خانه / سایر مطالب / مدیر سایت / نسب نامه سادات طباطبایی شیرازان / نوادگان میر قوام الدین / فایل کتاب

نسب نامه سادات طباطبایی شیرازان / نوادگان میر قوام الدین / فایل کتاب

سادات طباطبایی شیرازان ـ از توابع اردستان ـ تا پیش از چاپ کتاب «شاخه ای از سادات طباطبایی» نسب نامه نداشتند به جز چند نفر که نسب نامه ای ناقص در اختیارشان بود.
تا اینکه سرکار خانم زینب سادات طباطبایی شیرازانی زیر نظر اینجانب، با زحمت فراوان که از عهده ی هر کسی ساخته نیست، موفق به چاپ و انتشار شجره نامه ای قابل اعتماد برای آنان در قالب کتاب فوق شد.
به منظور آشنایی با این اثر، پیش گفتار آن به قلم اینجانب و مقدمه ی کتاب به قلم خانم طباطبایی را می آوریم:

متن کتاب ـ چاپ آن بدون تصرف آزاد است
تصویر جلد با کیفیت بالا قابل درج در سایت نیست. در صورت نیاز مدیر سایت در اختیار می گذارد.

پیش‌گفتار
نخستین بانوی نسب‌نامه‌نویس
خانم زینب‌سادات طباطبایی شیرازانی پس از آشنایی با کتاب اینجانب با عنوان شاخه‌ای از سادات طباطبایی (نوادگان میرعماد)، برای یافتن نسب‌نامۀ خود، از طریق اینترنت با بنده مشورت کرد. در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۹ شب‌هنگام از من خواست تا جهت یافتن نام اجدادش تا امام حسن(ع) او را راهنمایی کنم. به او یادآوری کردم که این کار، ساده نیست و همت و پشتکار زیاد می‌طلبد. کم نیستند ساداتی که خواستند نسب خود را پیدا کنند اما نتوانستند. وی علاوه بر اظهار علاقه‌مندی، این کار را در توان خود دید. برای پی بردن به همت و پشتکارش، پرسیدم: این کار را از کی شروع می‌کنید؟ جواب داد: از فردا. گفتم: نه، از امشب.

پذیرفت و از همان شب، کار را شروع کرد و این پذیرش و اقدام، نشانه‌ای خوب بود برای موفقیتش. بنابراین من نیز پذیرای همکاری با او شدم. هرچه بیشتر گذشت، علاقه‌مندی و همتش بیشتر معلوم شد. هرآنچه از نسب‌شناسی می‌گفتم، به‌خوبی مطلب را می‌گرفت و به کار می‌بست. به عنوان نمونه، وقتی به او گفتم: به طور متوسط در هر صد سال سه جد وجود دارد، دیگر نیاز به تکرار نبود و آن را تا آخر در محاسبه‌ها در نظر می‌گرفت. یکبار گفتم: نام‌هایی که همراه «الدّین» است مثل «شهاب‌الدّین» و «ضیاءالدّین» غالباً لقب هستند نه اسم. فوری متوجه شد که چرا در بعضی سندها نام پدر میرقوام‌الدّین، «عبداللّٰه» است و در بعضی دیگر «جلال‌الدّین»! دریافت که پدر او «جلال‌الدّین عبداللّٰه» است. خبرها و مطالب مربوط به اجداد سادات شیرازان را خیلی خوب تجزیه و تحلیل می‌کرد. با اینکه رشته تحصیلی او زبان عربی نیست، از کتاب‌های عربی هم استفاده می‌کرد. بارها هوش سرشار او سبب تعجبم شد.

حدود یک ماه پس از بررسی‌ها و پی‌گیری‌های فراوان، یعنی در همان زمان که از یافت شدن نام اجداد میرقوام‌الدّین تا امام(ع) به ناامیدی نزدیک می‌شد، خوشبختانه نسب‌نامۀ حکیم‌الملک پسرعموی میرقوام‌الدّین را در ۶ دی ۱۳۹۹ در کتاب المعقبون یافتم و در اختیار وی قرار دادم. پس از چند روز یعنی ۱۰ دی آقای سید هاشم طباطبایی تصویر نسب‌نامه‌ای به خط پدربزرگ پدرش جناب سید محمد طباطبایی معروف به محمد مازندارن را تا امام حسن مجتبی(ع) فرستاد. همچنین در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ آقای سید مجتبی میرعابدینی تصویر نسب‌نامه‌ای که پدر بزرگ مادری‌اش مرحوم سید محمدرحیم رحیمی برای خود نوشته بود، ارسال کرد. این نسب‌نامه در آغاز کتاب آن مرحوم یعنی گلزار رحیمی نیز چاپ شده است. در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۹ آقای ناصر محمدی تصویر نسب‌نامۀ آقای سید علی اکبر طباطبایی را تا امام که به تأیید چند نفر رسیده بود، برای وی فرستاد. در خرداد ۱۴۰۰ پنجمین و آخرین نسب‌نامۀ میرقوام‌الدّین از سوی آقایان سید عباس طباطبایی و سید احمد طباطبایی از نوادگان آقا امین در اختیار خانم طاطبایی قرار گرفت که‌ مربوط به یکی از نوادگان میر ابوطالب فرزند میرقوام‌الدّین است. به این صورت نام میرقوام‌الدّین تا امام حسن مجتبی(ع) به دست آمد.

با توجه به اندک اشتباه در بیشتر شجره‌نامه‌های یافت شده یعنی اختلاف در نام برخی اجداد، لازم بود کتاب‌های انساب و شواهد و قرائن، بیشتر کنکاش شوند. نتیجۀ نهایی در این کتاب عرضه شده است.

در پایان لازم می‌دانم از نسابۀ ارجمند حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی رجایی تشکر کنم به جهت تأیید این شجره‌نامه و حسن ظن آن گرامی به اینجانب. تأیید ایشان زمینۀ تأیید جناب آیت‌اللّٰه‌زاده، سید محمود مرعشی نجفی – ریاست محترم کتابخانه بزرگ آیت‌اللّٰه العظمی مرعشی نجفی – را فراهم ساخت و از ایشان نیز ممنونم. همچنین از تمام کسانی که خانم طباطبایی را در این گام همراهی کردند، کمال سپاس خود را اعلام می‌دارم و برای همگان از خداوند در دنیا و آخرت طلب خیر می‌کنم. امید که همکاری با ایشان برای تکمیل این اثر همچنان ادامه داشته باشد.
                                                               سید حسن فاطمی (موحد)
                                                                    قم – خرداد ۱۴۰۰

مقدمه‏
میرقوام‌الدّین فرزند میرجلال‌الدّین عبداللّٰه، سیدی طباطبایی است که حدود قرن یازدهم شمسی از اردستان به شیرازان مهاجرت کرده و بنا به نوشتۀ سنگ قبر ایشان (ظاهرا نصب شده در دهه‌های اخیر) میرقوام‌الدّین بنیان‌گذار روستای شیرازان بوده است.

با پی‏گیری‌های جناب آقای سید حسن فاطمی (موحد) سلسله نسب میرقوام‌الدّین و پسر عموی او محمدمهدی حسنی حسینی معروف به حکیم‌الملک تا امام حسن مجتبی(ع) در کتاب المعقبون من آل ابی‌طالب(ع) پیدا شد و سپس چهار نسب‌نامۀ دیگرمربوط به چهار تن از نوادگان میرقوام‌الدّین از سوی همشهریان گرامی به دستم رسید: نسب‌نامۀ سید محمد طباطبایی مشهور به محمد مازندران، نسب‌نامۀ علی اکبر میرابراهیمی ، نسب‌نامۀ سید محمدرحیم و نسب‌نامۀ سید تقی.

مشکل ما یافتن نام فرزندان و نوادگان میرقوام‌الدّین تا عصر حاضر بود. پیدا کردن نام اجداد تا حدود صد و پن‍جاه سال پیش چندان دشوار نبود. مشکل اصلی، یاف‍ت‍ن اجداد بالاتر بود. ب‍رای پیدا کردن نام فرزندان، نوه‌ها و نت‍یجه‌های میرقوام‌الدّین اسناد و مدارک فراوان را ب‍ررسی کردم و در نهایت در تقسیم‌نامۀ درآمد موقوفه میرقوام‌الدّین مربوط به سال ۱۲۳۲ق/۱۱۹۶ش نام فرزندان و نوه‌های میرقوام‌الدّین را پیداکردم.

برای یافتن اسامی سادات فعلی و دیگر اجداد بالاتر، طی پیام‌های متعدد به عده‏ای از سادات، از آنها خواستم اسامی خود و اجدادشان را تا هر تعداد که می‏دانند، بفرستند و نیز اگر مدارکی مانند وقف‏نامه‏ها، اسناد معاملات، مهرنامه‏ها و. . . از زمان‌های قبل دارند، بررسی کنند تا شاید بتوان به نام اجداد بالاتر دست یافت؛ زیرا در گذشته به جای نام خانوادگی، نام پدر را می‏گفتند و می‏نوشتند. در پاسخ، اسامی زیاد به دستم رسید و از ۶دی تا ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ش با بررسی نامه‌ها و قرائن، توانستم اکثر نام‌ها را به میرقوام‌الدّین برسانم.

پدر گرامی سید محمد طباطبایی از سنگ قبرهای تمامی سادات مدفون در قبرستان شیرازان تصویر تهیه کرد و مشخصات همۀ آنها را وارد نمودارها کردم.

کتاب در یک نگاه
مطالب کتاب در چهار بخش سامان یافته است:

بخش اول: این قسمت از کتاب شامل تاریخچۀ آل طباطبا و مهاجرت آن دسته از سادات طباطبایی به ایران و معرفی اجداد میرقوام‌الدّین، معرفی روستای شیرازان، پنج نسب‌نامه از احفاد میرقوام‌الدّین و هم چنین اسامی سادات مدفون در قبرستان شیرازان می‌باشد.

بخش دوم: این قسمت شامل نمودار اجداد میرقوام‌الدّین و پسر عموی ایشان محمدمهدی حکیم‌الملک و همچنین برادران اجداد ایشان و نمودارهای نوادگان میرقوام‌الدّین می‌باشد.

بخش سوم: نمودار نام‌های دیگر سادات شیرازان آمده و چه بسا بعضی از اینان نوادگان میرقوام‌الدّین باشند.

بخش چهارم: این قسمت شامل تصاویر پنج نسب‌نامۀ سادات شیرازان و اسناد مربوط است.

چند نکته
۱. شیرازان دهی است از توابع بخش مهاباد شهرستان اردستان در استان اصفهان، این روستا در پایین دره با آب و هوایی دلپذیر و خنک قرار دارد و بین دو روستای آستانه و کچوسنگ واقع شده است. شیرازان همچنین دارای دو بخش سرگدار و مهرآباد می‌باشد. در حال حاضر بیشتر مردم شیرازان ساکن شهر ری و اصفهان هستند و این روستا در سال‌های گذشته با اقدامات بنیاد مسکن در قالب طرح هادی و همکاری اهالی این روستا زیر نظر بنیاد مسکن پیشرفت زیادی کرده است. ساکنان روستا غالباً به کشاورزی اشتغال دارند.

۲. یکی از مشکلات سنگ قبرها که در آینده، بیشتر خواهد شد، شناسایی صاحبان قبرهاست. جا دارد به جای نوشتن شعر و کشیدن گل بر سنگ قبرسادات، نام چند تن از اجداد آنها را بنویسیم تا شناسایی شخص مدفون برای آیندگان، آسان باشد.

۳. به کسی «سید طباطبایی» می‏گویند که از طرف پدر به ابراهیم طباطبا فرزند اسماعیل دیباج فرزند ابراهیم غَمر فرزند حسن مثنی فرزند امام حسن مجتبی(ع) برسد هر چند مادر شخص، سید نباشد یا نام خانوادگی او «طباطبایی» نباشد.

۴. افراد متعدد اسناد و مدارک فراوان در اختیارم قرار دادند که از همه سپاسگزارم؛ به ویژه پدر گرامی و آقایان: ناصر محمدی، مصطفی میراحمدی و سید علی طباطبایی فرزند سید ولی‌الله.

۵. این کتاب می‌تواند همچنان کامل‌تر عرضه شود مثل اضافه شدن بعضی تاریخ‌های تولد و وفات و محل‌های دفن و… که نتوانستم به آنها دست پیدا کنم. لذا کتاب در تعداد کم چاپ شد با این امید که اطلاعات جدید از سوی اهالی محترم شیرازان برسد و در چاپ بعدی، کامل تر عرضه گردد.

۶. از همان شروع به این تحقیق، از راهنمایی‌های جناب آقای سید حسن فاطمی (موحد) – صاحب کتاب شاخه‌ای از سادات طباطبایی (نوادگان میرعماد) – بهره‌مند می‌شدم و در واقع این پروژه زیر نظر ایشان به سامان رسیده است که بدین جهت تشکر از ایشان لازم است.

برای به ثمر رسیدن این نسب‌نامه، سادات محترم شیرازانی همکاری فراوان داشتند. نظر به فراوانی آنها، از ذکر نام یک‌یک آنها معذورم؛ چرا که چه بسا نام عزیزی از قلم بیفتد. از همۀ آنها تشکر می‌کنم.
                                                               تهران – زینب‌سادات طباطبایی شیرازانی
                                                                               بهار ۱۴۰۰ش

تاییدیه حجج اسلام سید محمود مرعشی نجفی و سید مهدی رجایی و نیز سید حسن فاطمی

توضیح پشت جلد

آذر ۱۴۰۰

همچنین ببینید

چهارشنبه سوری و نوروز

خبرگزاری فارس، در اسفند ۱۳۹۱ مصاحبه ی زیر با اینجانب را نشر داد اما متاسفانه …

۸ نظر

  1. خانمهاهم ازین هنرها دارن؟!!
    برای شخص من جالب بود

  2. من سید طباطبایی هستم.شمادر مورد سادات طباطبایی در استان فارس هم کار کردید یا فقط خاندان خودتان را جستجو کردید؟

  3. جناب فاطمی بنده یک سوال داشتم؟
    از منظر شما کدام کتاب برای نحوه ورود اسلام به ایران معتبر بوده و به خوبی توانسته بیان کند کدام کتاب تاریخی است؟
    ممنون میشوم جواب دهید

  4. خوب اگه اینا نژادپرستی نیشت چیه؟ کجا زرتشتیان نژادپرستی کردند؟ برای خودشون پیشوند و پسوند گذاشتن؟ دشمنیت چیه با زرتشتیا؟ شما ساداتی‌ها حقتون اینه که توی مکتب صهیونیسم و یهودیان زجر دنیا رو بکشید تا قدر است آرامش رو بدونید. تنها قومی که احترامتون کردند و ساده‌لوح بودن و راه رو برای حکومت روی اونها باز کردند، ایرانی‌ها و زرتشیا بودن، من زرتشی نیستم، ولی این همه مطلب توی دنیا برای نقد وجود داره، چرا این مطلب توی ذهنت اومده؟ برو شکر کن که توی اسرائیل نیستی، گرچه همین آرزو رو براتون دارم.

  5. باسلام
    من از سادات طباطبایی هستم که شجره نامه ما تا چند تن از اجداد به قبل داخل کتاب اومده.چژور میشه با نویسنده کتاب ارتباط برقرار کرد تا در مورد اطلاعاتی که دارم باهاشون در میان بگذارم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code