شما یک قلمه ستون را هم نمیتوانید بیابید و سنگ های خام در قسمت ایوان بر روی زمین دیده می شوند

      پنجم از این گونه بناها حتی قدیمی تر و باشکوه تر در دنیای باستان بسیارند.
      مهم اینکه خود تخت جمشید کپی و برگرفته و دسترنج آشوریان است لطفا در اینترنت جستجو کنید لاماسوهای آشوری و خدای آشوری که همین نقوش و معماری را با قدمتی بیشتر میبینید. درواقع تخت جمشید یک نفوذ فرهنگی هنری از آشوریان که دشمن ایرانیان بودند بوده

      و اینکه برای اثبات ناتمام بودن تخت جمشید به طور کلی پانزده مورد وجود دارد که اگر خواستید ارائه می کنم. این عکس ها که از قسمت های ناتمام به صورت میدانی و از خود تخت جمشید گرفته شده اند یکی از پانزده مورد هستند

      • … بچه دوساله هم میدونه که تخت جمشید مقر فرمانروایان بوده و البته قسمت هایی هم در حال اضافه شدن که ناتمام ماند، همچین بنایی یک سال یا دوسال که طول نمی‌کشه، چندین سال و چند پادشاه کاملش کردن ولی در عین حال از آن استفاده هم می‌کردند…

  2. بنده خدا از خودت سخن بگو ، این کامنت شما سخنان یک باستانگرا است که سایتش را فعالین فضای مجازی در این زمینه می شناسند .
    فرق است بین این که در یک شهر یک مجسمه ناتمام باشد یا ساختمان شهرداری و استانداری و … اش ناتمام باشد .

    • شما میکروخلخالی ها گمان میکنید بتونید تاریخ ایران از بین ببرید؟
      این اشخاص باستان گرا نیستند ، تنها از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخیشون در برابر اسلامگرایانی چون شما دفاع میکنند ، سیاست شما هم اینه که اول بگید این ساختمان ها بلااستفاده بودند بعد میگید هیچ ارزش تاریخی ندارند و بیست سال پیش ساخته شدن ،بعد میگید نماد طاغوت و نظام پادشاهی و شرک و بت پرستی هستند بعد هم مانند اقای خلخالی با بلدوزر برید سراغشون که همون یه بنای تاریخی با ارزشی هم که داریم نابود کنید ؟ چشم دیدنشو ندارید ؟ میخواید خرابش کنید ؟

      • تخت‌جمشید در زمان هخامنشیان در حال ساخت بوده و ارزش بسیار زیاد تاریخی و هنری دارد، هر چند که سازندگان آن پارس نبودند و بیشتر شامل آشوریان، مصریان و لیدیه ای ها می‌شدند اما با هزینه و مدیریت پارس ها در حال ساخت بوده که دارای ارزش است هر چند که بنای عام المنفعه نبوده اما دارای ارزش است از نظر هنری و تاریخی دارای ارزش بسیار و مایه افتخار است، کسانی که می‌گویند همین مقدار از سازه های بناها جدید ساخته شده‌اند، تخت‌جمشید را از نزدیک ندیده‌اند، درست است که بعضی قسمتهای آن با سیمان یا مواد دیگر مرمت شده یا تغییراتی در سازه ها صورت گرفته ولی این به معنای آن نیست که همه تخت‌جمشید جدید باشد، همان مقابر بسیار بزرگ حیرت انسان را بر می‌انگیزد و کاملا مشخص است که در دوران باستان ساخته شده‌اند

  3. خب تخت جمشید نماد طاغوت هست مگه دروغه؟
    تمام سرزمین ها را هخامنشی ها با استفاده از نیروی نظامی
    فتح کردند و با زور به ملل این منطقه حکومت می کردند
    این که دیگه دروغ نیست
    آنچه برای شما افتخارآمیز هست چیزی جز یک سلسله متجاوز نبوده !!!

    • بله شما که از خود هیچ ندارید و سخت به دنبال هویت هستید چاره‌ای جز طاغوتی خواندن پارسه ندارید ولی ما پارسها مانند تمام جهانیان آزاده فارغ از های و هوی شما و امثال شما پارسه را نماد آزادی و آزادگی میدانیم و شما هم به قول معروف از این غصه دق کنید و بمیرید شما بیسوادهای غیره آریایی و خرافه جوها بهتر است در توهمات خرافی خود بمانید و بدان دلخوش باشید جاوید ایران باستان و قوم آریایی و پارس

    • مگه اون زمان به جز حمله کردن برای قلمرویی کار دیگه ای هم می‌شد انجام داد؟!…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code